پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

چراغ چک خودرو

کدام یک از ایرادهای فنی چراغ چک خودرو را روشن می کند؟

با روشن شدن چراغ چک خودرو، راننده ها نگران می شود. البته شاید دلیل روشن شدن این چراغ حیاتی در خودرو آنچنان هم خطرناک و نگران کننده نباشد، اما از انجایی که روشن شدن چراغ چک دلایل زیادی دارد، تا حدی کار برای عیب یابی سخت می شود. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

با روشن شدن چراغ چک خودرو، راننده ها نگران می شود. البته شاید دلیل روشن شدن این چراغ حیاتی در خودرو آنچنان هم خطرناک و نگران کننده نباشد، اما از انجایی که روشن شدن چراغ چک دلایل زیادی دارد، تا حدی کار برای عیب یابی سخت می شود.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

در اینجا به مورادی که می توانند چراغ چک خودرو را روشن کنند می پردازیم. بعشی از این موارد می توانند باعث افت توان و شتاب خودرو نیز بشوند.

چراغ چک

۱- احتمال نقص در عملکرد دزدگیر

گاهی اوقات اگر دزدگیر به‌ خوبی نصب نشود و تنظیماتش درست نباشد، می‌تواند چراغ چک خودرو را روشن کند. این مسئله به این دلیل اتفاق می‌افتد که کامپیوتر خودرو سیستم های نصب شده را به‌ عنوان یک عامل مخرب شناسایی کرده و چراغ چک را روشن می کند. ازطرفی نصب نادرست دزدگیر یکی از عوامل مهم در برق‌دزدی خودروست و این امر حتی می‌تواند منجر به خالی شدن باتری نیز شود.

۲- نشتی در سیستم خلأ

نشتی خلأ یکی دیگر از مواردی‌ است که می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو شود. هر خودرویی دارای چند سیستم خلأ است که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند. اگر خودروی شما هنگام کارکردن درجا می‌زند یا دور موتور بالا می‌ماند، احتمالا نشتی خلأ در سیستم خودروی شما وجود دارد.

۳- خرابی سنسور اکسیژن

عموما وجود خرابی در سنسور اکسیژن خودرو، می‌تواند اولین دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو باشد. این خرابی در مراحل اولیه به راحتی رفع می‌شود، اما اگر درست تشخیص داده نشود، نه تنها به کاتالیزور خودرو آسیب خواهد زد، بلکه با اختلال در عملکرد کامپیوتر مرکزی خودرو، باعث افزایش مصرف سوخت خودرو نیز می‌شود.

۴- مشکل درب باک سوخت

اگر به هر دلیلی درپوش باک خودرو خوب و محکم بسته نشود و یا بر اثر اتفاقی، ترک خورده و آسیب ببیند، بنزین موجود در مخزن سوخت تبخیر شده و این اختلال در سیستم سوخت رسانی، باعث روشن شدن چراغ چک خودرو خواهد شد.

۵- مشکل در شمع‌ها و وایرها

کار شمع‌ها ایجاد جرقه، انفجار بنزین و درنهایت حرکت موتور است. زمانی که این اتصال برقرار نشود جرقه‌ای نیز توسط شمع‌ها تولید نخواهد. یکی از دلایلی شایعی که منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود مشکل در شمع‌ها و وایرهاست.

از آنجا که شمع‌ها از جمله لوازم مصرفی خودرو هستند بعد از مدتی خراب شده و نیاز به تعویض دارند. وایرهای معیوب نیز علاوه‌ بر اینکه منجر به تولید نشدن جریان برق مورد نیاز شمع‌ها می‌شوند، می‌تواند باتری و کوئل را نیز خراب کرده و روی سایر بخش‌های خودرو اثر بگذارند. پس اگر شمع‌ یا وایرهای خودروی شما مشکل داشت در اولین فرصت آن‌ را برطرف کنید.

۶- خرابی سیستم چرخش گاز اگزوز (ERG)

رفع مشکلات سیستم چرخش گاز اگزوز معمولا هزینه‌ بر است، به‌ویژه اگر علاوه‌بر تعویض شیر ERG بخواهید تمام پور‌ت‌های آن را نیز تمیز کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگرچه که تعمیر ERG هزینه‌بر است در صورت مشکل در اولین فرصت آن را تعمیر کنید، زیرا اگر این خرابی به انژکتور خودرو نیز آسیب وارد کند، به مراتب باید هزینه بیشتری برای تعمیر خودروی خود بپردازید.

۷- نقص قطعه ای پرکار به اسم ترموستات

این قطعه، یکی از قطعات پرکار در خودرو است و بر دمای محیط نظارت کرده و با فرستادن جریانی سرد به سمت موتور، دمای موتور را تنظیم می‌کند. برای اینکه ترموستات بدون نقص کار کند باید مایع خنک‌کننده داخل ترموستات به موقع تعویض شود، زیرا این مایع در طول زمان گرد و غبار را به خود جذب می‌کند و کارایی خود را از دست می‌دهد.

۸- اختلال در عملکرد سنسور هوا

سنسور هوا در خودرو، مقدار هوای وارد شده به پیشرانه را بررسی کرده و اطلاعات آن را به کامپیوتر مرکزی می‌دهد و با توجه به این اطلاعات میزان پاشش انژکتور مشخص می‌شود. حالا اگر بر اثر آلودگی هوا و یا هر دلیل دیگری این سنسور به مشکل برخورد کند، چراغ چک خودرو روشن می‌شود.

۹- خرابی انژکتور سوخت

بر اثر عادات مختلفی مانند رانندگی با سوخت کم به مدت طولانی و یا عدم تعویض به موقع فیلتر بنزین، باعث خرابی انژکتور خواهد شد. خرابی که برای تعمیرش هزینه بسیار زیادی را نیز باید پرداخت کرد. مشکل انژکتور یکی از مواردی است که خیلی اتفاق نمی‌افتد اما یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک می‌تواند باشد.

۱۰- خرابی کوئل

برقی که برای جرقه زدن شمع‌ها نیاز است توسط کوئل تامین می‌شود. بنابراین خرابی کوئل، شمع‌ها را با مشکل روبرو می‌کند و یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو است.

۱۱- مشکل در باتری خودرو

روشن شدن چراغ دینام خودرو، دلیلی برای وجود مشکل در باتری خودرو است. البته این در مورد خودروهای قدیمی است و خودروهای جدید یک چراغ مشخص برای نشان دادن مشکل باتری و دیگر موارد موجود در خودرو دارند که برای رفع این مورد و حل دیگر مشکلات ماشین کمک خواهند کرد.

۱۲- مشکل در مبدل کاتالیستی

در خودروهای قدیمی گاهی مشکلاتی در مبدل کاتالیستی به وجود می‌آید که تعمیر آن هم هزینه زیادی می‌طلبد. به همین دلیل باید به موقع روغن موتور و شمع‌ها و همچنین سنسور اکسیژن را تعویض کرد. خرابی مبدل کاتالیستی، باعث عدم همخوانی سوخت مصرفی با مسافت طی شده توسط خودرو می‌شود که نتیجه‌اش گاز خوردن هرز خودرو است.

حرفه ای برانیم/ این عادت های غلط در رانندگی را ترک کنید!

روانکارهای حیاتی/ دانستنی هایی در مورد روغن موتور و ضدیخ

آبی روی آتش!/ هنگام جوش آوردن خودرو چه کار کنیم؟

افسار لاستیک در مسیر برفی/ با انواع زنجیر چرخ و کاربردهای آن آشنا شوید

چگونه تشخیص دهیم دینام خودرو خراب است؟

خودروها حرف می زنند!/ چگونه از طریق صدا، روغن ریزی و چراغ‎های هشدار به ایراد خودرو پی ببریم؟

استارت نخوردن خودرو چه دلایلی دارد؟

دلایل لرزش فرمان حین ترمزگیری چیست؟

هر آنچه می خواهید از سیستم تهویه و کولر خودرو بدانید

دانستنی هایی در مورد شمع و وایر

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی