پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ترخیص خودرو

دستکاری قطعات خودروهای وارداتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس

به گفته مدیر کل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد، بعضی از قطعات خودروهای وارداتی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دستکاری شده و قطعات اصلی با قطعات فرعی جایگزین می‌شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو تقی تقی پور، مدیر کل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد در […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۳ آذر ۱۳۹۹

به گفته مدیر کل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد، بعضی از قطعات خودروهای وارداتی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دستکاری شده و قطعات اصلی با قطعات فرعی جایگزین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

تقی تقی پور، مدیر کل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد در واکنش به هجمه وارد شده به این سازمان در خصوص خودروهایی که مجوز ترخیص را از سازمان استاندارد نگرفته اند، گفت: استاندارد بودن یا نبودن با عدم رعایت قوانین و مقررات فرق دارد، آیا صرف اینکه یک خودرو در دنیا معروف باشد باید بدون هیچگونه بررسی ترخیص شود؟

وی افزود: از بین ۱۵ هزار خودروی وارداتی، به ۱۳۰۰ خودرو به دلیل نداشتن مشخصات فنی اجازه تاریخ ترخیص داده نشده است. آیا این تعداد جزء کالای اساسی است که در این شرایط باعث نگرانی و تخطئه شود؟

وی با بیان اینکه بعضی از قطعات خودروهای وارداتی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دستکاری شده و قطعات اصلی با قطعات فرعی جایگزین می‌شود، اظهار کرد: هر قطعه دارای کد و مشخصات فنی است که در صورت بروز مشکل از طریق آن پیگیری می شود. به فرض تایید این سازمان و ترخیص این تعداد خودروی وارداتی باقی مانده در گمرک که هیچ مدرک شناسایی ندارد، اگر مشکل یا حادثه برای مصرف کننده ایجاد شود چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

تقی پور در واکنش به اظهارات برخی مدعیان که عدم تایید این خودرو را با محصول پراید مقایسه می‌کنند، تصریح کرد: در تمام دنیا از تولیدات داخلی با ارائه امتیازات قانونی و مشخص حمایت می کنند اما با این وجود اگر تلاش سازمان ملی استاندارد ایران نبود همچنان پراید و پژو ۴۰۵ تولید می شد.

مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان استاندارد با بیان اینکه هیچ مستندات قانونی برای ترخیص خودروهای دپو شده وجود نداشت، گفت: هم اکنون این خودروها در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دارد.

تقی پور بیان کرد: استاندارد ایران برگرفته از استاندارد اتحادیه اروپا است و خودروهای مذکور حتی فاقد پلاک whole vehiche که به عنوان خودروی قابل تردد در اروپا است، بودند.

وی افزود: در گامی دیگر با مراجعه به نمایندگی های رسمی این خودروها در داخل کشور، سعی کردیم طی مکاتبه با شرکت های مادر مشخصات فنی را احصاء و گواهی تایید نوع برای این محموله باقیمانده صادر کنیم اما از این طریق نیز به نتیجه نرسیدیم.

تقی پور یادآور شد: طبق قانون، اجرای اجباری استاندارد ۸۵ گانه خودرو که از استاندارد اتحادیه اروپا اقتباس شده بعد از تاریخ ۱۳۹۶/۱۰/۱ برای خودروهای وارداتی لازم الاجرا بود.

مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی با تاکید بر اینکه سازمان استاندارد بر اساس وظایف قانونی برای حفظ سلامت و ایمنی جامعه کوتاه نمی‌آید، خواستار همکاری سایر بخشها با سازمان استاندارد در جهت انجام این رسالت شد، نه تخریب آن.

انتهای پیام/ منبع: فارس

وزیر صمت شرط عرضه خودرو در بورس کالا را اعلام کرد

1200 دستگاه کامیون در انتظار اخذ تائیدیه برای ترخیص از گمرک

112 کانتینر قطعات قاچاق خودرو شناسایی و توقیف شد

تکذیب خبر ترخیص 1048 دستگاه پورشه از گمرکات کشور

آمادگی گمرک برای ترخیص 200 میلیون یورو لوازم یدکی خودرو

ضرورت تخصیص ارز و ارایه تسهیلات لازم برای ترخیص قطعات از گمرک

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی