پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازماندگان پساتحریم/ با 450 میلیون تومان برلیانس H330 بخریم یا بسترن B30؟

در این مقایسه می‌خواهیم سراغ 2 سدان پرطرفدار چینی در بازار ایران برویم که علی‌رغم این‌که با آغاز تحریم‌ها چراغ خط تولیدشان خاموش شد هنوز هم می‌توانند در بازار خودروهای دست دوم، انتخاب‌های مناسب، هیجان‌انگیز و متفاوتی نسبت به سایر خودروهای رایج این کلاس باشند. در ادامه خودرو بسترن B30 محصول سابق گروه بهمن را […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۲۶ آبان ۱۴۰۰

در این مقایسه می‌خواهیم سراغ 2 سدان پرطرفدار چینی در بازار ایران برویم که علی‌رغم این‌که با آغاز تحریم‌ها چراغ خط تولیدشان خاموش شد هنوز هم می‌توانند در بازار خودروهای دست دوم، انتخاب‌های مناسب، هیجان‌انگیز و متفاوتی نسبت به سایر خودروهای رایج این کلاس باشند. در ادامه خودرو بسترن B30 محصول سابق گروه بهمن را در مقابل برلیانس H330 موتور جدید، محصول سابق گروه خودروسازی سایپا و شرکت پارس‌خودرو قرار می‌دهیم.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

یکی از کلاس‌های خودرویی که در ایران، مخصوصا میان عامه مردم با بودجه متوسط طرفدار فراوانی دارد، کلاس سدان‌های جمع‌وجور شهری است. پیش از تحریم صنعت خودرو، این کلاس پرطرفدار حسابی جان گرفته بود و در فواصل کوتاه زمانی، اعضاء جدیدی به آن اضافه می‌شدند. در این رقابت داغ، چینی‌ها نقش پررنگی داشتند و با خودروهایی به‌روز، زیبا و با امکانات مناسب، سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده بودند.

در این مقایسه می‌خواهیم سراغ 2 سدان پرطرفدار چینی در بازار ایران برویم که علی‌رغم این‌که با آغاز تحریم‌ها چراغ خط تولیدشان خاموش شد هنوز هم می‌توانند در بازار خودروهای دست دوم، انتخاب‌های مناسب، هیجان‌انگیز و متفاوتی نسبت به سایر خودروهای رایج این کلاس باشند. در ادامه خودرو بسترن B30 محصول سابق گروه بهمن را در مقابل برلیانس H330 موتور جدید، محصول سابق گروه خودروسازی سایپا و شرکت پارس‌خودرو قرار می‌دهیم.

بسترن B30

بسترن B30 به‌عنوان یک سدان جمع‌وجور بر پایه پلت‌فرم فولکس‌واگن (BORA)  شکل گرفته و جالب است بدانید این پلت‌فرم در ساخت سدان محبوب فولکس‌واگن یعنی جتا نیز به‌کاررفته است. B30 در نمایشگاه خودرو مشهد سال 96 رونمایی شد و می‌رفت تا به یکی از موفق‌ترین خودروهای چینی در بازار تبدیل شود. اما سایه تحریم‌ها بر سر این خودرو نیز افتاد و با به مشکل خوردن تامین قطعاتش، تولیدش با مشکل روبه‌رو شد. در این مقایسه، بسترن B30 هم از نظر اندازه بدنه هم از نظر قیمت، نزدیک‌ترین رقیب به برلیانس سری 300 صندوق‌دار به‌شمار می‌رود و برای همین بیش‌تر ویژگی‌هایش را با این خودرو مقایسه می‌کنیم.

این سدان چینی از یک پیشرانه 1.6 لیتری برخوردار است که سقف توان‌اش به 107 اسب‌بخار و گشتاورش به 155 نیوتن‌متر می‌رسد. در پیشرانه بسترن به‌جای تسمه‌تایم از زنجیر موتور استفاده شده که باعث کاهش صدای موتور و استهلاک می‌شود و دیگر لازم نیست این قطعه مصرفی را هر چند هزار کیلومتر یک‌بار تعویض کنید. گیرباکس B30 با آسا یا بسترن B50 مشترک است و همان نمونه 6 سرعته اتوماتیک ساخته آیسین ژاپن با کدF21  با پیشرانه سری GB4 فاو جفت می‌شود. البته این گیرباکس نسبت به قبل تغییراتی کرده و به‌روزتر از گیرباکس آسا شده که در نهایت باعث عملکرد سریع‌تر و کاهش 17 میلی‌ثانیه‌ای زمان تعویض دنده شده است.

B30 با طول 4625 و فاصله محوری 2630 میلی‌متر، نسبت به رقبایی نظیر برلیانس سری 300 و جیلی GC6 بزرگ‌تر است و فضای کابین جادارتری را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. خودرو B30  از سال 2015 وارد بازار چین و با سبک جدید طراحی محصولات کمپانی فاو طراحی شده است. این خودرو نسبت به سایر هم قیمت‌های خود، امکانات متنوعی دارد و نظر خریدار را به خود جلب می‌کند. همچنین این خودرو در ارزشیابی‌های کیفی توانسته 4 ستاره کیفیت در کارنامه خود ثبت کند و به‌عنوان یکی از با کیفیت‌ترین خودروهای چینی مطرح شود.

 B30به فرمان الکتریکی EPS ساخت شرکت آلمانی مجهز شده که در سرعت‌های بالا ایمنی بیش‌تر و در سرعت‌های پایین راحتی بهتری را به ارمغان می‌آورد. تعلیق B30 در جلو از نوع مک‌فرسون مستقل و در عقب از نوع میل پیچشی نیمه‌مستقل است که با تکیه بر ساختار متراکم، ابعاد کوچک و وزن سبک، پاسخگویی سریع، ظرفیت ضربه‌گیری بالا، تغییرات کوچک نسبت به موقعیت چرخ‌های جلو و میل موج‌گیر دوسره با اثربخشی بیش‌تر، پایداری مناسبی در رانندگی به ارمغان می‌آورد.

از دیگر سیستم‌های کنترل حرکتی B30 می‌توان به کنترل پایداری ESC، ترمز کمکی BA، کنترل کشش TCS و کنترل حرکت در سربالایی HHC اشاره کرد. هم‌چنین شاسی B30 با فولاد مقاوم تقویت شده و این سدان موفق شده5  ستاره ایمنی موسسه C-NCAP را در کارنامه خود ثبت کند و یکی از ایمن‌ترین خودروهای ساخت داخل بین رقبای خود لقب بگیرد.

برلیانس  H330

برلیانس سری 300 نسبت به بسترن B30 سابقه بیش‌تری در بازار ایران دارد. ظاهر هماهنگ و متناسب برلیانس و کیفیت مناسب ساخت آن که در سال‌های آخر تولیدش همواره روندی رو به رشد داشته باشد. زنجیره تامین قدرتمند سایپا و خدمات پس‌ازفروش مناسب این خودروساز بزرگ از سوی دیگر، باعث شدH330  از جمله خودروهای پرطرفدار بازار و پرفروش‌ترین خودروهای چینی عرضه‌شده در کشور باشد. سابقه همکاری برلیانس و پارس‌خودرو و عرضه محصولات برلیانس در ایران به سال 94 باز می‌گردد. قراردادی که بعد از تحریم‌های صنعت خودرو کم‌رنگ و در نهایت باعث تعطیلی خط تولید برلیانس در ایران شد.

برلیانس در سال 2003 قراردادی با ب‌ام‌و منعقد کرد و اثرات شراکت‌اش  با این خودروساز آلمانی، کاملا در محصولات‌اش  به چشم می‌خورد.  برلیانس سری 300 در 3 نسخه سدان، هاچ‌بک  و کراس در بازار ایران عرضه می‌شود.H330  که نسخه سدان برلیانس در بازار ایران است، جایگزینی مناسب برای خودروهای وطنی خانواده پژو و سمند به‌شمار می‌رود.

چراغ‌های بادامی‌شکل در ترکیب با جلوپنجره‌ای که بی‌شباهت به جلوپنجره محصولات ب‌ام‌و نیست، نمای زیبایی را برای این قسمت جلو برلیانس به نمایش گذاشته است. چیدمان سپر جلو و محل قرارگیری پروژکتورها نیز کاملا حساب‌شده هستند. مدل فول‌آپشن اتوماتیک برلیانس سری 300 با پروژکتورهای سپر جلو و سانروف از مدل دنده‌ای متمایز می‌شود. در آخرین سال‌های تولید برلیانس سری 300، پارس‌خودرو موتور این خودرو را دستخوش تغییراتی کرد و سری 300 و کراس با لقب موتور جدید در بازار ایران شناخته شدند.

در برلیانس موتور جدید پوشش کابین از نمونه دورنگ به تمام مشکی تغییر یافته و فرمان نیز با چرم روکش شده است. هم‌چنین قابلیت باز شدن درها و استارت خودرو بدون کلید نیز در این مدل جدید در نظر گرفته شده. در بعضی قسمت‌ها قطعات پلاستیکی سفت را لمس می‌کنید، که مونتاژ دقیق‌شان باعث شده تا کیفیت معمولی آنها را فراموش کنید. اما این موضوع برای قطعات بدنه کم‌تر صدق می‌کند. چراکه بعد از مدتی کارکرد، سر و صداهای اضافی از بدنه به گوش می‌رسد. هم‌چنین تجربه نشان داده کیفیت قطعات دکوراتیو نقره‌ای رنگ کابین نیز بعد از گذشت زمان کاهش نمی‌یابد.

نمای ظاهری مجموعه دکمه‌های کنسول میانی حس مناسبی را منتقل می‌کند. نه خیلی شلوغ و گیج‌کننده است، نه ساده و بی‌روح مثل محصولات خانواده تندر 90. هم‌چنین چیدمان دکمه‌های سمت چپ فرمان و دکمه‌های قرار گرفته روی پنل در‌ها جذاب و ارگونومیک به نظر می‌رسد و در مدل موتور جدید، دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی به غربیلک فرمان اضافه شده است. برلیانس صندلی‌های راحتی دارد. قطر زیاد ابر مورد استفاده در پشتی و کف صندلی‌ها باعث شده راحتی سرنشینان در مسافرت‌های طولانی تضمین شود. پوشش صندلی‌ها نیز از مدل‌های قدیمی بهتر بوده و راحت‌تر تمیز می‌شود.

نحوه قرار گیری پشت فرمان برلیانس باتوجه به ارتفاع مناسب داشبورد و کنسول میانی، تِمی اسپرت دارد. البته اگر کمی قدبلند باشید، برخورد پای راست‌تان با کنسول جلو اجتناب‌ناپذیر است. پایه بلند آینه‌های جانبی باعث شده دید مناسبی از طرفین در اختیارتان قرار بگیرد. هم‌چنین سنسورهای فاصله‌سنج عقب هنگام پارک به کمک راننده می‌آیند. در مدل جدید مانیتور نیز به فهرست تجهیزات اضافه شده، اما نکته جالب این‌جاست که علی‌رغم بهره بردن از مانیتور، این خودرو هم‌چنان از دوربین دنده عقب بی‌بهره است!

پیشرانه نسخه «موتور جدید» برلیانس سری 300 نسبت به مدل معمولی حجیم‌تر شده است. با افزایش حجم به 1654 سی‌سی، قدرت موتور 11 اسب‌بخار نسبت به موتور قبلی افزایش یافته و به 114 اسب رسیده است. هم‌چنین گشتاور پیشرانه BM16LB که از تکنولوژی میتسوبیشی بهره می‌برد، به 154 نیوتن‌متر می‌رسد. پیشرانه برلیانس از استاندارد یورو 5،EOBD  و TUPR بهره می‌برد. علاوه بر تغییرات پیشرانه در مدل جدید، گیرباکس 4 سرعته با تکنولوژی هیوندای پاورتک نیز دست‌خوش تغییراتی شده است.

تغییر در ECU گیرباکس، در نظر گرفتن ضرایب جدید و تغییر در کالیبراسیون، هماهنگی بیش‌تر گیرباکس با پیشرانه و کاهش مصرف سوخت را به ارمغان آورده است. برلیانس انصافا هندلینگ و فرمان‌پذیری دلچسبی دارد و از این نظر نسبت به بسیاری از رقبای هم‌قیمت و حتی گران‌تر بهتر است. از نقش فرمان برقی مجهز به سنسور سرعت نیز در این میان نباید گذشت.

پیشنهاد نهایی

این 2 سدان چینی با ظاهر به‌روزتر، امکانات متنوع‌تر و تعداد کم‌تر در بازار می‌توانند گزینه‌های خاص‌تری از خودروهایی مثل پژو 207 صندوق‌دار، پژو پارس، تندر 90 پلاس و دنا باشند. البته باتوجه به توقف تولید، شرایط تامین قطعات و خدمات پس‌ازفروش آنها با خودروهای نام‌برده متفاوت است و از سوی دیگر قیمت بالاتری هم نسبت به هم‌کلاسان مشابه خود دارند. برلیانس H330 موتور جدید با مدل‌های 97، 99 و 1400 در بازار ایران یافت می‌شود. باتوجه به مدل، کارکرد و سلامت بدنه، این خودرو بین 350 تا 450 میلیون تومان قیمت می‌خورد. هم‌چون بسترن B30 نمونه‌های صفر کیلومتر مدل 1400 برلیانس نیز در بازار موجودند. از سوی دیگر، بسترن B30 با ظاهر دوست‌داشتنی‌تر از برلیانس و کابین مدرن‌تر و جادارتر از این خودرو، قیمت بالاتری نیز دارد. این خودرو با مدل‌های 97 تا 1400 در بازار موجود بوده و قیمت بین 400 تا بیش از 500 میلیون تومان دارد.

نوشته: میلاد میرعابدینی

این سدان های پرطرفدار/ تندر 90 بخریم یا پژو 206 صندوق دار؟

کیا سورنتو 2016 بخریم یا هیوندای وراکروز (IX55) کارکرده؟

بازگشت به بازی!/ رنو تلیسمان بخریم یا کیا اپتیما JF؟

جک S5 بخریم یا SWG G01؟/ مقایسه کراس‌ اوورهای چینی جدید در بازار

با مثبت و منفی 600 میلیون تومان کدام شاسی بلند دست دوم را انتخاب کنیم؟

مقایسه سدان های دست دوم هم قیمت/ از میان کیا سراتو ، مزدا3 ، رنو مگان و هیوندای آوانته کدام یک را انتخاب کنیم؟

اختلاف سلیقه/ مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه در بازار خودروهای دست دوم

فانتزی یا محافظه کار؟!/ نیسان جوک بخریم یا سانگ یانگ تیوولی؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی