پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرسدس بنز CLA

تیغ کند مرسدس!/ نگاهی به نسل جدید مرسدس بنز CLA در ایران

بعد از ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی، نخستین نسل مرسدس بنز CLA یکی از جذاب ترین خودروهایی بود که توانست از راه میان بر وارد ایران شود. نسل قبلی مرسدس بنز CLA در نسخه ای قدرتمند به نام CLA45 AMG و در تعدادی محدود به بازار آمد. گزارش اختصاصی پایگاه […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۶ آذر ۱۴۰۰

بعد از ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی، نخستین نسل مرسدس بنز CLA یکی از جذاب ترین خودروهایی بود که توانست از راه میان بر وارد ایران شود. نسل قبلی مرسدس بنز CLA در نسخه ای قدرتمند به نام CLA45 AMG و در تعدادی محدود به بازار آمد.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

مرسدس بنز CLA های عرضه شده در ایران که مدل 2015 به بعد هستند، از پیشرانه ای توانمند با قدرت 375 اسب بخار بهره می برند. شتاب CLA45 های مورد بحث به 4.2 ثانیه می رسد و از این نظر می تواند آن ها را در زمره پرشتاب ترین خودروهای وارد شده به کشور طبقه بندی کرد. اما با ممنوعیت واردات خودرو، حالا نسل جدید مرسدس بنز CLA با پیشرانه نچندان قدرتمند به صورت گذرموقت به کشور وارد شده. خودرویی که در این شماره مجله تخت گاز تصمیم داریم نگاهی به آن داشته باشیم.

مرسدس بنز CLA

عرضه مدل جدید مرسدس بنز CLA به عنوان دومین نسل این سدان کوپه با کد اتاق C118 ، اواخر سال گذشته میلادی آغاز شد. CLA را می توان جذاب ترین عضو خانواده خودروهای کامپکت مرسدس بنز برشمرد. نسل دوم CLA پلت فرم مشترکی با کلاس A داشته و از جهاتی دیگر نیز شبیه این محصول مرسدس بنز است. جالب است بدانید کلاس A و CLA به صورت همزمان عرضه شده اند و در نسخه های پایه قیمتی مشابه دارند. اما در طراحی CLA تلاش شده تا شیک تر از کلاس A به نظر برسد.

همچنین مرسدس بنز CLA در حالی که فاصله محوری یکسانی با کلاس A  دارد، از طول و عرض بیشتری نسبت به برادر خود برخوردار است. نسل جدید مرسدس بنز CLA با 4.69 متر طول و 1.83 متر عرض، 4.8 سانتی متر کشیده تر ئ 5.3 سانتی متر عریض تر از نسل قبل است. همچنین فاصله میان 2 محور نیز در این نسخه 3 سانتی متر افزایش یافته است. نسل جدید مسرس بنز CLA همچون مدل قبلی طراحی سیالی دارد. دینامیک رانندگی در طراحی و ساخت این خودرو نقش مهمی بازی کرده و فاصله میان چرخ ها در جلو 6.3 سانتی متر و در عقب 5.3 سانتی متر افزایش یافته است. همچنین مرکز ثقل مدل جدید نیز نسبت به نسل قبلی پایین تر است.

مرسدس بنز CLA

تمام تمهیدات صورت گرفته در بحث آیرودینامیک باعث شده تا ضریب درگ نسل جدید مرسدس بنز CLA به 0.23 برسد. البته ضریب 0.22 نسل قبل بهتر بود، اما نباید فراموش کرد که مساحت بخش جلویی مدل جدید بیشتر است.

در طراحی بدنه CLA المان هایی از سبک جدید مرسدس بنز به چشم می خورد. سبکی که زیاد باب میل طرفداران سنتی مرسدس نیست و بسیاری عقیده دارند روح و اصالت مدل های قدیمی را ندارد.البته فارغ از این بحث ها، نمی توان منکر زیبایی و هماهنگی CLA جدید شد. نسل جدید جلوپنجره مرسدس بنز با چراغ های باریک جلو هماهنگی جالبی دارد و جزییات سپرهای جلو و عقب، علی رغم اینکه با یک نسخه ساده و غیر اسپرت طرف هستیم، بسیار دلرباست. البته برای اینکه با فرم چراغ های عقب کنار بیایید به زمان بیشتری نیاز دارید! مرسدس بنز CLA را می توان یک نسخه کامپکت از سدان لوکس تر و گران قیمت تر CLS برشمرد. اوج شباهت با برادر بزرگ تر در قسمت جانبی نمایان می شود. پنجره های باریک و بدون کلاف جانبی همان ویژگی است که شما را یک دل نه 100 دل عاشق CLA می کند.

مرسدس بنز CLA

کابین بزرگ تر از قبل

افزایش ابعاد بدنه باعث شده تا فضای کابین هم نسبت به نسل قبل بزرگ تر باشد. جالب است بدانید فضای صندوق بار مرسدس بنز CLA جدید به 460 لیتر می رسد که از این نظر می توان آن را با مرسدس بنز C کلاس مقایسه کرد. اما فرم خاص بدنه و شیب سقف در قسمت عقب باعث شده تا نشستن روی صندلی های عقب کمی سخت شود و در این قسمت فضای کافی برای افراد قد بلند وجود نداشته باشد. جالب است بدانید علی رغم افزایش حجم این نسخه نسبت به قبل، فضای سر در بخش عقب کابین 36 میلی متر کاهش یافته است.

مرسدس بنز CLA

همچون نمای ظاهری، طراحی کابین CLA جدید نیز مطابق با خط مشی جدید مرسدس بنز شکل گرفته است. البته از آنجایی که اولین نسل CLA نیز در دسته محصولات مدرن مرسدس با زبان جدید طراحی به شمار می رفت، می توانید نقاط اشتراکی با قبل داخل کابین آن پیدا کنید. در نهایت باید گفت فرم داشبورد CLA جدید با کلاس A یکسان است.

فرم جدید غربیلک فرمان یکی از دوست داشتنی ترین تغییرات کابین به شمار می رود. صندلی ها نیز حالت اسپرتی دارند و به صورت برقی تنظیم می شوند. همچنین گرمکن و سردکن صندلی ها، گرمکن فرمان، سیستم صوتی برمستر و نورپردازی کابین با پرداخت هزینه ای بیشتر قابل سفارش است. با توجه به مجهز بودن مدل مورد بررسی به سقف پانورامیک و صندلی های برقی، به نظر می رسد از نوع پریمیوم پلاس باشد.

در نسل جدید CLA همچون سایر محصولات جدید مرسدس بنز، 2 نمایشگر 7.5 اینچی در پشت فرمان و بخش مرکزی کنسول جلو ایفای نقش می کنند. البته با پرداخت هزینه ای بیشتر می توانید از نمایشگرهای 10.2 اینچی بهره مند شوید. همچنین قابلیت تشخیص حرکات دست به نمایشگرهای سیستم اطلاعات و سرگرمی مرسدس بنز با نام MBUX اضافه شده و می توانید بدون تماس با پد لمسی، صفحه نمایش را هدایت کنید.

رده های بالای تجهیزاتی مرسدس بنز CLA از پکیج کمک راننده شامل کروز کنترل تطبیقی، کمک به حرکت میان خطوط، سیستم کمکی تغییر خط، پایش نقطه کور و رادار تابلو خوان بهره می برند. پس از این نظر باید گفت CLA جدید از نظر قابلیت های رانندگی نیمه خودران دست کمی از سدان پرچمدار این خودروساز کهنه کار آلمانی ندارد.

مرسدس بنز CLA

مشخصات فنی مرسدس بنز CLA جدید

حجم پیشرانه های عرضه شده برای نسل قبلی مرسدس بنز CLA از 2 لیتر تجاور نکرد. داستان در مورد مدل جدید نیز به همین شکل رقم خورده است. برای نسل جدید CLA 6 موتور مختلف عرضه شده که همگی کمتر از 2 لیتر حجم دارند. همچنین یک نسخه هیبرید نیز قابل سفارش است. این در حالی است که CLA در حالت استاندارد به صورت دیفرانسیل جلو عرضه شده و امکان سفارش سیستم 4 چرخ متجرک در مدل های گران قیمت تر و قدرتمندتر وجود دارد. همچنین خریدار می توان از میان گیرباکس های 6 سرعته دستی، 7 سرعته اتوماتیک 2 کلاچه و 8 سرعته یکی را انتخاب کند.

این مرسدس بنز CLA جدید که به صورت گذرموقت وارد کشور شده و میهمان ما شده است، از نوع CLA200 بوده که از پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ با حجم 1332 سی سی بهره می برد، که از این نظر با CLA180 یکسان بوده و تنها ECU آن ستاپ متفاوتی دارد. حتما در ابتدا تصور سواری با یک سدان دیفرانسیل جلو که موتور کم حجم دارد، دل سرد کننده به نظر برسد، اما نکته جذاب ماجرا اینجاست که ماکزیمم گشتاور 250 نیوتن متری این پیشرانه در دور بسیار پایین 1620 به چرخ های جلو منتقل می شود. همچنین توان پیشرانه نیز 161 اسب بخار برآورد شده است. پیشرانه کوچک اما پربازده CLA200 می تواند 161 اسب بخار قدرت تولید کند و ظرف 8.5 ثانیه این سدان تقریبا 1.4 تنی را از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند.

مرسدس بنز CLA

حس رانندگی مرسدس بنز CLA بسیار با کلاس A  شباهت دارد. اما با توجه به اینکه این خودرو 35 کیلوگرم سبک تر است، احساس بهتری از رانندگی با آن خواهید داشت. هیجان CLA در پیچ ها از آئودی A3 بیشتر است، اما از این نظر به پای ب ام و سری یک نمی رسد. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون ساده و در عقب با توجه به مبلغی که می پردازید، میل پیچشی یا 5 اتصالی خواهد بود.

مرسدس بنز CLA

جالب است بدانید قوی ترین نسخه CLA جدید با قدرت 420 اسب بخار و 500 نیوتن متر گشتاور عرضه می شود تا پیشرانه 2 لیتری مرسدس بنز همچنان عنوان یکی از پربازده ترین پیشرانه های کوچک صنعت خودروسازی را یدک بکشد. در انتها از مالک محترم این خودرو تشکر می کنیم.

نوشته: میلاد میرعابدینی/ عکس: محمدرضا اناری

خزنده بال دار!/ ملاقات با یکی از 2 دستگاه مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز موجود در ایران

من عصبانی نیستم!/ بررسی ‌‌‌‌‌‌‌مرسدس بنز C63 AMG S مدل 2016

داستان اوراکان/ بررسی لامبورگینی خاص در جزیره کیش

ماستنگ اروپایی!/ نگاهی به نسل ششم فورد ماستنگ با کیت بدنه راش

تمامی محصولات مازراتی ظرف 5 سال آینده برقی می شوند

ماشین بازی در سایه فوتبال!/ فوتبالیست های ایرانی چه خودروهایی سوار می شوند؟

گیبلی سیاه پوش، محصول جدید مازراتی

مازراتی لوانته GTS / شاسی بلند 550 اسب بخاری

جنجال شباهت/ بررسی فنی مرسدس بنز C کلاس کابریو

سپر به سپر مک لارن!/ درخشش مرسدس بنز AMG GT بلک سریز در پیست های اتومبیلرانی

لُژ خانوادگی/ بررسی فنی هیوندای‌ آزرا 2018

مینی رنج روور!/ بررسی فنی رنج روور ایووک

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی