پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مشخصات انواع خودروی پراید: هاچ بک، صبا،141 و 131، پرفروش‌های سایپا

یکی از خودروهای پرفروش در ایران که نزدیک به سه دهه عمر دارد، پراید است. این ماشینِ ارزان قیمت تا کنون در مدل‌ها و تیپ‌های مختلف به بازار عرضه شده است. با ما همراه باشید تا نگاهی به مدل‌های مختلف این خودروی اقتصادی و پرفروش بیاندازیم. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو یکی از خودروهای […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۱۷ آذر ۱۴۰۰

یکی از خودروهای پرفروش در ایران که نزدیک به سه دهه عمر دارد، پراید است. این ماشینِ ارزان قیمت تا کنون در مدل‌ها و تیپ‌های مختلف به بازار عرضه شده است. با ما همراه باشید تا نگاهی به مدل‌های مختلف این خودروی اقتصادی و پرفروش بیاندازیم.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

یکی از خودروهای پرفروش در ایران که نزدیک به سه دهه عمر دارد، پراید است. این ماشینِ ارزان قیمت تا کنون در مدل‌ها و تیپ‌های مختلف به بازار عرضه شده است. با ما همراه باشید تا نگاهی به مدل‌های مختلف این خودروی اقتصادی و پرفروش بیاندازیم.

نگاهی به تاریخچه پراید

از سال 72 که پراید برای اولین بار در کشورمان تولید شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت تا کنون این خودرو در مدل‌های مختلف به بازار عرضه شده است. پراید که بر پلتفرم X100 سایپا ساخته شده با مدل‌های اولیه نسیم و صبا تولید می‌شد. اولی به فرم هاچ بک و دومی به فرم سدان یا صندوق دار بود. پس از آن سایپا پراید 111، 131، 132 و 141 را نیز عرضه کرد که تمامی این مدل‌ها دارای مشخصات یکسانی به لحاظ فنی هستند و تنها تفاوت‌هایی جزیی با هم دارند. پراید 151 یا سایپا 151 هم مدل وانت این خودرو بود که سایپا در سبد محصولات خود قرار داد.

پراید هاچ بک

احتمالاً نام پراید نسیم خیلی برایتان آشنا نیست. این مدل، همان پراید هاچ بک است که دارای مشخصات زیر است:

مدل خودرو پراید هاچ بک
نوع موتور M13
حجم موتور 1323 سی سی
تعداد سیلندر 4
گیربکس 5 سرعته دستی
حداکثر قدرت موتور 63 اسب بخار
حداکثر گشتاور 103 نیوتن متر
شتاب 0-100 13.7 ثانیه
ابعاد طول: 3615 میلیمتر

عرض: 1605 میلیمتر

ارتفاع: 1455 میلیمتر

ظرفیت باک 37 لیتر

پراید هاچ بک 111

پراید هاچ بک یا همان مدل نسیم، فاقد ترمز ضد قفل ABS و فرمان هیدرولیک می‌باشد اما تهویه مطبوع و قفل مرکزی دارد. در مدل نسیم، رنگ سپرها با بدنه متفاوت است. در صورت نادیده گرفتن مسائل ایمنی، وزن کم و در نتیجه شتاب مناسب و کوچک بودن، این خودرو برای تردد داخل شهری بسیار مناسب است.

پراید مدل صبا

مدل صبا صندوق دار، همان مدل نسیم است و همان خصوصیات را دارد. فقط چون این مدل، صندوق دارد، به وزن خودرو حدود 65 کیلوگرم افزوده شده که در نتیجه شتاب آن کمتر است. افزودن صندوق باعث افزایش طول صبا به 3935 میلیمتر شده است. این مدل، دارای شیشه گرم‌کن عقب، شیشه بالابر برقی درهای جلو و سیستم تهویه مطبوع است.

پراید 141

مدل 141 که اولین بار سال 82 عرضه شد، کم‌فروش‌ترین مدل این ماشین است. این خودرو که سنگین‌ترین مدل پراید است به لحاظ فنی همان مشخصات مدل 131 و … را دارد. این اتومبیل اولین فیس‌لیفت مدل صبا است و اولین لیفت‌بک تولید ایران می‌باشد؛ چون هم صندوق عقب دارد و هم درِ صندوق عقب مانند هاچ‌بک طراحی شده است در واقع تلفیقی از سدان و هاچ بک است.

در این ماشین جلو پنجره تغییر کرده و دور تا دور آن نوار کرومی قرار گرفته است. خطوط روی در کاپوت هم از دیگر تغییرات این مدل از پراید است.

بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه پراید

همانطور که می‌دانید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه از واجبات خودرویی است که بیمه شخص ثالث اجباری و بیمه بدنه اختیاری است.

در مورد بیمه شخص ثالث باید بگوییم که این بیمه هزینه‌هایی که در اثر تصادف وارد شده را جبران می‌نماید. در رابطه با بیمه، مالک وسیله نقلیه شخص اول، شرکت بیمه شخص ثانی و فرد زیان‌دیده شخص ثالث محسوب می‌شود. جهت خرید و استعلام بیمه شخص ثالث پراید می‌توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/thirdparty/pride

مشخصات مدل 141 را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

مدل خودرو پراید 141
نوع موتور M13
حجم موتور 1323 سی سی
تعداد سیلندر 4
گیربکس 5 سرعته دستی
حداکثر قدرت موتور 71 اسب بخار
حداکثر گشتاور 108 نیوتن متر
شتاب 0-100 14.5 ثانیه
ابعاد طول: 3935 میلیمتر

عرض: 1605 میلیمتر

ارتفاع: 1455 میلیمتر

وزن خودرو 940 کیلوگرم
ظرفیت باک 40 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی 6.44

پراید 131

پراید 131 همان مدل صبا است که تغییراتی روی آن صورت گرفته و در واقع فیس‌لیفتی از صبا است. این خودرو همزمان با دو فیس‌لیف دیگر، یعنی سایپا 111 و سایپا 132 عرضه شد. سایپا در این نسخه از طرح چراغ‌های کشیده استفاده کرد که باعث متفاوت‌شدن این خودرو از پراید صبا شده و حالتی کریستالی به آن بخشیده است. چراغ‌های راهنما که در مدل صبا روی سپر بود به داخل چراغ‌های جلو انتقال یافت.

مشخصات فنی پراید 131 را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید:

مدل خودرو پراید 131
نوع موتور M13
حجم موتور 1323 سی سی
تعداد سیلندر 4
گیربکس 5 سرعته دستی
حداکثر قدرت موتور 71 اسب بخار
حداکثر گشتاور 108 نیوتن متر
شتاب 0-100 15 ثانیه
ابعاد طول: 3935 میلیمتر

عرض: 1605 میلیمتر

ارتفاع: 1455 میلیمتر

وزن خودرو 915 کیلوگرم
ظرفیت باک 40 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی 6.44 لیتر

پراید 132

مدل 132 که سایپا در سال 1387 روانه بازار کرد، حاصل تغییرات جزئی در مدل صبا (صندوق دار) است. تغییراتی که در این نسخه از پراید ایجاد شده شامل:

چراغ‌های جلو یکپارچه، طراحی متفاوت چراغ‌های عقب، تغییر محل نصب پلاک و انتقال آن به روی سپر و سپر جدید می‌شود. سپرهای جلو و عقب مدل 132 همرنگ بدنه شدند. این خودرو که در سال 86 عرضه شد ابتدا قدرت 63 اسب بخار و گشتاوری معادل 103 نیوتن‌متر داشت و دارای استاندارد آلایندگی یورو 3 بود ولی سال 89 سایپا موتور آن را ارتقا داد که در کل به لحاظ فنی مشخصات زیر را داراست:

مدل خودرو پراید 132
نوع موتور M13
حجم موتور 1323 سی سی
تعداد سیلندر 4
گیربکس 5 سرعته دستی
حداکثر قدرت موتور 71 اسب بخار
حداکثر گشتاور 108 نیوتن متر
شتاب 0-100 14.5 ثانیه
ابعاد طول: 3952 میلیمتر

عرض: 1605 میلیمتر

ارتفاع: 1455 میلیمتر

وزن خودرو 920 کیلوگرم
ظرفیت باک 40 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی 6.44 لیتر

پراید 111

آخرین مدل پراید، سایپا 111 است که همان خودرو نسیمی است که در سال 72 روانه بازار شد. در سال 89 سایپا تصمیم گرفت فیس‌لیفتی از هاچ بک نسیم و 132 ارائه دهد و آن را جایگزین مدل نسیم کند. نام این خودرو پراید 111 گذاشته شد.

به لحاظ فنی مدل 111 دارای مشخصات درج شده در جدول زیر است:

مدل خودرو پراید 111
نوع موتور M13
حجم موتور 1323 سی سی
تعداد سیلندر 4
گیربکس 5 سرعته دستی
حداکثر قدرت موتور 71 اسب بخار
حداکثر گشتاور 108 نیوتن متر
شتاب 0-100 14.5 ثانیه
ابعاد طول: 3673 میلیمتر

عرض: 1605 میلیمتر

ارتفاع: 1455 میلیمتر

وزن خودرو 905 کیلوگرم
ظرفیت باک 40 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی 6.44

کابین پراید

در آخر باید گفت پراید با توجه به وزن پایینی که دارد، شتاب خوبی ندارد با این حال در کنار معایب آن، به دلیل مصرف سوخت پایین و استهلاک کم قطعات و در دسترس بودن قطعات آن خودروی اقتصادی مناسبی برای مسیرهای شهری می‌باشد. البته سایپا تولید این خودرو را از سال 99 متوقف کرد.

منبع: مجله سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com/mag)

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی