پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دایون Y5 (1)

آشنایی و بررسی فنی دایون Y5

شرکت ایلیا موتور روز گذشته محصول جدید خود شاسی بلند دایون Y5 را در معرض تست و بررسی اصحاب رسانه قرار داد. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو خودروسازی ایلیا به تازگی شاسی بلند دایون Y5 را خود یک ماه قبل رونمایی کرده بود. این شرکت که واحد تولیدی این خودرو است در واقع […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۵ آبان ۱۴۰۰

شرکت ایلیا موتور روز گذشته محصول جدید خود شاسی بلند دایون Y5 را در معرض تست و بررسی اصحاب رسانه قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

خودروسازی ایلیا به تازگی شاسی بلند دایون Y5 را خود یک ماه قبل رونمایی کرده بود. این شرکت که واحد تولیدی این خودرو است در واقع در همکاری با دیگر شرکت هولدینگ کیان موتور یعنی کیان موتور وارنا که در گذشته خودروهای بورگوارد را به کشور وارد کرد، این خودرو را در معرض تست و بررسی خبرنگاران قرار دارد.

دایون Y5 از نظر ابعاد با 4771 میلی متر و عرض 1870 میلی متر یک شاسی بلند واقعی است که از شاسی مستقل نردبانی بهره می برد. این خودرو در میان SUVهای چینیموجود در بازار ایران تنها شاسی بلند واقعی است که به نظر می رسد در آینده نیز می تواند در خط تولید باقی بماند و هم ردیف بعضی از هموطنان خود عمر کوتاهی نخواهد داشت.

دایون Y5 (3)

این خودرو از نظر ظاهری طرحی پیچیده ندارد و درون کابینش هم خبری از چرم و چوب نیست. زیرا نه قرار است یک تویوتا پرداو باشد و نه یک پیکاپ. اما از نظر متریال و کیفیت چیزهایی را به شما ارائه می کند که کفایت می کند. به همین دلیل بیش از آن که در مورد طراحی خطوط و متریال های کنسول صحبت کنیم، زودتر به سراغ مباحث فنی می رویم تا عملکرد این خودرو را در مسیر های مستقیم و آفرود بررسی کنیم. هر چند این تست کوتاه انجام شده است و به همین دلیل نمی توان جزئیات کاملی از این خودرو دریافت کرد.

دایون Y5 (3)

دایون Y5 (2)

این خودرو از موتور 2 لیتری توربوشارژی استفاده می کند که مهندسی آن مربوط به کمپانی میتسوبیشی است و می تواند 202 اسب بخار و 280 نیوتن متر گشتاور تولید کند. تا اینجای کار توان و گشتاور روی کاغذ بد به نظر نمی رسد. زیرا با یک SUV فول سایز نیز رو به رو نیستیم. Y5 به کمک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت آیسین قدرت را به دیفرانسیل های ساخت بورگوارنر انتقال می دهد و ناگفته پیداست که این خودرو دو دیفرانسیل است.

تست اول در مسیر مستقیم انجام شد. پس می توانستیم Lag توربوشارژ را چک کنیم. توربوشارژر موتور از حدود ور 2 هزار 700 وارد مدار می شود و با رسیدن دور موتور به 3 هزارو 500 دور تقریبا در بوست کامل قرار دارد. بعد از لحظه اول که تاخیر توربوشارژ را احساس می کنید، شتاب گیری خودرو نمره مثبت می گیرد. زیرا شتاب ثانویه با توجه به عملکرد موتور و کالیبراسیون مناسب گیربکس برای یک شاسی بلند درخور توجه است.

ضمن این که گیربکس در حالت اتوماتیک یا تیپ ترونیک در دورهای نهایی دنده را تعویض می کند تا گیربکس آسیب نبیند. اما نکته جالب توجه این که وقتی در حالت تیپ ترونیک دنده را تعویض نکنید به این معنی است که مود رانندگی در حالت اسپرت قرار دارد و به همین دلیل تعویض دنده را کاملا احساس می کنید. احساسی که اگر اهل ماشین بازی باشید، بسیار خوش است.

دایون Y5 (10)

شتاب گیری خودرو تا سرعت 120 کیلومتر در ساعت بسیار مناسب است و باید این موضوع را مدیون ضرایب مناسب گیربکس دانست. ضمن این که برای یک شاسی بلند سرعت نسبتا ایمنی است. ترمزهای دیسکی خودرو عملکرد مناسبی دارد و بعد از چندین دور ترمز و گاز شدید باز هم کیفیت خود را حفظ می کند.

دایون Y5 (8)

در زمان ترمز گیری شدشد تا اندازه ای احساس سبکی در پشت خودرو و انتقال وزن به سمت چپ احساس شد که شاید دلیل این موضوع کیلومتر بالای خودرو و تستس های سنگینی باشد که در ماه های گذشته پست سر گذاشته بود. اما در مسیرهای آفرودی که تست توسط رانندگان حرفه ای انجام شد، واقعیت اینجاست که عملکرد Y5 بهتر از آن چیزی بود که انتظار داشتیم. بسیاری از مهم را باید به حساب طراحی مناسب شاسی و سیستم تعلیق جناقی دوبل درجلو و چند نقطه اتصال در عقب خودرو گذاشت. زیرا تناسب این سیستم تعلیق با شاسی خودرو در عبور از پستی بلندی های مسیر کاملا نشان می داد نوسان ها در طول شاسی پخش می شد و باید گفت در مسیرهای آفرودی خودروی نرم و با ثباتی بود.

دایون Y5 (14)

هر چند لرزش های فرمان در طول مسیر در دستان راننده کاملا احساس می شد و به نظر می رسد فرمان بیش از اندازه اطلاعات مسیر را به راننده منتقل می کند. اما از جمله قابلیت های آن باید به حالت دودیفرانسیل سنگین یا کمک سنگین اشاره کرد که با ضریب های تبدیل مناسب، کمک می کند خودرو در شیب های بلند و تند دچار واماندگی نشود. این در حالی است که می توانید دنده را نیز حفظ کنید و گیربکس مثل حالت کمک سبک با بالارفتن دور موتور دنده را سبک نمی کند.

به طور کلی دایون Y5 را باید یک شاسی بلند واقعی به حساب آورد که علاوه بر قابلیت های مناسب در بخش تیونینگ و ارتقاع سطح فنی نیز می تواند گزینه خوبی باشد. زیرا به دلیل شباهت های شاسی و تریم زیربندی با تویوتا هایلوکس، می توان قطعات افتر مارکت بسیاری را برای این خودرو سفارش داد. این خودرو قرار است در آذرماه با قیمت حدود 900 میلیون تومان به فروش برسد. گفتنی است خدمات پس از فروش این خودرو بر عهده شرکت کیان موتور وارنا و تولید آن خودروسازی ایلیاست.

انتهای پیام/

خودروی آفرودی دایون Y5 به زودی توسط صنایع خودروسازی ایلیا به بازار عرضه می شود

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • افشار | 05/01/1401 در 01:06

    خودرو خوبی به نظر میرسه ممنون از بررسیتون

کیوسک مطبوعاتی