پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

روغن ترمز

بهترین فرصت برای تعویض روغن موتور چه زمانی است؟

یکی از اقدامات بسیار مهم که در نگهداری از خودرو باید به آن توجه ویژه کرد موضوع تعویض روغن موتور بوده که در صورت عدم تعویض به موقع یا استفاده از روغن نامناسب، می تواند صدمات جدی به موتور خودرو وارد شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو تعویض روغن موتور همیشه یکی از دغدغه‌های […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۳ مهر ۱۳۹۹

یکی از اقدامات بسیار مهم که در نگهداری از خودرو باید به آن توجه ویژه کرد موضوع تعویض روغن موتور بوده که در صورت عدم تعویض به موقع یا استفاده از روغن نامناسب، می تواند صدمات جدی به موتور خودرو وارد شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

تعویض روغن موتور همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان خودروها است، به خصوص این مساله در خودروهایی که قیمت گران‌تری دارند نگرانی بیشتری ایجاد می‌کند.

چگونه بفهمیم زمان تعویض روغن موتور خودرو فرا رسیده است؟ روغن موتور مایه حیات خودروها می‌باشد، بدون وجود آن موتور خودرو از کار می‌افتد. وظیفه اصلی روغن موتور خودرو روان سازی و جلوگیری از اصطکاک اجزای متحرک موتور و هم چنین جلوگیری از فرسودگی می‌باشدو صدای فعالیت موتور خودرو نیز تغییر می‌کند. قبل از دیدن این نشانه ها باید نسبت به تعویض روغن موتور خودرو اقدام کنیم اما بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو چگونه تشخیص داده می‌شود.

روغن موتور

اغلب سازندگان خودرو‌‌‌ توصیه می‌کنند در خودروهای بنزینی با تکنولوژی روز دنیا هر 10000 هزار کیلومتر، یا هر سال یک یا دو بار، باید تعویض روغن شوند. البته شرایط ذکر شده در مورد کارکرد خودرو در حالت معمولیه و در شرایط سخت کارکرد قضیه کاملا فرق می‌کند.

برای تعویض روغن موتور و فیلتر روغن، زمان مناسب تعویض روغن موتور خودرو به مسافت طی شده توسط خودرو و زمان ماندگی روغن در داخل کار‌تر موتور بستگی داره؛ چون تغییرات خواص روغن موتور، به مقدار کارکرد موتور و به مدت زمانی که روغن در موتور بوده، بستگی زیادی داره. البته موارد خاص مثل استارت زدن زیاد در هوای سرد یا حرکت زیاد در مسیرهای پر ترافیک، مدت زمان تعویض روغن موتور و فیلتر روغن‌‌ رو جلوتر می‌اندازد.

روغن موتور

با پاکسازی دوده های حاصل از عملیات احتراق، روغن موتور آلوده شده و مواد افزودنی‌‌ای که در آن وجود دارند به همین دلیل، تجزیه و اکسید می‌شوند که رنگش را تیره می‌کنند. در نتیجه در مدت عمر روغن، گرانروی آن بیشتر شده و خواص پاکنندگی ، جذب ذرات معلق و روانکاری آن کاهش می‌یابد و باید تعویض گردد.

نکات مهم در مورد تعویض روغن موتور

بهتر است هنگام تعویض روغن، فیلتر روغن نیز تعویض گردد.

در موتورهای با تکنولوژی بالا نباید از روغن های موتور با سطح کارآیی پایین تر استفاده شود .

در موتورهای قدیمی برای استفاده از روغن موتورهای باکیفیت می‌بایست جانب احتیاط را نگهداشت و در صورت لزوم تفاوت سطوح از یک درجه بیشتر نباشد.

با توجه به عوامل گوناگون از قبیل کیفیت سوخت، شرایط آب و هوایی، ترافیک، نوع رانندگی و بسیاری موارد دیگر کیلومتر کارکرد ذکر شده برای روغن موتور عموما قابل حصول نبوده و تعویض روغن قبل از رسیدن به حداکثر زمان کارکرد، توصیه می‌گردد.

در زمان تعویض روغن ، از دستگاه های مکش که روغن را از بالای موتور، می نمایند استفاده نکنید. چرا که به دلیل تجمع رسوبات و آلودگی ها در کف کارتر روغن، تخلیه از انتهای کارتر موجب خروج بیشتر لجن و سایر آلاینده ها خواهد شد.

استفاده از ظروف پلاستیکی نسبت به فلزی، مقرون به صرفه تر بوده و آلودگی کمتری داشته و میزان هدر رفتن روغن پایین تر خواهد بود.

هنگام خرید روغن موتور همواره باید به خاطر داشت الزاما گرانترین روغن همیشه مناسب ترین نمی‌باشد .

روغن موتور در هر صورت موجب آسیب به پوست می‌شود ، از تماس طولانی مدت با آن باید اجتناب کرد .

از ترکیب دو نوع روغن موتور غیرهمنام و یا با دو سطح کیفی متفاوت خودداری کنید زیرا تاثیر متقابل مواد افزودنی بعضا متفاوت موجود در روغن ها بر روی یکدیگر ، منجر به صدمات شدید به موتور می‌شود .

متوسط زمان تعین شده برای تعویض روغن در کشورهای پیشرفته صنعتی 13000کیلومتر و برای کشور ما، ایران این رقم حدود 3000کیلومتر می‌باشد.

انتهای پیام/ منبع: تسنیم

شیوه نوین گران فروشی این بار در بازار روغن موتور

روانکارهای حیاتی/ دانستنی هایی در مورد روغن موتور و ضدیخ

حرفه ای برانیم/ این عادت های غلط در رانندگی را ترک کنید!

خواب بهاری!/ نکاتی که باید در توقف طولانی خودرو رعایت کنید

تیم لیکومولی روی سکوی قهرمانی مسابقات سرعت / وقتی دود از کُنده بلند می شود

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی