پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

صدای پای کانتاش!/ آیا افسانه دهه 70 لامبورگینی تکرار می شود؟!

در حالی که علاقه مندان به خودرو برای 50 سالگی لامبورگینی کانتاش، یکی از فراموش نشدنی های صنعت خودرو شور و اشتیاق دارند، 2 اتفاق مهم با محوریت کانتاش رخ داده است. قطعا مهمترین اتفاق، انتشار تیزری از سوی لامبورگینی است که در آن جزییاتی از یک سوپر اسپرت جدید که احتمالا نسل جدید کانتاش […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۲۱ مرداد ۱۴۰۰

در حالی که علاقه مندان به خودرو برای 50 سالگی لامبورگینی کانتاش، یکی از فراموش نشدنی های صنعت خودرو شور و اشتیاق دارند، 2 اتفاق مهم با محوریت کانتاش رخ داده است. قطعا مهمترین اتفاق، انتشار تیزری از سوی لامبورگینی است که در آن جزییاتی از یک سوپر اسپرت جدید که احتمالا نسل جدید کانتاش خواهد بود نمایش داده می شود. اتفاق بعدی هم طرح مفهومی است که با عنوان لامبورگینی کانتاش 50 اماجو توسط آرک دیزاین منتشر شده است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

کانتاش از کجا آمده است؟!

در حقیقت کانتاش خودرویی است که شوک جدیدی به صنعت خودرو وارد کرد. اولین نمونه پروتوتایپ این خودرو با رنگ زرد روشن خود در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۷۱ به نمایش درآمد.  علاوه بر کانتاش یک خودروی افسانه‌ای دیگر هم در غرفه لامبورگینی رونمایی شد که خودرویی نبود به جز میورا SV. به جرات می‌توان گفت سال ۱۹۷۱ یکی از خاص‌ترین و بهترین سال‌های تاریخ این خودروساز ایتالیایی بوده است.

معرفی اولین نسخه پیش‌تولیدی کانتاش به حدی موفقیت‌آمیز بود که لامبورگینی مجبور شد برای جلب نظر علاقه مندان توسعه آن از فاز پروتوتایپ به نسخه نهایی را تسریع کند.

طراح این خودرو کسی نبود جز مارچلو گاندینی مشهور که در آن زمان مدیر برتونه بود. گاندینی همچنین تصمیم گرفت تا بجای درب‌های سنتی از نمونه‌های قیچی شکل استفاده کند و از آن زمان بود که تمامی محصولات ۱۲ سیلندر لامبورگینی با این ویژگی متمایز شدند. مهندس افسانه‌ای پروژه کانتاش که در کارخانه با کد LP112 شناخته می‌شد نیز پائولو استانزانی بود. در نهایت نسخه تولیدی کانتاش LP400 سه سال بعد و در سال ۱۹۷۴ معرفی شد.

نام گذاری مدل های لامبورگینی در نوع خود بی نظیر است. اما صبر کنید! نام کانتاش چه؟ کانتاش اولین خودرویی بود که ساختار نام‌گذاری سنتی لامبورگینی را شکست. داستان های زیادی در مورد نام انتخاب شده برای این سوپر ماشین لامبورگینی وجود دارد، اما داستان واقعی چیزی است که از زبان طراح این خودرو، یعنی مارچلو گاندینی بیان می شود.

مارچلو گاندینی و لامبورگینی کانتاش

((زمانی که ما خودروهایی برای نمایشگاه‌ها می‌ساختیم در شب کار می‌کردیم و همگی خسته بودیم. بنابراین برای حفظ روحیه و نشاط خود جوک می‌گفتیم. فردی با ما کار می‌کرد که تخصصش در ساختن قفل‌ها بود. قد او به دو متر می‌رسید و دست‌های بزرگی داشت. جالب آنکه او همه‌ی کارهای کوچک را انجام می‌داد. این فرد فقط به زبان پیمونتیس حرف می‌زد و حتی ایتالیایی هم سخن نمی‌گفت.

پیمونتیس با زبان ایتالیایی تفاوت‌های زیادی داشته و بیشتری شبیه زبان فرانسوی است. یکی از تکیه‌کلام‌های او “کانتاش” بود که تقریباً معنی بیماری واگیر و طاعون را می‌داد. در واقع او از این کلمه بیشتر برای بیان شگفتی و هیجان خود استفاده می‌کرد. او این عادت را با خود داشت.

زمانی که ما شب کار می‌کردیم برای شنگول بودن به شوخی می‌گفتیم یک روح سرگردان حضور دارد بنابراین من گفتم آن را کانتاش بنامیم. تنها به عنوان یک جوک این حرف را گفتم. نزدیک من باب والاس حضور داشت که بخش‌های فنی را سرهم می‌کرد. ما همیشه خودروها را عملیاتی می‌کردیم و می‌توانستیم با خودرو وارد نمایشگاه شویم؛ بنابراین با شوخی از بابا والاس پرسیدم که نام کانتاش برای این خودرو چگونه است؟ او گفت عجیب؛ اما شاید پیشنهاد واقعی ایده‌ یکی از همکاران جوان ما بود که گفت آن را کانتاش بنامیم. این‌گونه بود که کانتاش شکل گرفت. این تنها داستان واقعی لامبورگینی کانتاش است.))

ماجرای تیزر یک سوپر ماشین مخفی که احتمال می رود مدل جدید کانتاش باشد

اوایل این هفته لامبورگینی اعلام کرد که کانتاش در حال بازگشت است و یک تیزر از خودرویی که زیر پوشش پنهان شده بود منتشر کرد. در حال حاضر بعید است که لامبورگینی خودروهای تمام برقی خود را تا قبل از پایان سال ۲۰۲۵ عرضه کند، اما براساس شایعات، کانتاش جدید از پیشرانه‌ی هایبریدی با توان ۸۰۰ اسب بخار استفاده خواهد کرد.

براساس تصویر منتشرشده، این خودرو لامبورگینی، کانتاش LPI 800-4 نام خواهد داشت. پیش بینی می شود به مناسبت پنجاهمین سالگرد خودروی کانتاش، نسخه‌ی جدید این خودرو توسط لامبورگینی رونمایی شود. اولین تصویر، نمایی از جلوی کونتاش و دماغه تیز آن را نشان می‌دهد. نشان Countach روی یک جلوپنجره باریک دیده می‌شود. در زیر این قسمت یک دهانه بزرگ‌تر و اسپلیتر عظیم نیز به چشم می‌خورد.

در تصویر دوم ما یک موتور V12 با روکش طلایی رنگ را می‌بینیم. البته هنوز مشخص نیست که این موتور با یک سیستم الکتریکی جفت می‌شود یا خیر. همان‌طور که می‌دانیم، موتور V12 سنتی لامبورگینی در محصولات آینده با یک موتور هیبریدی جایگزین خواهد شد. تصویر نهایی هم ورودی هوای موتور در پشت محفظه سرنشینان را نشان می‌دهد که البته یک ویژگی شاخص از کانتاش است.

این‌ها اولین جزییات منتشر شده از لامبورگینی کانتاش جدید هستند و می‌توان وفاداری به طرح گُوِه‌ای شکل مدل ۵۰ سال قبل کونتاش را در آن ها مشاهده کرد. لامبورگینی زمان معرفی رسمی این خودرو را اعلام نکرده است. حتی نمی‌دانیم که آیا این یک خودروی کانسپت بوده یا به تولید محدود خواهد رسید و یا به‌عنوان یک محصول مستقل وارد خط تولید می‌شود. احتمال داده می‌شود که در رویداد پبل بیچ امسال از این خودرو رونمایی شود.

زنده شدن یاد کانتا با انتشار طرح مفهومی آرک دیزاین

انتشار تیزر مربوط به نسل جدید لامبورگینی کانتاش در حالی اتفاق افتاده که شرکت آرک دیزاین به مناسبت ۵۰ سالگی لامبورگینی کانتاش، طرحی مفهومی با نام «لامبورگینی کانتاش 50 اماجو» را معرفی کرده که پلتفرم و برخی ویژگی‌های ظاهری آن با لامبورگینی اونتادور مشترک است. البته ممکن است این خودرو هرگز به تولید نرسد.

امسال دنیا ۵۰ سالگی لامبورگینی کانتاش (Lamborghini Countach) را جشن می‌گیرد و درحالی‌که ما مشتاقانه منتظر نسخه‌ بزرگداشت احتمالی خودروساز سنت آگاتا هستیم، استودیوی طراحی مستقل آرک دیزاین (ARC Design)، طرح مفهومی دیجیتال با الهام از خلاقیت اصلی مارچلو گاندینی ارائه داد.

لامبورگینی کانتاش 50 اماجو (Countach 50 Omaggio) به منظور ادای احترام به خودروی مفهومی که در سال ۱۹۷۱ در نمایشگاه ژنو رونمایی شد، طراحی شده است. این نسخه‌ی کانتاش دارای خالص‌ترین و بهترین شکل ممکن بود؛ زیرا نسخه‌های مختلف تولیدی که بین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۰ ساخته شده بودند، به‌تدریج با افزودن اجزای آیرودینامیک برجسته‌تر و سپرهای بزرگ‌تر از خطوط اصلی و اولیه در طراحی منحرف شدند.

آرک دیزاین قصد داشت خطوط اصلی بدنه را حفظ کند؛ درحالی‌که به کانتاش جدید اجازه می‌دهد با کمک آیرودینامیک فعال به خودرویی تهاجمی‌تر تبدیل شود؛ بنابراین، ورودی‌های هوای جانبی پنهان‌شده در پشت شیشه‌ها فقط در صورت لزوم ظاهر و بال فعال عقب فقط در سرعت‌های بالا وارد عمل می‌شود. مطمئن نیستیم این دریچه‌های فعال به‌تنهایی برای خنک کردن پیشرانه به اندازه کافی بزرگ هستند؛ اما حداقل از نظر ظاهری عالی به نظر می‌‌رسند.

کانتاش 50 اماجو بر اساس پلتفرم لامبورگینی اونتادور طراحی شده و وارث بدنه مونوکوک فیبر کربنی و پیشرانه خورجینی ۱۲ سیلندر نصب‌شده در وسط آن است. از نظر تئوری، کانتاش 50 اماجو از منبع الهام خود بسیار بزرگ‌تر طراحی شده است و از فاصله عرضی بین چرخ‌ بسیار گسترده‌‌تر و رینگ‌‌های با قطر بزرگ‌تر بهره می‌برد. با توجه به تصاویر رندر واقع‌گرایانه، این خودرو واقعاً پهن‌تر، با حالت قرارگیری پایین‌تر و زیباتر به نظر می‌‌رسد.

چشم‌گیرترین نمای این خودروی مفهومی دیجیتال، قطعاً قسمت عقب است. چراغ‌های عقب دارای شبکه LED بسیار نازک هستند که در واقع به‌عنوان کانال‌های هوا عمل می‌کنند و اجازه می‌‌دهند هوای گرم خروجی از پیشرانه V12 تنفس طبیعی خارج شود. درپوش پیشرانه از شیشه یکپارچه با چراغ‌های ترمز ساخته شده است که در صورت استفاده نشدن، خاموش می‌شوند؛ درحالی‌که لوله اگزوز عریضی روی دیفیوزر قرار دارد. به‌طور کلی بخش عقبی این خودروی مفهومی به مدل اصلی کانتاش وفادار باقی مانده و به ما یادآوری می‌کند چرا این خودرو را خیلی دوست داریم.

روابط نزدیک با لامبورگینی اونتادور در داخل کابین کانتاش 50 اماجو کاملاً مشهود است. برای تمایز آن از اونتادور، آرک دیزاین صفحه‌نمایش لمسی بزرگ روی کنسول مرکزی شیب‌دار، نمایشگرهای دیجیتال جایگزین آینه روی درها و تونل مرکزی جدید با تمام دکمه‌ها و کلیدهای لازم را طراحی کرده است.


 

 

برچسب‌ها :

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی