نایب رییس سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه بیان کرد: به سازندگان موتورسیکلت ارز نیمایی داده میشود و با این کار آنها تشویق میشوند که موتورسیکلت را به صورت CKD از چین وارد کنند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو حبیبالله محمودان نایب رییس سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه گفت: به سازندگان […]
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
حبیبالله محمودان نایب رییس سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه گفت: به سازندگان موتورسیکلت ارز نیمایی داده میشود و با این کار آنها تشویق میشوند که موتورسیکلت را به صورت CKD از چین وارد کنند.
وی بیان کرد: چین در ازای این صادرات قطعه خود، با دامپینگ و سیاستهای کاری خاص، مانع تیراژ بالای تولید قطعه موتورسیکلت در ایران شده است، به صورتی که در کمتر از ۶ ماه مدل موتورسیکلت در آن کشور تغییر میکند و امکان رقابت را از ما میگیرد.
وی تصریح کرد: در حالی که کالاهای اساسی، صنایع غذایی، دارویی و… در کشور با کمبود ارز مواجه هستند، چرا باید به موتورسیکلتسازان ارز نیمایی داده شود تا با آن قطعات را وارد و در اینجا مونتاژ کنند؟
وی اشاره کرد: در بازار موتورسیکلت کشور کمبود وجود ندارد اما سیاستهای اقتصادی فعلی، کشور را به نمایشگاه موتورسیکلتهای بزک کرده کشورهای خارجی تبدیل کردهاست.
وی تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد از مواد اولیه موتورسیکلت و قطعات آن داخلی است. ورق فولادی، محصولات پتروشیمی، شمشهای آلومینیومی، آلیاژهای غیر فلزی و مس و برنز که در ساخت موتورسیکلت به کار میرود همگی به طور فراوان در کشور تولید میشوند.
وی افزود: با وجود اینکه مواد اولیه موتورسیکلت در کشور موجود است، همچنان ارز نیمایی به موتورسیکلتسازان داده میشود و سیاستگذاری مشخصی هم در آن وجود ندارد که در نتیجه این اقدامات، موتورسیکلتسازان یک موتورسیکلت را به صورت ۶ قطعه وارد و در کشور مونتاژ میکنند.
وی بیان کرد: در صنایع موتورسیکلت خریدار سردرگم است و تنوع موتورسیکلتهای وارداتی باعث اشباع شدن بازار شده است.
وی با بیان اینکه اگر واردات موتورسیکلت ممنوع شود، هیچ اتفاقی از نظر کمبود موتورسیکلت در کشور رخ نمیدهد، اظهار داشت: در کشور توان تولید موتورسیکلت و قطعات به تعداد کافی وجود دارد.
نایب رییس سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه عنوان کرد: آمار دقیقی از تعداد سازندگان قطعات موتورسیکلت در دست نیست، اما تخمین زده میشود بیش از ۴۰۰ کارخانه در کشور وجود دارند که قطعه موتورسیکلت میسازند.
محمودان ادامه داد: چند قطب صنعت قطعات موتورسیکلت در کشور وجود دارد، بزرگترین آن تهران است و پس از آن اصفهان، خراسان رضوی، تبریز و اراک و ساوه قرار دارند.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کلیه قطعات بدنه موتورسیکلت در کشور ساخته میشود، گفت: تولید این کارخانهها به روز است و توان تولید قطعه و قالب را بر اساس تکنولوژی روز و برای هر مدل جدید دارند.
وی اشاره کرد: دانش فنی ساخت قطعات موتورسیکلت در کشور موجود است و مشکل تکنولوژی وجود ندارد، حتی قطعات ریز، ظریف و دشوار نظیر گیربکس در داخل کشور تولید میشود.
انتهای پیام/ منبع: قطعه نیوز
دیدگاه خود را بنویسید