پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اصول رانندگی در هوای برفی و مسیرهای لغزنده

با شروع فصل سرما، بارش برف و لغزنده شدن مسیرها، آمار تصادفات رانندگی نیز بالا می رود. چرا که خودرو در مسیرهای لغزنده و برفی رفتاری عادی از خود نشان می دهد و احتمال بروز حادثه در چنین شرایطی بسیار افزایش می یابد. رانندگی در هوای برفی تفاوت هایی نسبت به رانندگی در شرایط جوی […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۲ دی ۱۴۰۰

با شروع فصل سرما، بارش برف و لغزنده شدن مسیرها، آمار تصادفات رانندگی نیز بالا می رود. چرا که خودرو در مسیرهای لغزنده و برفی رفتاری عادی از خود نشان می دهد و احتمال بروز حادثه در چنین شرایطی بسیار افزایش می یابد. رانندگی در هوای برفی تفاوت هایی نسبت به رانندگی در شرایط جوی عادی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

با آمدن فصل سرما و بارش برف و باران، در جهت کاهش خطرهای احتمالی و جلوگیری از آسیب رسیدن به خود و دیگران باید نکاتی را هنگام رانندگی رعایت کنیم.

رانندگی در شرایط غیر عادی مانند مواقع بارندگی، یخبندان و سرما قواعد مربوط به خود را دارد. همراه داشتن تجهیزات ایمنی یکی از مهمترین نکاتی است که هنگام رانندگی در فصل سرما باید به آن توجه داشت.

اقدامات خطرآفرین در چنین شرایطی، نه‌تنها امنیت خودمان را تهدید می‌کند، بلکه می‌تواند برای اطرافیان و خودروهای دیگر هم پیامدهای جبران‌ناپذیری داشته باشد. بنابراین رانندگی در هوای برفی و در طول یک سفر زمستانی نیاز به احتیاط بیشتری دارد.


افسار لاستیک در مسیر برفی/ با انواع زنجیر چرخ و کاربردهای آن آشنا شوید


پیش از شروع یک سفر زمستانی و رانندگی در هوای برفی لازم است به موارد زیر توجه کنید:

۱- چکاپ خودرو: این مورد برای هر سفری و هر فصلی لازم است، اما اهمیت آن برای سفر زمستانی چند برابر است.

۲- تهیه لوازم شخصی لازم: بدیهی است لباس گرم و پتو برای سفر زمستانی با خودرو ضروری است. همچنین همراه داشتن چند گونی هم می‌تواند زمانی که سطح جاده یخ زده است مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. همراه داشتن تنقلات، آجیل و نوشیدنی گرم هم در مسیرهای سرد و برفی بسیار لازم است.

۳- تهیه لاستیک سالم و مناسب: لاستیک‌ها انواع گوناگونی دارند. تفاوت اصلی‌شان در آج آن‌هاست. اما عملکرد آن‌ها در سطوح یخی و لغزنده تفاوتی ندارد. در این شرایط حتما باید از لاستیک‌های میخ‌دار یا زنجیر چرخ استفاده شود. همچنین لاستیک‌های رادیال هم مناسب چهار فصل سال هستند و می‌توانید برای امنیت بیشتر از آن‌ها استفاده کنید.

۴- بررسی پیش‌بینی‌های آب و هوا: این مورد به ویژه در زمستان ضروری است، اما با این حال باز هم ممکن است که پیش‌بینی‌ها کمی تغییر کنند. این آگاهی از آب و هوا پیش از سفر، موجب می‌شود که چه به لحاظ تجهیزات و چه به لحاظ روانی آماده‌تر باشید.


بخاری خودرو و هرآنچه باید از عملکرد و دلایل خرابی آن بدانید


بهترین راه برای دور زدن در مسیرهای لغزنده

حرکت کردن، ترمز کردن و پیچیدن را می توان 3 فعالیت اصلی حین رانندگی برشمرد. در هوای برفی برای آسان شدن کنترل خودرو و جلوگیری از حادثه، بهتر است این 3 کار را جداگانه انجام دهید.

به عنوان مثال هنگامی که در هوای برفی به دور برگردان یا پیچ تند می‌رسید، بهتر است از مدتی قبل سرعت خود را کم کرده و پس از رسیدن به پیچ به آرامی دور بزنید و سپس دوباره پا را روی پدال گاز فشار دهید. ترمز کردن و پیچیدن به طور همزمان می‌تواند موجب سُر خوردن خودرو شود.

هنگام رانندگی در هوای برفی سرعت خودرو را پایین نگه دارید

رانندگی با سرعت زیاد در هوای برفی عامل اصلی از دست دادن تعادل خودرو و لیز خوردن است. خودرو برای توقف در هوای برفی ۴ تا ۱۰ برابر زمان بیشتری نسبت به توقف در شرایط  عادی نیاز دارد. در نتیجه کاهش میانگین سرعت در این فصل باعث اطمینان بیشتر می‌شود. همچنین بهتر است در هوای برفی چراغ‌های خودرو را روشن کنید. قرار دادن یک لباس یا پارچه روشن روی آنتن رادیو موجب می‌شود تا در روز بهتر دیده شوید.

استفاده از زنجیر چرخ و لاستیک یخ‌شکن از ضروریات رانندگی در جاده ها و خیابان های پوشیده از برف است.

در این شرایط حتما باید با دنده سنگین حرکت کنید و آهسته برانید. اگر خودروی شما در برف متوقف شد، ابتدا برف را از زیر و جلوی لاستیک‌ها کنار بزنید و در صورتی که سطح آسفالت یخ زده بود، از گونی استفاده کنید. زیر پایی‌ها را در زیر چرخ‌ها قرار دهید و خودرو را با دنده ۲ به آرامی به حرکت درآورید.

همچنین هنگام حرکت با دنده عقب در برف و یخ در صورت سر خوردن خودرو، ترمز نگیرید. در این حالت سریعا ماشین را در دنده سنگین (یک) قرار دهید و کلاچ را تا وسط نگه دارید و بوسیله عمل نیم کلاچ و درگیر کردن دنده‌ها خودرو را متوقف کنید.

فراموش نکنید که احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی و احتیاط در هر شرایطی می‌تواند امنیت شما و همراهانتان را تامین کند؛ به ویژه در زمستان هرگونه بی‌احتیاطی و سبقت و سرعت غیرمجاز می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری داشته باشد.

اگر خودرو سُر خورد چکار کنیم؟

یکی از موقعیت های خطرناک و اضطراب آور در مسیرهای برفی، زمانی است که خودرو از کنترل خارج می شود و سُر می خورد. احتمال رخ دادن این اتفاق سر پیچ ها بیشتر است. علاوه بر اینکه در چنین شرایطی باید مهارت و تسلط کافی در رانندگی داشته باشید، لازم است آرامش و خونسردی خود را نیز حفظ کنید.

در صورت از کنترل خارج شدن قسمت عقب خودرو، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به هیچ عنوان ترمز نکنید و با فشردن پدال گاز می‌توانید کمی از کنترل از دست رفته را بدست بیاورید (شاید به نظر عجیب باشد اما حقیقت دارد!). اما اگر خودرو بدون فرمان پذیری به سمت جلو سر خورد، اولین کار ترمز کردن (به آرامی) است. سپس باید سعی کنید که به وسیله فرمان کنترل خودرو را به دست آورید.

اما در مجموع می توان گفت بهترین راه برای پیشگیری از لغزش در مسیر لغزنده این است که پدال گاز و ترمز را رها کنید. در این شرایط فقط لازم است که خودرو را با فرمان کنترل کنید. پیشنهاد می‌کنیم فرمان خودرو را هم جهت با حرکت خودرو هدایت کنید.

استفاده نکردن از ترمز دستی

هنگام پارک کردن خودرو در روز‌های سرد و برفی از ترمز دستی استفاده نکنید، چون احتمال دارد لنت‌های ترمز یخ زده و به دیسک بچسبد و چرخ‌ها قفل کرده و به هنگام حرکت مجدد باعث بروز مشکل و به مرور زمان باعث فرسودگی سریع لنت‌ها بشود.

هنگام رانندگی در هوای برفی با توجه به اینکه لنت‌ها تا حدودی گرم است (بخاطر ترمز گرفتن مکرر)، سطح آن‌ها مرطوب و خیس است و به هنگام توقف و سرد شدن لنت ها، رطوبت و آب موجود بر سطح آن‌ها یخ می‌زند.

در این هنگام (موقع توقف) اگر از ترمز دستی استفاده کنید لنت‌ها یخ زده و به دیسک خواهد چسبید. برای پیشگیری از این اتفاق احتمالی به هنگام توقف و پارک کردن خودرو از دنده استفاده کنید و اگر در سرازیری توقف کرده اید برای اطمینان بیشتر جلوی لاستیک‌ها آجر یا سنگ قرار دهید.

اگر ناگهان با مانعی در چند متری خود مواجه شدید و متوجه عملکرد ضعیف ترمز شدید، می‌توانید نیم دور فرمان را بگردانید و با کشیدن ترمز دستی و سپس به سرعت معکوس کردن و چرخانیدن فرمان به مقدار همان نیم دور در جهت عکس بدون تغییر مسیر خود، ماشین را با زاویه حدود ۳۰ درجه کنترل کنید این کار مسیر ایستادن را تا ۲۰درصد کوتاهتر می‌کند.

اگر در جاده برفی یا بارانی ترمز بریده باشید، به علت لغزنده بودن سطح جاده خیلی آرام از ترمز دستی استفاده کنید، چون اگر ترمز دستی بطور سریع کشیده شود یا ترمز دستی بریده می‌شود و یا چرخ‌ها نیز بواسطه لغزنده بودن جاده قفل خواهد کرد.

اگر برف گیر شدیم و در جاده ماندیم چکار کنیم؟

اگر هنگام طوفان و کولاک و یا بارش برف سنگین در جاده گرفتار شدید، در خودرو بمانید برای آوردن نیروی کمکی خودرو را‌ ترک نکنید. مگر این که ساختمانی مناسب در آن نزدیکی مشاهده شود که بتوانید در آن پناه بگیرید. مراقب باشید، به خاطر بارش برف فاصله‌ها واقعی به نظر نمی‌آیند، ممکن است ظاهراً ساختمانی نزدیک بنظر برسد، ولی برای پیاده روی در برف شدید خیلی دور باشد.

در صورتی که به هر دلیل در هوای سرد برای مدت طولانی برای تعمیر خودرو متوقف شدید، برای جلوگیری از یخ زدن و خشک شدن دست‌ها می‌توانید مقدار کمی گریس به دست‌های خود بمالید گریس بصورت عایق میان هوای بیرون و دست شما عمل کرده و به گرم ماندن دست هایتان کمک خواهد کرد.


حرفه ای برانیم/ این عادت های غلط در رانندگی را ترک کنید!


توجه داشته باشیدیکی از خطرناک‌ترین شرایط جاده‌ها، زمان آغاز بارش است. با آغاز بارندگی، قطرات باران با گرد و خاک و آثار باقیمانده از لاستیک و روغن در خلل و شکاف آسفالت ترکیب می‌شود و سطحی لغزنده به وجود می‌آید.

در این شرایط میزان اصطکاک خودرو با سطح جاده کاهش می‌یابد و احتمال سر خوردن افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین در نخستین دقایق آغاز بارندگی، حتما با احتیاط و سرعت پایین و یکنواخت رانندگی کنید و در پیچ‌ها احتیاط بیشتری داشته باشید. از ترمز ناگهانی و تغییر دنده از سبک به سنگین خودداری کنید.

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی