پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تیبا پراید و ام وی ام 110

تیبا، پراید یا MVM 110 ؟ بهترین گزینه “ارزان قیمت” کدام است؟

اوج گیری قیمت خودرو طی ماه گذشته موجب شد تا افراد به جای خرید خودرو صفر کیلومتر به سراغ خرید خودروهای کارکرده بروند این موضوع سبب شد تا قیمت لوازم و قطعات یدکی این خودرو های از اهمیت بیشتری برخوردار شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو همزمان با افزایش قیمت ارز در ماه مهر […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۳ دی ۱۳۹۹

اوج گیری قیمت خودرو طی ماه گذشته موجب شد تا افراد به جای خرید خودرو صفر کیلومتر به سراغ خرید خودروهای کارکرده بروند این موضوع سبب شد تا قیمت لوازم و قطعات یدکی این خودرو های از اهمیت بیشتری برخوردار شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

همزمان با افزایش قیمت ارز در ماه مهر ماه سال جاری، قیمت خودرو هم در بازار صعودی شد. در آن تاریخ تیبای صندوقدار محصول امسال با ۱۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شد و پراید صفر کیلومتر مدل ۱۳۱ هم ۱۳۰ میلیون تومان قیمت داشت.

اما پس از گذشت چند ماه قیمت ها رفته رفته نزولی شد و قیمت خودروها در بازار کاهش یافت و این وضعیت شرایط برای خرید خودرو دست دوم اندکی میسر کرد.

حال اگر شما از آن دسته افرادی باشید که قیمت لوازم و قطعات یدکی خودرو برایتان مهم باشد احتمالا باید سراغ حودروهایی نظیر پراید، MVM ۱۱۰ و تیبا بروید. خودروهایی که علاوه بر اینکه خود از قیمت کمتری نسبت به دیگر خودروها برخوردارند قیمت لوازم یدکی شان هم نسبتا کمتر است.

پارکینگ سایپا-پراید

با مراجعه به یکی از سایت‌های آگهی خودرو، خواهید دید که خودروی MVM مدل سال ۹۰ با کارکرد و مدل مشابه با پراید، قیمت کمتری دارد.

همین موضوع شاید کار را برای انتخاب گزینه نهایی به‌عنوان خودروی دسته دوم دشوار کند. البته که در بحث قیمت، اوضاع برای تیبا کاملا متفاوت است.

اما در این گزارش نگاهی به قیمت لوازم یدکی و مصرفی این سه محصول می‌اندازیم و آ‌ن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم.

یکی از ابتدایی‌ترین اصول نگهداری اتومبیل، توجه به زمان تعویض فیلتر روغن، فیلتر بنزین و فیلتر هواست.

حتما تا به‌حال از مکانیک‌ها شنیده‌اید که به ازای هر پنج هزار کیلومتر و حتی کمتر، باید این سه فیلتر ارزان‌قیمت را تعویض کرد.

پراید 132

قیمت این سه فیلتر برای پراید به‌ترتیب ۲۷، ۳۷ و ۴۰ هزار تومان است. برای تیبا ۳۵، ۴۰ و ۵۳ هزار تومان و برای MVM هم، ۵۳، ۵۵ و ۸۰ هزار تومان است.

اگر چه می‌گویند به ازای هر ۷۰ هزار کیلومتر لنت ترمز اتومبیل را باید عوض کرد اما معمولا در شهرهایی مثل تهران به خاطر وضعیت ترافیک این قطعه را باید هر سال تعویض کرد.


بیشتر بخوانید: این سدان های پرطرفدار/ تندر 90 بخریم یا پژو 206 صندوق دار؟


لنت ترمز عقب MVM چیزی حدود ۳۰۰ هزار تومان آب می‌خورد. در حالی‌که این قیمت برای تیبا ۲۵۰ هزار تومان و برای پراید فقط ۷۰ هزار تومان است.

اگر خدای ناکرده با خودروی‌تان تصادف کردید، تعویض سپر جلوی پراید ۱۰۵ هزار تومان از دارایی شما کم می‌کند که این رقم برای تیبا ۳۶۵ هزار تومان و برای MVM نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان است.

همه این خرج‌هایی که تا به‌حال بررسی کردیم، اصطلاحا کمر‌شکن نبودند و گاهی هم مجبور به خرج‌های اساسی برای خودرویمان می‌شویم.

تیبا-سایپا

یکی از همین خرج‌های اجتناب‌ناپذیر، پول مورد نیاز برای تعویض دیسک و صفحه است. اگر در حین سربالایی‌ها متوجه ضعف خودرو شدید یا دنده یک و دنده عقب خودرو‌تان به سختی جا برود، یعنی بخش قابل توجهی از حقوق ماهانه‌تان را باید برای دیسک و صفحه کنار بگذارید.

تعویض دیسک و صفحه MVM در حال حاضر، بدون احتساب دست‌مزد مکانیک مورد اعتمادتان، یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان خرج روی دست‌تان می‌گذارد. دیسک و صفحه تیبا و پراید هم به‌ترتیب ۹۳۵ هزار تومان و ۸۹۰ هزار تومان هستند.

مشکلات برقی اتومبیل مثل کم شدن نور چرا‌غ‌ها که منجر به خرید دینام جدید می‌شود، یکی دیگر از خرج‌های اساسی به‌شمار می‌رود.

خرید دینام برای پراید برایتان حدودا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان آب می خورد و دینام تیبا یک میلیون و ۸۸۱ هزار تومان و دینام MVM هم تقریبا دو میلیون تومان هستند.

تا اینجا، تفاوت قیمت‌ها خیلی زیاد نبودند، اما در برخی موارد، اختلاف قیمت لوازم یدکی در بین پراید، تیبا و MVM بیشتر می‌شود.

شاید از زبان مکانیک‌ها شنیده‌اید که هر ۸۰ هزار کیلومتر باید کمک فنر‌ها را عوض کرد. اما سبک رانندگی و برخی از عوامل خارجی مثل کیفیت جاده‌ها تاثیر مستقیمی روی این موضوع دارند.

تعویض کمک فنر جلوی سمت چپ پراید 450 هزار تومان و MVM حدود ۷۵۰ هزار تومان، یعنی حدود ۱/۷ برابر هزینه دارد.

شاید یکی از معدود هزینه‌هایی که برای تیبا کمتر از دو خودروی دیگر تمام می‌شود همین یک قلم باشد. کمک فنر جلوی سمت چپ تیبا تقریبا ۴۰۰ هزارتومان قیمت دارد.

در جدول زیر لیست برخی از لوازم یدکی و مصرفی برای خودرو‌های پراید ۱۳۱، MVM ۱۱۰ و تیبا را مشاهده می‌کنید.

قیمت قطعات یدکی

MVM از زمان ورود به ایران، رقیب چینی پراید لقب گرفت. اما یکی از نقاط ضعفش گران‌تر بودن قیمت لوازم یدکی در مقایسه با مدل ایرانی بوده است.

شاید برخی از خریدارن با مقایسه کردن همین قیمت‌ها، تصمیم به خرید محصولی که لوازم یدکی ارزان‌تری دارد بگیرند و شاید هم در طرف مقابل برخی بگویند وقتی بعد چند سال مثلا می‌خواهیم دیسک و صفحه خودرو را تعویض کنیم، اختلاف ۲۰۰ هزار تومانی این قطعه تفاوت آن چنانی برای ما ندارد.

 

ماشین سواری با حداقل بودجه/ رنو پی کی بخریم یا دوو ماتیز ؟

راه حلی ارزان قیمت برای شهرهای شلوغ/ بررسی ام وی ام 110 جدید

این سدان های پرطرفدار/ تندر 90 بخریم یا پژو 206 صندوق دار؟

اهمیت حفظ میراث/ چرا نام خودروهای ایرانی به یک نسل محدود می‌شود؟

خداحافظ پراید!/ پراید در مقایسه با جانشین خود تیبا، چه وضعیتی دارد؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی