پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عرضه خودرو در بورس

با عرضه خودرو در بورس کالا باید منتظر چه اعدادی باشیم؟

چند روزی است که مجددا موضوع عرضه خودرو در بورس کالا، خبرساز شده و طبق منوال همیشگی برخی با این طرح موافق اند و عده ای دیگر هم مخالف هستند. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو اوج گیری یکباره قیمت خودروها در پی افت عرضه خودرو به بازار و برخی عوامل دیگر نظیر افت […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

چند روزی است که مجددا موضوع عرضه خودرو در بورس کالا، خبرساز شده و طبق منوال همیشگی برخی با این طرح موافق اند و عده ای دیگر هم مخالف هستند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

اوج گیری یکباره قیمت خودروها در پی افت عرضه خودرو به بازار و برخی عوامل دیگر نظیر افت ارزش پول ملی و نوسانات بازار ارز، دست به دست هم داد تا بازار چهارچرخ ها بیش از پیش آشفته و نابسامان شود.

تاخت و تاز شبانه روز قیمت خودرو موجب شده تا مردم، هر روز یا در برخی موارد هر ساعت با خودرو آرزوهای خود که هیچ حتی با ارزان ترین خودرو بازار فاصله بگیرند.

فارغ از اینکه آیا کیفیت خودروهای تولیدی هم به همین اندازه، شانه به شانه قیمت خودروها رشد می کند یا خیر، طی سال های گذشته نه تنها مصرف کننده از شرایط حاکم راضی نیست بلکه خودروسازان هم در این ایام بیشتر متضرر شده اند.

قیمت گذاری دستوری با چاشنی انحصار مزید بر علت شد تا وضعیت بازار خودرو در شرایطی قرار گیرد که نمایندگان مجلس برای یکی از بزرگترین صنایع کشور طرحی تحت عنوان ساماندهی بازار و صنعت خودرو در مجلس کلید بزنند.

یکی از بحث برانگیز ترین موضوعات این طرح عرضه خودرو در بورس کالا است. طرحی که سر و صدای زیادی بپا کرده و برخی معتقدند اگر هم اکنون خرید خودرو امری سخت بوده در صورت اجرا شدن عرضه خودرو در بورس کالا، خرید خودرو به یکی از غیر ممکن ترین ها تبدیل می شود.

مهم ترین موضوعی که در این طرح مشخص است، کشف قیمت خودرو در بورس کالا بوده اما چه کسی قرار است قیمت پایه را مشخص کند؟ نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این موضوع است که در فضای رقابتی که بورس کالا ایجاد می کند آیا قرار است تا وضعیت عرضه خودرو توسط خودروسازان به همین منوال ادامه یابد؟

میزان عرضه یکی از اصلی ترین و مهم ترین عواملی است که تاثیر مستقیم بر قیمت یک کالا دارد. لذا این میزان از عرضه خودرو در شرایط فعلی، سبب می شود تا شاهد کشف قیمت های نجومی در بورس باشیم. اعدادی که دیگر خودرو را به یکی از رویاهای زندگی تبدیل می کند.

هم اکنون بازار خودرو با نهادهای واسطه ای مواجه است. نهادهایی که هر کدام، دیگر بخشی از ساختار صنعت خودرو شده اند و وجود این نهادها است که سبب می شود تا عرضه خودرو در بورس کالا به یک امر محال تبدیل شود.

برای بهبود وضعیت بازار خودرو در وهله اول شاید بهتر باشد تا ابتدا میزان تقاضا بازار را شناسایی کنیم سپس با ایجاد فضای رقابتی از طریق آزادسازی واردات و قیمت گذاری خودرو، اجازه دهیم بازار، قیمت هر خودرو را مشخص کند تا شاید دیگر نه تنها شاهد خرید و فروش خودروهایی با کارکرده 500 هزار کیلومتر نباشیم بلکه خرید یک خودرو استاندارد دیگر آرزو و رویا نباشد.

انتهای پیام/

مجبور به عرضه خودرو در بورس هستیم!

رضا شیوا خطاب به رئیس سازمان بورس: ” اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی”

بررسی عملکرد فروش بهمن ماه خساپا

عرضه خودروهای تولید شده داخلی در بورس کالا

تصویب طرح عرضه خودرو در بورس کالا در کمیسیون صنایع مجلس

پایان باز داستان عرضه خودرو در بورس

مجبور به عرضه خودرو در بورس هستیم!

عرضه خودرو در بورس منتفی نشده است/ طرح در کمیسیون صنایع در حال بررسی است

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی