پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تعویض روغن موتور

روانکارهای حیاتی/ دانستنی هایی در مورد روغن موتور و ضدیخ

روغن موتور و ضدیخ 2 مایع حیاتی هستند که دور ماندنشان از موتور خودرو عواقب ناخوشایندی دارد. البته مثل هر بحث فنی دیگری، تصورات غلطی هم در مورد روغن موتور و ضدیخ وجود دارد. اما ما در اینجا می خواهیم علاوه بر صحبت در مورد کاربرد این 2 روانکار، میزان استفاده و نحوه تشخیص سالم […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲۶ خرداد ۱۳۹۹

روغن موتور و ضدیخ 2 مایع حیاتی هستند که دور ماندنشان از موتور خودرو عواقب ناخوشایندی دارد. البته مثل هر بحث فنی دیگری، تصورات غلطی هم در مورد روغن موتور و ضدیخ وجود دارد. اما ما در اینجا می خواهیم علاوه بر صحبت در مورد کاربرد این 2 روانکار، میزان استفاده و نحوه تشخیص سالم بودنشان را هم برای شما تشریح کنیم.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

قبل از هرچیز، می خواهیم وظایف روغن موتور را با یکدیگر مرور کنیم. روغن موتور از 2 ماه اصلی ساخته شده است. ماده اول روغن پایه است که نقش روانکار را ایفا می کند. اما ماده دوم یا بهتره بگوییم مواد دیگری که به روغن افزوده می شوند، وظایف دیگری بر عهده دارند.
چک کردن روغن موتور
از وظایف این افزودنی ها  می توانیم به جذب ذرات کربن، کمک به روانکاری و نفوذ بهتر روغن در مجاری، تمیز کردن کانال های موتور، تنظیم دمای انبساط و انقباض و جرم زدایی اشاره کنیم. البته این همه ماجرا نیست. بر خلاف تصور بسیاری از مردم، تنها آب نیست که حرارت تولید شده در موتور را کاهش می دهد. جالب است بدانید روغن هم وظیفه خنک کاری موتور را بر عهده دارد.
روغن موتور
بیشتر مردم تصور می کنند که روغن موتور همیشه باید شفاف و اصطلاحا عسلی رنگ باشد. این افراد فکر میکنن وقتی روغنی که از موتور خارج می شود عسلی رنگ باشد، نشان از باکیفیت بودن روغن و تمیز بودن مجاری موتور دارد. اما جالب است بدانید، نه تنها این تصور اشتباه است، بلکه در صورتی که روغن موتور به این صورت باشد، احتمال آسیب به قطعات متحرک موتور را هم بالا می برد!
چک کردن روغن موتور
حتما می پرسید چرا؟! چون وقتی روغن موتور بعد از چند هزار کیلومتر هنوز هم عسلی رنگ است، یعنی افزودنی هایی که در بالا راجع بهشان گفتیم، وظیفه خود را به خوبی انجام نمی دهند. احتمالا سوال بعدی شما این است که چطور از رنگ روغن موتور بفهمیم حال و روز موتور خودرومان چگونه است؟
تعویض روغن خودرو
اگر رنگ روغن موتور بعد از چند هزار کیلومتر کارکرد به خصوص برای خودروهایی که کارکرد بالایی دارند، همچنان شفاف و عسلی رنگ باشد، یعنی روغن موتور کیفیت مناسبی نداشته و افزودنی های آن کارشان را به خوبی انجام نمی دهند.
تعویض روغن خودرو
اگر رنگ روغن موتور نسکافه ای یا قهوه ای خیلی روشن بود، یعنی آب از مجاری مختلفی وارد روغن شده و روغن به خوبی نمی تواند به کار خود ادامه دهد. پس به این نتیجه می رسیم که رانندگی با این خودروی معیوب یعنی قبول کردن یک ریسک بزرگ!

روغن موتور

حالا اگر رنگ روغن بعد از چند هزار کیلومتر کارکرد تیره بود، یعنی افزودنی های روغن وظایف خود را به خوبی انجام داده و کثیفی های موتور را هم جذب کرده اند. خلاصه داخل موتور خودرویتان امن و امان است!


از کاربرد ضدیخ و میزان استفاده از آن بیشتر بدانید


ریختن ضدیخ
دیگر روانکار حیاتی در موتور خودرو بعد از روغن موتور، ضدیخ است. مایعی سبز رنگ که با اب ترکیب می شود. بیشتر راننده ها هنگام سرد شدن هوا به فکر چک کردن ضد یخ خودروشان می افتند. اما آیا ضد یخ فقط در فصل سرما کاربرد دارد؟ آیا چیزی از نسبت ضد یخ به آب می دونید؟ به نظر شما چقدر ضد یخ برای خودروی شما کافی است؟

بسیاری بر حسب عادت از نسبت 50/50 برای ریختن آب و ضدیخ استفاده می کنند. البته بعضی ها کمتر و بعضی ها هم بیشتر ضد یخ می ریزند.

ضدیخ

اما بهترین نسبت ضد یخ به آب، بستگی به میزان سرمای هوا دارد. حتما با خودتان می گویید: با این حساب، کسانی که در شهرهای گرم زندگی می کنند، هیچ وقت به ضدیخ نیاز ندارند! اما اشتباه نکنید! موتور یک خودرو همیشه به ضد یخ نیاز دارد!

چرا که ضدیخ فقط علاوه بر جلوگیری از یخ زدن، کارهای دیگری هم برای موتور خودرو انجام میدهد. یکی از این کارها ضد جوش بودن است. ضد یخ هم دمای انجماد آب را در زمستان کاهش داده، هم در تابستان دمای جوش آب را از 100 درجه بالاتر می برد. البته فراموش نکنید که در تابستان باید درصد کمتری از مایع خنک کننده رادیاتور را از ضد پر کنید. در غیر این صورت دمای جوش آب خیلی بالا رفته و به موتور آسیب می رساند.

ضدیخ

وظیفه بعدی ضد یخ، ضد زنگ بودن است. مواد موجود در ضدیخ اجازه نمی دهند مجاری موتور که با آب در تماس هستند، زنگ بزنند.

قبل از ریختن ضدیخ بهتر است آب موتور و رادیاتور را که کمی ضدیخ دارد تخلیه کنید. البته بهتر است این کار توسط متخصص یا شخصی که مهارت کافی دارد انجام شود. برای این کار می توانید از شیر تخلیه زیر رادیاتور و لوله های پایین موتور استفاده کنید. اگر شیر را پیدا نکردید، لوله های پایین را از رادیاتور جدا کنید و از بالای رادیاتور آنقدر آب بریزید تا از پایین موتور آب شفاف بیرون بیاید.تعمیر خودرو

بعد می توانید لوله ها را وصل کرده و ضدیخ را هم اضافه کنید. موتور را روشن کنید تا کمی گرم شود و آب و ضدیخ درون مسیر شروع به چرخیدن کند. حالا در رادیاتور را باز کنید، اگر سطح مایع پایین بود کمی به آن اضافه کنید.

به این نکته توجه کنید که ضدیخ هم تاریخ انقضا (حدودا 36 ماه) داشته و بعد از این تاریخ، رسوباتی را تشکیل میدهد که میتوانند برای خودرو مضر باشند. پیشنهاد ما این است که برای رادیاتور هم حتما از آب رادیاتور یا آب مقطر استفاده کنید. (سراغ آب معدنی برای این کار نروید)

هنگام پنچر شدن لاستیک چه کار کنیم؟/ آموزش تعویض لاستیک پنچر خودرو برای خانم ها

خودروها حرف می زنند!/ چگونه از طریق صدا، روغن ریزی و چراغ‎های هشدار به ایراد خودرو پی ببریم؟

آبی روی آتش!/ هنگام جوش آوردن خودرو چه کار کنیم؟

هنگام ترکیدن لاستیک خودرو ، مناسب‌ترین واکنش چیست؟

حرفه ای برانیم/ این عادت های غلط در رانندگی را ترک کنید!

خواب بهاری!/ نکاتی که باید در توقف طولانی خودرو رعایت کنید

تکنیک هایی برای افزایش عمر گیربکس اتوماتیک

وقتی ریپ زدن موتور خودرو تقصیر سنسورها نیست!

از سنسور دریچه گاز و علل خرابی آن بیشتر بدانید

نکاتی پیرامون چک کردن خودرو برای سفرهای تابستانی

علائم خرابی کمک فنر خودروی خود را بشناسید

با گیربکس های دبل کلاچ مهربان باشیم!

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی