پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آسنا آمیکو

ظرفیت بخش خصوصی در حوزه CNG بالاست

گروه صنعتی آميكو با طراحی دقيق و مهندسی، توانمندي توليد و بهره گیری از ظرفيت خودروهای CNG در كشور را داراست. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو افزایش نرخ بنزین در ماه اخیر توانست به صورت موقت باعث کاهش مصرف بنزین روزانه کشور از 85 میلیون لیتر در روز به کمتر از 68 […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۴ تیر ۱۳۹۹

گروه صنعتی آميكو با طراحی دقيق و مهندسی، توانمندي توليد و بهره گیری از ظرفيت خودروهای CNG در كشور را داراست.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

افزایش نرخ بنزین در ماه اخیر توانست به صورت موقت باعث کاهش مصرف بنزین روزانه کشور از 85 میلیون لیتر در روز به کمتر از 68 میلیون لیتر شود.

اما تا قبل از شیوع ویروس کرونا در ماه های پایانی سال گذشته، مصرف بنزین روزانه به حدود 75 میلیون لیتر رسید و این نشان از روند افزایشی طبیعی مصرف سوخت در کشور دارد. به طوریکه افزایش قیمت سوخت تنها توانست در چند ماه موجب کاهش مصرف سوخت شود و شیب افزایش مصرف با زاویه ملایم دوباره روی نمودار بالا رفت.

هرچند در فروردین ماه مصرف سوخت کشور به صورت روزانه به دلیل تعطیلی بسیاری از سازمانها، دانشگاه ها و… بر اثر شیوع ویروس کرونا تا مرز 44 میلیون لیتر کاهش یافت اما، طبق آمارهای غیررسمی در خرداد ماه مصرف بنزین کشور به دلیل بازگشایی بسیاری از اماکن و آغاز فعالیت های مشاغل تا مرز 60 میلیون لیتر در روز رسیده است و پیش بینی می شود در تابستان به صورت میانگین مصرف بنزین دوباره تا مرز 75 میلیون لیتر افزایش یابد.

این آمار و ارقام در شرایطی است که کشور از نظر اقتصادی با بحران فروش نفت نیز دست و پنجه نرم می کند و پرداخت یارانه به سوخت خود یکی از چالش های دولت شده است.

آسنا

درحالیکه ایران به عنوان دومین کشور دارنده منابع گازی در جهان شناخته می شود، آنطور که باید و شاید از منابع گاز خود در حوزه حمل و نقل استفاده نکرده است.

هرچند تلاشهای بسیاری در خصوص گازسوز کردن خودروهای حمل و نقل عمومی و خصوصی انجام گرفته است اما با وجود حدود 22 میلیون خودرو در کشور، هنوز سهم خودروهای گاز سوز طبق آمارها کمتر از یک پنجم و حتی با استناد به بعضی آمارها تا یک ششم است.

هرچند در ماه های اخیر طرح گازسوز کردن خودروهای شخصی به اجرا درآمده است و به این ترتیب پیش بینی می شود آمار خودروهای گاز سوز استاندارد در کشور تا مرز 4 میلیون دستگاه پیش برود.

اما آنچه نباید از آن غافل شد، روند داخلی سازی قطعات سیستم های دوگانه سوز در داخل کشور است. مسیری که دستاوردهایی بیش از تصور خواهد داشت.

در شرایط فعلی که دولت با حمایت های خود طرح گازسوز کردن خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی را کلید زده است، به نظر می رسد استفاده از ظرفیت های داخلی خودروسازانی که تجربه فعالیت در حوزه CNG را دارند، می تواند در تسریع این روند آثار بسزایی داشته باشد.

در این طرح قرار است بیش از یک میلیون و 470 هزار خودرو حمل و نقل عمومی و تجاری دوگانه سوز شوند.

به این ترتیب ما تنها در مورد یک طرح صحبت نمیکنیم و در واقع در مورد یک بازار بزرگ در حوزه قطعه سازی، طراحی، تست و خدمات پس از فروش صحبت میکنیم که خود می تواند اشتغال زایی و تولید را رونق ببخشد.

اگر نگاهی به اغلب قطعه سازان کشور بیندازید، خواهید دید بیش از 80 درصد آنها توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی فعالیت می کنند.

نکته جالب توجه اینکه اغلب دستاوردهای مهم تکنولوژیکی و پژوهشی نیز در این حوزه قطعات مربوط به بخش خصوصی است. از این رو شاید امروز وقت آن شده باشد که دولت با نگاهی جدی تر به بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت های تولیدکنندگانی چون آمیکو به عنوان سازنده محصولی (پیکاپ آسنا) که در عین دوگانه سوز بودن استانداردهای 85 گانه را از TUV آلمان دریافت کرده است، باعث ایجاد بستری نو در صنعت کشور شود.

البته نباید فراموش کرد جان گرفتن صنعت CNG در ایران، حتی می تواند با گسترش آن به بازارهای منطقه ای چون عراق، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، حتی روسیه و … ایران را به پایگاه اصلی تولید خودروهای دوگانه سوز تبدیل کند.

امری که در صورت تحقق می تواند با صادرات محصولات و قطعات تولید شده در ایران به همین بازارها، ارز آوری بالایی را برای کشور به همراه داشته باشد.

به این ترتیب کشور با داشتن رتبه دوم در منابع گازی در جهان علاوه بر تامین نیازهای خود و کاهش مصرف سوخت که در ادامه به کاهش آلایندگی هوا ختم می شود، می تواند بازارهای منطقه ای را نیز در دست بگیرد و در صورت رسیدن به سطوح تکنولوژیکی بالا در این بخش، بدون شک درهای بازارهای جدید نیز به روی این صنعت برای تولیدکنندگان ایران باز خواهد شد.

انتهای پیام/

تعامل وزارت نفت و وزارت صمت برای تولید خودرو‌های پایه گازسوز

زمان ثبت نام، تنها اولویت گازسوز شدن رایگان خودروها

اعلام آمادگی 7 شرکت بزرگ مخزن ساز برای اجرای طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی

پیش بینی اجرایی شدن طرح RFID حداقل تا 15 دیگر

عرضه محصول جدید آمیکو در سال جاری

درخواست گروه صنعتی آمیکو از مردم/ برای سلامتی یکدیگر ماسک بزنیم

عمق داخلی سازی آسنا به 27.8 درصد رسید

علت تمایر برند آمیکو از سایر رقبا چیست؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی