پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تعویض پلاک خودرو

تعویض پلاک خودرو چه مراحلی دارد؟ + مدارک مورد نیاز و آدرس مراکز شماره گذاری

با توجه به بازار خرید و فروش خودرو و سوالات متعدد مخاطبان در مورد مراحل تعویض پلاک خودرو و مدارک مورد نیازی که باید برای مراجعه به مراکز شماره گذاری همراه داشته باشند، تصمیم گرفتیم با هم سوار یک خودروی مجازی شویم، به یک مرکز تعویض پلاک برویم و یک به یک مراحل را با […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۵ دی ۱۳۹۹

با توجه به بازار خرید و فروش خودرو و سوالات متعدد مخاطبان در مورد مراحل تعویض پلاک خودرو و مدارک مورد نیازی که باید برای مراجعه به مراکز شماره گذاری همراه داشته باشند، تصمیم گرفتیم با هم سوار یک خودروی مجازی شویم، به یک مرکز تعویض پلاک برویم و یک به یک مراحل را با هم طی کنیم.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

قبل از هرچیز با توجه به شیوع ویروس کرونا و ازدحام جمعیت در مراکز تعویض پلاک، لازم است که پیش از ورود به مرکز شماره گذاری حتما ماسک بزنید و یک اسپری یا ژل زدعفونی کننده همراه خود داشته باشید. در سالن های انتظار هم روی صندلی های تعیین شده بنشینید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید. شاید مساله پیش پا افتاده ای به نظر برسد، اما برای جلوگیری از مفقود شدن مدارک یا از قلم افتادن چیزی، حتما یک پوشه یا کیف مورد نیاز همراه داشته باشید و مدارک مورد نیاز را داخل آن بگذارید.

تعویض پلاک خودرو

در شرایطی که نوسانات اخیر قیمت خرید و فروش خودرو را رونق داده بود و مراکز تعویض پلاک بسیار شلوغ بودند، صف مراکز شناخته شده تعویض پلاک مثل اتحاد، میثم و چیتگر در بعضی روزها به چند کیلومتر می رسید و حتی عده ای از شب قبل در صف نوبت می گرفتند! اما از مدتی قبل به جهت کاهش ازدحام جمعیت و خلوت کردن صف های تعویض پلاک، سیستم نوبت دهی آنلاین برای این کار راه اندازی شده و برای گرفتن نوبت، باید از روز قبل یا چند روز قبل از تعویض پلاک، در سایت مربوطه (لینک سایت در اینجا درج شده) ثبت نام کنید و با مشاهده روزها و ساعت ها، ساعت و روز مورد نظرتان را در صورتی که رزرو نشده باشد، انتخاب کنید.

تعویض پلاک میثم

حالا که صحبت از مراکز شماره گذاری خودرو شد، بد نیست نگاهی به آدرس مراکز موجود در تهران بیاندازیم(اگر از نرم افزارهای مسیر یاب استفاده می کنید، می توانید با جست و جوی نام این مراکز، خیلی راحت مسیر دسترسی به آن ها را پیدا کنید):

میثم: کیلومتر 17 جاده مخصوص کرج-خیابان داروپخش-خیابان روز دارو
خاوران: کیلومتر 10 جاده خاوران-بعد از 3 راه خاور شهر
الغدیر: یافت اباد-بلوار الغدیر-خیابان اکبر حسینی
اتحاد: تهرانپارس-حکیمیه-خیابان اتحاد-اتحاد 5 غربی
چیتگر: کیلومتر 12 جاده مخصوص کرج
خلیج: کیلومتر 7 جاده قدیم کرج-بلوار خلیج فارس-خیابان رهنما-جنب ستاد ترخیص خودرو
یادگار امام: اتوبان یادگار امام-خیابان زنجان شمالی-جنب ستاد ترخیص خودرو

 

تعویض پلاک خودرو

خوب یک مرکز را انتخاب می کنیم و باهم به آنجا مراجعه می کنیم. برای مثال مرکز شماره گذاری میثم را انتخاب کرده ایم و تصور می کنیم خودرویی که می خواهیم پلاکش را عوض کنیم، یک دستگاه مرسدس بنز است! (بیایید حالا که قرار است تور مجازی داشته باشیم، یک ماشین خوب انتخاب کنیم)

بعد از چند ساعت انتظار در صف و لذت بردن از موزیک به جای حرص و جوش خوردن و برهم زدن نوبت! به در ورودی مرکز شماره گذاری رسیده ایم. در این قسمت شماره پلاک خودرو ثبت شده و یک قبض حاوی شماره پلاک خودرو، سالن و غرفه ای که باید به آن مراجعه کنیم به ما تحویل داده می شود. در این قسمت لازم نیست هزینه ای پرداخت کنیم. خودرو را در پارکینگ مرکز شماره گذاری پارک می کنیم و با مدارک و قبضی که دریافت کرده ایم به سالن و غرفه مورد نظر مراجعه می کنیم.

تعویض پلاک خودرو

قبل از این که وارد فاز تحویل مدارک شویم، بیایید باهم مدارکی که لازم است برای تعویض پلاک خودرو همراه داشته باشیم را مرور کنیم:

-کارت ملی
-برگ سبز خودرو (سند مالکیت)
-حضور مالک قبلی یا در صورت عدم حضور، وکالت فروش و تعویض پلاک
-عوارض پرداخت شده (برای جلو افتادن کار)/ (توجه کنید به تازگی عوارض یک سال خودروهای صفر کیلومتر جلو جلو گرفته می شود)
-بیمه شخص ثالث
-برگه کمپانی
-کارت ماشین
-سند خانه، قولنامه یا اجاره نامه ای که حداقل یک ماه از آن گذشته باشد یا آخرین قبض پرداختی یا دفترچه بیمه که نشان دهد ساکن همین شهر هستید (پیشنهاد ما این است که برای جلوگیری از بروز مشکل و به تعویق افتادن کار، همه این ها را همراه داشته باشید، کار از محکم کاری عیب نمی کند)

تعویض پلاک خودرو

با مراجعه به سالن و غرفه مورد نظر، مدارک را به تحویل متصدی می دهیم. از ما سوال می شود که آیا قرار است خودرو به نام خودتان بخورد یا خیر؟ بعد از تایید این مورد، برگ سبز خودرو برای اینکه به نام خریدار جدید صادر شود به ما تحویل شده و باید در قسمت پایین آن تمام مشخصات خواسته شده را تکمیل کرده و امضاء کنیم.  اگر مالک قبلی خودرو همراهمان باشد باید به اتفاق مراحل تنظیم و انتقال برگ سبز و تحویل خودرو را طی کنیم و اگر قبلا وکالت تعویض پلاک و یا فروش خودرو را از فروشنده گرفته ایم که دیگر نیازی به حضور مالک قبلی نیست. پیشنهاد ما این است که برای جلوگیری از ازدحام در مراکز تعویض پلاک، سعی کنید با وکالت به مرکز بروید.

تعویض پلاک خودرو

به جای اینکه عجله کنیم و با ایستادن جلوی باجه مربوطه باعث ازدحام و سختی عبور و مرور شویم، بهتر است روی صندلی بنشینیم تا اسممان را صدا کنند. بعد از اینکه اسممان را صدا زدند مجددا به غرفه مراجعه کرده و برگه مربوط به کارشناسی خودرو را تحویل می گیریم. در این برگه مراحلی که باید طی کنیم درج شده است.

تعویض پلاک خودرو

کارشناسی خودرو و فک پلاک

ابتدا باید با خودرو به قسمت کارشناسی رفته، هنگام رسیدن نوبتمان، کاپوت را بالا بزنیم تا کارشناس خودرو را چک کند و شماره موتور و شاسی را با اطلاعات مندرج روی برگه مطابقت دهد. بعد از تایید کارشناس، برگه کارشناسی امضاء شده و هولوگرام به آن اضافه می شود. اگر خودرو خلافی دارد (که در صورت وجود در این برگه ذکر می شود) باید به بخش مربوط به پرداخت خلافی برویم، سپس با خودرو به قسمت فک پلاک رفته و بعد از باز شدن پلاک ها از روی خودرو، خودروی بدون پلاک را داخل پارکینگ پارک کرده و با برگه کارشناسی و هر 2 پلاک فک شده، دوباره به سالن و غرفه ای که اول کار رفتیم مراجعه می کنیم.

تعویض پلاک خودرو

برگه کارشناسی را تحویل می دهیم، همچنین هر 2 پلاک فک شده (جلو و عقب) را بالا گرفته و به متصدی نشان می دهیم. با پلاک های در دست، دوباره روی صندلی ها می نشینیم تا متصدی اقدامات لازم را انجام دهد. این بار باید مدت زمان بیشتری را منتظر بمانیم. همچنین در این قسمت اگر پلاکی در انبار شماره گذاری موجود داشته باشید، از شما سوال می شود که کدام پلاک را می خواهید. اگر هم از قبل پلاکی نداشته باشید، پلاک جدید به شما تخصیص داده می شود.

تعویض پلاک خودرو

تحویل پلاک های قدیمی و گرفتن پلاک جدید

با تمام شدن کار، متصدی صدایمان می کند و برگه تعویض پلاک که شماره پلاک جدید و مشخصاتمان روی آن درج شده است برای امضاء و تایید تحویلمان می شود. بعد از امضاء باید چند دقیقه ای صبر کنیم تا برگ سبز جدید صادر شود. در نهایت تمام مدارک را تحویل گرفته و با پلاک های فک شده و برگه مربوط به شماره گذاری (حاوی اطلاعات جدید) به انبار پلاک می رویم. قبل از تحویل پلاک های فک شده، به جهت رفاه حال متصدیان این بخش، حتما پلاک ها را در محل تعبیه شده تمیز کنید.

تعویض پلاک خودرو

با تحویل پلاک های قبلی و یک نسخه برگه تعویض پلاک، پلاک جدید تحویلمان می شود. اگر پلاک جدید به ما اختصاص داده شده باشد، خیلی سریع پلاک را می گیریم و می رویم. اگر پلاک قبلی مان در انبار و در همان مرکز موجود باشد، باز هم پلاک سریع تحویل می شود. اما اگر پلاک قبلیمان به اصطلاح قیچی شده باشد، باید چند ساعتی منتظر بمانیم تا پلاک جدید ضرب شود. بعد از تحویل گرفتن پلاک ها، سوار ر خودرومان می شویم و به محل الصاق پلاک می رویم. با نصب شدن پلاک، برای اینکه از مرکز شماره گذاری خارج شویم، باید فیش مورد نیاز که به برگه تعویض پلاک ضمیمه شده است را تحویل نگهبانی بدهیم.

نوشته: میلاد میرعابدینی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی