پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پدیده گرانی هیچ ارتباطی با سازمان بازرسی ندارد

به گفته ی رئیس سازمان بازرسی کل کشور پدیده گرانی هیچ ارتباطی با سازمان بازرسی کل کشور ندارد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور در دو سال گذشته گزارش‌های زیادی تهیه و به مسئولان سه قوه ارسال کرده است، گفت: متأسفانه عواملی […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۳ خرداد ۱۳۹۸

به گفته ی رئیس سازمان بازرسی کل کشور پدیده گرانی هیچ ارتباطی با سازمان بازرسی کل کشور ندارد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور در دو سال گذشته گزارش‌های زیادی تهیه و به مسئولان سه قوه ارسال کرده است، گفت: متأسفانه عواملی باعث شد که نتوانیم آنطور که باید و شاید قیمت خودروها را کنترل کنیم. البته پدیده گرانی هیچ ارتباطی با سازمان بازرسی کل کشور ندارد و به سازمان تعزیرات و دیگر سازمان‌ها مربوط می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: به مصوبه شورای عالی اقتصادی در سال 97 اشاره کرد و افزود: بر اساس این مصوبه شورای رقابت از گردونه قیمت گذاری خارج شد در حالی که این شورا باید در مواردی که ضد روابط انحصاری است ورود کند و تصمیم بگیرد.

وی بیان کرد: آن زمان بیش از 95 درصد خودروهایی که مشمول قیمت گذاری شورای رقابت می‌شد خودروهای تا 45 میلیون تومان بود و این شورا بر اساس فرمولی قیمت‌ها را تغییر می‌داد و ما از مراجع مختلفی از جمله بانک مرکزی استعلام می‌کردیم و تورم بخشی بررسی و در داخل آن فرمول قیمت‌ها استخراج می‌شد و بر اساس آن قیمت‌ها نه تولید کننده و نه مصرف کننده متضرر نمی‌شدند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: البته مصوبه شورای عالی اقتصادی این نبود که شورای رقابت از گردونه خارج شود، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان، شورای رقابت را به استناد آن مصوبه از گردونه قیمت گذاری خارج و آن را به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان واگذار کردند.

سراج گفت: متأسفانه مدتی قیمت گذاری نمی‌شد و متولی آن هم مشخص نبود و در آن مصوبه تصویب کردند که 20 درصد از محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا خارج از قیمت‌های مصوب به صورت عرضه مستقیم به بازار تزریق شود و طبق قیمت حاشیه بازار به فروش برسد که بعد وزارت صنعت، معدن و تجارت این را تغییر داد و پنج درصد زیر حاشیه بازار را به خودروسازان ابلاغ کرد.

وی افزود: گاهی هم نمایندگی‌ها یا خودروسازان، قیمت‌ها را در سایت‌های مختلف از جمله دیوار تعیین می‌کردند و هر قیمتی که مایل بودند می‌زدند و فردا بر اساس آن، قیمت را تعیین می‌کردند و پنج درصد زیر قیمت بازار به فروش می‌رساندند و این کار باعث شد قیمت‌ها به نحوی بالا رود که قابل کنترل نباشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد: متأسفانه قیمت‌ها به صورت صعودی بالا رفت و مهم‌ترین علت این مشکل سو مدیریت بود و ما مکرر تذکر و هشدار به مقامات ذی‌صلاح دادیم که مدیران متخصص مدیریت خودروسازی‌ها را به عهده گیرند، اما توجهی به هشدارهای ما نشد.

سراج افزود: به طور میانگین در یکی از خودروسازی‌ها هر هفت ماه یک‌بار یک مدیرعامل تغییر می‌کرد و در این شرایط تا مدیری می‌خواست از وضع کارخانه، کارگران و انباشت بدهی‌ها اطلاعاتی کسب کند تغییر می‌کرد. قطعاً در برنامه‌هایمان به گونه‌ای عمل خواهیم کرد تا قیمت‌ها واقعی‌تر شود و مصرف کننده واقعی بتواند از این خودروها استفاده کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا معاون اول رئیس جمهور پاسخ نامه اخیر شما را در خصوص برگشتن شورای رقابت به بحث قیمت گذاری داده است؟ ادامه داد: هنوز دیر نشده است و قطعاً جواب خواهد داد و ما البته در بحث خودروسازان اقدامات دیگری هم انجام دادیم.

وی به مشکلات نقدینگی خودروسازان اشاره کرد و گفت: در همین ارتباط با مصوبه شورای پول و اعتبار چهار هزار میلیارد تومان به خودروسازان و قطعه سازمان پرداخت شد و ما در تماس با 11 بانک آن‌ها را موظف کردیم این تسهیلات را پرداخت کنند که خوشبختانه این مبلغ به قطعه سازان و خودروسازان داده شد.

سراج افزود: یکی دیگر از مشکلات انباشت قطعات خودرو در چابهار و ترخیص نشدن تعداد زیادی کانتینر به بهانه‌های مختلف بود که با پیگیری‌های صورت گرفته، قطعات یدکی ترخیص و روانه بازار شد، اما آنچه که ما در خصوص ارزانی خودرو و یا واقعی شدن قیمت‌ها انتظار داشتیم حاصل نشده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه شرکت‌های خودروسازی اضافه بر سقف سازمانی خود کارگر به کار گرفته‌اند، گفت: برخی‌ها از جاهای مختلف این کارگران را به خودروسازان تحمیل کرده‌اند و اکنون علت اصلی بخش اعظمی از زیان انباشته خودروسازان به علت همین پرداختی‌ها است و این مبلغ چهار هزار میلیارد تومانی هم که تزریق شد صرف پرداخت بدهی‌های قبلی خودروسازان شد و این مبلغ به خودروسازان و قطعه سازان واقعی نرسید و ما در حال پیگیری هستیم تا بازار به گونه‌ای بهبود پیدا کند تا مردم از این گرانی‌ها خلاص شوند.

سراج در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پیشنهاد سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر توقف فروش فوری خودرو منجر به افزایش قیمت خودرو نخواهد شد؟ افزود: تعداد زیادی از مشتریان پشت نوبت هستند و مجوزی که خودروسازان در بخش پیش فروش خودرو داشتند حدود 300 هزار خودرو بیشتر نبود در حالی که بیش از یک میلیون خودرو پیش فروش کرده‌اند.

وی گفت: پیشنهاد دادیم شورای رقابت مانند گذشته طبق ماده 58 سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی قیمت گذاری کند و اگر این پیشنهاد ما عملی شود قطعاً وضع بهتر خواهد شد و خریدار بر اساس مصوبه‌ای ملزم می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سازمان بر روند ثبت نام الکترونیکی پیش فروش خودرو که هر از چند گاهی در خودروسازی‌ها انجام می‌شود و امکان ثبت نام آن برای مردم بسیار سخت است، ورود کرده است؟ افزود: متأسفانه ثبت نام لحظه‌ای انجام و در یک لحظه سایت بسته می‌شود و ما حتی در زمان برخی ثبت نام‌ها، حضور فیزیکی داشته‌ایم و اعتقاد داریم تا خودروهای مشتریانی که پشت نوبت هستند تحویل داده نشود نباید پیش فروش صورت گیرد و در این خصوص مکاتباتی هم داشته‌ایم.

سراج در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علت انباشتگی نزدیک به 170 هزار خودرو در کارخانه‌ها چیست؟ گفت: مهمترین علت کمبود قطعات یدکی است که ما خواسته‌ایم اگر برخی از این کمبودها در سلامت خودرو اثر نمی‌گذارد خودرو را تحویل دهند تا وضع بازار بهبود پیدا کند.

وی افزود: اختلافات شدیدی میان خودروسازان و قطعه سازان به ویژه قطعه سازان بزرگ وجود دارد که فشارش روی مصرف کننده واقعی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: چند سال پیش که موضوع آتش سوزی خودروی پژو را بررسی می‌کردم از مدیرعامل وقت آن خودروسازی پرسیدم که چطور با تحریم‌ها مقابله می‌کنید که آن زمان به من پاسخ دادند غیر از یک قطعه پژو 206 هیچ کمبودی در قطعات ندارند، اما اکنون نمی‌دانم چرا ما در بحث قطعه سازی همچنان مشکل داریم و قطعاً تحریم‌های کنونی یک شبه نبوده و ادامه تحریم‌های قبلی است.

وی مهمترین علت این مشکلات را سو مدیریت‌ها خواند و افزود: مثلاً هیئت مدیره‌های دو خودروساز مشترک و ذینفع واحد هستند و ما مثلاً شرکتی داریم که هم در سایپا و هم در ایران خودرو دنبال سهام بودند و صندلی را اشغال می‌کردند.

سراج تصریح کرد: برخی خودروسازان دنبال این هستند که به دلایلی کل خودروسازان را بگیرند و مبلغ بدهی شأن هم بسیار سنگین است و از آن طرف خودروسازان از یک قطعه ساز عمده میلیاردها طلب دارند و به دنبال وصول طلبشان نمی‌روند.

وی ادامه داد: همه چیز را نباید گردن تحریم انداخت؛ اگر تحریم نبود چه می‌گفتند؟ به خودروسازان چه ربطی دارد که املاک می‌خرند؟ چرا بانک تشکیل می‌دهند؟ چرا بنگاه داری می‌کنند؟ چرا تیم فوتبال تشکیل می‌دهند؟ مگر خودروساز وظیفه‌ای بجز خودروسازی دارد؟

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: این‌ها دلشان برای خودرو نمی‌سوزد و فقط دنبال منافع خود یا شرکت‌هایی هستند که تکمیل قطعه یا خودرو می‌کنند.

قاضی سراج افزود: رئیس جمهور چندین بار تاکید کرد که هم خودروسازان و هم بانک‌ها از بنگاه داری خارج شوند، اما متأسفانه توجهی نمی‌کنند و البته ما پیگیریم که در مجلس قانونی وضع شود که خوشبختانه مجلس به میدان آمده است و اقداماتی انجام خواهیم داد تا خودروسازان را منحصر به خودروسازی کنیم.

وی گفت: چرا شرکت‌های خودروسازی میلیاردها تومان تبلیغات می‌کنند؟ کسی تبلیغ می‌کند که مشتری نداشته باشد؛ شما صد برابر تولیداتتان مشتری دارید چرا هزینه تبلیغاتی می‌کند؟

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: ما روی این مسائل کار کردیم و پرونده‌های متعددی تشکیل داده‌ایم و اگر تمکین نکنند از طریق کیفری وارد می‌شویم و از بنگاه داری آن‌ها که خارج از حدود وظایفشان است، جلوگیری خواهیم کرد.

سراج در پاسخ به سوالی در باره مهمترین تخلف شرکت‌های قطعه سازی گفت: قرار بود قطعه سازان، قطعات را در داخل بسازند و مدت‌های مدیدی این کار انجام می‌شد و قطعات تولیدی در داخل از مشابه چینی با کیفیت‌تر بود، اما متأسفانه برخی قطعه سازان برای انباشت سرمایه، به کشورهای چین و دیگر کشورها سفارش دادند تا برایشان قطعه بسازند، اما وقتی موضوع تحریم مطرح شد نتوانستند سفارش‌هایشان را تحویل بگیرند.

وی گفت: همین موضوع باعث شد قطعه سازان اصیل ما بیکار شوند و از این بابت شاهد بیکاری بسیاری از کارگران بودیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در خصوص تخلفات قطعه سازان ورود کرده‌اید؟ افزود: البته ما طبق قانون در خصوص بخش خصوصی نمی‌توانیم ورود کنیم، اما در مورد دولتی‌ها ورود کرده‌ایم و قطعه سازان قول داده‌اند به وظایفشان عمل کنند.

قاضی سراج گفت: البته در نمایشگاهی که اخیراً برگزار شد مقرر شد قطعه سازان واقعی شروع به کار کنند و کارگران سر کار بیایند و باید به قطعه ساز داخلی بها داد.

انتهای پیام/ منبع: صدا و سیما

بروز تخلف در افزایش نرخ کرایه تاکسی ها

سازمان بازرسی کل کشور خواستار بازگشت شورای رقابت شد

تعدد مشکلات بسیار علت تاخیر در پرونده خودروهای وارداتی است

نارضیاتی از نحوه فروش، پای سازمان بازرسی را به خودروسازان بزرگ باز کرد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی