پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ایران خودرو

چگونگی نجات صنعت خودرو از ورشکستگی

افزایش هزینه های تولید و مشکلات دیگر حالا باعث شده زیان انباشه خودروسازان آنقدر بالا برود که مجموع صنعت خودرو نیاز به 30 هزار میلیارد نقدینگی دارد تا فقط سرپا بماند. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ مثنوی صنعت خودرو در ایران این روزهای به فصل های تلخ خود رسیده است. مثنوی که فرازها […]

هادی سیانکی
چهارشنبه - ۱۴ آذر ۱۳۹۷

افزایش هزینه های تولید و مشکلات دیگر حالا باعث شده زیان انباشه خودروسازان آنقدر بالا برود که مجموع صنعت خودرو نیاز به 30 هزار میلیارد نقدینگی دارد تا فقط سرپا بماند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

مثنوی صنعت خودرو در ایران این روزهای به فصل های تلخ خود رسیده است. مثنوی که فرازها و فصل های شیرینی چون روزهای برجام را در خود دارد، حالا به شیب های تند ایام تحریم رسیده است. هر چند چنین فصل هایی در کتاب مثنوی صنعت خودرو در ایران کم نبوده اند اما، این صنعت با همه کم و کاستی هایی که به خود دیده و انتقاداتی که به آن وارد است هنوز با قدرت به راه خود ادامه می دهد.

در ماه های اخیر که همه صنایع کشور از تحریم، افزایش قیمت ارز و عدم همکاری شریکان خارجی رنج برده اند، صنعت خودرو نیز به معنای واقعی خطر را احساس کرده است. این صنعت از نقطه نظر کارآفرینی آنقدر برای تفکر ترامپیسم مهم بود که حتی قبل از تحریم های اقتصادی و … این صنعت را تحریم کرد. حالا کمبود مواد اولیه، عدم همکاری بانک های جهانی در حوزه اقتصادی با قطعه سازان و تولید کنندگان، افزایش هزینه تولید در نهاد ها و مشکلات بسیار دیگر باعث شده تن بیمار صنعت خودرو درد را بیش از گذشته تجربه کند. با همه انتقاداتی که به این صنعت در حوزه های کیفیت، بهره وری، هزینه و فایده، مدیریت و حوزه های دیگر وارد است، باز هم نمی توان از نقش 3 درصدی این صنعت در تولید ناخالص ملی گذشت. صنعتی که بارها گفته شده چرخ محرک 60 صنعت دیگر است.

در ماه های اخیر برنامه های مختلفی در رسانه ها در خصوص صنعت خودرو ساخته شده است. برنامه های که هیچ یک گره از کار باز نکردند و حتی در حوزه اطلاع رسانی نیز نتوانستند اطلاعات دقیقی در اختیار مردم بگذارند. اما باید قبول کرد بسیاری از مشکلات صنعت خودرو در جایی خارج از این صنعت وجود دارد و خودروسازان و حتی واردکنندگان نیز از این موضوع تاثیر می پذیرند. هر چند نقد های بسیاری به نوع قرار داد خودروسازان و در کل صنعت خودروی کشور با شریکان خارجی در روزهای آفتابی برجام وجود دارد اما بعد از برجام تولید خودرو در ایران از مرز 1.6 میلیون دستگاه عبور کرد و همکاری با تولید کنندگان و قطعه سازان بزرگ جهان در مسیر انتقال تکنولوزی قرار داشت. حالا نوسانات سیاسی دست همکاری و تولید را قطعه کرده است و خودروسازان  با انبوهی از تعهدات به مشتریان تنها مانده اند.

از طرفی مقاومت ها در برابر افزایش قیمت منطقی خودرو در ایران، افزایش هزینه های تولید و مشکلات دیگر حالا باعث شده زیان انباشه خودروسازان آنقدر بالا برود که مجموع صنعت خودرو نیاز به 30 هزار میلیارد نقدینگی دارد تا فقط سرپا بماند. موضوعی که یک واقعیت است و هر قدر نقدهای درست و غلط در این ایام در رسانه ها نوشته شود، باز هم واقعیت همین است. شاید بهتر باشد با عبور از حرف ها، حدیث ها، نقدها و انتقادات کمک کنیم تا تن این صنعت جانی دوباره بگیرد و برای اصلاح آن در آینده تلاش کنیم. هر چند باید اول انتقادات درست به این صنعت را قبول کرد و راهکارهای مناسب را به بایگانی نفرستاد.

شاید نسخه نجات بخش صنعت تزریق نقدینگی از طریق تسهیلات نیز باشد. تسهیلاتی که البته در دو بخش می تواند به کارگیری شود. بخش اول مربوط به مشتریان است. مشتریانی که بتوانند خودروهای جدید را با قیمت منطقی روز و سود کم خریداری کنند. به این ترتیب بخشی از نقدینگی از این طریق به صنعت و نهادهای تولید وارد می شود. بخش دوم طرح تزریق نقدینگی به خودروسازان و قطعه سازان است. زیرا به این ترتیب قطعه سازان می توانند دوباره خطوط تولید را تغذیه کرده و چرخ تولید به گردش در بیاید. اما این مهم بدون منطقی کردن قیمت خودرو و پایان مقاومت ها در خصوص افزایش همسان سازی آن با شرایط تورمی در تولید و اقتصاد کشور میسر نخواهد شد. هر چند باید قبول کرد صنعت خودروی ایران با معیارهای جهانی عقب ماندگی هایی دارد اما سوال اینجاست که آیا برندهای معتبر جهانی هم می توانند در شرایط نوسان سیاسی و اقتصادی ایران به موفقیت های امروز دست پیدا کنند؟ به نظر می رسد وقت ان شده که از شعارها عبور کنیم و فصل تلخ این صنعت را ورق بزنیم و از آن عبور کنیم.

داستان دنباله‌دار خصوصی‌ سازی خودروسازان داخلی

نارضیاتی از نحوه فروش، پای سازمان بازرسی را به خودروسازان بزرگ باز کرد

خودروسازان داخلی با قیمت گذاری غلط سرکوب مالی شده اند

افزایش منطقی قیمت خودرو توسط خودروسازان، تنها راه حذف دلال‌ها/ چرا قیمت گذاری در حاشیه بازار بهتر است؟

بهترین قیمت گذار خودرو ، خودروسازان هستند

مقصر گرانی خودرو ، خودروسازان نیستند / قیمت گذاری دستوری و کاهش ارزش پول ملی چالش اصلی بازار خودرو

خودروسازان خصوصی روی نردبان افزایش تولید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی