پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه دنا و شاهین

رقابت قله و پرواز!/ مقایسه دنا پلاس توربو اتوماتیک و سایپا شاهین

دنا پلاس توربو اتوماتیک و شاهین محصولاتی از ایران خودرو و سایپا هستند که قرار است به زودی راهی بازار شوند. پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند؛ بعد از تحریم صنعت خودرو و قطع همکاری خودروسازان خارجی با شرکت های داخلی، تنوع بازار خودرو در سراشیبی کاهش قرار گرفت و قیمت خودروهایی که تولیدشان […]

سبحان قالیباف
جمعه - ۶ تیر ۱۳۹۹

دنا پلاس توربو اتوماتیک و شاهین محصولاتی از ایران خودرو و سایپا هستند که قرار است به زودی راهی بازار شوند.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند؛

بعد از تحریم صنعت خودرو و قطع همکاری خودروسازان خارجی با شرکت های داخلی، تنوع بازار خودرو در سراشیبی کاهش قرار گرفت و قیمت خودروهایی که تولیدشان متوقف شده بود به شدت بالا رفت. اما این فرصتی شد تا خودروسازان و قطعه سازان داخلی آستین بالا بزنند و با جدیت بیشتری تولید و ارتقا خودروهای ملی را دنبال کنند.

سرانجام در 30 بهمن 1398 محصولات جدید ایران خودرو و سایپا به دولت مردان و رئیس جمهوری معرفی شدند و عکس هایی نیز از این خودروها منتشر شد.

دنا پلاس توربو اتوماتیک و شاهین محصولاتی از ایران خودرو و سایپا هستند که قرار است به زودی راهی بازار شوند.

سایپا شاهین

از خودرو شاهین بیشتر بدانید

ماجرا از معرفی خودرویی به اسم رهام به عنوان سدان رده C در نمایشگاه خودرو شیراز سال 97 آغاز شد.

این نخستین محصول تولید شده بر پایه پلت فرم SP100 به شمار می رفت. با معرفی رهام بحث بر سر اینکه پلت فرم این خودرو از تویوتا گرفته شده و پیشرانه اش نیز ساخته برلیانس است، بالا گرفت.

اما در کنار همه این بحث ها، چیزی که مشخص بود، تجهیزات و تکنولوژی های متفاوت این خودرو نسبت به دیگر محصولات سایپا بود. تا رهام بتواند عنوان کامل ترین و مجهزترین محصول این گروه خودروسازی را به خود اختصاص دهد.

اما در اسفند ماه 98، مشخص شد نام رهام تغییر کرده و قرار است با عنوان دیگری به بازار عرضه شود. غلامرضا رضایی پژوهشگر محیط زیست و پرنده های شکاری و چند انجمن حامی گونه های در حال انقراض، پیشنهاد دادند نام ((رهام)) به ((شاهین)) تغییر کند.

 

مسئولان سایپا ادعا می کنند در طراحی این خودرو از شاهین ایرانی موسوم به شاهین سرخ الهام گرفته شده است. اما جالب است بدانید رهام نیز نام پرنده ای شکار نشدنی از نژاد شاهین است!

از بحث نام گذاری سایپا شاهین که فاصله بگیریم، به بحث در خصوص پلت فرم این خودرو می رسیم.

ماجرای ساخت پلت فرم ملی سایپا از سال 2016 شروع شده است. یک پلت فرم اسکلتی که از قطعات فراوانی تشکیل شده و به ادعای مسئولان این گروه خودروسازی، می توان بیش از 10 خودرو روی این پلت فرم ساخت.

شاهین (2)

جالب است بدانید سایپا می تواند در یک دوره زمانی واحد، 5 محصول متفاوت را روی این مگا پلت فرم که با نام SP100 شناخته می شود، تولید کند.

همان طور که اشاره شد، تصمیم بر ساخت این پلت فرم از سال ها قبل در گروه خودروسازی سایپا گرفته شد. بر اساس همکاری های موجود (پیش از تحریم ها)، توسعه این پلت فرم بر اساس پلت فرم XP90 تویوتا آغاز شد.

خاستگاه این پلت فرم در حقیقت همان پلت فرم تقویت شده تویوتا یاریس است که در برخی محصولات چینی بازار هم به کار گرفته شده. اما پلت فرم SP100 کاملا ایرانیزه و داخلی سازی شده و بخش قابل توجهی از قطعات آن تغییر کرده است.

در شرایط پیش از تحریم، فلزات این پلت فرم ملی از کشورهای خارجی تامین می شد و در نهایت SP100 توانست در تست های انجام شده در مراکز تخصصی آلمانی 3 ستاره ایمنی یورو انکپ 2018 و گلوبال انکپ 2019 را در کارنامه خود ثبت کند.

اما در حال حاضر باید دید با تامین فلزات این پلت فرم در داخل کشور وضعیت ایمنی خودرو در چه سطحی ارزیابی می شود.

مشخصات فنی خودرو شاهین و پیشرانه های عرضه شده برای آن

پیش از شرایط تحریمی برنامه سایپا این بود که پیشرانه 1.65 لیتری برلیانس که می تواند 113 اسب بخار قدرت و 154 نیوتن متر گشتاور تولید کند را روی شاهین نصب کند.

همچنین این خودروسازی برنامه عرضه پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور برای خودروی کراس اوور جدید را داشت. البته بگذریم از این که در ابتدای کار قرار بود برای این خودرو از موتور سیتروئن استفاده شود!

موتور سایپا شاهین

اما در حال حاضر با نزدیک شدن به تولید انبوه شاهین و عرضه این خودرو در بازار، 2 پیشرانه قطعی برای این خودرو معرفی شده است.

مگا موتور 2 سری پیشرانه را برای SP100 آزمایش کرده است. یکی از این پیشرانه ها که با کد M18 شناخته می شود، از نوع 4 سیلندر 16 سوپاپ بوده که 1.5 لیتر حجم دارد و می تواند 107 تا 114 اسب بخار قدرت تولید کند.

موتور سایپا شاهین

دیگر پیشرانه سایپا اما آشناتر است. پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ M15 که در محصولاتی نظیر ساینا، کوییک و تیبا مورد استفاده قرار گرفته است.

البته قرار است برای خودروی شاهین، نسخه توربوشارژ این پیشرانه با کد M15T عرضه شود. قدرت این پیشرانه به 105 تا 120 اسب بخار می رسد. در حالی که نمونه هایی از شاهین با موتور 1.5 لیتری توربو به تولید آزمایشی رسیده، تولید نسخه توربو پیشرانه M18 هم از جمله برنامه های مهم سایپا به شمار می رود.

چیزی که مشخص است، این خودرو ابتدا با گیربکس 5 سرعته دستی به بازار می آید و بعد از مدتی نسخه مجهز به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با زیرساخت AHP نیز قابل سفارش است. اما نمی توان از تاثیر تحریم ها روی امکانات قابل نصب این خودرو گذشت.

به احتمال فراوان، سایپا شاهین در تیپ های مختلف به بازار عرضه می شود. چیزی که تقریبا نهایی شده این است که نمونه تولید انبوه این خودرو قرار است تا به سامانه هشدار دهنده تعویض دنده ،دو کیسه هوای راننده و سرنشین، هشدار بستن کمربند ایمنی-چراغ روشنایی روز-سنسور نور-سنسور پارک و دوربین عقب-مه شکن جلو و عقب-تنظیم ارتفاع چراغ از داخل کابین-تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان-کامپیوتر سفر و مدیریت سرویس-آینه های تاشوی برقی-استارت دکمه ای و ورود بدون کلید-تهویه اتوماتیک دیجیتال-نمایشگر لمسی-سانروف-بلوتوث-صندلی شش حالته راننده دستی و نمایشگر 7 اینچی لمسی مجهز باشد.

شاهین (1)

با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط سایپا، بدیهی است که در نمونه اولیه و پایه این خودرو خبری از صندلی های برقی، کروز کنترل، تریم داخلی تمام چرم، کیسه هوای جانبی جلو و پرده ای سرتاسری، رادار نقطه کور و… نیست. همچنین سایپا در صفحه مربوط به شاهین در وبسایت خود اشاره ای به نوع فرمان و سامانه های کمکی نکرده است. این احتمال وجود دارد که نمونه فعلی سایپا شاهین به فرمان کمکی برقی مجهز باشد. همچنین بر اساس استانداردهای جدید، محصولات تازه معرفی شده خودروسازان باید به سامانه های کمکی پایداری مانند ESP و TCS تجهیز شوند.

شاهین (3)

در ابتدای سال 99 سایپا تیزر خودروی شاهین را در تلویزیون نمایش داد. اما نسخه حاضر در تیزر اولیه شاهین، فاقد نمایشگر لمسی ۷ اینچی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه اتوماتیک، سنسور پارک و دوربین عقب است!

دنا پلاس توربو

دنا پلاس توربو اتوماتیک

ایران خودرو در سال 1398 توانسته 393 هزار و 812 دستگاه خودرو تولید کند. این حجم از تولید باعث شده تا این گروه صنعتی در سال گذشته از نظر میزان تولید پشت سر رقیب نارنجی پوشش و در رتبه دوم قرار گیرد. البته سال 98 برای هیچ یک از خودروسازان سال خوبی نبود.

اما در سال 99 ایران خودرو قرار است با 7 محصول جدید، موجی از تنوع را در بازار خودرو کشور ایجاد کند. در صورت نهایی شدن تولید این خودروها، ایران خودرو را در سال جهش تولید به جایگاه اول تولید خودرو در کشور باز می گردد.

در دی ماه ۹۵ دنا پلاس معرفی شد. اواخر سال 96 هم که آتش رقابت در کلاس خودروهای اکونومی و نسبتا ارزان قیمت داغ بود، توربوشارژ برای جذابیت بیشتر به موتور دنا پلاس اضافه شد.

دنا (2)

در کنار به روزرسانی دنا برای رقابت بهتر با سدان های مدرن چینی، قطعا متمایز شدن طراحی قسمت جانبی این خودرو با سمند، از مهمترین اهداف ایران خودرو در خلق دنا پلاس بوده است.

دستگیره درها فرم مناسبی دارند و همچون قاب دور پنجره ها، با پوشش کرومی تزیین شده اند. آیینه های جانبی نیز فرم مدرن تری نسبت به آیینه های قبلی دنا دارند و در مدل توربو، به جای رینگ های 15 اینچی، از رینگ 16 اینچی 5 پیچ با طراحی متفاوت و اسپرت تر به همراه لاستیک هایی با پهنای 205 میلی متر استفاده شده است.

در دنا پلاس توربو که قدرتمندترین ویرایش خودروی ملی به شمار می رود، در بعضی قسمت ها این تفکیک بندی رعایت شده و در بعضی بخش ها این شخصیت سازی ناقص مانده است. به غیر از دوخت قرمز رنگ غربیلک چرمی فرمان و گردگیر دنده و حاشیه قرمز رنگ زیرپایی ها، نسخه توربو تفاوتی با دیگر مدل ها ندارد.

با در نظر گرفتن هزینه بیشتر، ایران خودرو می توانست غربیلک فرمان اسپرت تر و صفحه کیلومتر شمار هیجان انگیزتری طراحی کند و با انتخاب تزیینات اسپرت تر برای کابین، شخصیت متفاوت تری برای مدل توربو خلق کند.

اما به مهمترین تفاوت دنا پلاس با مدل معمولی می رسیم. دنا پلاس اولین خودروی تولید داخل است که به سانروف و ایربگ های جانبی مجهز شده است.

از دیگر آپشن های جالب توجه این خودرو می توان به صندلی های برقی جلو اشاره کرد. تنظیمات 8 حالته به شما این امکان را می دهد تا پشتی و نشیمنگاه صندلی را مطابق میل تان تنظیم کنید. تهویه دنا پلاس به صورت اتوماتیک تنظیم می شود و سرنشینان عقب هم از کانال مجزا بهره می برند.

دنا پلاس توربو

با آغاز مجدد تحریم ها و بروز مشکل در خطوط خودروسازی و تامین قطعات، خودروسازان برای روی ریل نگه داشتن قطار تولید بعضی از محصولات شان، مجبور شدند قید برخی از تجهیزات را بزنند و هزینه ها را کاهش دهند.

همیشه جای خالی نسخه اتوماتیک در خانواده دنا احساس می شد. اخیرا ایران خودرو از نسخه اتوماتیک دنا پلاس توربو پرده برداشته و تیپ بندی این خودرو را نیز تعیین کرده است.

ایران خودرو برنامه دارد تا دنا پلاس توربو اتوماتیک را در تیپ های مختلف به بازار عرضه کند. تیپ هایی که این اجازه را به مشتری می دهد تا با قیمت های گوناگون، محصول مناسب به خود را انتخاب کند.

تیپ پایه دنا پلاس توربو شارژ که مدل L1 نام دارد، هرچند که با عنوان مدل پایه شناخته می شود، اما از امکانات مناسبی برخوردار است.

اما یکی از تفاوت‌های اصلی این خودرو نسبت به دنا پلاس معمولی علاوه ‌بر جعبه‌ اتوماتیک، اضافه شدن یک آپشن کاربردی به عنوان فرمان کمکی برقی است که با اضافه شدن آن کیفیت رانندگی افزایش می یابد.

از دیگر امکانات دیگر تیپ پایه دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک مدل L1 می توان به سنسو دنده عقب، صندلی راننده 2 حرکته برقی همراه با 4 حرکت دستی و سیستم مالتی مدیا 7 اینچی اشاره کرد. مدل دیگر دنا پلاس توربو که بر روی خط تولید ایران خودرو می رود مدل L2 است که سطح امکاناتی بیشتری از مدل پایه دارد.

آن طور که ایران خودرو اعلام کرده، تفاوت این مدل با مدل پایه اضافه شدن آپشن هایی مانند دوربین عقب، ترمز عقب دیسکی،ایربگ های جانبی، صندلی راننده 6 سرعته برقی به همراه 2 حرکته دستی و کروز کنترل است.

همچنین سیستم نمایشگر اخطار فشاد تایر، سانروف ، شیشه دودی ، روکش صندلی چرم و پارچه و صندلی سرنشین با 4 حرکته برقی به همراه 4 حرکت دستی نیز از جمله تفاوت های مدل پایه L1با مدل L2 است. اما فول ترین نسخه تولیدی این خودرو مدل L3 است که امکانات بیشتری نسبت به مدل L2 دارد.

این مدل که آن را می توان مجهزترین مدل دنا پلاس توربو شارژ دانست نسبت به مدل L2 امکانات بیشتری مانند ورود بدون کلید به همراه استارت دکمه ای (کیلس- استارتر) صندلی راننده 10 حرکته برقی، تزئینات داخلی لوکس، مالتی مدیا 10 اینچی سنسور نور و باران ، صندلی سرنشین 6 حرکته برقی و 10 حرکته دستی ، زیر پایی 3 بعدی، سنسور نور و باران و اسپویلر یا بال عقب دارد.

دنا پلاس

مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک

مهمترین تغییر دنا پلاس توربو اتوماتیک جدید همان طور که از اسمش پیداست، اضافه شدن گیرباکس 6 سرعته به جای نمونه 5 سرعتی قبلی است.

البته این گیرباکس 6 سرعته به طور کامل توسط ایران خودرو داخلی سازی شده و از شهریور ماه سال جاری عرضه می شود.

دنا پلاس از موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ EF7 با حجم 1645 سی سی بهره می برد. این موتور در مدل توربو به یک توربوشارژر کوچک مجهز شده تا بهبود 3.5 ثانیه ای را در شتاب تجربه کند.

حالا به لطف پیشرانه توربوشارژ، دنا پلاس به جای 115 اسب بخار، 150 اسب بخار قدرت در دور 5500 تولید می کند.

گشتاور موتور توربوشارژ نه تنها افزایش یافته و به 215 نیوتن متر رسیده، بلکه حالا ماکزیمم آن در دور پایین تر 2200 تا 4800 در اختیار راننده قرار می گیرد.

همین ویژگی باعث شده تا شتاب اولیه بهبود چشمگیری داشته باشد. البته اگر بخواهید بهترین حالت راندمان یک خودرو توربوشارژ را تجربه کنید، نباید اجازه دهید دور موتور به مرز رد لاین برسد.

تمامی تیپ ها از موتور EF7 توروبو شارژ 1700 سی سی که 150 اسب بخار نیرو تولید کرده و دارای استانداردهای آْلایندگی یورو 5 است بهرمند بوده و گیربکس تمامی مدل ها نیز از نوع اتوماتیک 6 سرعته خواهد بود.

دنا پلاس توربو

پیشنهاد نهایی:

این طور که پیداست در محصولات جدید ایران خودرو و سایپا چند مورد اصلی دنبال شده است.

یکی از موارد، توجه بیشتر به نیاز بازار به خودروهای اتوماتیک و جایگزینی گیرباکس های ۴ سرعته اتوماتیک با نمونه های جدید ۶ سرعته است.

نکته دیگر توجه خودروسازان داخلی به مقوله امکانات و آپشن است. چیزی که تا کنون با جدیت پیگیری نشده و با توجه به علاقه خریداران ایرانی به آپشن و ممنوعیت واردات خودرو، بهره بردن خودروهای داخلی از امکانات متنوع، می تواند برگ برنده ای برای آن ها باشد.

در مورد شاهین و مشخصات فنی آن هنوز هم گمانه زنی هایی وجود دارد و شاید در دقیقه 90 این خودرو تغییراتی را تجربه کند. اما دناپلاس فعلا نقد است و در 3 تیپ ارائه می شود.

انتهای پیام/

دنا با نون اضافه!/ تجربه رانندگی با دنا پلاس توربو

آتشی زیر خاکستر برجام!/ هرآنچه می‌خواهید از شاسی بلند ایرانی و لوکس ترین محصول ایران خودرو بدانید

هر یک از تیپ های دنا پلاس توربو اتوماتیک چه مشخصاتی دارند؟

آپشن جدید دنا پلاس توربو اتوماتیک معرفی شد

قیمت علی الحساب محصولات سایپا اعلام شد

نوبرانه های سایپا برای 2 نیمه 99!/ با خودروی شاهین و SP100 کراس اوور بیشتر آشنا شوید

جنگ رستم و اسفندیار!/ مقایسه دنا پلاس و رهام

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی