پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید دنا ایران خودرو

آزادسازی قیمت گذاری، واکسن شفا بخش صنعت خودرو

مسئله قیمت گذاری، یکی از مشکلاتی است که طی این سالها صنعت و بازار خودرو با آن دست و پنجه نرم کرده و هر دوره ای هم یک طرف (فروشند یا خریدار) از وضعیت حاکم ناراضی بوده است. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو این روزها ساحل بازار خودرو شاید در آرام ترین وضعیت […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

مسئله قیمت گذاری، یکی از مشکلاتی است که طی این سالها صنعت و بازار خودرو با آن دست و پنجه نرم کرده و هر دوره ای هم یک طرف (فروشند یا خریدار) از وضعیت حاکم ناراضی بوده است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

این روزها ساحل بازار خودرو شاید در آرام ترین وضعیت خود نسبت به ماه های گذشته باشد. اگرچه در این بازار خبری از نوسان و تب و تاب نیست اما رکود همچنان گریبان بازار را گرفته است.

البته آرامش حاکم بر بازار خودرو مدیون وضعیت نسبتا پایداری است که در بازار ارز برقرار است. این محرک تاثیر گذار در اقتصاد کشور طی روزهای گذشته از نوسان و افت و خیز قیمتی به دور بوده است و همین عاملی شده تا قیمت ها در بازار خودرو تغییری نکند.

اما قرار نیست در مورد وضعیت بازار خودرو صحبت کنیم! مسئله قیمت گذاری، یکی از مشکلاتی است که طی این سالها صنعت و بازار خودرو با آن دست و پنجه نرم کرده و هر دوره ای هم یک طرف (فروشند یا خریدار) از وضعیت حاکم ناراضی بوده است.

حالا در این دوره ترکیب قیمت گذاری دستوری، عدم رشد کیفی خودروها متناسب با افزایش قیمت و سیستم فروش خودرو به شکل بخت آزمایی (قرعه کشی) دست به دست هم داده تا این بار هر 2 طرف معترض باشند.

عرضه قطره چکانی خودرو به بازار موجب رشد قیمت شد و در کنار آن نوسانات ارزی هم شدت آشفتگی این بازار را دوچندان کرد. البته در این میان هم نباید از انحصار ایجاد شده در بازار غافل شد.

حالا بخش قابل توجهی از دستگاه های ذیربط به دنبال نسخه درمان کهنه درد بازار و صنعت خودرو هستند. از قیمت گذاری دستوری برای کنترل قیمت ها تا عرضه خودرو در بورس کالا به منظور بهبود وضعیت بازار، اقدامات و برنامه هایی است که به ترتیب عملیاتی و مطرح شده اند اما آیا مصرف کننده شاهد نتیجه ای مثبتی در بازار بوده است؟

اکثر کشورها برای کنترل و هدایت بازار خودرو در مسیر درست، ابتدا با ایجاد یک فضای رقابتی در بازار با آزادسازی قیمت گذاری سبب شده اند تا بازار خودرو، قیمت نهایی را مشخص کند.

قیمت نهایی یک کالا براساس نیاز بازار، کیفیت محصول در مقایسه با همرده هایش و میزان تقاضا به دست می آید. این شیوه علاوه بر اینکه سبب تعدیل قیمت ها در بازار می شود موجب رشد کیفیت محصولات تولیدی در کشور می شود.

شاید اگر انحصار و قیمت گذاری دستوری در بازار و صنعت خودرو حاکم نبود این بازار زودتر از اینها شاهد عرضه خودروهایی با کیفیت و رقابتی بود.

انتهای پیام/

کار بررسی و رسیدگی به وضعیت بازار خودرو به کمیسیون اصل نود کشید

بازار خودرو آرام شده است/ کاهش قیمت خودرو نسبت 2 هفته گذشته

با عرضه خودرو در بورس کالا باید منتظر چه اعدادی باشیم؟

آزادسازی واردات خودرو، بازار را از وضعیت آشفته و نابسامان خارج می کند

خرید و فروش خودرو در بازار غیر رسمی در جریان است

پژو 207 یک میلیون تومان گران تر شد! | قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی