پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودرو

ماجرای واردات خودرو در ازای صادرات قطعه در دهه ۷۰ چه بود؟

اواخر دهه 70، زمانی که اکبر ترکان سکاندار سازمان گسترش و نوسازی بود توسط  یکی از شرکت‌های قطعه‌سازی پیشنهاد واردات خودرو در مقابل صدور قطعه مطرح شد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو به گفته یک قطعه‌ساز، در اواخر دهه ۷۰ و در زمان ریاست اکبر ترکان بر سازمان گسترش و نوسازی (ایدرو)، از سوی […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱۸ آذر ۱۳۹۹

اواخر دهه 70، زمانی که اکبر ترکان سکاندار سازمان گسترش و نوسازی بود توسط  یکی از شرکت‌های قطعه‌سازی پیشنهاد واردات خودرو در مقابل صدور قطعه مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

به گفته یک قطعه‌ساز، در اواخر دهه ۷۰ و در زمان ریاست اکبر ترکان بر سازمان گسترش و نوسازی (ایدرو)، از سوی یکی از شرکت‌های قطعه‌سازی پیشنهاد واردات خودرو در مقابل صدور قطعه مطرح شد.

علی ‌اکبر جوانروح گفت: در آن زمان پیشنهاد واردات خودرو در ازای صادرات قطعه مطرح شد و مورد اسقبال اکبر ترکان قرار گرفت.

وی ادامه داد: در خصوص اجرایی شدن چنین پیشنهادی، با یک شرکت اروپایی در آن زمان توافقاتی حاصل شد و بنا بر این بود که تعدای از قطعات خودروی ساخت ایران را که دارای مزایای نسبی برای صادرات است، مشخص کنند و این قطعه‌ها با تیراژی تولید شوند که ارزش ارزی آنها مقدار قابل توجهی باشد و این قطعات، با خودروهای تکمیل شده خارجی به میزان ۱۵۰ هزار دستگاه در سال مبادله شوند.

وی بیان کرد: کار تا جایی پیش رفت که نماینده شرکت اروپایی مورد نظر از نمایشگاه قطعات خودرو در کشور ما بازدید به عمل آورد و قطعات ساخت ایران را انتخاب کرد.

این قطعه‌ساز که در آن زمان طرح مبادله قطعه داخلی با خودروی خارجی را پیگیری می‌کرد، ادامه داد: متاسفانه قوانین تجاری و گمرکی مانع از این کار شد و دولت نپذیرفت که خودروی وارداتی بدون سود گمرکی در مقابل قطعات صادراتی وارد کشور شود.

جوانروح بیان کرد: مخالفت با چنین طرحی در حالی رخ داد که وابستگی خودرو به ارز خارجی از بین می‌رفت و ارز مورد نیاز خودروساز با صدور قطعه تامین می‌شد و علاوه بر آن، قطعه‌ساز ایرانی به بازار جهانی راه پیدا می‌کرد.

وی اشاره کرد: در آن زمان یک وزارت صنعت، معدن و تجارت واحد وجود نداشت و هماهنگی میان وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی کار دشواری بود.

به گفته جوانروح، در شرایط کنونی به نظر می‌رسد می‌توان با چنین سیاست‌هایی به صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی روح تازه‌ای دمید.

انتهای پیام/ منبع: قطعه نیوز

افزایش نرخ ارز عامل اصلی گرانی لوازم یدکی خودرو

قطعه سازان تنها بخش خصوصی تحریم شده مستقیم در کشور هستند/ لزوم توجه جدی تر دولت به صنعت قطعه سازی خودرو

وزیر صمت: فساد در خودروسازی را رد نمی کنم

خودرو دنا پلاس قابلیت یک محصول صادراتی را دارد

سرعت داخلی سازی در صنایع خودروسازی کم شد/ تداوم داخلی سازی نیازمند سرمایه گذاری بیشتر است

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی