پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تیگو 5

چری تیگو ۵ کارکرده در مقابل ام ‌وی ‌ام X22 صفر کیلومتر

محصولات ام‌ وی ‌ام و چری از میانه دهه ۹۰ شمسی توسط مدیران خودرو به ایران وارد شدند و از همان ابتدای ورود به خودروهایی محبوب تبدیل گشتند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو محصولات ام‌ وی ‌ام و چری از میانه دهه ۹۰ شمسی توسط مدیران خودرو به ایران وارد شدند و از همان […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۱۵ فروردین ۱۴۰۰

محصولات ام‌ وی ‌ام و چری از میانه دهه ۹۰ شمسی توسط مدیران خودرو به ایران وارد شدند و از همان ابتدای ورود به خودروهایی محبوب تبدیل گشتند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

محصولات ام‌ وی ‌ام و چری از میانه دهه ۹۰ شمسی توسط مدیران خودرو به ایران وارد شدند و از همان ابتدای ورود به خودروهایی محبوب تبدیل گشتند. از همان ابتدا، شباهت بسیاری بین برخی مشخصات فنی این خودروها و پلتفرمشان دیده می‌شد، اما نکته‌ای که بسیاری از ایرانیان به آن واقف نبودند مشترک بودن تولیدکننده آن‌ها بود.

چری، کمپانی بزرگ و نامدار چین، از اوایل دهه دوم قرن بیست و یکم بود که به دنبال ورشکستگی ام‌وی‌ام مالکیت آن را با خریدش بر عهده گرفت. به این ترتیب محصولاتی که از سال ۹۵، تحت این دو برند وارد ایران شدند، تولید کمپانی چری بودند. با این تفاوت که برند ام‌وی‌ام، لاین محصولات اقتصادی و برند چری لاین تولیدات لوکس آن را تشکیل می‌داد.

اختلاف قیمت

ام‌وی‌ام X22 و چری تیگو ۵، دو کراس‌اوور شهری این کمپانی بودند که هر دو از سال ۹۵ وارد ایران شدند. بر همان اساس، اختلاف سیاست در تولیدشان با اختلاف قیمت چشمگیر در بازار عرضه شدند. چری تیگو ۵ طی این پنج سال حضور در کشور، دو بار تحت فیس‌لیفت قرار گرفت و با هر فیس‌لیفت تغییراتی در چهره، کابین و سطح امکانات بروز داد. البته ام‌وی‌ام X22 از این سیاست‌های تنوع‌طلبانه چری در امان ماند و تا سال ۹۰ همان چهره قبلی خود را به حفظ کرد.

اختلاف قیمت نسخه‌های پس از فیس‌لیفت چری تیگو ۵ با تیپ‌‌های مختلف ام‌می‌ام X22 نیز تا حدودی شدت بیشتری به خود گرفت. تا حدی که نمونه‌های صفر چری تیگو ۵ تقریبا به دو برابر قیمت نسخه‌های صفر ام‌وی‌ام X22 عرضه می‌شوند. حتی در نمونه‌های اتوماتیک اسپرت اکسلنت X22 که بهترین و مجهز‌ترین تیپ آن هستند. ناگفته نماند این اختلاف قیمت بین انواع چری و ام‌ وی ‌ام دیده می‌شود.

در حال حاضر، اختلاف قیمت این دو در سطحی است که یک نسخه صفر از فیس لیفت دوم ام‌وی‌ام X22 را می‌توان به قیمت یک نمونه چری تیگو ۵ مدل ۹۵ (یعنی پیش از فیس‌لیفت اول) آن خریداری کرد. البته که این اختلاف و برابری خریداران را گاهی دچار تردید جدی می‌کند. به‌خصوص که طراحی‌های چری طی سال‌های گذشته تغییرات فراوانی داشته و با کپی‌کاری‌های معمول گذشته‌اش فاصله چشم‌گیری گرفته است. البته تیگو ۵ مدل ۹۵، که از ابتدا نیز خودرویی زیبا محسوب می‌شد، همچنان قدیمی و کسل کننده به نظر نمی‌رسد. ‌

در مقابل، ام‌وی‌ام X22 که از ابتدا نسخه مرتفع ام‌وی‌ام ۳۱۵ محسوب می‌شد، همچنان بدون تغییر باقی مانده تا شاید این اختلاف قیمت را توجیه کند.

ام‌وی‌ام X22 فارغ از ظرافت، جذابیت و دقت طراحی شده است. همه‌چیز در چهره آن زمخت و خشن است. البته این خشونت به چهره خودرو حس خوبی منتقل نمی‌کند. رینگ‌های کوچک، فلاپ مشکی که دور تا دور پایین بدنه را بدون ظرافت لازم تنها قاب گرفته و جلو پنجره کوچک و نه‌چندان خوش‌فرم بخش‌هایی از طراحی نامتناسب این خودرو هستند. با بررسی طراحی انواع MVM دیوار درمی‌یابیم که X22 حتی در برابر طراحی‌های جدید‌تر این برند مانند X55 نیز حرفی برای گفتن ندارد.

اختلاف طراحی

در مقابل اما، چری تیگو ۵ مدل ۹۵، با وجود اینکه در همان زمان عرضه نیز به کپی شدن از برخی کره‌ای‌ها متهم می‌شد، همچنان از جذابیت‌های لازم بهره می‌برد. جای‌جای بدنه آن مانند فریم اطراف محفظه مه‌شکن‌ها، بخش‌های جلو پنجره و گارد زیر سپر جلو با تزئینات کرومی همراه شده تا چهره خودرو کمی لوکس‌تر به نظر برسد. فرم و ابعاد چراغ‌ها و سپر جلو با ابعاد بدنه که به وضوح بزرگتر از ام‌وی‌ام X22 است، متناسب بوده و رینگ‌ها جذابیت بیشتری دارند.

باید اضافه کرد در بخش ابعاد، چری با ارتفاع ۱۷۴۰ میلیمتری از ام‌وی‌ام ۱۷۰ میلیمتر بلندتر و در فاصله محوری با ۲۶۱۰ میلیمتر بیش از ۶۰ میلیمتر بزرگتر از ام‌وی‌ام X22 است. بنابراین در چری تیگو ۵ با یک کراس‌اوور شهری واقعی روبرو هستیم. در حالی که ام‌وی‌ام X22 بیشتر می‌تواند جنبه هاچ‌بک کراس یا ساب‌کامپکت را بازی کند تا کراس‌اوور. بررسی تمامی این موارد منجر می‌شود تا بسیاری خرید یک نسخه سلامت و کم‌کارکرد چری تیگو ۵ دست دوم را به خرید MVM X22 صفر ترجیح دهند. ضمن اینکه خرید و فروش انواع چری تیگو در divar از پرتعداد‌ترین معاملات است.

انتهای پیام/

شرایط فروش اقساطی 6 محصول مدیران خودرو اعلام شد

محصولات جدید مدیران خودرو در سال 1399 

گام بلند!/ بررسی چری تیگو 7 پرو در آستانه ورود به بازار ایران

معرفی 10 طرح برتر مسابقه طراحی خودرو مفهومی MVM

کلیه مراکز خدمات فروش و پس از فروش مدیران خودرو در ایام نوروز فعال است

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی