پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه جک S5 اتوماتیک و SWM G01

جک S5 بخریم یا SWG G01؟/ مقایسه کراس‌ اوورهای چینی جدید در بازار

در این مقایسه، جک S5 جدید را که به تازگی از سوی کرمان موتور معرفی شده، در مقابل SWG G01 سیف خودرو قرار دادیم. تقابل یک کراس اوور شناخته شده و باسابقه با یک کراس اوور تازه وارد و نچندان معروف می تواند حسابی چالشی باشد. آن هم وقتی هر 2 این خودرو در یک […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۸ مرداد ۱۴۰۰

در این مقایسه، جک S5 جدید را که به تازگی از سوی کرمان موتور معرفی شده، در مقابل SWG G01 سیف خودرو قرار دادیم. تقابل یک کراس اوور شناخته شده و باسابقه با یک کراس اوور تازه وارد و نچندان معروف می تواند حسابی چالشی باشد. آن هم وقتی هر 2 این خودرو در یک کلاس قرار بگیرند و خروجی پیشرانه ها فهرست آپشن هایشان تقریبا هم تراز با یکدیگر باشد.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند

سال 1400 را باید سال حضور پررنگ خودروهای چینی در بازار ایران برشمرد. البته این چینی‌ها، چینی‌های چند سال پیش نیستند که بخواهید با عینک انتقادی به آنها نگاه کنید. در حال‌حاضر خودروهای قابل‌دفاعی از سرزمین اژدها مسافر بازار ایران شده‌اند که می‌توانند در این شرایط تحریم و محدودیت واردات، رنگ‌وبوی بازار خودرو کشور را تغییر دهند. در میان این خودروهای تازه‌وارد، بدون‌شک کراس‌اوورها یا همان شاسی‌بلندهای شهری، نقش اصلی را در بازار ایران بازی می‌کنند. چراکه به خریدار ایرانی اجازه می‌دهند تا با بودجه‌ای نه‌چندان زیاد، بتواند لذت کراس‌اوورسواری را تجربه کند. این کراس‌اوورها شاید فاقد هرگونه قابلیت خارج جاده‌ای باشند، اما با امکانات رفاهی متنوع، ظاهر مدرن و زیبا و کابین جادار می‌توانند سیمرغ بلورین نقش اول بازار ایران را از آن خود کنند. در این نوشتار 4 کراس‌اوور جمع‌وجور چینی که به‌تازگی در ایران عرضه شده‌اند را بررسی می‌کنیم. کراس‌اوورهایی در محدوده قیمت 600 تا 700 میلیون تومان که از پیشرانه‌های توربوشارژ و نسبتا پرقدرت بهره می‌برند.

جک S5 اتوماتیک فیس لیفت

در سال ۱۳۹۴ قرار بود جک S5 اتوماتیک با ظاهر فیس‌ لیفت ۲۰۱۵ به بازار عرضه شود. اما به‌خاطر برخی مسائل فنی و مسئله تامین، تصمیم گرفته شد حضور این نمونه از S5 در ایران به تعویق بیفتد. اما پس از حدود ۵ سال از شروع حضور این کراس‌اوور  چینی در ایران و موفقیت چشم‌گیرش در بازار کراس‌اوورهای جمع‌وجور، اواخر سال گذشته شرکت کرمان‌موتور خبر از تولید و عرضه نسخه فیس‌لیفت جک S5 داد. خودرویی که فروش آن از اسفندماه سال 99 شروع شد و با قیمت 680 میلیون تومانی می‌تواند رقیب خوبی برای دیگر کراس‌اوور حاضر در این مقایسه و سایر کراس اوورهای محدوده قیمت 600 تا 700 میلیون تومان باشد.

جک S5 در نسخه فیس لیفت چه تغییراتی را تجربه کرده؟

از جمله تغییرات نمونه فیس‌لیفت جک S5 می‌توان به جلوپنجره و سپر اشاره کرد. هم‌چنین چراغ‌های مه‌شکن نسبت به نسخه قبلی تغییر کرده و ظاهری جدیدتری دارند. اعلام این‌که ظاهر قسمت جلو S5 در مدل جدید زیباتر است یا مدل قبلی مربوط به سلیقه است و نمی‌توان در مورد آن نظر قطعی داد. اما از این نکته نباید گذشت که تغییرات جدید باعث لوکس‌تر و مدرن‌تر به نظر رسیدن نمای ظاهری شده‌اند. این در حالی است که در قسمت عقب تغییر خاصی قابل لمس نیست و هم‌چنان با همان ظاهر آشنا و هماهنگ آئودی‌ گونه جک S5 طرف هستیم. البته در این میان از اضافه شدن علامت 2 یونانی روی درِ صندوق بار نسخه فیس‌لیفت نباید گذشت.

جک S5 همواره به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای چینی بازار شناخته می‌شود و در این سال‌ها امتحان خود را به‌خوبی پس داده است. یکی از تفاوت‌های مهم S5 جدید نسبت به قبل، استفاده از تریم چرمی 2 رنگ (مشکی و قهوه‌ای) داخل کابین است. این ترکیب رنگ در پوشش صندلی‌ها و رودری‌ها به چشم می‌خورد.

یکی از آپشن‌های جذاب جک S5 که در سایر کراس‌اوورهای این مقایسه به چشم نمی‌خورد، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه است. سانروف، سنسور پارک جلو و عقب، رینگ‌های آلومینیومی، فرمان برقی، ترمز پارک برقی، یخ‌زدای مستقل شیشه جلو، کنترل حرکت در سراشیبی، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل سیستم صوتی توسط دکمه‌های روی فرمان، نمایش‌گر لمسی، دوربین دنده عقب، سامانه کنترل پایداری، 4 کیسه هوا، صندلی برقی راننده با حافظه، سنسور نور و باران و کامپیوتر سفری از دیگر آپشن‌های رفاهی این کراس‌اوور محبوب به‌شمار می‌روند. با مروری بر لیست آپشن‌ها، به این نتیجه می‌رسیم که کروزکنترل و چراغ روشنایی در روز به‌تازگی به‌صورت استاندارد به تجهیزات این کراس‌اوور  چینی اضافه شده‌اند.

پیشرانه ای متفاوت زیر کاپوت جک S5 جدید

پیش از این جک S5 اتوماتیک بدون این 2 آپشن در ایران مونتاژ می‌شد و مشتریان کرمان‌موتور برای داشتن این قابلیت‌ها، باید به‌صورت غیررسمی کروزکنترل و چراغ روشنایی در روز را روی خودروی‌شان نصب می‌کردند. البته استفاده از چراغ روشنایی در روز برای محصولاتی با کد فنی جدید اجباری بوده و این آپشن وجه‌تمایزی را میان جک S5 جدید با سایر رقبا ایجاد نمی‌کند.

جک S5 جدید تقریبا در بسیاری از بازارها با پیشرانه 2 لیتری توربو خداحافظی کرده و این موتور جای خود را به نسل جدید موتورهای توربوشارژر جک داده است. این پیشرانه جدید از نوع 4 سیلندر 1.5 لیتری مجهز به توربوشارژ است که به فناوری پاشش مستقیم سوخت (GDI) مجهز شده و می‌تواند 174 اسب‌بخار قدرت تولید کند. این توان خروجی قابل‌توجه در کنار گشتاور 251 نیوتن‌متری باعث شده S5 یکی از پرقدرت‌ترین گزینه‌های پیشِ رو در این رنج قیمت باشد.

این پیشرانه جک موتور با کد HFC4GC1 شناخته می‌شود و درحال‌حاضر در کراس‌اوورهای 7 نفره این خودروساز چینی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های مثبت این پیشرانه، مصرف سوخت اقتصادی و پایین علی‌رغم توان بالاست. هم‌چنین دسترسی به حداکثر گشتاور این پیشرانه 1.5 لیتری از دور 1500 یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این پیشرانه بوده که باعث می‌شود جک S5 جدید شتاب اولیه مناسبی داشته باشد.

 

اگر هنوز هم به قابلیت‌های فنی S5 شک دارید، بهتر است بدانید S5 برخلاف بیش‌تر کراس‌اوورهای چینی، جک S5 به گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه مجهز شده که نقش قابل‌توجهی در شتاب و توان حرکتی مناسب و رانندگی اسپرت این خودرو دارد. این ویژگی در مدل قبلی هم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی S5 به‌شمار می‌رفت.

SWG G01

طی چندسال اخیر با گسترش حضور خودروسازهای چینی در ایران، پای برخی برندهای نوپا نیز به بازار کشورمان باز شده است. یکی از این برندهای جوان، شرکت دوملیتی SWM است. شرکتی که درحقیقت یک موتورسیکلت‌ساز قدیمی در ایتالیا بوده اما از سال ۲۰۱۴ تحت مالکیت چینی‌ها رو به خودروسازی آورده است. شرکت سیف‌ خودرو پس از تجربه‌های ناموفق سوبارو و بیسو، به سراغ مونتاژ SWM رفته است. کراس‌اوور G01 محصول جدید سیف‌خودرو است که مدت کوتاهی از حضور آن در بازار ایران می‌گذرد. پس در بحث پیشینه در بازار ایران باید گفت G01 حرف چندانی در مقابل جک S5 محبوب و با سابقه ندارد.

طراحی جذاب و تند و تیز

یکی از ویژگی‌های مهم در نظر مخاطبان خودروهای این کلاس، ظاهر زیبا و پرزرق‌وبرق است. شاید یک کراس‌اوور چینی در بحث فنی حرف‌های زیادی برای گفتن نداشته باشد، اما باتوجه به سلیقه مخاطب ایرانی، یک ظاهر زیبا و فهرست بلندبالای آپشن می‌تواند نظر خریدار را به خودش جلب کند. SWM G01 به‌خوبی از این پتانسیل در طراحی ظاهری بهره‌مند است. تا آن‌جا که در نگاه اول اصلا حس نمی‌کنید با یک خودرو آسیایی طرف هستید. نمای جلو با جلوپنجره 6ضلعی بزرگ و نحوه قرارگیری چراغ‌ها، ته‌چهره‌ای از محصولات آئودی را در خودش دارد. خشونت نمای جلو با کاپوت ورم‌کرده تکمیل می‌شود. در نمای جانبی طول زیاد بدنه جلب‌توجه می‌کند. تا آن‌جا که حس می‌کنید با کراس‌اووری بزرگ‌تر از خودروهای این مقایسه طرف هستید.

بعد از جلب‌توجه رینگ‌های زیبا، درهای بزرگ و طراحی جالب لچکی، نمای عقب G01 با ترکیبی زیبا، چراغ‌های خوش‌فرم و قوس حساب‌شده در این قسمت به مخاطب چشمک می‌زند. یک دیفیوزر نسبتا بزرگ هم در این قسمت ایجاد شده که سراگزوزهای تقلبی زیبایی آن را تحت‌الشعاع قرار داده است. البته در نسخه F، استفاده از بادی‌کیت اسپرت‌تر، جذابیت ظاهری G01 را دوچندان کرده است. اما نباید این نکته را هم فراموش کرد که اس دبلیو ام G01 در نسخه اسپرت قیمتی 100 میلیون تومان بالاتر از نسخه معمولی دارد!

طراحی کابین G01 هم‌چون نمای بیرونی آن با رویکرد اسپرت و جوان‌پسند بودن طراحی شده است. در این‌جا هم بازی با خطوط، فضایی دلنشین در عین سادگی را رقم زده است. به لطف استفاده از قطعات براق کرومی و سطوح چرمی، فضای کابین G01 مرغوب و لوکس به نظر می‌رسد. البته این در حالی است که کیفیت متریال به‌کاررفته در کابین هم‌چون ظاهر آنها چشم‌گیر نیست و از این نظر G01 کاملا معمولی ارزیابی می‌شود. صفحه آمپر پشت فرمان کاملا دیجیتال بوده و صفحه نمایش روی کنسول ابعاد مناسبی دارد. در میان امکانات مختلف موجود در G01، این نورپردازی کابین است که می‌تواند حسابی نظر خریدار را به خودش جلب کند. به لطف فاصله بلند میان 2 محور، فضای پا در صندلی‌های جلو و عقب مناسب است.

G01 و آپشن های متنوع

SWM G01 هم به‌عنوان یک کراس‌اوور چینی نسبتا گران‌قیمت، فهرست تجهیزات قابل‌قبولی دارد. اما وجود تناقض در فهرست تجهیزات عجیب به‌نظر می‌رسد. بعضی آپشن‌های پیشرفته و لوکس در این خودرو به چشم می‌خورد، درحالی‌که جای بعضی آپشن‌های ضروری خالی است. به‌عنوان مثال این خودرو به آپشن‌هایی نظیر ترمز پارک برقی، رادار نقطه کور، رادار خطی، سامانه کمکی ترمز، رادار پیشگیری از تصادف با خودرو جلویی، دوربین ثبت وقایع، دوربین 360 درجه، سقف پانورامیک، گرمکن صندلی‌های جلو و سردکن صندلی راننده مجهز شده است. درحالی که آینه وسط الکتروکرومیک نیست و صندلی‌های جلو از تنظیمات برقی بی‌بهره‌اند. هم‌چنین این خودرو از سنسور نور به‌عنوان یک آپشن رایج در خودروهای این کلاس بی‌بهره است.

مشخصات فنی SWG G01

به دلیل تندوتیز و اسپرت بودن ظاهر G01 شاید تصور کنید این یک کراس‌اوور اسپرت و چابک است. اما در عمل G01 آن‌طور که از ظاهر و موتور توربو انتظار می‌رود ظاهر نمی‌شود. پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ این خودرو 156 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که از نظر توان خروجی چه در عمل چه روی کاغذ رقابت را به جک S5 واگذار می کند. البته G01 هم مثل S5 از گیربکس 6 سرعت بهره می برد. اما نسبت قدرت به وزن و هماهنگی گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک با پیشرانه آن‌طور که باید دلچسب نیست. درحقیقت باید گفت این وزن بالای G01 است که کمی جان آن‌را در شتاب‌گیری می‌گیرد.

نتیجه گیری

با متنوع شدن کراس اوورهای چینی بازار و محدود نبودن خریداران به انتخاب از میان تعداد اندکی خودرو، فاکتور قیمت از همیشه نقش مهمتری پیدا کرده است. اگر بخواهیم چشم روی قیمت ببندیم و این 2 خودرو را از نظر مشخصات فنی، طراحی و امکانات رفاهی با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم اس دبلیو ام G01 ظاهری جذاب تر و مدرن تری نسبت به جک S5 دارد. اما در بحث امکانات رفاهی می توان گفت رقابت این 2 شانه به شانه بوده و در بعضی موارد مثل دوربین 360 و سقف پانوراما، اس دبلیو ام از S5 پیشی می گیرد. اما به مهمترین آیتم این مقایسه، یعنی پیشرانه و توان خروجی می رسیم. در اینجا S5 با اختلاف چشمگیری گوی سبقت را از رقیب تازه وارد می گیرد و نه تنها در برابر اس دبلیو ام، بلکه در برابر اکثر کراس اوورهای چینی این کلاس، انتخاب اول کسانی است که بیشتر به توان خروجی پیشرانه و عملکرد گیربکس اهمیت می دهند.

حالا اگر بخواهیم پارامتر قیمت را هم در نظر بگیریم، جک S5 بدون هیچ حرفی برنده رقابت است. اس دبلیو ام G01 معمولی صفر یلومتر بیش از 800 میلیون تومان و مدل F با بادی کیت اسپرت بیش از 900 میلیون تومان در بازار آزاد قیمت دارند. این در حالی است که قیمت جک S5 اتوماتیک با موتور 1.5 لیتری اتوماتیک روی مرز 700 میلیون تومان قرار دارد. همچنین سابقه حضور S5 در بازار ایران به مراتب از G01 بیشتر بوده و عملکرد کرمان موتور در بحث خدمات پس از فروش و تامین قطعات به خریداران ایرانی ثابت شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی