کارشناسان مجازی دلیل اصلی مشکلات در ترخیص قطعات و مواد اولیه از گمرک هستند

نایب رییس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو استان تهران گفت: واگذاری امور ترخیص در گمرک به کارشناسان مجازی، سبب بروز مشکلات متعدد در ترخیص قطعات و مواد اولیه، توقف خطوط تولید قطعه سازان، انباشت خودرو ناقص در کف و افزایش دوره گردش نقدینگی شده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

امیرحسین جلالی نایب رییس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو استان تهران از مشکلات قطعه‌سازان با گمرک خبر داد و گفت: مدتی است به دلایل نامعلوم مسیر ترخیص قطعات نیمه ساخته و مواد اولیه برخی از قطعه سازان قرمز و امور ترخیص به کارشناسان مجازی واگذار شده که به دلیل عدم آشنایی با ماهیت کالا، ترخیص قطعات و مواد اولیه حتی تا چند ماه به تعویق می افتد.

نایب رییس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو استان تهران اظهار کرد: این تعویق سبب توقف خطوط تولید قطعه سازان و ایجاد تاخیر در ترخیص مواد اولیه و قطعات می شود. به دنبال این زنجیره، خودرو ناقص تولید و در کف پارکینگ خودروسازان انباشته می شود و در نهایت نارضایتی خریداران خودرو را به دنبال دارد. علاوه بر آن به دلیل خواب کالا در گمرک، از نظر مالی باعث افزایش دوره گردش نقدینگی قطعه سازان و خودروسازان می شود.

جلالی ادامه داد: قطعه از اجزای مختلفی تشکیل شده که برای مثال یک جز آن را از خارج سفارش و با طی مسیری وارد گمرک می‌کنیم، در این وهله انبوهی از مشکلات آغاز می‌شود. هرچه کالا دیرتر وارد زنجیره تولید شود، چرخه نقدینگی دیرتر می‌شود که افزایش قیمت‌ها و عدم دستیابی به مقیاس اقتصادی را به همراه دارد.

گزارش خودرو

جلالی با اشاره به اینکه اگر گمرک در مورد مسیر قرمز و سبز به ما خبر دهد روند تولید دچار مشکل نمی‌شود، افزود: روش های جدیدتری برای راستی آزمایی ماهیت کالا از جمله اخذ تعهد مرور زمان و بازبینی بعد از ترخیص وجود دارد که قطعا هوشمندانه تر است. زمانی که کالا اظهار شده و حقوق و عوارض را پرداخت کردیم، اجازه دهند کالا به طور کامل ترخیص و تنها چند نمونه نزد گمرک قرار گیرد و راستی آزمایی و مابقی تشریفات، بعد از ترخیص انجام شود. با استفاده روش های نوین هم زمان ترخیص کاهش می یابد و هم از سوء استفاده کارشناسان مجازی که امری متداول است، جلوگیری می شود.

وی با تاکید بر اینکه همه باید برای تحقق شعار سال تلاش کنند تا فرآیند تولید داخل در کشور مرتفع و موانع تولید برداشته شود، اظهار کرد: اثر تحریم های داخلی که درحال رخ دادن است از تحریم های خارجی بدتر و حذف آن ها دشوارتر است. منظور از تحریم های داخلی همان مقررات دست و پاگیر و موانع سیاست گذاری های ناهماهنگ است که باید در سال مانع زدایی و پشتیبانی از تولید داخلی، مرتفع شود.

انتهای پیام/

شکست انحصار یا ترس از وابستگی! / کدام مانع توسعه صنعت خودرو است؟

تدوین سند بالادستی در خصوص همکاری های صنعت خودرو و قطعه سازی با شرکای خارجی

قیمت گذاری دستوری اصلی ترین مانع در صنعت خودروسازی است

افزایش قیمت بدترین راه برای مدیریت بازار خودرو است

اولین جلسه سران قوا در سال ۱۴۰۰ به صنعت خودرو اختصاص خواهد داشت

ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام آمیکو مدیران خودرو کرمان موتور>

اتو خسروانی

نظر شما !!