پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تریلی رنو

واردات کامیون‌ های دست دوم، سود یا زیان؟/ صف موافقان و مخالفان

پس از مطرح شدن چندباره واردات خودروهای دست دوم به کشور این‌بار بحث واردات کامیون‌های دست دوم داغ شده است. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو غول‌هایی که فرسودگی ناوگان آنها در کشورمان زیان‌های جانی، مالی و زیست‌محیطی فراوانی در پی داشته و طرح‌های مختلفی که تاکنون برای نوسازی آنها آغاز شده‌اند سرانجامی در […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

پس از مطرح شدن چندباره واردات خودروهای دست دوم به کشور این‌بار بحث واردات کامیون‌های دست دوم داغ شده است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

غول‌هایی که فرسودگی ناوگان آنها در کشورمان زیان‌های جانی، مالی و زیست‌محیطی فراوانی در پی داشته و طرح‌های مختلفی که تاکنون برای نوسازی آنها آغاز شده‌اند سرانجامی در پی نداشته است.

اما اکنون با توجه به رشد قیمت کامیون و صعود آن از متوسط 700 میلیون به بالای 2 میلیارد تومان، نیاز بازار بیش از گذشته خودنمایی می‌کند و به همین دلیل چنین طرحی برای واردات کامیون‌های اروپایی، ژاپنی و کره‌ای با عمر کم‌تر از 3 سال و بهره‌مند از خدمات پس از فروش در کشور مطرح شده است.

البته عده‌ای با استناد به آگهی‌های فضای مجازی اعتقاد دارند این طرح پیش از ابلاغ و اجرایی شدن رسمی از سوی برخی شرکت‌ها در حال اجراست و کامیون‌های دست‌دومی با کارکرد حدود 300 هزار کیلومتر و قیمت یک و نیم میلیارد تومان با موعد تحویل 3، 4 ماهه در این چارچوب پیش‌فروش شده‌اند.

طرح واردات کامیون دست دوم عمدتا اروپایی به بازار ایران با انبوهی از مخالفان و موافقان روبه‌رواست.

گروهی مدعی هستند این کامیون‌ها خود با توجه به عدم مالکیت توسط شخص و استفاده 3 شیفته در اروپا، در حال فرسوده شدن هستند و در عمل چیزی جز تعویق کوتاه‌مدت عمر فرسودگی ناوگان حمل‌ونقلی کشور را در پی نخواهند داشت.

اما در سوی مقابل گروهی به کامیون‌های اوورهال شده‌ای اشاره می‌کنند که با عمر قریب به 60 سال-یعنی 10 سال بیش از نهایت عمر مجاز- هم‌چنان با مجوز به فعالیت می‌پردازند و معتقدند با توجه به الزام قانون مبنی بر واردات کامیون 18 تن در مرحله اول به شرط از رده خارج کردن کامیون حداقل 15 تن با معاینه فنی مجاز، می‌توان تعداد قابل قبولی از کامیون‌های فرسوده و کاملا از رده خارج را از ناوگان کشور کنار گذاشت و نفسی تازه در کالبد این بخش دمید.

مخالفان هم‌چنین از ردپای دلالی در این مسیر می‌نالند و معتقدند اروپایی‌ها در چنین طرح‌هایی سود می‌برند و به این ترتیب و با توجه به تحریم راه را بر تولید کامیون‌های نو می‌بندند و بر واردات باز می‌کنند تا از منفعت خودشان کوتاه نیامده باشند.

بنا بر ضوابط موجود، کارخانه‌های تولید داخل خودرو سنگین به تعداد ۱۰۰۰ دستگاه، شرکت‌ های حمل‌ و نقل به تعداد ۱۰۰ دستگاه، سرمایه‌گذاران بخش حمل‌ونقل به تعداد ۵۰ دستگاه و صاحبان خودروهای فرسوده که کامیون به نامشان است تا تعداد ۱۰ کامیون می‌توانند وارد کنند، به شرطی که دارای کارت بازرگانی باشند.

اگر ۸۰ درصد از این سفارشات را انجام دهند، مجوز برای مرحله دوم نیز صادر می‌شود. در مراحل سفارش نیز بعد از تایید سازمان راهداری باید مراحل ثبت سفارش انجام شود.

حال باید منتظر ماند و دید چنین طرحی چه عاقبتی خواهد داشت و چه روزگاری در انتظار ناوگان فرسوده حمل‌ونقلی ایران است؟

انتهای پیام/

تسلا در یک قدمی تولید مینی بوس برقی

احتمال اعلام تعرفه های جدید آزادراهی طی هفته آینده

پیشرفت ۸۰ درصدی ساخت آزادراه کنارگذر جنوبی تهران

واردات کامیون های کاکرده منطق اقتصادی ندارد

مجوز مشروط واردات کامیون صادر شد + جزییات

سوء استفاده از واردات کامیون دست دوم

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی