پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لوسید ایر

قاتل تسلا/ لوسید ایر ، سدان دورگه عربی آمریکایی!

استارت آپ آمریکایی لوسید با سرمایه گذاری یک بیلیون دلاری از صندوق ذخیره ارزی عربستان صعودی جان گرفته و توانسته سدان ایر را به تولید انبوه برساند. لوسید موتورز در سال ۲۰۰۷ تأسیس شده اما با گذشت ۱۳ سال از افتتاح، هنوز محصولی تجاری در کلاس خودروهای جاده‌ای نداشته است. 4 سال پیش بود که […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۱ آذر ۱۳۹۹

استارت آپ آمریکایی لوسید با سرمایه گذاری یک بیلیون دلاری از صندوق ذخیره ارزی عربستان صعودی جان گرفته و توانسته سدان ایر را به تولید انبوه برساند. لوسید موتورز در سال ۲۰۰۷ تأسیس شده اما با گذشت ۱۳ سال از افتتاح، هنوز محصولی تجاری در کلاس خودروهای جاده‌ای نداشته است. 4 سال پیش بود که استارت آپ آمریکایی لوسید، سدان ایر را معرفی کرد و حالا، نسخه تولیدی این سدان بی نظیر تمام الکتریکی به مرحله رونمایی رسیده است.

ویدئوی معرفی لوسید ایر را در اینجا ببینید (اینجا کلیک کنید)

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

لوسید ایر سدانی بسیار لوکس، قدرتمند و پهن پیکر است که رقیب جدی خودروهایی نظیر تسلا مدل s و پورشه تایکان به شمار می رود. جالب اینجاست که پیتر لوریسن مدیرعامل، مدیر فناوری و مهندسی لوسید، سابقه همکاری با تسلا را در کارنامه کاری خود دارد و بسیاری او را به عنوان پدر تسلا مدل S محسوب می شناسند. رولینسن از سال ۲۰۱۳ به سمت مدیریت عاملی لوسید موتورز رسید و درکنار درک جنکینز ( Derek Jenkins) طراح این شرکت، رهبری بخش مهندسی و تولید اولین محصول لوسید با نام “ایر” را آغاز کرد.

لوسید ایر

برتری های لوسید نسبت به سایر رقبا

موتورهای برقی موجود در لوسید ایر، بسیار کم‌حجم و کوچک‌تر از نمونه‌های موجود در دیگر خودروهای الکتریکی دنیا هستند. مجموع اندازه پیشرانه در ایر، ۲/۵ برابر کوچک‌تر از نزدیک‌ترین رقیب (تسلا مدل S) است. این شرایط، کاهش وزن، بهبود مصرف انرژی و افزایش فضای مفید برای سرنشینان و حمل بار، فراهم می‌کند.

پیشرانه‌های لوسید ایر در مقایسه با رقبا، هنگام رانندگی در مسیر مشابه، ۱۷ درصد انرژی کمتر مصرف می‌کنند. این موضوع همراه‌ فناوری موجود در باتری‌ها، هزینه رانندگی با محصولات لوسید را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهند. فناوری لوسید، تماما داخل این شرکت توسعه یافته و کاملا انقلابی است. مشابه این تجهیزات، خارج از لوسید، وجود ندارد.

لوسید ایر

یک موتور برقی ساخت لوسید موتورز که می تواند 670 اسب بخار قدرت تولید کند، ۷۳ کیلوگرم وزن دارد؛ درحالی‌ که نمونه برقی ساخت آلمان (پورشه تایکان) با وزن ۱۷۰ کیلوگرم، ۴۴۹ اسب‌بخار قدرت دارد. همچنین رقبای امریکایی (تسلا مدل 3 و مدل S) به ترتیب با وزن ۹۳ و ۱۳۴ کیلوگرم، ۲۸۹ و ۴۲۹ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کنند.

براساس آمار منتشر شده توسط شرکت لوسید در مقایسه با تسلا مدل S، برتری‌هایی دیده می‌شود. محصول تسلا با باتری ۱۰۰ کیلووات ساعت، شعاع حرکتی ۶۴۴ کیلومتر دارد؛ درحالی‌که لوسیدایر گرند تورینگ، همراه باتری‌های ۱۱۳ کیلووات ساعت، تا مسافت ۸۲۷ کیلومتر حرکت خواهد گرد. به بیان ساده‌تر، تسلا مدل S برای حرکت تا مسافت ۱۰۰ کیلومتر، ۱۵/۴۲ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند اما لوسید ایر گرند تورینگ، ۱۳/۵۵ کیلووات ساعت در ۱۰۰ کیلومتر، نیاز خواهد داشت.

لوسید ایر

سیستم باتری در لوسید ایر، ۹۲۴ ولت است که بالاترین ولتاژ در میان تمامی خودروهای استاندارد دنیا است. بزرگ‌ترین بسته باتری با ظرفیت ۱۱۳ کیلووات ساعت نیز، نسبت به تمامی رقبا برتری دارد. جالب‌تر اینکه، زمان شارژ لوسید ایر با شارژر ویژه (فست شارژ) عدد ۳۰۰ کیلووات در ۲۰ دقیقه است که بهتر از ۲۷۰ کیلووات در ۲۰ دقیقه برای پورشه تایکان و تسلا مدل ۳ و مدل Y برای شارژ ۲۵۰ کیلووات خواهد بود.


هرآنچه می خواهید از نخستین خودروی ملی ترکیه بدانید (اینجا کلیک کنید)


لوسید ایر

طراحی خاص لوسید ایر

سبک طراحی لوسید ایر کاملا اینده نگرانه بوده و در عین سادگی، شگفت انگیز به نظر می رسد. به لطف به کارگیری سپر عریض و چراغ های پیوسته جلو، جلوپنجره که عضوی اضافه در یک خودروی برقی به نظر می رسد حذف شده است. نکته حیرت‌انگیز در طراحی لوسید ایر، نصب یک شیشه بزرگ و یک‌پارچه با سقف در جلو است. این طرح خلاقانه، خط افقی اتصال بین ستون‌های اصلی (A plillar) را حذف می‌کند تا سرنشینان جلو، دید عالی به اطراف و آسمان داشته باشند. در عقب هم، حالتی آکواریومی با شیشه بزرگ بالای سر وجود دارد. به لطف این ابتکارها، لوسید ایر نیازی به سانروف ندارد و عملا با حالتی دائمی از سقف پانورامیک تولید خواهد شد.

لوسید ایر

فضای کابین لوسید ایر همچون تسلا ساده و بی روح نیست. ترکیب به کار رفته داخل کابین و کنسول جلو، سبکی از یک خودروی مدرن الکتریکی و یک فضای کلاسیک دلنشین را تداعی می کند. یک نمایشگر 34 اینچی در قسمت پنل پشت فرمان و فضای بالای داشبورد قرار گرفته که با رزولوشن 5K بسیار بهتر از نمونه موجود در پورشه تایکان است.

لوسید ایر، اولین خودرو تمام الکتریکی دنیاست که ترکیبی از حسگرهای پیشرفته و فناوری لیدار با رزولوشن بالا (high-resolution LIDAR) و سیستم نظارت بر رانندگی را در تمامی مدل‌ها فراهم می‌کند.

فناوری رانندگی رویایی لوسید (Dream Drive technology) دارای ۱۹ سیستم ایمنی و کمک راننده خواهد بود که در اولین نمونه‌های تولیدی به کار می رود. هشت توانایی دیگر نیز به مرور زمان با به‌روزرسانی اینترنتی برای لوسید ایر ارائه خواهد شد. به همین دلیل، نسخه‌های اولیه دارای فناوری خودران سطح ۲ خواهند بود که پس از مدتی به سطح ۳ ارتقا پیدا خواهد کرد.

لوسید ایر

مهم‌ترین امکانات ایمنی لوسید ایر ۲۰۲۱

  • دید ۳۶۰ درجه
  • هشدار نقطه کور
  • تشخیص رنگ چراغ راهنمایی
  • ترمز خودکار
  • هشدار تصادف، هنگام عبور از تقاطع
  • کروزکنترل هوشمند با قابلیت توقف و حرکت خوکار
  • هدایت خودکار بین خطوط
  • تغییر هوشمند زاویه روشنایی چراغ‌های اصلی
  • پارک خودکار
  • کنترل خطر هنگام خروج از پارک
  • مدیریت ترمز هنگام مانور

دو موتور برقی بسیار کوچک و در عین حال قدرتمند در جلو و عقب بدنه نصب شده‌اند؛ تا فضایی بسیار خوب برای حمل بار، زیر کاپوت جلو و عقب فراهم شود. هیچ خودرو دیگری در دنیا، چنین فضای بزرگی در قسمت جلو ندارد. پشت خودرو و زیر کفپوش صندوق عقب هم، فضایی برای حمل بار تعبیه شده است؛ چراکه همچون خودروهای بنزینی، نیازی به مخزن سوخت نیست و می‌توان از سطح صندوق تا نزدیکی زمین را برای قرار دادن بار استفاده کرد.

لوسید ایر در ابتدا با 3 صندلی برای ردیف عقب عرضه می شود اما به‌زودی نسخه لوکس‌تر آن با 2 صندلی مجزا با قابلیت خم شدن تا زاویه 55 درجه نیز قابل سفارش خواهد بود. لوسید ایر همچون بسیاری از خودروهای الکتریکی، از طریق اتصال اینترنت آپدیت یا بروزرسانی می شود.

لوسید ایر

از نظر فضای موجود برای سرنشینان و صندوق عقب، لوسید ایر یکی از برترین خودروهای سدان در دنیا به شمار می رود. در مجموع، ۷۳۹ لیتر فضای قابل استفاده برای حمل بار در این خودرو تعبیه شده که ۲۱۰ لیتر (۴۰ درصد) بیشتر از صندوق بار مرسدس بنز کلاس S مدل ۲۰۲۰ است!


آشنایی کامل با برند خودروسازی تسلا و محصولات آن (اینجا کلیک کنید)


لوسید ایر

قابلیت های فنی چشمگیر

لوسید ایر در 4 مدل استاندارد، تورینگ، گرند تورینگ و دریم ادیشن به تولید می رسد. به احتمال فراوان، مدل پایه دارای یک موتور روی محور جلو خواهد بود اما دیگر مدل ها، دو دیفرانسیل و مجهز به دو موتور برقی روی محورهای جلو و عقب هستند. در ابتدا گران‌ترین نمونه با نام دریم ادیشن وارد بازار خواهد شد که گران ترین برچشب قیمت، بهترین قابلیت های فنی را نیز خواهد داشت.

لوسید ایر

در حالی دیگر نسخه‌های لوسید ایر به‌ترتیب، ۸۰ تا ۱۳۹ هزار دلار قیمت دارند؛ که قیمت پایه مدل دریم ادیشن ۱۶۹ هزار دلار خواهد بود! جالب‌تر اینکه، تمامی مدل‌های لوسید ایر، فقط ۲۰ دقیقه زمان می خواهند تا با اتصال به سیستم فست شارژ جریان مستقیم (DC)، انرژی لازم برای حرکت تا مسافت ۴۸۰ کیلومتر را ذخیره کنند.

لوسید ایر

مهم‌ترین تفاوت نسخه‌های مختلف لوسید ایر، به قدرت پیشرانه و ظرفیت باتری مربوط است. هنوز مشخصات دقیق مدل پایه با قیمت ۸۰ هزار دلار مشخص نیست، اما نسخه‌های تورینگ، گرند تورینگ و دریم ادیشن (با چرخ‌های استاندارد ۱۹ اینچی)، به ترتیب ۶۵۰، ۸۳۰ و ۸۰۵ کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ طی می‌کنند. لوسید ایر دریم ادیشن، چنانچه با چرخ‌های اسپرت ۲۱ اینچ سفارش داده شود، شعاع حرکتی ۷۴۵ کیلومتر خواهد داشت. با این شرایط، مدل گرند تورینگ بیشترین شعاع حرکتی و مدل دریم ادیشن، بیشترین قدرت پیشرانه را فراهم خواهند کرد.

لوسید ایر

لوسید ایر تورینگ ۶۲۰ اسب‌بخار قدرت تولید می کند و تنها 3.2 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برسد. همچنین سقف سرعت این مدل عدد 250 کیلومتر را نشان می دهد. نسخه تورینگ مسافت ۴۰۰ متر (کوارتر مایل) را در زمان ۱۱/۴ ثانیه با سرعت ۱۹۷ کیلومتربرساعت طی خواهد کرد. چنین آماری برای یک سدان لوکس با قیمت ۹۵ هزار دلار، جالب توجه است. تولید این خودرو اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز می شود و با استفاده از تخفیف مالیاتی آمریکا برای خودروهای برقی، ۸۷ هزار دلار قیمت خواهد داشت.

لوسید ایر

لوسید ایر گرند تورینگ، ۸۰۰ اسب‌بخار قدرت تولید می کند و تنها ۳ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌‎‌رسد. نهایت سرعت این مدل، ۲۷۰ کیلومتربرساعت است و مسافت ۴۰۰ متر را در زمان ۱۰/۸ ثانیه با سرعت ۲۱۲ کیلومتر بر ساعت طی می‌کند.

قدرتمندترین و گران‌ترین مدل لوسید ایر با نام دریم ادیشن، ۱۰۸۰ اسب‌بخار قدرت داشته و نهایت سرعت آن ۲۷۰ کیلومتربرساعت خواهد بود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نسخه دریم ادیشن ظرف ۲/۵ ثانیه انجام می شود  و مسافت یک‌چهارم مایل را در ۹/۹ ثانیه و با سرعت ۲۳۰ کیلومتربرساعت طی می‌کند.

لوسید ایر

لوسید ایر، علاوه‌‌بر چهار مدل فوق، یک نسخه پرقدرت و رویایی با نام Performance Version نیز خواهد داشت که توسط مدیر مهندسی شرکت، پیتر رولینسن (Peter Rawlinson) وعده داده شده است. زمان دقیق رونمایی از این خودرو و جزئیات فنی مربوط به آن فعلا نامشخص است. اما لوسید ایر پرفرمنس ورژن،با تکیه بر 3 موتور الکتریکی مجموعا 1300 اسب بخار قدرت تولید می کند و با سیستم 2 دیفرانسیل عرضه می شود.

استفاده شده از مطب سایت زومیت


 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی