پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مازراتی گرن توریسمو MC

افعی شاخدار!/ ملاقات با مازراتی گرن توریسمو MC استراداله در تهران

زمانی بیش‌تر از دیدن این مازراتی گرن توریسمو عجیب و غریب هیجان زده می‌شوید، که بفهمید کم‌تر از 5 دستگاه از آن به کشور وارد شده و از این جهت بسیار منحصربه‌فرد و ارزشمند است و در آینده دور می‌تواند در دسته خودروهای کلاسیک بسیار قیمتی جای بگیرد. این شما و این هم مازراتی گرن […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۸ مرداد ۱۴۰۰

زمانی بیش‌تر از دیدن این مازراتی گرن توریسمو عجیب و غریب هیجان زده می‌شوید، که بفهمید کم‌تر از 5 دستگاه از آن به کشور وارد شده و از این جهت بسیار منحصربه‌فرد و ارزشمند است و در آینده دور می‌تواند در دسته خودروهای کلاسیک بسیار قیمتی جای بگیرد. این شما و این هم مازراتی گرن توریسمو MC استراداله!

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

تا به حال در یک نگاه عاشق شده‌اید؟ یا بهتر بگویم، به عشق در یک نگاه اعتقاد دارید؟ بعضی وقت‌ها در نگاه اول جوری به کسی علاقه‌مند می‌شوید که شاید این علاقه سال‌ها در کنار دیگری برایتان ایجاد نشود و همیشه در ذهن‌تان ماندگار بماند. قصه ملاقات با مازراتی گرن‌توریسمو ام‌سی استراداله هم از این قرار است. اگر از آن عشق ماشین‌های دوآتشه باشید، قطعا تا آخر عمر، نخستین برخوردتان با این گرن تورر نیمه مسابقه‌ای را فراموش نخواهید کرد. خودرویی که حدود 10 سال از طراحی‌اش می‌گذرد، اما هنوز هم می‌تواند شما را اغوا کند. زمانی بیش‌تر از دیدن این مازراتی عجیب و غریب هیجان زده می‌شوید، که بفهمید کم‌تر از 5 دستگاه از آن به کشور وارد شده و از این جهت بسیار منحصربه‌فرد و ارزشمند است و در آینده دور می‌تواند در دسته خودروهای کلاسیک بسیار قیمتی جای بگیرد.

مازراتی گرن توریسمو ام سی استراداله

فرزند بی قرار مازراتی

مازراتی گرن توریسمو در نمایشگاه ژنو 2007 معرفی شد. گرن‌توریسمو بر پایه پلت‌فرم کواتروپورته با طراحی جلوتر از زمان خودش به میدان آمد، تا حال‌وهوای تازه‌ای به سبد محصولات مازراتی ببخشد. تولید گرن‌توریسمو تا سال 2019 ادامه پیدا کرد. قطعا طراحی نافذ و فوق‌العاده اصیل می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل حضور 12 ساله گرن‌توریسمو روی خط تولید باشد. چراکه مازراتی در این سال‌ها تغییر چندانی در بخش فنی یا مسائل مربوط به تکنولوژی روی این خودرو محبوب ایجاد نکرد.

مازراتی گرن توریسمو MC

اجازه دهید در همین ابتدا، راه ام‌سی را از یک گرن‌توریسمو استاندارد جدا کنیم. این نسخه نیمه‌مسابقه‌ای بر اساس گرن‌توریسمو 2007 طراحی شده، اما در ظاهر و باطن تفاوت‌های فراوانی با آن دارد. مازراتی در نمایشگاه اتومبیل پاریس 2010 ویرایش جدید گرن‌توریسمو را با نام ام‌سی استراداله معرفی کرد. این خودرو در سال‌های 2011 تا 2019 روی خط تولید قرار داشته و می‌توان گفت نقش یک سوپراسپرت را در خانواده محصولات مازراتی بازی می‌کند.

مازراتی گرن توریسمو MC

سمی تر از گرن توریسمو

هدف مردان بلونیا از ایجاد تغییر در ظاهر این نسخه خاص، بهبود آیرودینامیک، کاهش وزن و ایجاد رعب و وحشت بیش‌تر بوده است! در پس چهره هر خودرو، موجودی زنده نهفته است. این جمله در خصوص گرن‌توریسمو ام‌سی بیش از هر خودرو دیگری صدق می‌کند. انگار طراحی مازراتی تاریخ انقضا ندارد و بعد از این همه سال، ترجیح می‌دهید خودروهای جدید اروپایی با طراحی‌های تکراری و فاصله گرفته از اصالت را رها کنید و ساعت‌ها به مازراتی خیره شوید. پس تا این‌جای کار به این نتیجه رسیدیم که مازراتی گرن‌توریسمو مثال «قالی کرمون» است که هر چه سنش بالا می‌رود، جذاب‌تر می‌شود.

 

به شما جایزه می‌دهیم اگر بتوانید ایراد یا ناهماهنگی در ظاهر مازراتی گرن توریسمو پیدا کنید! خیلی متناسب طراحی شده و در نسخه ام‌سی استراداله بسیار خشن‌تر به نظر می‌رسد. چراغ‌های مشکی رنگ جلو مشابه چشمان مار هستند. جلوپنجره بیضی شکل بزرگ منقش به نیزه سه‌پر هم که عنصری جدا نشدنی از ظاهر هر مازراتی بوده و این‌جا هم حسابی جلب توجه می‌کند. سپر جلو نسبت به نمونه عادی کاملا تغییر کرده و انصافا عریض‌تر و ترسناک‌تر به نظر می‌رسد.

کاپوت کشیده جلو به خودی خود دلرباست، اما در این نسخه به حفره‌هایی نیز مجهز شده است. در قسمت کناری، 3 حفره روی گلگیرهای جلو و راهنمای دایره‌ای کوچک اولین چیزهایی هستند که جلب‌توجه می‌کنند. در نسخه ام‌سی استراداله یک حفره حجیم هم روی گلگیر ایجاد شده و خط‌کشی مخصوص این نسخه از آن شروع شده است.

رینگ‌های مازراتی گرن توریسمو ام‌سی از نوع 5 پره دبل بوده که با نام «گرافیت اوپاکو» شناخته می‌شود. جذابیت این رینگ‌های 20 اینچی مشکی رنگ، با لاستیک‌های پیرلی و کالیپر قرمزرنگ ترمز و دیسک‌های کربن سرامیکی تکمیل می‌شود. می‌توانیم ساعت‌ها در مورد جذابیت قوس ستون عقب و ورم گلگیرها در این قسمت سخن بگوییم، اما هدف اصلی ما، معرفی تفاوت‌های نسخه ام‌سی استراداله نسبت به مدل‌های عادی است.

مازراتی گرن توریسمو ام سی استراداله

جالب است بدنید، در پی تغییرات ایجاد شده، طول نسخه ام‌سی 5 سانتی‌متر از مدل معمولی بیش‌تر شده است. در قسمت عقب نخستین چیزی که جلب‌توجه می‌کند، چراغ‌های درشت و سپر کاملا اسپرت است، که مختص نسخه ام‌سی استراداله طراحی شده. خروجی‌های هوا به شکل هنرمندانه‌ای در طرفین سپر قرار گرفته‌اند. چیدمان اگزوزها هم نسبت به مدل عادی کلا تغییر کرده و خروجی اگزوزها به مرکز سپر آمده است. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های نسخه ام‌سی استراداله، باله کوتاهی است که به زیبایی روی صندوق عقب قرار گرفته تا کلکسیون دلربایی‌های مازراتی در این ویرایش خاص، تکمیل شود.

مازراتی گرن توریسمو MC

هیجان در سادگی

با توجه به ارتفاع 1.3 متری که در نسخه ام‌سی استراداله 10 میلی‌متر کاهش پیدا کرده است، نشستن داخل کابین برای افراد قدبلند، هم‌چون هر خودرو اسپرتی سخت به نظر می‌رسد. در شرایطی با شما صحبت می‌کنیم که قیمت خودرو پیش رویمان به مرز 4 میلیارد تومان رسیده است! پس حتما توقع دارید با باز کردن درهایش، فضایی اشرافی پر شده با امکانات عجیب‌و‌غریب در مقابل چشمان‌تان قرار گیرد. اما باید بگوییم، مازراتی گرن توریسمو ام‌سی استراداله ساده‌ترین گزینه‌ای است که می‌توانید با این بودجه انتخاب کنید!

مازراتی گرن توریسمو MC

خبری از تنظیم برقی صندلی، گرمکن، ماساژور و سیستم‌های چندرسانه‌ای پیچیده نیست. شما روی صندلی‌های کوپه مسابقه‌ای قرار گرفته‌اید که بیش‌تر مناسب پیست و جاده‌های بی‌انتهاست تا خیابان‌های شلوغ و پردست‌انداز. فیبرکربن و آلکانترا داخل کابین مازراتی گرن توریسمو ام‌سی استراداله حرف اول را می‌زنند. هر جا سر می‌چرخانید، پوشش جیر مرغوب با دوخت‌های قرمز رنگ ظریف را مشاهده می‌کنید. داخل کابین بعضی ام‌سی استراداله‌های موجود در ایران، فیبرکربن در تریم کابین به چشم می‌خورد، اما تریم کابین نسخه پیش رو ساده است. در میان این همه سادگی و فضای مسابقه‌ای، حضور ساعت بیضی شکل مازراتی میان دریچه‌های سیستم تهویه، ظاهر کسی را در ذهنمان تداعی می‌کند که روی شلوارک و تیشرت طرح دار کراوات زده!

مازراتی گرن توریسمو MC

فضای کابین مازراتی گرن توریسمو ام‌سی در عین سادگی بسیار جذاب و منحصربه‌فرد است. صفحه آمپر بسیار ساده و جذاب مازراتی با فونت کلاسیک و رنگ‌بندی زیبا، همان چیزی است که از یک خودرو اسپرت اصیل می‌خواهید و نمی‌توانید آن را در خودروهای مدرن پیدا کنید. صندلی‌های مسابقه‌ای از فیبرکربن ساخته شده و به کمربندهای مسابقه‌ای 4 اتصاله مزین شده‌اند. البته امکان سفارش صندلی‌های معمولی با تنظیمات برقی هم در زمان تولید این خودرو وجود داشته. اما حیف نیست این صندلی‌های اسپرت را بیخیال شوید؟! هرچه به عقب می‌رویم، میزان راحتی کم‌تر و کم‌تر شده و کابین این گرن‌تورر بی‌مانند عجیب‌تر می‌شود. وزن زیاد، قاتل خودروهای اسپرت است و مازراتی برای کاهش وزند این نسخه از گرن‌توریسمو، قید صندلی‌های عقب را زده و برای ایمنی بیش‌تر کابین، رولبار را جایگزین کرده است.

مازراتی گرن توریسمو ام سی استراداله

به کنسرت مازراتی خوش آمدید!

این که با آخرین نسل از سوپر کوپه‌های ایتالیایی مجهز به موتور 8 سیلندر تنفس طبیعی طرف هستیم، فضای ذهنی جالبی را پیش از روشن کردن این خودرو ایجاد می‌کند. فراموش نکنید مازراتی گرن‌توریسمو ام‌سی اشتراکات زیادی با فراری داشته و از بعضی تکنولوژی‌های خودروهای فرمول یک هم بهره می‌برد!

پیشرانه V8 ام‌سی استراداله با همکاری فراری ساخته شده و با توجه به حجم 4.7 لیتری، از پیشرانه مدل عادی حجیم‌تر است. پیش از روشن کردن پیشرانه، توجه کنید که مازراتی گرن‌ توریسمو ام‌سی یک خودکار است که می‌توانید با آن آسفالت را خط خطی کنید! پس پیش از هر اقدام شتاب‌زده‌ای، به همه چیز خوب فکر کنید. پیشرانه مازراتی با کلید آبی رنگ و به روش سنتی روشن می‌شود. با استارت خوردن پیشرانه، شما به یک کنسرت بی‌نظیر دعوت می‌شوید. نوازنده‌های این کنسرت، پیشرانه 8 سیلندر سرکش و سیستم اگزوز منحصربه‌فرد این نسخه هستند! بهتر بگوییم، امکان ندارد یک مازراتی را ببینید و بعد صدایش را بشنوید! بدون اغراق نعره ام‌سی استراداله می‌تواند شیشه‌ها را بلرزاند.

پیشرانه 4.7 لیتری با آرایشی جذاب زیر کاپوت کشیده جا خوش کرده و می‌تواند 444 تا 454 اسب‌بخار قدرت در دور 7000 تولید کند. گشتاور این پیشرانه قلدر نیز به 510 تا 520 نیوتن‌متر می‌رسد که ماکزیمم آن در دور 4750 در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

مازراتی گرن توریسمو MC

نخستین چیزی که برای رانندگی با ام‌سی استراداله، توجه‌تان را به خودش جلب می‌کند، جای خالی دسته دنده در کنسول میانی است. در این‌جا چند دکمه قرار داده شده که توسط آن‌ها می‌توانید حالت اتوماتیک، دنده عقب و حالت دستی گیرباکس را انتخاب کنید. گیرباکس ام‌سی استراداله از جمله تفاوت‌های مهم این خودرو با گرن‌توریسمو معمولی به شمار می‌رود. این گریباکس را می‌توانیم به‌عنوان هدیه‌ای از طرف فراری قبول کنیم. گیرباکسی که اشتراکات فراوانی به گیرباکس فراری 599 GTO  داشته و در این خودرو  MC shift نام گرفته است. ضریب دنده‌ها در این گیرباکس 6 سرعته  کاهش یافته و حالت‌های مختلفی برای آن قابل انتخاب است.

از جمله حالت‌های جذابی که می‌توانید در رانندگی با مازراتی گرن توریسمو ام‌سی استراداله انتخاب کنید، حالت‌های ریس و اسپرت است. در حالت اسپرت سوپاپ‌های اگزوز باز شده و صدای مازراتی بسیار وحشی‌تر می‌شود. این در حالی است که در حالت ریس، دنده‌ها ظرف 60 میلی ثانیه تعویض می‌شوند. شیفتر‌های بلند تعویض دنده روی غربیلک قرار ندارند و روی ستون فرمان جا خوش کرده‌اند. با چنین گیرباکسی، وقتی در سرعت‌های بالا به گرن‌توریسمو دنده می‌دهید، انگار دارید یک اسب سرکش را شلاق می‌زنید! زمانی که در نهایت دور مجاز معکوس می‌دهید، صدایی به گوش‌تان می‌خورد که شاید تا ساعت‌ها به آن فکر کنید.

مازراتی گرن توریسمو MC

همان‌طور که گفتیم، مازراتی در نسخه ام‌سی استراداله، کاهش وزن را سرلوحه کار خود قرار داده و این مدل نیمه‌مسابقه‌ای 110 کیلوگرم نسبت به گرن ‌توریسمو معمولی سبک‌تر است. با تمام این تمهیدات، مازراتی گرن ‌توریسمو ام‌سی استراداله تنها به 4.6 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد. همه این‌ها در حالی است که خیلی نرم و پایدار شتاب می‌گیرد و در هر سرعتی اقدام به افزایش سرعت کنید، کوچک‌ترین عدم تعادل و تنشی به چشم نمی خورد.

سقف سرعت این سوپر ماشین خاص به 303 کیلومتربرساعت می‌رسد. همه این ویژگی‌ها دست به دست هم می‌دهند تا رانندگی با ام‌سی استراداله در ترافیک شهری هیچ معنایی نداشته باشد! در آخر ماجرا هم، این ترمزهای استثنایی برمبو با دیسک‌های کربن سرامیکی هستند که این موجود دیوانه را مهار می‌کنند. مازراتی گرن‌توریسمو ام‌سی استراداله تنها به 33 متر فضا نیاز دارد تا از سرعت 100 کیلومتربرساعت به حالت سکون برسد.

مازراتی گرن توریسمو ام سی استراداله

نتیجه گیری

در نهایت ضمن تشکر از همکاری مالک این اتومبیل خاص، باید به این نکته اشاره کنیم که فضایی برای به چالش کشیدن قابلیت‌های فنی چنین خودرویی در خیابان‌های کشورمان وجود ندارد و زدن برچسب تست فنی به این مقاله، بیش‌تر به رویاپردازی شبیه است تا واقعیت. ما اسم این تجربه را یک ملاقات جذاب با یکی از خاص‌ترین خودروهای اسپرت کشور می‌گذاریم. مازراتی گرن‌توریسمو ام‌سی استراداله، یک کوپه مسابقه‌ای است که مجوز تردد در خیابان دارد. مثل بچه بی‌ادبی که بعضی وقت‌ها اعصابتان را خرد می‌کند و از دستش کلافه اید، اما هرگز دوست ندارید کسی آن را از شما جدا کند!

نوشته: میلاد میرعابدینی / عکس: محمدرضا اناری

خزنده بال دار!/ ملاقات با یکی از 2 دستگاه مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز موجود در ایران

من عصبانی نیستم!/ بررسی ‌‌‌‌‌‌‌مرسدس بنز C63 AMG S مدل 2016

داستان اوراکان/ بررسی لامبورگینی خاص در جزیره کیش

ماستنگ اروپایی!/ نگاهی به نسل ششم فورد ماستنگ با کیت بدنه راش

تمامی محصولات مازراتی ظرف 5 سال آینده برقی می شوند

ماشین بازی در سایه فوتبال!/ فوتبالیست های ایرانی چه خودروهایی سوار می شوند؟

گیبلی سیاه پوش، محصول جدید مازراتی

مازراتی لوانته GTS / شاسی بلند 550 اسب بخاری

جنجال شباهت/ بررسی فنی مرسدس بنز C کلاس کابریو

سپر به سپر مک لارن!/ درخشش مرسدس بنز AMG GT بلک سریز در پیست های اتومبیلرانی

لُژ خانوادگی/ بررسی فنی هیوندای‌ آزرا 2018

مینی رنج روور!/ بررسی فنی رنج روور ایووک

برچسب‌ها : آرتا تک موتورابعاد مازراتی گرن توریسمو ام سی استرادالهامکانات مازراتی گرن توریسمو MC استرادالهامکانات مازراتی گرن توریسمو ام سی استرادالهبررسی مازراتی گرن توریسمو MC استرادالهبررسی مازراتی گرن توریسمو ام سی استرادالهتست فنی مازراتی گرن توریسمو ام سی استرادالهخودروی لوکسصدای مازراتی گرن توریسمو ام سی استرادالهطراحی مازراتی گرن توریسمو MC استرادالهطراحی مازراتی گرن توریسمو ام سی استرادالهعکس های مازراتی گرن توریسمو ام سی استرادالهفراریفراری 599 GTOقیمت مازراتی گرن توریسمو MC استرادالهقیمت مازراتی گرن توریسمو ام سی استرادالهمازراتیمازراتی MCمازراتی لوانتهمازراتی کواتروپورتهمازراتی گرن توریسمومازراتی گرن توریسمو MC استرادالهمازراتی گرن توریسمو ام سی استرادالهمازراتی گرن توریسمو ام سی استراداله در ایرانمازراتی گرن کابریومازراتی گیبلیمزراتیمزراتی گرن توریسمومزراتی گرن توریسمو MC استرادالهمزراتی گرن توریسمو ام سی استرادالهمشخصات فنی مازراتی گرن توریسمو MC استرادالهمشخصات فنی مازراتی گرن توریسمو ام سی استرادالهمعرفی مازراتی گرن توریسمو ام سی استرادالهگذر موقت

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی