زمان و دستورالعمل استاندارد های 85 گانه خودرو تغییر نمی کند

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد: سازمان استاندارد برنامه ای برای تمدید استانداردهای ۸۵ گانه به علت شیوع کرونا نداشته و بر مبنای دستور العمل و زمان مقرر عمل خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد همچنان بر مبنای استانداردهای ۸۵ گانه در نظر گرفته شده از سوی شورای عالی استاندارد برای واردات خودروها عمل خواهد کرد، اما در مورد خودروهای سواری و تجاری (اتوبوس و کامیون) داخلی در یکی دو مورد از قبل مهلت داده است.

وی بیان کرد:‌ اکنون خودروسازان داخلی (به‌جز چند مورد که مشکلاتی وجود داشت) توانستند بسیاری از این استانداردها را محقق کنند که یکی از آنها ترمز هوشمند خودروهای تجاری سنگین است.

این مقام مسئول با اشاره به تولید اتوبوس مجهز به سیستم ترمز هوشمند در داخل، گفت:‌ از آنجایی که سیستم رادار این فناوری استفاده دوگانه داشته و از خارج از کشور وارد می‌شد، مشمول تحریم‌ها قرار گرفت؛ بنابراین باید این رادار داخلی‌سازی شود که زمان‌بر است.

وی همچنین به امکانی در خودرو اشاره کرد که در صورت انحراف خودرو از مسیر خط کشی شده یا حرکت به سمت دره، گاردریل و غیره، صندلی راننده شروع به لرزش می کند؛ این فناوری نیز وارداتی بوده و با مشکل تحریم مواجه شده است؛ برای تحقق موارد یاد شده و برخی دیگر از استانداردها که با همین مشکلات مواجه بودند، شورای عالی استاندارد به خودروسازان زمان داد.

گزارش خودرو

وی تاکید کرد:‌ در سایر موارد، اما اجرای استانداردها که استانداردهای ایمنی و عملکردی خودرو است، از خودروسازان مطالبه شده و بدون هیچ اغماضی (حتی با وجود بحران کرونا) باید در زمان مقرر اجرایی شوند، به طور نمونه همانطور که وعده داده شد پراید در تیرماه (به جز سایپا ۱۵۱یا همان وانت پراید که تولید آن تا مقطعی ادامه خواهد داشت) و پژو ۴۰۵ (به جز پژو ۴۰۵ برای تاکسی گاز سوز) در مرداد ماه آینده از خط تولید خارج خواهند شد.

مرندی مقدم توضیح داد: اجرای استانداردهای یاد شده در خودروهای قدیمی شرکت های خودروساز دشوار است، اما خودروهای جدید این شرکت ها از جمله دنا پلاس توربو اتوماتیک و سمند K۱۳۲ ایران خودرو و رُهام و کراس‌کانتری سایپا که بهمن ماه گذشته با حضور رئیس جمهوری در حیاط هیات دولت به نمایش گذاشته شدند، مشکلی در پاس کردن این استانداردها ندارند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران، در ادامه درخصوص اجرای استاندارد آلایندگی یورو ۵ گفت: نظارت بر اجرای این استاندارد بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و ربطی به سازمان ملی استاندارد نداشته و جزو استانداردهای ۸۵ گانه ایمنی و عملکردی نیست.

انتهای پیام/ منبع: ایرنا

قیمت گذاری غلط بزرگترین عامل ضرر و زیان در بخش تولید خودروسازان

دریافت گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) برای پنجمین سال متوالی توسط ایساکو

هیچ خودرو سنگینی 5 ستاره کیفی نگرفت

استاندارد های 85 گانه خودرو اجرا می شود

خودروهای غیر استاندارد شماره‌گذاری نمی‌شوند

سه محصول، جايگزين پژو 405 جي.ال.ايكس می شوند

تعمیرگاه تخصصی بهنام آمیکو مدیران خودرو

جک کرمان موتور

نظر شما !!