تاثیر ممنوعیت درج قیمت در آگهی های فروش آنلاین خودرو

با توجه به اینکه طی روزهای اخیر خبری از طرح های فروش خودروسازان نبوده افراد برای خرید خودرو به سراغ نمایشگاه ها و یا خرید آنلاین می روند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

این روزها که فروش و پیش ‌فروش خودروسازان فعلا و تا زمان اعلام قیمت‌های جدید متوقف است، مشتریان برای خرید محصولات مورد نظر خود، یا به نمایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند یا خرید خود را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند.

البته این در حالی است که با توجه به شیوع ویروس کرونا، مراجعات حضوری سهم کمی از خرید و فروش خودرو را به خود اختصاص داده و فروش آنلاین سهم بیشتری دارد.

در واقع بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند خرید و فروش خودرو را از مسیر آنلاین و با مراجعه به سایت‌های آگهی‌دهنده انجام دهند تا ضمن صرفه‌جویی در وقت و هزینه، از کرونا نیز در امان بمانند.

این در شرایطی است که با توجه به ممنوعیت درج قیمت خودرو در سایت آگهی دهنده، فروش آنلاین بخشی مهم از جذابیت خود (شفافیت قیمت و دسترسی آسان به نرخ‌های پیشنهادی) را از دست داده و هم فروشندگان به دردسر افتاده‌اند و هم زحمت مشتریان بیشتر شده است.

طبق تصمیم مسوولان قضایی، در حال حاضر درج قیمت خودرو در سایت‌های آگهی‌دهنده ممنوع است. استدلال مسوولان قضایی برای این ممنوعیت، این است که درج قیمت سبب واسطه گری و سفته‌بازی در بازار می‌شود و این موضوع به گرانی دامن می‌زند.

به اعتقاد آنها، خیلی‌ها برای کسب سود بیشتر اقدام به قیمت‌سازی در بازار خودرو می‌کنند؛ به نحوی که با در نظر گرفتن نرخ‌هایی بالا، عملا منحنی قیمت را در بازار به سمت صعود می‌برند.

با این استدلال‌ها و با هدف اینکه بازار خودرو به آرامش برسد، درج قیمت در سایت‌های آگهی دهنده، از حدودا 2 ماه پیش ممنوع شد و در حال حاضر نیز هنوز ادامه دارد.

گزارش خودرو

این موضوع اما ضمن کاستن از جذابیت‌ها و خواص اصلی فروش آنلاین، سبب دردسر و سردرگمی و زحمت زیاد شهروندانی شده که قصد خرید و فروش خودرو را دارند.

تا پیش از این ممنوعیت، فروشندگان به‌عنوان طرف عرضه، خودروهای خود را به همراه قیمت پیشنهادی، در فضای مجازی آگهی داده و مشتریان (طرف‌تقاضا) نیز با توجه به شفافیت قیمتی، اقدام به خرید می‌کردند.

فروش آنلاین در دورانی که درج قیمت ممنوع نبود، نمونه‌ای مناسب از نظام عرضه و تقاضا به شمار می‌رفت، اما ممنوعیت اعلام قیمت از شفافیت آن کاست.

در حال حاضر فروشندگان خودرو نمی‌توانند قیمت پیشنهادی ‌شان را درج کنند و در آگهی‌های ارائه شده، عبارت «قیمت توافقی» قید می‌شود. بنابراین متقاضیان دسترسی ساده گذشته به قیمت‌های پیشنهادی را ندارند.

در این شرایط، متقاضیان مجبورند با صرف زمان و هزینه‌ای بیشتر (نسبت به وقتی که درج قیمت ممنوع نبود) خودرو موردنظر خود را احتمالا پس از تماس‌های مکرر با فروشندگان پیدا کنند.

اگرچه فروش آنلاین با وجود ممنوعیت موردنظر، کماکان بستری مناسب برای نظام عرضه و تقاضا به شمار می‌رود؛ با این حال وقتی قیمت شفاف نبوده و به سهولت گذشته در دسترس نیست، بخشی از کارکرد خود را عملا از دست می‌دهد.

انتهای پیام/ منبع: دنیای اقتصاد

دانش بنيان ها حلقه مفقوده صنعت خودرو هستند/ دانش بنيان ها مي توانند حلقه وابستگي صنعت خودرو به خارج از كشور را قطع كنند

خرید و فروشی در بازار خودرو نیست اما قیمت ها صعودی است

قیمت خودروها برای فصل دوم سال باید زودتر اعلام شود

لزوم اصلاح فرمول قیمت گذاری خودرو

تعمیرگاه تخصصی بهنام آمیکو مدیران خودرو

جک کرمان موتور

نظر شما !!