پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید خودرو

سرانجام چگونگی تامین ارز قطعه سازان

به گفته رییس کمیته تخصصی ارز انجمن همگن و نیرو محرکه کشور، برپایه پیش‌ بینی ‌های انجام شده توسط بانک مرکزی، ارز مورد نیاز صنعت خودرو از طریق صادرات فلزات سنگین و خشکبار تامین خواهد شد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو نوید قریب رییس کمیته تخصصی ارز انجمن همگن و نیرو محرکه کشور اظهار […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹

به گفته رییس کمیته تخصصی ارز انجمن همگن و نیرو محرکه کشور، برپایه پیش‌ بینی ‌های انجام شده توسط بانک مرکزی، ارز مورد نیاز صنعت خودرو از طریق صادرات فلزات سنگین و خشکبار تامین خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

نوید قریب رییس کمیته تخصصی ارز انجمن همگن و نیرو محرکه کشور اظهار کرد: برپایه پیش‌بینی‌های انجام شده تخصیص ارز نیمایی با اولویت گروه یک انجام خواهد شد، بر این اساس ۵۰ درصد ارز مورد نیاز از طریق نیمایی و ۵۰ درصد باقی‌مانده از طریق واردات در مقابل صادرات غیر تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس درخواست‌های انجمن و معرفی واحدهای تولیدی شناسنامه‌دار به اداره صادرات بانک مرکزی، تخصیص ارز «صادرات در مقابل واردات غیر» بدون نوبت صف تخصیص ارز به تولیدکنندگان قطعات خودرو تعلق خواهد گرفت.

قریب همچنین بیان کرد: نظر بانک مرکزی درباره ارز اشخاص این است که باید منشا دقیق آن مشخص باشد.

رییس کمیته تخصصی ارز انجمن همگن و نیرو محرکه کشور درخصوص تامین ارز سرمایه‌گذاران خارجی، گفت: در جلسه اخیر بانک مرکزی مقرر شد برای واردات مواد اولیه برخی از صنایع خاص از «ارز آورده سرمایه‌گذار خارجی» استفاده شود.

وی به پیش‌بینی جلسه‌ای با موضوع ارز حاصل از صادرات در هفته آینده اشاره کرد و افزود: قطعه‌ساز یا فعال اقتصادی که نسبت به واردات اقدام می‌کند، می‌تواند با اتصال به پروانه صادراتی واحدهای صادرکننده نسبت به رفع تعهدات خود اقدام کند، در این زمینه روند کار همانند دریافت ارز در سامانه نیما است با این تفاوت که در زمان ثبت سفارش، گزینه واردات در قبال صادرات غیر باید انتخاب شود.

قریب از وعده مسوولان بانک مرکزی مبنی بر در اولویت قرار گرفتن صنعت خودرو در استفاده از ارز حاصل از صادرات خبر داد و گفت: این شرایط برای واحدهایی پیش بینی شده که نمونه و شناسنامه دار بوده و تاکنون تخلف ارزی نداشته اند.

پیشتر آرش محبی نژاد‌ دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور از مجموع نیاز سه میلیارد دلاری امسال صنعت خودرو به ارز خبر داده بود که نزدیک به ۲ میلیارد دلار آن نیاز قطعه‌سازان است.

تخصیص نیافتن ارز مورد نیاز قطعه سازان، منجر به تامین نشدن قطعات خارجی مورد نیاز و در نتیجه تولید خودرو با کسری قطعات خواهد شد که در ادامه، شمارگان تولید خودروسازان را با کاهش مواجه خواهد کرد.

انتهای پیام/

جزئیات دیدار قطعه سازان با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت

واردات کامیون های کاکرده منطق اقتصادی ندارد

نیاز صنعت خودرو کشور به 3 میلیارد دلار ارز برای تولید یک میلیون و 200 هزار خودرو

آزاد شدن واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز توسط بانک مرکزی رد شد

اعطای ارز دولتی به قطعه سازان و بخش تولید نباید قطع شود

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی