پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مشاور ارشد رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد_اکبر ترکان

راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی پس از لغو تحریم‌ها

دبیر شورای عالی مناطق آزاد از راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی پس از لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: با خودروسازان مشهور دنیا در این زمینه حرف می‌زنیم.  به نقل از تسنیم، اکبر ترکان در پاسخ به این پرسش که راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی که تقریبا دو سال پیش مطرح شد به کجا رسید، افزود: آن […]

سهیل زنگنه
جمعه - ۶ آذر ۱۳۹۴

دبیر شورای عالی مناطق آزاد از راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی پس از لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: با خودروسازان مشهور دنیا در این زمینه حرف می‌زنیم.

     به نقل از تسنیم، اکبر ترکان در پاسخ به این پرسش که راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی که تقریبا دو سال پیش مطرح شد به کجا رسید، افزود: آن موقع به دلیل این‌که بازارهای و کشورهای محدودی را می‌توانستیم با آنها کار کنیم فضا برای این کار -راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی در کشور- مهیا نبود.

    وی ادامه داد: الان فضا بهتر شده و تحریم‌ها در حال برداشته شدن است. ما دست نگه داشته‌ایم تا پس از برداشته شدن تحریم‌ها کار را آغاز کنیم تا انتخاب‌های بیشتری پیش‌روی ما باشد.

    وی در پاسخ به این پرسش که با چه کشورهایی در این زمینه مذاکره شده است، گفت: «بگذارید در فضای جدید حرف بزنیم، بعد از لغو تحریم‌ها می‌توانیم با خودروسازان مشهور دنیا حرف بزنیم.»

    دبیر شورایعالی مناطق آزاد لازمه راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی در کشور را لغو تحریم‌ها و فروش نفت اعلام کرد و افزود: «باید بانک‌ها شرایط را آماده کنند و شرکت‌های ما از تحریم خارج شوند. انتقال تکنولوژی از تحریم خارج و کسب‌وکارهای ما عادی شود.»

    حامد علی مبارکی، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار آبان‌ماه سال گذشته  از تمایل عمانی ها به همراه کره و چین برای فعالیت در قطب سوم خودروسازی کشور خبر داده و گفته بود:‌ در حال حاضر برای محقق شدن قطب سوم خودروسازی اقداماتی از جمله تعیین مدیرعامل و تهیه زمین این منطقه انجام شده است. قطب سوم در مجموع 10 فاز دارد و در حال حاضر با انتخاب مدیر و تعیین زمین بخشی از مراحل خود را پشت سر گذاشته است.

    وی با بیان این‌که هفته آینده زمینی به مساحت 400 هزار هکتار به این قطب اختصاص پیدا می‌کند، گفت: هم اکنون به دنبال جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم که با چینی‌ها و کره‌ای‌ها وارد مذاکره شده‌ایم. علاوه بر این درخواست‌هایی را هم از بخش‌های داخلی داشته‌ایم که امیدواریم در نهایت بتوانیم به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم.

    وی اضافه کرد: همچین برنامه های را برای مذاکره با طرف عمانی داریم چراکه آنها تمایل زیادی برای همکاری با ایران در این زمینه دارند. به نظر می‌رسد تا آذرماه به توافق با عمان و امارات در این بخش دست پیدا کنیم.

    مبارکی با اشاره به اینکه زمانی که عملیاتی کردن قطب سوم خودروسازی به فاز 9 برسد در واقع 20 هزار اشتغال وجود خواهد آمد، گفت: رویکرد اصلی ما در قطب سوم خودروسازی فعالیت بخش خصوصی است و برای تحقق این موضوع تمام تلاش خود را خواهیم نمود.

    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تأکید بر اینکه هیچ منعی برای اعلام پیشنهاد سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای فعالیت در قطب سوم خودروسازی وجود ندارد، تصریح کرد: البته با کره‌‌ای‌ها و چینی‌ها نیز در حال مذاکره هستیم و هنوز به نتیجه نهایی دست پیدا نکرده‌ایم.  امیدواریم در این منطقه خودرویی از نظر کیفیت و قیمت مناسبو قابل  رقابت تولیدات بین المللی تولید شود.

    وی اضافه کرد: دولت فقط بستر لازم را برای عملیاتی سازی قطب سوم خودروسازی در بخش چابهار مهیا می‌کند و مابقی فقط در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

    مذاکرات برای تولید خودروهای هیبریدی در چابهار

    قطب سوم خودروسازی با حضور رنو و نیسان

    تیسکو: قیمت 35 تا 40 درصد کمتر از خودروهای وارداتی خواهد بود.

    دیدگاه خود را بنویسید

    کیوسک مطبوعاتی