پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سنسورهای کاربردی/ سنسور نور و سنسور باران چگونه کار می کنند؟

در این گزارش به 2 آپشن کاربردی در خودروها می پردازیم. آپشن هایی که در خودروها امروزی رایج هستند و مدت زیادی از عمرشان می گذرد. وجود سنسور نور و سنسور باران در یک خودرو شاید حیاتی نباشد، اما این سنسورها نقش بسیار مهمی در راحتی و تمرکز بیشتر راننده دارند. به گزارش پایگاه خبری […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۱۰ شهریور ۱۴۰۰

در این گزارش به 2 آپشن کاربردی در خودروها می پردازیم. آپشن هایی که در خودروها امروزی رایج هستند و مدت زیادی از عمرشان می گذرد. وجود سنسور نور و سنسور باران در یک خودرو شاید حیاتی نباشد، اما این سنسورها نقش بسیار مهمی در راحتی و تمرکز بیشتر راننده دارند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

تنوع تجهیزات رفاهی و تکنولوژی های مدرن در خودروهای امروزی انقدر زیاد شده که بعضی از آن ها پس از مدتی تبدیل به جزییاتی عادی در یک خودرو امروزی می شوند. در شرایطی که هنوز هم ایربگ و سانروف برای خودروهای داخلی یک آپشن لوکس به حساب می آیند، خودروهای خودران در حال فتح بازارهای جهانی هستند!

سنسور باران چگونه کار می کند؟

با ظهور تکنولوژی و به کار رفتن سنسورها در بخش های مختلف خودرو، سنسوری در خودروها به کار گرفته شد که به صورت اتوماتیک سرعت عملکرد برف پاک کن ها را متناسب با شدت بارش تنظیم می کرد. پیش از به کارگیری این تکنولوژی، راننده باید به صورت دستی و با اهرم قرار گرفته در پشت فرمان، سرعت برف پاک کن را با توجه به میزان بارش باران تنظیم می کرد.

این سنسورها با استفاده از ارسال نور مادون قرمز کار می کنند و میزان بازش را تشخیص می دهند و متناسب با آن دور برف پاک کن را تنظیم می کنند.

سنسور باران معمولا در قسمت بالای شیشه جلو خودرو و در قسمت وسط (در محدوده قرارگیری پایه آینه جلو ) نصب می‌شود. سنسور باران بر اساس اولتراسونیک یا امواجی که انسان قادر به شنیدن آن نیست کار می‌کند. طرز کار این سنسور به گونه ای است که امواج از فرستنده سنسور ارسال می‌شود و در صورت خشک بودن شیشه این امواج از شیشه عبور می‌کند اما در صورتی که سطح شیشه جلو خیس باشد این امواج منعکس شده به گیرنده سنسور می‌رسند و پس از آن کنترل یونیت سنسور مقدار امواج ارسال شده با مقدار دریافت شده را مقایسه می‌کند. در صورتی که مقدار امواج دریافت شده کمتر از مقدار ارسال شده باشد، سنسور به  ECU دستور فعال شدن برف پاک کن ها را می‌دهد.

در صورت تعویض شیشه جلو باید به نصاب شیشه بگویید که خودروی شما به سنسور باران مجهز است تا هنگام جانمایی شیشه جدید با دقت عمل کند و پس از نصب شیشه از صحت عملکرد سنسور باران اطمینان حاصل کنید.

تشخیص شدت بارش توسط سنسور باران

سنسور باران با ارسال نور مادون قرمز با زاویه ۴۵ درجه به سطح شیشه، میزان نور بازتاب شده را می سنجد و متناسب با آن تشخیص می دهد که سطح شیشه چه مقدار خیس شده است. با بارش برف یا باران به سطح شیشه، نور منتشرشده از سنسور پراکنده شده و میزان نور کم تری به سنسور بازتابیده می شود. در این زمان، سنسور متوجه می شود که سطح شیشه خیس شده و دستور می دهد تا برف پاک کن ها کار کنند. هر چه میزان نور کم تری به سنسور بازتاب شود یعنی میزان بارش شدیدتر است و به همین علت سرعت عملکرد برف پاک کن ها بیش تر می شود تا سطح شیشه دید بهتری را به راننده بدهد.

در خودورهای مدرن تر می بینیم که سنسور باران با سیستم اتولایت به طور هماهنگ عمل می کند، زیرا در بسیاری از مواقعی که شدت باران زیاد می شود، نیاز به روشن شدن چراغ ها هم وجود دارد، بنابراین در مواقعی که شدت باران از حدی بیش تر شد و این میزان توسط سنسور باران تشخیص داده شد، چراغ های خودرو هم به صورت اتوماتیک روشن می شوند تا از بروز خطر جلوگیری شود.


سنسور نور چگون کار می کند؟

یکی دیگر از آپشن های کاربردی اکثر خودروهای امروزی، سیستم اتو لایت یا چراغ اتوماتیک است. با استفاده از داده های سنسور نور، کامپیوتر خودرو متناسب با نور محیط تشخیص می دهد که چه زمان روشن شدن چراغ های خودرو فرا رسیده است یا نه؟

سنسور نور ممکن است در یکی از این 3 قسمت قرار گرفته باشد:

۱- در خودروهایی که سنسور باران دارند، این سنسور در کنار سنسور باران و در پشت آینه وسط قرار می گیرد.

۲- در بخش جلویی داشبورد و نزدیک شیشه جلو

۳- در برخی از خودروهایی که سنسور باران ندارند هم ممکن است این سنسور در پشت آینه وسط قرار گرفته باشد.

سنسور نور حتی از سنسور باران هم کاربردی تر است. با وارد شدن به تونل، باید چراغ های خودرو را روشن کنید. با توجه به اینکه خودرو سرعت دارد و بعضی وقت ها راننده فراموش می کند که باید چراغ خودرو را در تونل روشن کند، خودرو با چراغ خاموش وارد تونل شده و احتمال خطر افزایش می یابد. همچنین می بینیم با خارج شدن خودروها از تونل، چراغ بعضی از آن ها تا مسافتی طولانی روشن می ماند، چرا که راننده فراموش می کند بعد از خروج از تونل چراغ خودرو را خاموش کند.

تابلو روشن کردن چراغ خودرو

همچنین بعضی راننده ها با شروع تاریک شدن هوا چراغ خودرو را روشن نمی کنند و زمانی اقدام به این کار می کنند که دیدشان کاملا محدود شده است. همین تعلل در روشن کردن چراغ خودرو می تواند بروز تصادف در هوای نیمه تاریک را افزایش دهد. اما وجود سنسور نور در خودرو این مشکلات را برطرف می کند و باید گفت این سنسور واقعا کاربردی است.

عملکرد سنسور نور تنها مخصوص چراغ های جلو نیست بلکه چراغ های عقب خودرو را هم به صورت اتوماتیک روشن می کند. یکی از مزیت های مهم سنسور نور، افزایش طول عمر باتری خودرو است. زیرا در صورت روشن بودن چراغ ها عمر باتری کاهش می یابد و به مرور زمان باتری ضعیف تر می شود اما با داشتن سنسور نور، چراغ های خودرو در صورتی که نیاز نباشد خاموش می شوند و باتری از زیر فشار بیهوده خارج می شود.

برای اینکه سنسور نور هم مثل سنسور باران به درستی کار کند و خطایی نداشته باشد، لازم است تا در صورت تعویض شیشه جلو به محل نصب این سنسورها دقت شود و مشابه حالت اصلی و با دقت نصب شوند.

چگونه چراغ های خودرو را در حالت اتوماتیک قرار دهیم؟

در خودروهایی که مجهز به سنسور نور هستند می بینیم که بر روی دسته مربوط به تنظیم چراغ های جلو حالت Auto در نظر گرفته شده که راننده با قرار دادن چراغ ها در این حالت، سنسور نور را فعال می کند.

در خودروهای آلمانی بخش تنظیم چراغ ها بر روی دسته راهنما قرار ندارد و می بینیم که کنترل چراغ ها توسط سِلِکتور دایره ای شکل که در سمت چپ فرمان قرار گرفته انجام می شود. در این خودروها بر روی سِلِکتور بخش Auto وجود دارد که با قرار دادن درجه بر روی آن سنسور نور فعال می شود.

در برخی از خودروهای دیگر نیز در سمت چپ دسته راهنما یک دکمه وجود دارد که بر روی آن کلمه Auto نوشته شده است. با فشار دادن این دکمه سنسور نور فعال می شود.

چرخش روی یک انگشت!/ فرمان برقی EPS و هر آنچه می خواهید از آن بدانید

حرفه ای برانیم/ این عادت های غلط در رانندگی را ترک کنید!

هشدار فنی برای روزهای گرم: حواستان به مایع خنک کننده و سیستم خنک کاری موتور باشد!

هرآنچه باید در مورد باتری خودرو ، دلایل خرابی و روش های احیاء آن بدانید

هنگام پنچر شدن لاستیک چه کار کنیم؟/ آموزش تعویض لاستیک پنچر خودرو برای خانم ها

کدام یک از ایرادهای فنی چراغ چک خودرو را روشن می کند؟

تکنیک هایی برای افزایش عمر گیربکس اتوماتیک

چگونه از خرابی زود هنگام گیربکس دستی خودرو جلوگیری کنیم؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی