در هنگام رانندگی اگر لاستیکها روی سطوح کم اصطکاک مانند سنگ کف پارکینگ کشیده شود، صدای تولیدی طبیعی است. علاوه بر این لاستیک خودرو با آسفالت گرم، اصطکاک ایجاد میکند که باعث تولید صداهای ناهنجار میشود. شنیدن صدای چرخ جلو ماشین هنگام دور زدن یکی از رایجترین صداها است. همچنین ممکن است صدای تقتق از زیر اتومبیل هنگام دور زدن یا صدای چرخ جلو خودرو زمان دور زدن را شنیده باشید.
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛
رایجترین علت صدای چرخها هنگام گردش
۱- تنظیم نبودن فرمان و فرا رسیدن زمان واشر بندی
۲- قرار نداشتن چرخ در محور اصلی
۳- اگر صدا از لاستیکها نیست و فقط در هنگام دور زدن ایجاد میشود احتمالاً کلگی بیرونی پلوس خراب است.
۴- قاعدتاً لاستیک نو در دو روز اول رانندگی صدا میدهد.
۵- اگر خودرو ۴۰۵، پارس یا سمند دارید بهتر است بدانید که در حالت خاموش با تکان دادن فرمان، صدای تقتق ایجاد میشود.
۶- نقص فنی در سیبک یا قرقری فرمان
۷- شل بودن اتصالات و پیچهای جعبهفرمان
۸- شنیدن صدا در زمان روشن بودن ماشین نشاندهنده ایراد در بوشهای جک هیدرولیک فرمان است.
۹- نقص در دندههای دیشلی یا هرز گرد
۱۰- تنظیم نبودن زاویه چرخها (در صورت بیتوجهی لاستیکسابی اتفاق میافتد)
احتمالاً برای شما هم پیشآمده که وقتی فرمان را میچرخانید، ماشین صدا تولید میکند. برای اینکه بفهمیم منشأ مشکل چیست، باید کمیعمیقتر بگردیم.
قسمت جلویی ماشین میتواند همه این صداها را به دلایل مختلف ایجاد کند زیرا بسیار پیچیده و مملو از مفاصل و مکانیسمهایی است که وزن ماشین و موتور را تحمل میکند.
درحالیکه همچنان به چرخهای جلو اجازه میدهد بچرخند و نیروی موتور را به زمین انتقال دهند. با توجه به پیچیدگی سیستم فرمان و تعلیق، تشخیص اینکه منبع مشکل کجاست میتواند چالشبرانگیز باشد.
چرا ماشین هنگام چرخاندن فرمان، صدا میدهد؟
احتمالاً تا حالا از خود پرسیدهاید که: «چرا هنگام چرخاندن فرمان صدای ناله، جیغ، کلیک یا خراش میآید؟» چه چیزی باعث ایجاد صدای ناله در هنگام چرخش میشود؟
اگر هنگام چرخاندن چرخ با سرعت کمصدا دریافت میکنید، ممکن است ایراد از سیستم فرمان برقی یا سیستم تعلیق باشد. اگر هنگام چرخاندن چرخ با سرعت کمصدای ناله میشنوید، ممکن است پمپ برقی فرمان مشکل داشته باشد. ما یک مقاله عالی در مورد صداهای نالهای داریم که پمپ فرمان میتواند ایجاد کند تا به شما اطلاعات بیشتری در مورد پیدا کردن مشکل بدهد.
چه چیزی باعث ایجاد صداهای ترکیدن در هنگام دور زدن میشود؟
همچنین ممکن است در هنگام چرخش با سرعت کم، صدای ترک خوردن نیز بشنوید. این صداها معمولاً از اتصالات تعلیق است که فرسوده یا شکسته شدهاند.
سیستم تعلیق از بوشهایی روی مفاصلی استفاده میکند که فقط باید در ۱ صفحه حرکت کنند. در قسمتهایی که نیاز به انعطافپذیری بیشتری دارند، اتصال توپی استفاده میکند.
ازآنجاییکه این مفاصل وزن ماشین و ضربه تمام دستاندازهای جاده را تحمل میکنند بهمرورزمان فرسوده میشوند. درنتیجه به فلز اجزای سیستم تعلیق اجازه میدهند تا روی قاب یا نقطه اتصال ماشین کشیده شود. این کار میتواند باعث ایجاد صدای خراش هنگام دور زدن در سرعتهای پایین شود.
چرا وقتی چرخهای خودرو را هنگام دور زدن میچرخانم صدای کلیک تولید میکند؟
معمولاً اگر خودرو در سرعتهای بالاتر صداهای خرد کردن، کلیک کردن یا تقتق کردن و ساییدن را ایجاد میکند، نشاندهنده مشکل در یاتاقانها، اتصالات CV یا دیفرانسیل است. صدای کلیک اغلب با یک مفصل CV بد همراه است و معمولاً در یک پیچ تنگ اتفاق میافتد.
صدای زوزه هنگام دور زدن با سرعتهای بالاتر معمولاً نشاندهنده خرابی یاتاقان چرخ است. یاتاقان چرخ بد باید فوراً تعمیر شوند، زیرا میتوانند باعث سایش لاستیک و رفتار غیرقابلپیشبینی خودرو شوند. در موارد شدید میتواند باعث تکان خوردن یا حتی لغزش چرخ شوند!
چرا ماشین هنگام چرخاندن فرمان صداهای جیغ، یا ناله تولید میکند؟
اگر هر یک از این صداها را هنگام چرخاندن فرمان میشنوید، معمولاً نشاندهنده مشکلی در سیستم فرمان برقی مانند تسمه شل، مایع فرمان کم قدرت هستند. سیستم فرمان برقی یک سیستم نسبتاً ساده در وسیله نقلیه است. معمولاً پمپ دارد که توسط یک تسمه در جلوی موتور به حرکت درمیآید.
پمپ به چرخدنده یا قفسه وصل است. باگذشت زمان، برخی از مهرومومهای حاوی مایع فرمان برقی در اثر استفاده معمولی فرسوده و باعث نشتی کوچک میشوند. ازآنجاییکه مایع فرمان برقی نشت میکند، پمپ فرمان میتواند با چرخاندن فرمان شروع به صدا دادن کند و به شما اطلاع دهد که مایع آن کم است.
صدای چرخ جلو ماشین هنگام دور زدن، صدای تق تق از زیر اتومبیل هنگام دور زدن و صدای چرخ جلو خودرو زمان دور زدن از صداهای متداولی است. اما صداهای رایج کمتر دیگری نیز وجود دارد که ماشین میتواند هنگام دور زدن ایجاد کند.
چرا وقتی چرخ را میچرخانم ماشین صدای خراش تولید میکند؟
صدای خراشیدن هنگام دور زدن اغلب به دلیل شل شدن قطعات پلاستیکی در جلوی ماشین ایجاد میشود. این سپرهای پلاستیکی به سیستم خنککننده موتور کمک میکند تا کار کند و آب را از اجزای الکتریکی دورنگه دارد.
بسیاری از مواقع این قطعات پلاستیکی با گیرههای پلاستیکی محکم میشوند که میتوانند بهراحتی ترمز کنند و به این سپرها اجازه میدهند در حین چرخش روی زمین یا روی لاستیک کشیده شوند که مانند خراش به نظر میرسد.
دیدگاه خود را بنویسید