پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شورولت کوروت z06

معرفی شورولت کوروت Z06 جدید با قوی ترین V8 تنفس طبیعی جهان!

 Z06 همیشه به عنوان نسخه ای خاص و قدرتمند از شورولت کوروت عرض اندام و این رسم در جدیدترین نسل کوروت یعنی مدل C8 نیز حفظ شده است. البته پای Z06 جدید به این زودی ها به خیابان ها نمی رسد. زیرا به گفتهٔ شورلت، تولید Z06 جدید از تابستان ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد. به […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۲۰ آبان ۱۴۰۰

 Z06 همیشه به عنوان نسخه ای خاص و قدرتمند از شورولت کوروت عرض اندام و این رسم در جدیدترین نسل کوروت یعنی مدل C8 نیز حفظ شده است. البته پای Z06 جدید به این زودی ها به خیابان ها نمی رسد. زیرا به گفتهٔ شورلت، تولید Z06 جدید از تابستان ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

اگر نام خانوادگی شما فتل یا همیلتون نباشد، Z06 حتی در بهترین روز شما هم بیش از آن چیزی است که بتوانید مدیریت کنید!

تست شورولت کوروت z06

ظهور اولین مدل Z06 در نسل C2 شورولت کوروت

نسخه Z06 توسط یکی از مهمترین مهندسان کوروت به نام Zora Arkus-Duntov به عنوان نسخه ای پرفورمنس و جنگنده تز از نمونه عادی کوروت در زمان عرضه نسل دوم این کوپه محبوب آمریکایی معرفی شد.

شورولت کوروت در نسخه Z06 دارای سیستم تعلیق سفت‌تر، ترمزهای قوی‌تر و یک باک بزرگ بود تا خودرو بتواند بدون نیاز به توقف‌های زیاد مسیرهای طولانی‌تری را طی کند.

تعداد محدودی کوروت C2 در نسخه Z06 تولید شد. برآوردهای مختلفی وجود دارد، اما به نظر می رسد از این نمونه کمیاب و قدرتمند در سال ها 1963 تا 1965 فقط 200 دستگاه تولید شده باشد.

در آن سال ها کوروت Z06 مهمترین رقیب شلبی کبری در مسابقات SCCA به شمار می رفت. اما در نهایت Z06برای مدت بیش از 30 سال ناپدید شد! در این سال ها مدل های پرفورمنس مختلفی از کوروت، از جمله نمونه ZR1 پا به خیابان ها گذاشتند. اما Z06 کجا و آن ها کجا!

تست شورولت کوروت z06

بازگشت شکوهمندانه Z06 در نسل C5

نام Z06 بالاخره در سال ۲۰۰۱ و در نسل پنجم کوروت پس از سال ها زنده شد. به جای موتور LS1  با قدرت 350 اسب بخار در مدل پایه، کوروت C5 Z06 به یک موتور ۳۸۵ اسب بخاری LS6 مجهز شد.

در این نسخه برای استحکام بیشتر و هندلینگ بهتر، سقف تارگا جداشونده جای خود را به سقف ثابت داده بود. همچنین از جمله تغییرات مدل Z06 نسبت به کوروت عادی در این نسل می توان به سیستم اگزوز از جنس تیتانیوم اشاره کرد.

شورولت کوروت z06

قلدرتر شدن Z06 در نسل C6

نسخه Z06  در نسل ششم کوروت نسبه به نمونه مشابه در مدل C5، کاملا تکامل یافت و ابزاری هیجان انگیز و درنده برای مسابقات به شمار میی رفت. کوروت C6 Z06 به یک پیشرانه بزرگ هشت سیلندر ۷ لیتری مجهز شده بود که می توانست ۵۰۵ اسب بخار قدرت تولید کند.

برای اینکه این مدل از Z06 حس و حال مسابقه ای تر داشته باشد، امکان سفارش سیستم تعلیق سفت تر و خنک کننده گیربکس نیز وجود داشت.

در سیر تکامل این نسخه در این نسل از کوروت، فیبر کربن نفش مهمی را ایفا می کرد و قطعات مختلفی از این خودرو جنسی از فیبر کربن داشتند. برای مثال، ترمزها در این نسخه از فیبر کربن ساخته شده بودند و این اتفاق باعث می شد عدم تعادل ترمز به طور کامل از بین برود.

تست شورولت کوروت z06

تمایز بیشتر Z06 نسبت به شورولت کوروت عادی در نسل C7

نسخه Z06 در نسل هفتم کوروت تغییرات اساسی تری را نسبت به نمونه پایه تجربه کرد. یک سوپر ماشین تمام عیار که با هر اشاره به پدال گاز سرنشینان را به صندلی ها می چسباند.

در سینه این ماشین یک پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ۶۵۰ اسب بخاری با نام LT4 قرار گرفته که ۱۹۵ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به استینگری دارد. قدرت بیشتر Z06 به لطف تزریق مستقیم سوخت، زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، پیستون‌های فورج‌کاری شده و از همه مهم‌تر سوپرشارژری با بوست ۹.۴ psi حاصل شده است.

شورولت کوروت z06

گشتاور این مدل از شورولت کوروت Z06 به ۸۸۱ نیوتون متر می رسد و از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دستی یا ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت کوروت Z06 تنها در ۲.۹۵ ثانیه ثبت شده و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۰.۹۵ ثانیه طی می‌کند. این خودرو سال ها به عنوان یکی از سریع‌ترین‌های جهنم سبز شناخته شده و رکورد ۷ دقیقه و ۱۳.۹ ثانیه‌ای را ثبت کرده است؛ و بله کوروت Z06 سریع‌تر از کامارو ZL1 1LE است!


شورولت کوروت z06

معرفی شورولت کوروت C8 Z06 پس از مدت ها انتظار

این سوپراسپرت جدید اولین نسخه پرفورمنس بالا از کوروت C8 و اولین Z06 موتور وسط در تاریخ شورولت محسوب می‌شود.

رئیس جنرال موتورز در مراسم رونمایی Z06 در موزهٔ خودروی پترسون گفته است: کوروت Z06 جدید سوپراسپرت آمریکایی را از نو تعریف می‌کند. در این خودرو علاوه بر طراحی متمایز، دینامیک پیشرفته کوروت موتور وسط نیز ارتقاء یافته تا توانایی‌های پیست فوق‌العاده را با پرفورمنسی در سطح جهانی ارائه کند.

شورولت کوروت z06

اصلی‌ترین ویژگی Z06 جدید، پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی میل‌لنگ تخت آن است که با نام LT6 شناخته می‌شود. این موتور ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۳ نیوتن متر گشتاور دارد و قوی‌ترین پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی تولیدی دنیا محسوب می‌شود. پیشرانه LT6 که ردلاین آن به دور فوق‌العاده ۸,۶۰۰ rpm می‌رسد، برخلاف پیشرانه‌های سنتی آمریکایی از طرح سوپاپ DOHC استفاده می‌کند و پاسخگویی و توانایی در پیست اولویت‌های اصلی آن است. به همین دلیل، شورلت که نمی‌خواست واکنش این موتور را کُند نماید، از سیستم پرخوران صرف‌نظر کرده و حتی میل‌لنگ سبک و حجم کمتر را برای آن در نظر گرفته است.

تست شورولت کوروت z06

برای اینکه پیشرانه LT6 برای استفاده در پیست آماده باشد، در آن سیستم روغن‌کاری کارتل خشک به سبک مسابقه‌ای استفاده شده است. علاوه بر این، این پیشرانه از طریق کوروت مسابقه‌ای C8.R در پیست‌های مسابقهٔ سراسر جهان آزمایش شده و در فصل ۲۰۲۰ مسابقات IMSA شش پیروزی کسب کرده است. این پیشرانه تماماً از آلومینیوم ساخته شده و برای وزن کمتر و استحکام بیشتر نیز به پیستون‌های آلومینیومی فورج‌کاری شده و شاتون‌های تیتانیومی مجهز شده است.

به لطف این موتور و همین‌طور گیربکس هشت سرعته دوکلاچه، کوروت Z06 ظرف تنها ۲.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ اما قدرت بیشتر به هوای بیشتری هم برای خنک شدن نیاز دارد و به همین دلیل، دماغهٔ خودرو با الهام از C8.R مسابقه‌ای از نو طراحی شده است. در اینجا، ورودی‌های هوا بزرگ‌تر شده‌اند و حالا هوای بیشتری را به سمت مبدل حرارتی مرکزی هدایت می‌کنند تا پیشرانه، ترمزها و گیربکس بهتر خنک شوند. با این کار، همهٔ این قطعات برای مدت طولانی‌تری بهترین عملکرد خود را ارائه می‌کنند.

شورولت کوروت z06

مهم‌ترین تغییر در بخش عقبی خودرو اما چهار سر اگزوز در وسط دیفیوزر است. مهندسان شورولت دو سال را صرف تنظیم دقیق این لوله‌های اگزوز کرده‌اند تا صدای آن‌ها متفاوت از تمام کوروت‌های قبلی باشد. در همین حال، گلگیرهای خودرو هم عریض‌تر شده و عرض کلی کوروت ۹.۴ سانتی‌متر افزایش یافته است.

این عرض بیشتر امکان استفاده از بزرگ‌ترین رینگ‌ها در تاریخ شورولت کوروت را فراهم کرده است که در جلو ۲۰ اینچی و در عقب ۲۱ اینچی هستند. این رینگ‌ها که در هفت طرح مختلف قابل انتخاب خواهند بود، با لاستیک‌های میشلن پوشیده می‌شوند که در جلو ۲۷۵ و در عقب ۳۴۵ هستند.

سیستم تعلیق Z06 از کالیبراسیون خاصی بهره می‌برد که با استینگری متفاوت است اما بااین‌حال راننده امکان انتخاب از بین تنظیمات زیادی را چه برای پیست و چه برای رانندگی‌های روزانه خواهد داشت. برای متوقف کردن این سوپرکار سرکش هم ترمزهای برمبو با کالیپرهای شش پیستونه و دیسک‌های ۱۴.۶ اینچی در جلو و ۱۵ اینچی در عقب در نظر گرفته شده است درحالی‌که ترمزهای کربن سرامیکی با دیسک‌های ۱۵.۷ اینچی در جلو و ۱۵.۴ اینچی در عقب هم برای آن قابل سفارش هستند. ساختار Z06 نیز آن‌قدر مستحکم است که نسخهٔ کانورتیبل آن به هیچ‌گونه تقویتی نیاز نداشته است.

تست شورولت کوروت z06

در بخش آئرودینامیک، کوروت Z06 به‌صورت استاندارد با یک اسپلیتر جلو و یک بال عقب معمولی ارائه می‌شود اما کسانی که خواهان داون‌فورس بیشتر هستند بهتر است پکیج آئرودینامیکی فیبر کربنی را سفارش دهند که ظاهر Z06 را به برادر مسابقه‌ای آن شبیه می‌کند. این پکیج شامل اسپلیتر بزرگ‌تر جلو، باله‌های طرفین سپر جلو و بال بزرگ‌تری در عقب می‌شود.

تست شورولت کوروت z06

علاوه بر این، برای Z06 پکیج سفارشی دیگری بنام Z07 هم ارائه می‌شود که همه ارتقاءهای آئرودینامیکی قبلی را به‌علاوه چند مورد دیگر مثل لاستیک‌های بسیار چسبندهٔ میشلن اسپرت کاپ ۲ R ZP را به همراه دارد. این لاستیک‌ها به‌طور خاص برای Z06 جدید توسعه پیدا کرده‌اند.

همچنین برای این ماشین رینگ‌های فیبر کربنی هم قابل سفارش است که وزن غیر فنر سوار را ۱۸ کیلوگرم کاهش می‌دهد. با این رینگ‌ها و پکیج Z07، وزن خودرو به ۱۵۶۰ کیلوگرم می‌رسد. به لطف همه این اقدامات، شورولت کوروت Z06 جدید می‌تواند ۱.۲۲ جی شتاب جانبی را تحمل کند و در سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۶۵ کیلوگرم داون‌فورس تولید نماید.

شورولت کوروت z06

اما علاوه بر بهبودهای فنی فراوان، شورولت برای اینکه از رقبا عقب نماند، داخل کوروت Z06 جدید را هم با متریال سبک‌وزن اما لوکس و باکیفیت بهبود داده است. اصلی‌ترین ویژگی در اینجا، فیبر کربن است که در قسمت‌های مختلفی مثل غربیلک فرمان، پدال‌های تعویض دنده و کنسول میانی به چشم می‌خورد. علاوه بر این، تریم قرمزرنگ جدیدی بنام آدرنالین هم برای این خودرو قابل سفارش است. همچنین به لطف هفت رنگ داخلی مختلف، سه نوع صندلی، شش رنگ مختلف برای کمربندهای ایمنی، دو پکیج فیبر کربنی و یک پکیج آلومینیومی، خریداران می‌توانند کوروت خود را منحصربه‌فرد کنند.

تولید کوروت Z06 جدید از تابستان آینده در کنتاکی آغاز خواهد شد. به گفته شورولت، مردم سراسر جهان می‌توانند جذابیت‌های این خودرو را تجربه کنند زیرا این مدل هم مثل استینگری در هر 2 نسخه فرمان چپ و فرمان راست تولید می‌شود.


تست شورولت کوروت z06

هنرنمایی شورولت کوروت z06 در مسیر 400 متر

هرچند شورولت کوروت Z06 جدید رسماً معرفی شده، اما مشخصات فنی جذاب آن هنوز رسماً منتشر نشده‌ است. البته در فروم های خارجی کوروت اطلاعاتی منتشر شده که هرچند منشأ آن مشخص نیست اما از تایم ۱۰.۶ ثانیه ای برای طی کردن مسافت ۴۰۰ متر توسط Z06 جدید حکایت دارد.

این عدد از آن جهت قابل توجه است که، Z06 قبلی ۴۰۰ متر را در ۱۰.۹ ثانیه طی می‌کرد و پورشه ۹۱۱ توربو S کنونی این کار را در ۱۰.۱ ثانیه انجام می‌دهد. البته هیچ نشانه‌ای مبنی بر معتبر بودن این اطلاعات وجود ندارد و شورولت نیز هنوز واکنشی به آن نشان نداده است. همچنین این احتمال وجود دارد که این تایم با تجهیزات سفارشی خاصی مثل لاستیک‌ها و یا تحت شرایط خاصی با راننده آزمایشی شورولت ثبت شده باشد و با تایم این خودرو در حالت عادی تفاوت داشته باشد.

درهرحال، هرچند تایم ۴۰۰ متر خودروهای پرفورمنس همیشه برای طرفداران جذاب و سرگرم‌کننده است، اما مسابقه درگ هرگز بهترین معیار برای سنجش توانایی‌های خودرویی مثل شورولت کوروت Z06 نیست. زیرا این سوپرکار موتور وسط آمریکایی با نیروگاه ۶۷۰ اسب بخاری دور بالا به‌احتمال‌زیاد در پیست‌های پیچ‌درپیچ یک هیولای مطلق خواهد بود.


چقدر طول می کشد تا شورولت کوروت z06 خود را تحویل بگیرید؟

حالا که نسل جدید شورولت کوروت Z06 مدل 2023 معرفی شده، بازی نمایندگی‌های این خودروساز نیز شروع شده است. معمولاً بازی های نمایندگی‌ها شامل افزایش قیمت قابل‌توجه و گران‌فروشی خودروها می شود، اما برخی از نمایندگی‌ها نیز خبر از لیست انتظار بسیار طولانی برای رسیدن به کوروت Z06 جدید می‌دهند.

می‌پرسید چقدر طولانی؟ خب بر پایه پست توئیتری یکی از حساب‌های کاربری بین 3 تا 4 سال! ظاهراً در این پست اسکرین شاتی از گروه فیس‌بوکی یک کلوپ خودرویی وجود دارد که در آن فردی مدعی شده چندین سال است برای یکی از بزرگ‌ترین نمایندگی‌های شورولت کار می‌کند و در ماه تا ۱۰۰ دستگاه کوروت می فروشد. ظاهراً این نمایندگی خواستار سپرده ۱۰۰۰ دلاری برای خرید Z06 شده و پیش از این نیز ۱۰۸۷ سفارش را دریافت نموده است. به همین خاطر زمان تحویل تخمینی برای این سوپر اسپورت تازه‌نفس به 4 سال رسیده است!

یکی از فروم های مشهور کوروت این پست توئیتری را بررسی کرده و حدس می‌زند نمایندگی یاد شده در مریلند قرار داشته باشد. اعضای این فروم با موقعیت نمایندگی یاد شده آشنا هستند و می‌گویند بسیاری از سپرده‌ها معمولاً بازگردانده می‌شوند زیرا خودروها در دیگر نمایندگی‌ها برای سفارش ارائه می‌شوند و بنابراین زمان انتظار یک خودرو می‌تواند کاهش یابد. لیست انتظار چهار ساله برای کوروت Z06 به معنی منتظر ماندن تا پایان سال ۲۰۲۵ است و اگر زمان‌بندی توسعه قبلی برای C8 درست باشد تا آن زمان باید منتظر معرفی مدل‌های ZR1 یا زورا باشیم!

البته این تنها خبر مربوط به نمایندگی‌های شورولت و Z06 جدید نیست. کارز دایرکت می‌گوید یکی دیگر از نمایندگی‌های این خودروساز از مشتریان خواسته تا دیگر درباره Z06 سؤالی نپرسند. این نمایندگی مدعی است بزرگ‌ترین نمایندگی کوروت در دنیا بوده و ظاهراً تیم فروش آن از میزان سؤالات خریداران درباره Z06 خرسند نیستند. گفته می‌شود این نمایندگی لیست رزرو خود برای کوروت را از دوم نوامبر باز خواهد کرد اما خبری از Z06 تا قبل از این تاریخ نخواهد بود.

واضح است که خریداران به شدت درباره Z06 جدید هیجان‌زده هستند اما فعلاً خبری از میزان تولید و قیمت آن منتشر نشده است. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود تولید این خودرو می‌بایست از تابستان سال ۲۰۲۲ شروع شود. البته مشکلات مربوط به همه‌گیری کرونا و کمبود چیپ ها همچنان وجود داشته و شاید در سال آینده نیز گریبان شورولت را بگیرد.

برچسب‌ها :

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی