پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

8 تکنولوژی‌ که راننده را نجات می‌دهند

8 تکنولوژی‌ که راننده را نجات می‌دهند شرکت کانتیننتال آلمان به کمک فناوری نوین خود با عنوان “پرده اینفرارد” می‌تواند قابلیت چند لمسی(مولتی تاچ) را در خودروهای سواری ارزان‌قیمت اضافه کند. از میان فناوری‌های متعدد، پرده اینفرارد می‌تواند به منظور انعکاس صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گیرد. همان‌طور که می‌دانیم کنترل‌های صفحه لمسی […]

javankhodro
شنبه - ۶ تیر ۱۳۹۴

8 تکنولوژی‌ که راننده را نجات می‌دهند

شرکت کانتیننتال آلمان به کمک فناوری نوین خود با عنوان “پرده اینفرارد” می‌تواند قابلیت چند لمسی(مولتی تاچ) را در خودروهای سواری ارزان‌قیمت اضافه کند.

پرده اینفرارد

از میان فناوری‌های متعدد، پرده اینفرارد می‌تواند به منظور انعکاس صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گیرد.

همان‌طور که می‌دانیم کنترل‌های صفحه لمسی در صفحه داشبورد تعداد بسیاری از خودروها قرار می‌گیرد، اما هنوز چیزی نیست که انسان بخواهد آن را درون خودروهای ارزان‌قیمت بگنجاند و پشتیبانی کند. البته این رویه اکنون در حال تغییر است. از آنجایی که چندی پیش شرکت کانتیننتال از سیستمی‌ جدید تحت عنوان “پرده اینفرارد” رونمایی کرده که می‌تواند قابلیت چند لمسی با هزینه کم را در هر خودرویی منظور کند.

این پرده اینفرارد از فریمی ‌مربعی از مجموعه‌ای از لامپ‌های LED در امتداد 2 ضلع کناری و مجموعه‌ای از فتودیودها در امتداد 2 ضلع کناری دیگر متشکل شده است. هر لامپ LED پرتویی از نورهای مادون قرمز را ساطع می‌کند که ابتدا دریافت و سپس به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌شوند. این تبدیل به‌وسیله فتودیودهای نصب شده در نقطه قرینه در امتداد ضلع غیر مجاور این فریم صورت می‌گیرد.

فریم مذکور در حاشیه‌های بیرونی صفحه LCD قرار داده می‌شود که نمایش‌دهنده ویژگی‌های کنترلی مشابه همانند صفحه لمسی‌های خازنی است.

gizmag (2)

هنگامی‌که کاربر به‌منظور لمس یکی از کنترل‌های روی صفحه‌نمایش از طریق شبکه پرتوهای نور اینفرارد (مادون‌قرمز) تماس برقرار می‌کند، انگشت وی بعضی از پرتوها را مسدود می‌سازد. فتودیودهای پرتوی اینفرارد به‌طور موقت دریافت نور را متوقف می‌سازند و درنتیجه ارسال سیگنال متوقف می‌شود. با تحلیل ترکیب فتودیودهای تغییریافته، سیستم می‌تواند موقعیت انگشت کاربر را نسبت به کنترل‌های روی صفحه‌نمایش بلافاصله مشخص کند.

برخلاف نسخه قبلی و ساده‌تر این سیستم، پرده اینفرارد قدرت تشخیص حرکات و فرامین چند لمسی از قبیل نیشگون گرفتن و بزرگنمایی را نیز دارا است. علاوه بر این برخلاف مسائل مربوط به صفحه لمسی قدیمی، در صورت استفاده کاربر از دستکش‌های غیر خازنی معمولی، پرده اینفرارد بازهم به کار خود ادامه می‌دهد.

اکنون شرکت کانتیننتال در حال پژوهش این است که با چه میزان کاهش، فریم نسبت به سطح صفحه‌نمایش بیرون می‌ماند و تولید این فناوری را تا سال 2017 دور از انتظار نمی‌دانند.

 سیستم نوین ولوو دوچرخه‌سواران را به‌واسطه استفاده از کلاه ایمنی هوشمندشان از حضور خودروها مطلع می‌سازد.

gizmag (4)

این سیستم موقعیت دوچرخه‌سواران و خودروهای ولوو را ردیابی می‌کند.

تقریباً یک‌سال پیش شرکت ولوو اعلام کرده بود که در حال همکاری با شرکت سوئدی POC (طراح و تولیدکننده کلاه‌های ایمنی) جهت ایجاد سیستم ایمنی بین خودرو با دوچرخه است. در آن هنگام اطلاعات بسیار کمی ‌در رابطه با چگونگی کار این سیستم در دسترس بود. ولی امروز شرکت ولوو جزئیاتی را ارائه کرده است.

در ابتدای امر دوچرخه‌سواران ملزم به همراه داشتن گوشی هوشمندی هستند که اپلیکیشنی مانند استراوا را پشتیبانی و اجرا کند (نرم‌افزاری که موقعیت دوچرخه‌سوار را بلافاصله ردیابی می‌کند). اطلاعات به‌دست‌آمده از این نرم‌افزار به برنامه‌ای ابر محور (مانند one drive شرکت مایکروسافت) ارسال می‌شود، شایان‌ذکر است که موقعیت تمام خودروهای ولوو در این سیستم درج می‌شود.

اگر نرم‌افزار استراوا تشخیص دهد که خودرو و دوچرخه‌سوار در مسیر برخورد با یکدیگر قرار دارند، مستقیماً به هر دو آنها هشدار خواهد داد. دوچرخه‌سوار به‌وسیله چراغ هشداردهنده تعبیه‌شده روی کلاه ایمنی که نور آن در محدوده دید اطراف وی قابل‌رؤیت است از این هشدار آگاه می‌شود. نحوه آگاه‌سازی راننده خودرو نیز از طریق نمایشگر صفحه داشبورد انجام می‌پذیرد. به‌دین ترتیب هر دو طرف (دوچرخه‌سوار و راننده خودرو) از برخورد با یکدیگر مصون می‌مانند.

شرکت سوئدی اریکسون که درزمینه ارتباطات تلفن همراه فعالیت می‌کند نیز در پروژه اشاره‌شده حضور دارد.

در مورد اینکه آیا کلاه ایمنی باید با سیستم خاصی استفاده شود یا خیر سخنی به میان نیامده است. اگرچه اطلاعات بیشتر این پروژه در نمایشگاه بین‌المللی CES که ماه آینده میلادی برگزار می‌شود به‌دست خواهد رسید. شرکت ولوو هم چندی پیش در اقدام تقریباً مشابهی از سیستم تشخیص عابر پیاده خود که بر پایه رادار-دوربین است و برای تشخیص دوچرخه‌سواران کاربرد دارد رونمایی و آن را گسترش داده است.

جایگزینی آینه عقب خودرو با دوربین فیلم‌برداری HD از سوی شرکت کادیلاک امریکا

شرکت خودروسازی کادیلاک در حال طراحی برای جایگزینی آینه عقب خودرو با دوربین فیلم‌برداری با کیفیت HD است.

gizmag (6)

بر همگان روشن است که آینه عقب خودرو جهت به تصویر کشاندن جاده پشت سر شما نصب شده است، ولی گاهی اوقات پیش می‌آید که به‌وسیله خودروهای پشت‌سری، افراد داخل خودرو و بار و لوازم موجود در خودرو کارایی لازم را ازدست‌داده و ازاین‌رو دید شما دچار اختلال می‌شود. کادیلاک در واکنش به این مسئله در حال طراحی دوربینی با کیفیت HD است که بتوان آن را جایگزین آینه عقب معمولی خودرو کرد. طی برآوردی که این شرکت به عمل آورد مشخص شد که این روش جایگزین، افزایش 300 درصدی در کیفیت محدوده دید راننده در پی خواهد داشت.

gizmag (5)

دیگر شرکت‌های سازنده خودرو پیش‌ازاین از این دوربین‌ها جهت بهبود کیفیت محدوده دید عقب رانندگان خودروهای خود بهره گرفته‌اند. مزدا، تویوتا و فورد همگی از شیوه برش استفاده کرده‌اند درحالی‌که آئودی در برخی موارد آینه را تماماً جایگزین کرده است. بااین‌حال کادیلاک قصد نصب دوربینی برای بهبود کارآمدی آینه عقب را دارد که در صورت نیاز به حالت آینه الکتروکروماتیک معمولی برمی‌شود.

طبق گفته کادیلاک قرار است از رزولوشن 1280 در 240 و نمایشگر TFT-LCD با 171 پیکسل در هر اینچ استفاده شود. به‌علاوه با نصب یک چنین دوربینی با کیفیت HD و توان فیلم‌برداری با دامنه دینامیکی بالا به‌طور محسوسی شدت تابش نور خورشید را کم می‌کند و تصویر واضح و شفافی در شرایط تاریک و کم‌نور به راننده ارائه می‌کند که به‌هیچ‌وجه با آینه‌های عقب معمولی قابل‌مقایسه نیست.

gizmag (8)

خود دوربین بیرون از خودرو نصب می‌شود و دارای لایه‌ای آب‌گریز (هیدروفوبیک) جهت دفع آب و شفاف ماندن کیفیت است. درصورتی‌که به هر دلیل دوربین با چیزی پوشیده شود یا مورد صدمه واقع شود، وجود اهرمی‌ در زیر این آینه هوشمند این امکان را به راننده می‌دهد که پخش هم‌زمان فیلم‌برداری از جاده را غیرفعال سازد و به حالت آینه معمولی بازگردد.

فناوری مذکور قرار است در خودروی 2016 کادیلاک مدل CT6 روانه بازار گردد.

سیستم جدید خودروی BMW i3 به این اتومبیل اجازه می‌دهد پارکینگ‌های چندطبقه را در سطح شهر مسیریابی و خودش اقدام به پارک کند قبل از اینکه گزارش آن به راننده ارسال شود.

gizmag (9)

شرکت خودروسازی ب‌ام‌و آلمان در حال آزمایش سیستم کنترل از راه دور پارک خودرو با استفاده از خودرو تحقیقاتی خود به نام BMW i3 است.

امروزه جست و جوی پارکینگی چندطبقه و پارک خودرو در آن واقعا به کاری پرزحمت و زمان‌بر مبدل شده. خیلی بهتر می‌شد اگر این امکان وجود داشت تا شما فقط خودرو را تا جلوی پارکینگ ببرید و آن‌را رها کنید تا خودش عملیات پارک را انجام دهد. خب این دقیقاً فناوری جدیدی است که شرکت ب‌ام‌و به‌تازگی آن را اعلام کرده است، سیستم نوین کنترل از راه دور جهت پارک خودرو که این رؤیا را برای شما محقق خواهد ساخت.

ب‌ام‌و نخستین شرکتی نیست که درزمینه آزمایش و بررسی پارک خودرو بدون نیاز به راننده اقدام می‌کند. سال گذشته شرکت ولوو از خودرو خودش با ویژگی ((autonomous parking concept که بدون سرنشین اقدام به پارک می‌کند رونمایی کرد. خودرویی که مسیر صحیحش را در اطراف پارکینگ پیدا می‌کند قبل از اینکه اقدام به پارک کند. ب‌ام‌و با تأسی از این ابتکار ولوو آن را یک مرحله ارتقا می‌بخشد. یعنی به خودرو تحقیقاتی خود (BMW i3) که مجهز به سیستم کنترل از راه دور جهت انجام پارک است این اجازه را می‌دهد تا به‌تنهایی در پارکینگی چندطبقه اقدام به پارک کند.

gizmag (12)

ایده اصلی این است که راننده پس از ورود به پارکینگ چندطبقه اقدام به ترک خودرو خود کند، با اطمینان‌خاطر از این‌که خودرو جهت‌یابی درستی انجام دهد، فاصله برای پارک را پیدا کند، با موفقیت پارک و درهای آن قفل شود بدون اینکه فردی را زیر بگیرد یا با ستون‌های پارکینگ برخورد داشته باشد. هدف این است تا در زمان افراد صرفه‌جویی شود و دیگر مجبور نباشند خودشان کارهای گفته‌شده را انجام دهند. مسلماً با این کار برتری ویژه‌ای به آنها در زمآنهای مختلف خصوصاً هنگام خرید ارائه می‌شود.

سیستم مزبور را می‌توان به‌وسیله اپلیکیشنی از پیش نصب‌شده در ساعت مچی هوشمند یا احتمالاً به‌صورت بالقوه به‌وسیله دستگاه‌های دیگر(مثل گوشی تلفن همراه یا تبلت)راه‌اندازی کرد. زمانی‌که راننده از خودرو پیاده شده است، آنها می‌توانند خودروی را به مسیر خودش انتقال دهند و با استفاده از اپلیکیشن ذکرشده آن را پارک کنند. طبق گفته شرکت ب‌ام‌و برای راننده این امکان مهیا است تا خودرو خود را هنگامی‌که در حال عملیات پارک است بازگرداند. به‌محض دریافت آلارم راننده، سیستم متوجه زمان حضور دقیق او، قبل از استارت زدن، جست‌وجوی دوباره برای جای پارک و بازگشت به‌سوی راننده در نقطه‌ای از پیش مشخص‌شده خواهد شد.

gizmag (11)

این شرکت آلمانی در توضیح خود می‌افزاید که در سیستم پارک خودکار خودرو از دستگاهی ” گریز از برخورد 360 درجه‌ای ” بهره‌گیری شده است. این دستگاه از چهار اسکنر لیزری به‌منظور اسکن و بررسی محیط پیرامون خودرو و تشخیص موانع مختلف از قبیل خودروهای دیگر، عابرین یا ستون‌های پارکینگ استفاده می‌کند. این سیستم با طرح سایت دیجیتالی پارکینگ توأم شده که به خودرو امکان مسیریابی را بدون نیاز به جی‌پی‌اس فراهم می‌آورد. البته باید اذعان داشت که این سیستم در حالت بدون استفاده از جی‌پی‌اس به‌اندازه کافی دقیق عمل نخواهد کرد.

این سیستم هم‌چنین می‌تواند به‌منظور کمک در جلوگیری از برخوردها و تصادفات هنگامی‌که راننده در پشت فرمان، کنترل خودرو را در دست دارد نیز استفاده گردد و مؤثر نیز عمل کند. به‌عنوان نمونه در این فاصله که سیستم تشخیص دهد خودرو به‌سرعت به سمت ستونی در حال نزدیک شدن است، ترمزها اعمال و خودرو متوقف می‌شود. بر طبق اعلام شرکت خودروسازی ب‌ام‌و، سیستم مزبور بسیار دقیق عمل کرده و می‌تواند خودرو را در فاصله یکی دو سانتیمتری از موانع متوقف سازد. هم‌چنین می‌افزاید که این سیستم به‌طور اخص برای محیط‌های بسته و کم‌نور مانند پارکینگ‌های چندطبقه مفید خواهد بود.

سیستم پارک از راه دور ب‌ام‌و در نمایشگاه بین‌المللی سی‌ای‌اس در شهر لاس‌وگاس از ششم تا نهم ژانویه 2015 به نمایش گذاشته خواهد شد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی