پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تراموا

شرکت مترو برنامه ای برای ساخت تراموا در تهران ندارد

مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: در حال حاضر ساخت تراموا در برنامه شرکت مترو تهران نیست و اگر منابعی به دست ما رسد صرف تکمیل خطوط مترو می‌شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره راه‌اندازی تراموا در پایتخت اظهار کرد: در مورد مسأله حمل و نقل ریلی در […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: در حال حاضر ساخت تراموا در برنامه شرکت مترو تهران نیست و اگر منابعی به دست ما رسد صرف تکمیل خطوط مترو می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره راه‌اندازی تراموا در پایتخت اظهار کرد: در مورد مسأله حمل و نقل ریلی در پایتخت دارای سند بالادستی مصوب هستیم و در واقع طرح جامع حمل و نقل ریلی در سال 98 به تصویب رسیده است.

وی گفت: بر اساس این طرح، تهران باید 11 خط مترو، دو خط اکسپرس A و B مترو، 5 خط LRT یا قطار سبک شهری باشد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه تراموا نوعی قطار سبک شهری محسوب می‌شود، گفت: هزینه ساخت تراموا یک سوم هزینه ساخت مترو است ولی میزان انتقال مسافر از طریق تراموا بسیار کمتر از مترو خواهد بود و به نوعی می‌توان گفت، تراموا حمل و نقل انبوه‌بر محسوب نمی‌شود چرا که تنها از دو تا سه واگن ساخته شده و نسبت به مترو حدود یک چهارم مسافر خواهد داشت.

امام بیان کرد: در تهران بر اساس اسناد بالادستی و طرح جامع حمل و نقل ریلی،بودجه و اعتبار توسعه حمل و نقل عمومی اولویت‌بندی شده است چرا که منابع محدود است. بر همین اساس اولویت اعتبار برای تکمیل خط یک تا 7 و راه‌اندازی خطوط 8، 9، 10 و 11 مترو در نظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد: اگر منابع مالی موجود باشد باید با اولویت برای ساخت مترو و نه LRT در نظر گرفته شود و سیاست شهرداری نیز همین مسأله است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران اشاره کرد: البته اگر سرمایه‌گذارانی، سرمایه لازم را ارائه کنند در مسیر مصوب و بر اساس طرح جامع حمل و نقل ریلی، ساخت تراموا انجام می‌گیرد.ولی به طور کلی ساخت تراموا از منابع شهرداری صورت نمی‌گیرد.

امام با اشاره به اینکه ساخت هر کیلومتر خط مترو بیش از 650 میلیارد تومان و ساخت هر کیلومتر تراموا 200 تا 250 میلیارد تومان همراه با واگن نیاز دارد،‌گفت: در بسیاری از کشورهای اروپایی از سال‌ها پیش و حتی از قرن 20 ساخت تراموا صورت گرفته حتی در آسیا کشورهایی مانند استانبول مدت زیادی است که تراموا دارند ولی در ایران این موضوع محقق نشده است،‌البته موضوع قطارهای دودی بین تهران و حرم عبدالعظیم (ع) در زیر زمین مورد بحث بوده و این موضوع اجرایی شد.

وی اشاره کرد: در حال حاضر در کشور 4 شرکت واگن‌سازی مترو‌یی داریم و اگر تراموا در تهران راه‌اندازی شود شرکت‌های داخلی ممکن است توانایی تولید واگن‌های ویژه تراموا را نداشته باشند لذا باید 100درصد واگن‌ها و ملزومات مورد نیاز از خارج از کشور تهیه شود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران افزود: در حال حاضر 35 درصد ملزومات و تجهیزات مترو همچنین واگن مورد نیاز، تولید داخل است و بقیه تجهیزات لازم از خارج تهیه و مونتاژ می‌شود.

امام تأکید کرد: در حال حاضر ساخت تراموا و احداث آن در برنامه شرکت مترو تهران نیست و اگر منابعی به دست ما رسد صرف تکمیل خطوط مترو می‌شود البته اگر سرمایه‌گذار خارجی در این زمینه اعلام آمادگی کند شرایط متفاوت خواهد بود.

وی گفت: همچنین تحریم‌ها سبب شده که در حال حاضر رغبتی برای سرمایه‌گذاری خارجی در این زمینه نباشد از طرفی قیمت بلیت مترو یارانه‌ای و غیرواقعی است و برای سرمایه‌گذار ساخت تراموا، چندان به صرفه نیست مگر در آینده قوانین خاصی تصویب شود و قیمت‌های بلیت هم واقعی شود.

انتهای پیام/ منبع: فارس

استفاده از ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی اجباری است

فعالیت مجدد حمل و نقل عمومی دوبی بعد از سه هفته تعطیلی

جنگ با کرونا در وسایل حمل و نقل عمومی

آغاز ساخت مترو پردیس در سال جدید

آیا مترو تهران رزروی می شود؟

افزایش 40 درصدی مسافران مترو نسبت به هفته اخیر/ ابتلا 35 نفر از کارکنان شرکت مترو به کرونا

کمبود آسانسور در خطوط مترو تهران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی