پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

از شانگهای چه خبر؟/ نگاهی به تازه های نمایشگاه خودرو شانگهای 2021

نمایشگاه خودرو شانگهای شاید از نظر جذابیت و اهمیت، در پس نمایشگاه های بزرگ اروپایی و آمریکایی قرار بگیرد. اما امسال یک ویژگی این نمایشگاه بزرگ را از هر نظر متمایز کرده است.   این نخستین رویداد خودرویی بزرگ جهان بعد از همه گیری ویروس کروناست! امسال هم نوزدهمین نمایشگاه بین المللی شانگهای با عنوان «اتوشانگهای […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

نمایشگاه خودرو شانگهای شاید از نظر جذابیت و اهمیت، در پس نمایشگاه های بزرگ اروپایی و آمریکایی قرار بگیرد. اما امسال یک ویژگی این نمایشگاه بزرگ را از هر نظر متمایز کرده است.   این نخستین رویداد خودرویی بزرگ جهان بعد از همه گیری ویروس کروناست! امسال هم نوزدهمین نمایشگاه بین المللی شانگهای با عنوان «اتوشانگهای 2021» با تم استقبال از تغییر از 21 تا 28 آپریل (اول تا 8 اردیبهشت) در حال برگزاری است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

نمایشگاه بین‌ المللی صنعت‌ خودرو شانگهای رویدادی دو سالانه است که نخستین‌بار در سال ۱۹۸۵ در شهر شانگهای برگزار شد و به‌عنوان قدیمی‌ترین نمایشگاه خودرو چین شناخته می شود. درحال حاضر چین دارای دو رویداد مهم بین‌المللی است که به‌صورت یک‌سال در میان در پکن و شانگهای برگزار می‌شوند.

نمایشگاه خودرو شانگهای 2021

به‌دلیل حضور رو به‌رشد برندهای خارجی در بازار چین، نمایشگاه خودرو شانگهای در کنار رویدادهایی مانند نمایشگاه دیترویت، فرانکفورت، ژنو و توکیو به‌ یکی از مهم‌ترین رویدادهای خودرویی جهان بدل شده است. این نمایشگاه نخستین نمایشگاه خودرویی بود که به UFI (انجمن جهانی نمایشگاه‌های صنعتی) پیوست.


ب ام و سری 7 سایه درخشان

رونمایی از ب ام و 400 هزار دلاری که رنگ آمیزیش یک هفته طول می کشد!

در نمایشگاه خودرو شانگهای امسال سدان‌های لوکس زیادی رونمایی شده‌اند که یکی از آن‌ها نسخهٔ ویژه دورنگی از ب ام و سری ۷ با نام «سایهٔ درخشان» (Shining Shadow) است. این نسخهٔ ویژه به‌طور خاص برای بازار چین طراحی شده و تنها ۲۵ دستگاه از آن ساخته می‌شود. این سری ۷ ویژه به پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 توئین توربو مجهز است که ۵۷۶ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. به لطف این نیرو، ۷۶۰Li ظرف تنها ۳.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد!

انتخاب این ترکیب رنگ برای این نسخه خاص سری 7، حال و هوای مرسدس میباخ را در ذهن بیننده تداعی می کند. رنگ‌آمیزی این ۷۶۰Li ویژه به تکنسین‌های بیشتر و همین‌طور صرف زمان بیشتری نیاز دارد. به گفتهٔ ب ام و، رنگ‌آمیزی هر دستگاه از این خودرو بین شش تا هفت روز طول می‌کشد! رینگ‌های ۲۰ اینچی آلومینیومی هم تکمیل‌کننده شکوه ظاهری سری 7 سایه درخشان هستند.

ب ام و سری 7 سایه درخشان

اما ب ام و در این سری 7 خاص هم تمرکزش را برای بدنه صرف نکرده، بلکه کابین خودرو هم به‌صورت سفارشی با چرم مرینوی سفید دودی با دوخت الماسی به همراه‌ تریم چوبی و مشکی پیانو تزئین شده است. همچنین همان‌طور که انتظار می‌رود، صندلی‌های عقب هم بسیار موردتوجه بوده‌اند و از امکانات فرست کلاس برخوردار هستند. برای این قسمت میزهای تاشو، ماساژور و سیستم سرگرمی با دو نمایشگر در نظر گرفته شده است. قیمت ب ام و ۷۶۰Li سایه درخشان در چین از ۲.۶ میلیون یوآن (حدود ۴۰۰ هزار دلار) آغاز می‌شود!


لینکلن زفیر

پاسخ لینکلن به عطش سدان های لوکس در چین

لینکلن به‌ تازگی همه سدان‌های خود را از بازار ایالات‌متحده کنار گذاشته است. اما حالا با معرفی کانسپت زفیر در نمایشگاه خودرو شانگهای ، امید بازگشت سدان‌ها را در دل طرفداران زنده کرده است. به گفته لینکلن، در چین تقاضا برای سدان‌های لوکس هنوز هم زیاد است و این شرکت با برداشتی مدرن از تجمل آمریکایی در زفیر، امیدوار است بتواند از این تقاضا بهره ببرد. این کانسپت همچنین جدیدترین نسخه از زبان طراحی لینکلن بنام «پرواز آرام» را هم ارائه کرده است.

لینکلن زفیر

زفیر از کابین بسیار پیشرفته و مدرنی هم برخوردار است. همچنیناین خودرو به رابط کاربری جدید لینکلن بنام «صورت فلکی» هم مجهز شده که این هم از آسمان شب الهام گرفته و در سه تِم مختلف شامل معمولی، اسپرت و زین برای آن قابل انتخاب است.

لینکلن زفیر

ازآنجایی‌که زفیر فقط یک کانسپت است، فعلاً هیچ اطلاعاتی در مورد قوای محرکهٔ آن منتشر نشده است. اما خبر خوب اینکه به گفته لینکلن، این کانسپت به‌زودی به نسخه‌ای تولیدی تبدیل خواهد شد. البته متأسفانه زفیر صرفاً برای بازار چین در نظر گرفته شده است. نسخهٔ تولیدی این خودرو اواخر سال جاری معرفی خواهد شد.


لینک اند کو 09

ولوو چینی!

برند لینک اند کو متعلق به جیلی در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۱ از جدیدترین شاسی‌ بلند خود با نام ۰۹ رونمایی کرده است. این خودرو بر پایه پلتفرم ولوو XC90 بنا شده است. لینک اند کو مشخصات کامل محصول خود را اعلام نکرده اما گفته ۰۹ از قوای محرکه پلاگین هیبریدی بهره می برد. لینک اند کو 09 موردبحث قرار است در روزهای آتی به‌صورت کامل معرفی شد بنابراین هنوز جزئیات زیادی از آن در دست نیست.

لینک اند کو 09

۰۹ بزرگ‌ترین شاسی‌بلند لینک اند کو به شمار می رود. تمامی محصولات این کمپانی از ۰۱ گرفته تا ۰۹ بر پایه شاسی محصولات ولوو تولید شده‌اند. هر دوی این شرکت‌ها در تملک جیلی قرار دارند. لینک اند کو در کارخانه میشان این شرکت در چین تولید خواهد شد. این خودرو قرار است اندکی پس از معرفی در نمایشگاه خودرو شانگهای روانه خط تولید شود.

لینک اند کو 09


هوندا e پروتوتایپ

هوندا و شاسی بلندهای الکتریکی

هوندا شاسی‌ بلند E پروتوتایپ به عنوان پیش‌نمایش کراس اوور الکتریکی و جدید این خودروساز ژاپنی در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۱ معرفی شد. نسخه تولیدی این خودرو از بهار سال ۲۰۲۲ در بازار چین عرضه خواهد شد.

هوندا e پروتوتایپ

فرم کلی این خودرو ما را به یاد نسل جدید HR-V می‌اندازد. اما طراحان هوندا این خودرو را حسابی چراغانی کرده‌اند! در این خودرو حتی لوگوی H هوندا نیز نورانی است! هوندا اشاره‌ای به جزئیات قوای محرکه این خودروی مفهومی نداشته است. نسخه تولیدی شاسی‌بلند E پروتوتایپ یکی از ۱۰ خودروی الکتریکی هوندا خواهد بود که قرار است در ۵ سال آینده روانه بازار بزرگ چین شوند. هنوز مشخص نیست که چه تعداد از این خودروها در بازار آمریکا نیز عرضه خواهند شد.

هوندا بریز پلاگین هیبرید

هوندا در نمایشگاه شانگهای همچنین نسخه پلاگین هیبریدی کراس اوور Breeze را نیز معرفی می‌کند. این خودرو دارای دو پیشرانه الکتریکی بوده و قرار است از نیمه دوم امسال عرضه شود.

ژاپنی‌ها سال پیش همکاری با جنرال موتورز برای استفاده از باتری‌های اولتیوم و پلتفرم ماژولار الکتریکی برای دو خودرو را اعلام کردند. این خودروها نسخه‌های ریبج شده محصولات جنرال موتورز نخواهند بود. چراکه هوندا این خودروها را برای هماهنگی با انتظارات مشتریان و طراحی متمایز مهندسی خواهد کرد.


فورد ایواس

ایواس، محصول جوینت ونچر فورد و چانگان

سرانجام پس از ماه‌ها انتشار اخبار گوناگون و تصاویر جاسوسی، فورد از شاسی‌ بلند ایواس Evos در نمایشگاه خودرو شانگهای 2021 رونمایی کرد. درست همانند سیتروئن C5 X جدید، این خودروی خانوادگی در رده ای میان یک استیشن و شاسی‌ بلند قرار می گیرد. ایواس اولین محصول فورد است که بخش اعظم کارهای تولید آن توسط تیم شرکت در چین صورت گرفته است. این خودرو در ابتدا توسط جوینت ونچر فورد و چانگان تولید خواهد شد.

فعلاً جزئیات زیادی از این خودرو در دست نیست هرچند گفته می‌شود فورد ایواس جایگزین موندئو در اروپا و فیوژن در آمریکای شمالی نیز خواهد شد. مشخصات فنی ایواس نیز منتشر نشده اما انتظار می‌رود این خودرو با قوای محرکه هیبرید در بازارهای جهانی عرضه شود. مدل حاضر در تصاویر از نوع فرست ادیشن مجهز به تمامی تجهیزات از جمله عناصر نارنجی در بدنه و کابین است. فورد ایواس با رینگ‌های ۱۹ اینچی و بدنه دو رنگ عرضه می شود.


سورپرایزهای بیوک برای بازار چین

بیوک در نمایشگاه خودرو شانگهای امسال از مدل‌های جدید انویژن پلاس و ورانو پرو پرده‌ برداری کرده است. انویژن پلاس در اصل نسخۀ هفت‌ نفره از نسل جدید انویژن است که در جلو طراحی یکسانی با نسخه 5 نفره داشته اما درهای عقب کشیده‌تر، استایل جعبه‌ای‌تر و شیب کمتر سقف، مدل پلاس را از نسخه معمولی متمایز کرده‌اند.

انویژن پلاس ۴,۸۴۵ میلی‌متر طول، ۱,۸۸۳ میلی‌متر عرض و ۱,۶۹۵ میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصله محوری آن برابر با ۲,۸۳۳ میلی‌متر است. این یعنی طول خودرو ۱۸۳ میلی‌متر و فاصلهٔ محوری آن ۵۴ میلی‌متر نسبت به نسخه 5 نفره بیش تر است.

انویژن پلاس در نسخه لوکس اونیر نیز رونمایی شده که از جلوپنجره منحصربه‌فرد، چراغ‌های جلوی LED ماتریکسی، رینگ‌های ۲۰ اینچی آلومینیومی و چراغ‌های عقب منحصربه‌فرد با لنزهای شفاف برخوردار است. این کراس‌اوور سه ردیفه به یک پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۲۳۳ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این موتور از تکنولوژی هیبرید بهره می‌برد و با یک گیربکس 9 سرعته اتوماتیک جفت می شود.

ورانو پرو هم نسخه‌ای جدید از سدان کامپکت ورانو است که در چین عرضه می‌شود. این خودرو یک سدان پریمیوم خانوادگی است که بر اساس DNA بیوک با ظاهری جوان‌تر و پویاتر ساخته شده تا نظر نسل جوان چین را به خود جلب کند. نسخهٔ اسپرت GS این سدان کامپکت هم ارائه می‌شود که با جلوپنجره مشکی‌رنگ لانه‌ زنبوری، رکاب‌های اسپرت اختصاصی و سقف مشکی‌ رنگ از نسخه‌های معمولی متمایز شده است. ورانو پرو GS از آینه‌ها، قاب پنجره‌ها و رینگ‌های مشکی‌رنگ هم سود می‌برد.

هرچند تغییرات بیرونی ورانو پرو چندان بزرگ و بنیادین نیستند اما کابین آن کاملاً بازطراحی شده است. بیوک جزئیات زیادی از مشخصات فنی این سدان جدید اعلام نکرده اما از تجهیز آن به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ کاملاً جدید با تزریق مستقیم سوخت خبر داده است.

علاوه بر رونمایی از این دو مدل جدید، بیوک اعلام کرده که قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ پنج خودروی الکتریکی جدید که تعدادی از آن ها روی پلت فرم التیوم جنرال موتورز ساخته می شوند را در چین عرضه کند.


معرفی آئودی A6 فست بک الکتریکی در شانگهای

آئودی A6 مشهوری که ما می‌شناسیم اندکی متفاوت‌تر از نسخه عرضه شده در چین است. این خودرو در چین فقط در نسخه با فاصله بین محوری بیشتر یا همان L تولید می‌شود؛ اما ارباب حلقه‌ها در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۱ نسخه دیگری از A6 را معرفی کرده، مدلی که انتظارش را نداشتیم! درباره الکتریکی بودن این خودرو صحبت نمی‌کنیم، بلکه منظور ما استایل بدنه این کانسپت است که به فرم یک سدان نیست. در واقع A6 E-Tron کانسپت در قامت یک فست بک مشابه A5 و A7 معرفی شده است.

جدای از نام‌گذاری جالب، A6 E-Tron پروفایل کلی زیبا و رینگ‌های ۲۲ اینچی بزرگی دارد که از ویژگی های منحصر به فرد آن می توان به حذف آینه‌ بغل‌های سنتی و استفاده از دوربین و البته حذف دستگیره‌های درب اشاره کرد.

همانگونه که انتظار می‌رفت این کانسپت بر پایه پلتفرم PPE شکل گرفته است. Q6 E-Tron و نسل بعدی پورشه ماکان اولین محصولاتی خواهند بود که از PPE استفاده خواهند کرد. A6 E-Tron نیز با دو پیشرانه الکتریکی با قدرت ۴۷۰ اسب بخار و گشتاور ۸۰۰ نیوتون متر عرضه می شود.

باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی این خودرو بین اکسل‌ها قرار گرفته تا توزیع وزن مناسبی صورت پذیرد. A6 E-Tron همچنین توانایی شارژ سریع با حداکثر شارژر ۲۷۰ کیلوواتی را دارد؛ بنابراین تنها در ۱۰ دقیقه می‌تواند بیش از ۳۰۰ کیلومتر برد را به دست آورد. همچنین ۸۰ درصد باتری در کمتر از ۲۵ دقیقه شارژ می‌شود. این خودرو شعاع حرکتی بیش از ۷۰۰ کیلومتری بر پایه تست‌های WLTP دارد.


ستاره برقی شانگهای 2021

مرسدس بنز در نمایشگاه خودرو شانگهای در کنار سدان پرچم‌دار EQS، کراس‌اوور الکتریکی جدید EQB را هم به‌عنوان نسخه الکتریکی GLB و همین‌طور برادر هفت‌ نفره EQA معرفی کرده است. این خودرویی که در شانگهای به نمایش درآمده، نسخهٔ چینی EQB است که در پکن تولید می‌شود و اواخر سال جاری به بازار این کشور عرضه می‌شود. نسخه اروپایی نیز در سال ۲۰۲۱ به بازار می‌آید اما نسخه ویژه ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۲ راهی نمایندگی‌های فروش خواهد شد. نسخه‌های جهانی EQB در کارخانه مرسدس در مجارستان تولید می‌شوند.

این کراس‌اوور الکتریکی جدید مرسدس بنز در چندین نسخه مختلف با انواع سیستم های انتقال قدرت و توانایی های متفاوت ارائه خواهد شد. همان‌طور که انتظار می‌رود، استایل کلی EQB با GLB یکسان است، اما در جلوی آن بجای جلوپنجره، پنل مشکی‌رنگ معمول محصولات خانوادهٔ EQ مرسدس بنز به چشم می‌خورد. طراحی رینگ‌های EQB نیز منحصربه‌فرد بوده و اندازه آن‌ها حداکثر ۲۰ اینچی خواهد بود.


مرسدس بنز C کلاس کشیده مخصوص بازار چین

مرسدس بنز در نمایشگاه شانگهای از C کلاس L نیز رونمایی کرده است. این خودرو همان‌طور که از نامش پیدا است، نسخهٔ کشیده از نسل جدید C کلاس است. این سدان لوکس علاوه بر فاصلهٔ بیشتر بین محورها، از طرح کلاسیک جلوپنجرهٔ مرسدس با لوگوی روی کاپوت هم برخوردار شده که در کنار جلوپنجره معمول C کلاس جدید ارائه می‌شود.

در C کلاس L علاوه بر فضای پای بیشتر در صندلی‌های عقب، راحتی سرنشینان عقب هم با پشت‌سری‌های ویژه، زیر آرنجی بزرگ‌تر، نگه‌دارنده‌های لیوان، پورت‌های USB، عایق بهتر سروصدا و تعلیق نرم‌تر، بیشتر شده که دو مورد آخر مخصوص بازار چین است.

به گفته رسانه‌های چینی، فاصله محوری این نسخه برابر با ۲,۹۵۴ میلی‌متر است که افزایشی ۸۹ میلی‌متری را نسبت به نسخهٔ معمولی C کلاس نشان می‌دهد. طول کلی C کلاس L هم ۴,۸۸۲ میلی‌متر اعلام شده است.

C کلاس L که به‌طور خاص برای چین توسعه یافته و فقط در این کشور عرضه می‌شود، در دو نسخهٔ C200 L و C260 L در این کشور قابل خریداری خواهد بود. هنوز مشخصات این مدل‌ها اعلام نشده اما به نظر می‌رسد C200 L به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری ۱۷۰ اسب بخاری و C260 L به موتور ۲ لیتری هیبریدی خفیف با ۲۰۴ اسب بخار قدرت مجهز باشد. انتقال نیرو در هر 2 موتور توسط یک گیربکس 9 سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد.


رونمایی بی سر و صدای مزدا CX-30 EV

همان‌گونه که نام این خودرو الکتریکی نشان می‌دهد، CX-30 EV بر پایه نسخه درون‌سوز این کراس اوور شکل گرفته و توسط جوینت ونچر چانگان و مزدا تولید خواهد شد. ژاپنی ها اشاره چندانی به مشخصات فنی این خودرو نداشته‌اند اما تائید کرده‌اند CX-30 الکتریکی از قوای محرکه e اسکای اکتیو استفاده خواهد کرد.

پلتفرم این خودرو همان معماری اسکای اکتیو و MX-30 الکتریکی بوده بنابراین اگرچه مزدا مشخصات کامل CX-30 EV را منتشر نکرده، اما احتمالاً قوای محرکه آن شباهت بسیاری به نمونه بکار رفته در MX-30 خواهد داشت.

از آنجایی که MX-30 در چین عرضه نمی‌شود، بنابراین مزدا CX-30 EV اولین خودروی الکتریکی این شرکت در بازار چین خواهد بود. قرار است فروش CX-30 EV از نیمه دوم سال جاری شروع شود.


 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی