پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

گیربکس دنده ای

چطور مراقب حال گیربکس دستی خودرو خود باشیم؟

برخی ها بر این باورند که گیربکس های دستی از طول عمر بیشتری نسبت به گیربکس های دستی برخوردارند اما چنین نیست و اگر به درستی حین رانندگی دنده عوض نکنیم می توان گفت که از عمر مفید جعبه دنده خود کاسته ایم. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو در تمام دنیا مفهومی به اسم […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

برخی ها بر این باورند که گیربکس های دستی از طول عمر بیشتری نسبت به گیربکس های دستی برخوردارند اما چنین نیست و اگر به درستی حین رانندگی دنده عوض نکنیم می توان گفت که از عمر مفید جعبه دنده خود کاسته ایم.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

در تمام دنیا مفهومی به اسم راننده ای که هیچ عیب و ایرادی ندارد، یا همان همه چیز تمام وجود ندارد، یعنی همه ما عادات رانندگی متفاوتی داریم که چندان عالی نیستند.

دنده عقب رفتن یا فراموش کردن استفاده از چراغ راهنما اصولا اثرات منفی بر رانندگی سایر رانندگان دارد و این یعنی برخی از عادت های بد رانندگی ما می تواند بر وضعیت رانندگی سایر رانندگان اثر بگذارد. در این گزارش قصد داریم 7 عادت اشتباه در رانندگی که گیربکس دستی خودرو را نابود می کند، بررسی کنیم.

استراحت دادن دست بر روی دسته دنده: برخی از رانندگان عادت دارند که حین رانندگی دست خود را بر روی دسته دنده قرار دهند اما غافل از اینکه این حرکت ساده می‌تواند در طولانی مدت موجب خرابی قطعات گیربکس شود. تعمیرکاران خودرو معتقد هستند که گذاشتن دست بر روی دسته، باعث می شود نیروی بیش‌تری به اتصالات و چرخ‌دنده‌های هماهنگ‌کننده وارد شود که ممکن است به این قطعات آسیب برساند.

توقف خودرو پشت چراغ قرمز بدون خلاص کردن: بسیاری از رانندگان به ویژه مبتدیان، عادت دارند پای خود را همیشه بر روی پدال کلاچ قرار دهند و حتی اگر در زمان های توقف خودرو پای خود را از روی کلاچ بر نمی دارند غافل از اینکه اگر خودرو را از دنده در نیاورند، جعبه دنده سریع‌تر از حالت معمول خراب می‌شود و باید قطعات آن را زود به زود تعویض کنند.

گرفتن طولانی مدت ترمز در سرپایینی‌ها: همانطور که بسیاری عادت به نگه داشتن پای خود بر روی پدال کلاچ دارند، برخی دیگر نیز عادت به گرفتن طولانی مدت ترمز در سرپایینی ها را دارند که به گفته تعمیرکاران خودرو، نگه داشتن ترمز برای کاهش سرعت در شیب‌ها، باعث وارد شدن فشار غیرضروری به لنت‌ها و دیسک ترمز می‌شود. به جای این کار می‌توانید از دنده‌های سنگین استفاده کنید و با ترمزگیری‌های کوتاه و سبک، سرعت خودرو را کنترل کنید.

عدم تعویض به موقع دنده: برخی از رانندگان عادت دارند در یک دنده حرکت کنند، یعنی از دنده 4 است، با پایین آمدن دور موتور اقدام به تعویض دنده به 3 نمی کنند و از انجام این کار خودداری می کنند. از نظر کارشناسان اگر دور موتور از یک حدی پایین‌تر یا بالاتر باشد و اقدام به شتاب‌گیری کنید، درواقع در حال وارد کردن فشار زیادی بر روی موتور هستید.

رانندگان باید به این نکته توجه کنند که باید به موقع، اقدام به دادن دنده معکوس کنند و این کار را نباید به هیچ عنوان فراموش کنند.

انتهای پیام/ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دنا پلاس شش‌سرعته دستی در آستانه تولید انبوه

آشنایی با گیربکس CVT

چگونگی زمان و شرایط تعویض دنده

پدال شیفتر خودرو چیست؟

محاسن و معایب جعبه دنده یا گیربکس CVT

گیرباکس CVT را بیشتر بشناسید + تفاوت ها با گیرباکس معمولی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی