پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

معرفی خودروهای کم مصرف که رفیق جیب صاحبشان هستند

با توجه به حواشی همیشگی که پیرامون قیمت بنزین وجود دارد و از آنجایی که مصرف سوخت همواره به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های خریداران خودو مطرح است، تصمیم گرفتیم در این مقاله تعدادی از خودروهای کم مصرف داخلی و خارجی بازار ایران را معرفی کنیم. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو اگر […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۹ فروردین ۱۴۰۱

با توجه به حواشی همیشگی که پیرامون قیمت بنزین وجود دارد و از آنجایی که مصرف سوخت همواره به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های خریداران خودو مطرح است، تصمیم گرفتیم در این مقاله تعدادی از خودروهای کم مصرف داخلی و خارجی بازار ایران را معرفی کنیم.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

اگر خیلی ماشین باز نباشید و حاضر نشوید خودرو مورد علاقه تان را بدون در نظر گرفتن پارامترهای اقتصادی و منطقی خریداری کنید، یکی از مهمترین مواردی که هنگام خرید یک خودرو به آن اهمیت می دهید، مصرف سوخت است. برای بعضی افراد که ساعات زیادی را در طول روز با خودرو تردد می کنند، میزان مصرف سوخت قطعا یکی از پارامترهای تعیین کننده هنگام خرید خودرو است.

با توجه به محدودیت سوخت های فسیلی و قیمت بالای آن در جهان، بسیاری از خودروسازان به سمت تولید محصولاتی که از سوخت های پاک استفاده می کنند. نتیجه این رویکرد، تعداد قابل توجهی از خودروهای الکتریکی و هیبرید است که در چند سال اخیر به بازار آمده اند و روز به روز تنوعشان بیشتر می شود. البته نباید فراموش کرد که خودروهای برقی به دلیل تکنولوژی ساختشان، قیمت بالاتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند. اما در بیشتر کشورهای جهان، برای تشویق مردم به استفاده از خودروهای برقی، تسهیلاتی برای خرید چنین خودروهایی درنظر گرفته شده است.

خودروهای برقی چینی

اما به کشور خودمان ایران می آییم. اگر بخواهید ماشین بخرید و میزان مصرف سوخت یکی از دغدغه های شما هنگام خرید خودرو باشد، باید سراغ کدام ماشین ها بروید؟ بازار خودروهای وارداتی که چند سالیست بروزرسانی نشده و همه خودروها تولید 3،4 سال پیش هستند. اما خوشبختانه در دوره ای که واردات خودرو آزاد بود، تعدادی از شرکت های واردکننده اقدام به عرضه خودروهای الکتریکی و هیبرید در ایران کردند. البته این خودروها با توجه به ممنوعیت واردات خودرو، افزایش قیمت ارز و الکتریکی بودن در دسته گران قیمت ها قرار می گیرند و در دسترس همه خریداران نیستند.

در بازار خودروهای داخلی هم با توجه به تنوع پایین محصولات تولید شده به دلیل تحریم ها و تکنولوژی قدیمی به کار رفته در خودروها، گزینه های پیش رو همان خودروهای همیشگی هستند که بسیاری از مردم با آن ها آشنایی دارند و تنها تمایزشان، مصرف سوخت اقتصادی تر نسبت به دیگر خودروهاست. طبق بررسی‌های انجام گرفته، هم‌اکنون حدود ۷۰ درصد خودروهای داخلی از موتورهای پرمصرف با فناوری‌‏های نه چندان جدید، استفاده می‌کنند. همچنین به‌طور متوسط ۳۰ درصد مصرف سوخت خودرو‌های ایرانی بیشتر از خودرو‌های خارجی مشابه خود است.  همچنین تلاش بعضی از خودروسازان در ساخت خودرو الکتریکی ایرانی تا کنون بی نتیجه بوده و هیچ خودرو الکتریکی ایرانی با تیراژ بالای تولید در کشور وجود ندارد.

تحویل خودروهای داخلی

در ادامه به معرفی تعدادی از خودروهای کم مصرف وارداتی و داخلی می پردازیم. مصرف سوخت این خودروهای به صورت ترکیبی محاسبه شده است. به صورت متداول، برای تعیین مصرف سوخت یک خودرو، میانگینی از مصرف سوخت در جاده‌های برون‌شهری و ترافیک درون‌شهری محاسبه می شود و در نهایت مصرف سوخت ترکیبی یک خودرو اعلام می شود. پیش از معرفی خودروهای کم مصرف ایرانی و خارجی، مواردی که باعث افزایش مصرف سوخت یک خودرو می شوند را به صورت لیست وار مطرح می کنیم.

١- تنظیم نبودن موتور

٢-خاموش نکردن خودرو هنگام توقف

٣- سرویس نامنظم خودرو و استفاده از روغن موتور نامناسب که باعث افزایش اصطکاک میان قطعات موتور می شود

٤- بد کار کردن سنسور اکسیژن و فیلتر هوا

٥-همیشه روشن نگه داشتن سیستم تهویه خودرو

٦-احتراق ناقص و یا عملکرد ضعیف شمع ها

٧-مسدود شدن فیلتر سوخت

٨- کیفیت ضعیف سوخت

٩-هم تراز نبودن چرخ ها

١٠- درست کار نکردن پیستون های ترمز

١١-عادت های بد در رانندگی

١٢-رانندگی با سرعت و دور موتور بالا و تعویض نکردن به موقع دنده ها

١٣-مشکلات سیستم پاشش سوخت مربوط به موتور

١٤-تزریق بد سوخت


پژو 206

پژو 206

تیپ 2: میزان مصرف سوخت ترکیبی : ۶/۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر/ ظرفیت باک: ۵۰ لیتر

تیپ 5: میزان مصرف سوخت ترکیبی : ۶/۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر/ ظرفیت باک : ۵۰ لیتر

پژو 206 از جمله کم مصرف ترین خودروهای داخلی به شمار می رود. بیش از ۲۰ میلیون دستگاه پژو ۲۰۶ در سراسر جهان تولید شده و شرکت ایران‌ خودرو، یکی از مهم‌ترین پایگاههای تولید این خودرو در جهان به شمار می‌رود. این محصول نام آشنای ایران‌خودرو با وجود گذشت ۱۸ سال از عرضه آن و بهره‌گیری از استاندارد آلایندگی یورو ۴، یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای ایران محسوب می‌شود.

یک هاچ بک جمع و جور که شاید به دلیل فضای محدود اتاق و صندوق عقب چندان برای خانواده ها مناسب نباشد، اما مصرف سوخت پایین و ابعاد جمع و جور آن باعث می شود بهترین گزینه برای رفت و آمدهای روزمره باشد به کسانی که به دنبال خودرویی کم مصرف هستند توصیه شود.

موتور پژو 206

مصرف سوخت پژو 206 تیپ 2 با موتور TU3 به حجم ۱.۴ لیتر، از 206 تیپ 5 با موتور TU5 کمتر است. این موتور ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می کند و با یک گیربکس 5 دنده دستی جفت می شود. مصرف سوخت این پیشرانه در سیکل ترکیبی تنها ۶/۴ لیتر در هر صد کیلومتر است. مصرف سوخت پژو 206 تیپ 2 در سیکل شهری ۸/۹ لیتر و در سیکل جاده‌ای ۵ لیتر در هر صد کیلومتر است.

اما می توان گفت بهترین نمونه پژو 206 در ایران، تیپ 5 است. پژو 206 در این تیپ به پیشرانه پر قدرت تر TU5 مجهز شده و در عمل خودرویی چابک اما کم مصرف و اقتصادی است. این پیشرانه 1.6 لیتری 16 سوپاپ طبق اعلام رسمی شرکت سازنده، در هر 100 کیلومتر، 6.6 لیتر بنزین می سوزاند. وزن پایین این خودرو و تناسب اتاق و موتور باعث شده تا علاوه بر مصرف سوخت مناسب، استهلاک پایین و شتاب بالایی داشته باشد.

خانواده پراید

تیبا: میزان مصرف سوخت ترکیبی : ۶/۵۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر/ ظرفیت باک : ۴۱ لیترپ

پراید: میزان مصرف سوخت ترکیبی : ۶/۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر/ ظرفیت باک: ۳۷ لیتر

کوییک: میزان مصرف سوخت ترکیبی : ۷/۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر/ ظرفیت باک 41 لیتر

ساینا: میزان مصرف سوخت ترکیبی : ۷/۰۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر/ ظرفیت باک : ۴۱ لیتر

پراید از سال ۷۳ وارد بازار خودروی ایران شد و تولید آن تا بیش از ۲۰ سال در کشور ادامه داشت. یکی از مهمترین مزیت های این خودرو که از همان ابتدا مورد توجه خریداران ایرانی قرار گرفت، مصرف سوخت بسیار پایین آن بود. . پراید که در سال‌های اول با سیستم کاربراتوری تولید می‌شد، مصرف سوخت پایینی داشت؛ اما با ایجاد تغییرات در آن و بهینه‌سازی موتور، سیستم انژکتوری در آن جایگزین سیستم کاربراتوری شد و به این ترتیب پراید با موتور ۱/۳ لیتری برای طی کردن مسافت 100 کیلومتری ۶/۹ لیتر بنزین نیاز داشت. مصرف سوخت پراید در سیکل شهری ۹/۶ لیتر و در سیکل جاده‌ای ۵/۶ لیتر در هر صد کیلومتر است.

پراید و تیبا

درباره پراید و کم‌مصرف بودن چند نکته قابل ذکر است. اول این‌که پراید با توجه به وزن بدنه، حجم موتور، توان ۷۳ اسب بخار و گشتاور ۱۰۸ نیوتن‌متر، چندان هم کم‌مصرف نیست. درواقع یک موتور و سیستم سوخت‌رسانی بی‌نقص و بهینه با این شرایط سوخت کمتری نیز مصرف می‌کند. به‌ خصوص این‌که پراید در سال‌های آخر تولید و جایگزینی سیستم انژکتوری ساخت داخل، مصرف بیشتری پیدا کرده بود و بعضا معادل ۸ لیتر در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی بنزین می‌سوزاند.

پراید 111

در سال ۸۹ شرکت سایپا با هدف ارتقاء سطح کیفی محصولات خود، تولید پراید را براساس پلت‏فرم جدیدی تحت عنوان X100 تغییر داد. سایپا 111 یکی از اعضای همین خانواده است که با موتوری به حجم ۱،۳۲۳ سی‏‌سی و جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی در مدل ارتقاء یافته با استاندارد آلایندگی یورو ۲، قدرتی معادل ۷۳ اسب‏ بخار و گشتاوری برابر با ۱۰۸ نیوتن ‏متر تولید می‌‌کند. مصرف سوخت این ماشین ۸۹۰ کیلوگرمی در سیکل ترکیبی ۶/۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بوده که به نسبت حجم موتور در مقایسه با سمند LX مصرف بالاتری دارد!

ساینا

محصولات پلتفرم X200 سایپا نیز خودروهایی از جمله تیبا و تیبا ۲ را شامل می شود. این خودرو در هر 100 کیلومتر زیر 7 لیتر بنزین مصرف می کنند. مصرف سوخت تیبا ۲ به ۶/۵۳ لیتر و تیبا صندوق‌دار به ۶/۹۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می رسد و هر دو از کم‌ مصرف ترین خودروهای داخلی به شمار می‌روند. ساینا هم از همان موتور ۱،۵۰۳ سی‌سی تیبا استفاده می‌کند و ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید می کند. شاید آمار فنی ساینا روی کاغذ بسیار ناامیدکننده به نظر رسد، اما به دلیل وزن خالص ۱،۰۵۰ کیلوگرم، می‌تواند در زمانی حدود ۱۲ تا ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. میانگین مصرف سوخت ساینا در مدل‌های مجهز به گیربکس ۵ دنده دستی دستی و CVT  اتوماتیک، حدود ۷ تا ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (مصرف سوخت ترکیبی ۷/۰۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) است.

کوییک نیز از همین پیشرانه 1.5 لیتری بهره می برد. مگاموتور روی پیشرانه M15 بهینه سازی هایی انجام داده تا نمونه‌ جدید با کد M15GSI مصرف سوخت کمتری داشته باشد. نصب سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و دریچه‌ی گاز برقی، مهم‌ترین تفاوت این پیشرانه با موتور قبلی است که روی کوییک S هم نصب می‌شود. مصرف سوخت این خودرو طبق اطلاعات رسمی ۷/۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است.

تارا اتوماتیک

تارا

میزان مصرف سوخت ترکیبی : ۶/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر/ ظرفیت باک : ۵۰ لیتر

تارا از محصولات جدید ایران خودرو است که از پیشرانه‌ EC5 با حجم ۱٫۶ لیتر بهره می برد. این پیشرانه شباهت بسیاری به پیشرانه TU5 دارد و از نظر قدرت و گشتاور، تفاوت چندانی با نمونه‌ مورد تأیید پژو فرانسه ندارد. پیشرانه تارا ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می کند. میانگین مصرف سوخت محصول جدید ایران‌خودرو با بنزین تولید ایران ۶/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. البته این در حالیست که پژو ۳۰۱ ساخت فرانسه با موتور مشابه ۶٫۶ لیتر بنزین استاندارد اروپا در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند.

H30 کراس-ایران خودرو

دانگ فنگ H30 کراس

میزان مصرف سوخت ترکیبی : ۷/۰۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر/ ظرفیت باک : ۵۱ لیتر

H30 کراس محصول خودروسازی دانگ فنگ چین است که توسط ایران خودرو مونتاژ و به بازار عرضه شده. این خودرو از همان پیشرانه TU5 بهره می برد، اما به دلیل استفاده از جعبه دنده اتوماتیک و وزن بیشتر از پژو 206، حدود 7.04 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر می سوزاند. این خودرو با این میزان مصرف سوخت می تواند انتخاب مناسبی برای کسانی که قصد خرید یک خودرو اقتصادی را دارند باشد.

سمند سال بهینه

سمند LX با پیشرانه EF7

میزان مصرف سوخت ترکیبی  : ۷/۵۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر/ حجم باک ۶۶ لیتر

سمند از جمله خودروهای ایرانی به شمار می‌رود که با موتورها و مدل‌های متنوعی تولید شده است. نسخه LX این خودرو از موتور محبوب EF7 بهره می‌برد. این پیشرانه ۱/۷ لیتر حجم دارد و با ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور، جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی و بدنه‌ای سنگین، در هر 100 کیلومتر ۷/۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند. این مصرف سوخت برای سدان میان‌سایز نسبتا سنگین سمند مناسب و بهینه است. سمند می‌تواند با توجه به مشخصات این پیشرانه، استاندارد آلایندگی یورو ۴ را پاس کند.

ام وی ام 110

ام وی ام 110 اس

میزان مصرف سوخت ترکیبی : 4.2 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر/ ظرفیت باک : 35 لیتر

ام وی ام 110 از اولین و ارزان‌ترین خودروهای چینی بود که در سال ۸۴ وارد کشور شد. اولین محصول ام وی ام در ایران که با 2 پیشرانه ۳ و ۴ سیلندر عرضه می‌شد، با اقبال مناسبی رو‌به‌رو شد. قیمت مناسب و ظاهر متفاوت نسبت به سایر ارزان‌قیمت‌های بازار باعث شد تا۱۱۰ به سرعت به یکی از اولویت‌های خریداران یک هاچ‌بک جمع‌وجور و کم‌مصرف تبدیل شود. پس از مدل اولیه، در سال 1394 نسل جدید این هاچ بک کوچک با چهره ای متفاوت و پسوند S به ایران آمد.

پیشرانه 3 سیلندر یک لیتری ام وی ام 110 S می تواند 68 اسب بخار قدرت تولید کند. شاید ام وی ام 110 خودرویی پرقدرت و مناسب استفاده خانوادگی و سفر نباشد، اما با مصرف سوخت بسیار پایین و ابعاد کوچک، یکی از مسکن های تردد در ترافیک روزمره شهرهای شلوغ به شمار می رود. این هاچ بک کوچک چینی در هر 100 کیلومتر تنها 4.2 لیتر بنزین مصرف می کند و باک 35 لیتری اش به این زودی ها خالی نمی شود!


کیا پیکانتو

کیا پیکانتو

میزان مصرف سوخت ترکیبی : ۵/۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر/ ظرفیت باک: ۳۵ لیتر

شاید قبل ترها خرید پیکانتو با قیمت زیر 100 میلیون تومان منطقی به نظر می رسید. هاچ بکی کوچک و بامزه که جان می دهد برای رفت و آمد در خیابان های شلوغ. اما در شرایط فعلی بازار و بعد از گرانی ها، پیکانتو یک هاچ بک نسبتا گران قیمت به شمار می رود. طراحی بدنه و کابین پیکانتو نسبت به هاچ بک های تکراری بازار ایران جذاب تر و دلنشین تر است.

پیکانتو نسبت به کلاس بدنه و قیمتش آپشن های خوبی را در اختیارتان قرار می دهد. اما فضای کابین و صندوق بار کوچکی دارد و فقط به درد رفت و آمدهای روزمره شهری می خورد. یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ که ۱۲۴۸ سی‌سی حجم دارد، مامور شده تا قوای محرکه این جارو برقی کوچک را تامین کند! کیا پیکانتور که از گیربکس اتوماتیک بهره می برد، تنها 5.3 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر مصرف می کند. پس اگر این خودرو را داشته باشید، دیر به دیر گذرتان به پمپ بنزین ها می افتد.

 

هیوندای سوناتا هیبرید

میزان مصرف سوخت ترکیبی : ۴/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر/ ظرفیت باک : ۶۰ لیتر

هیوندای سوناتا هیبرید با 2 چهره قدیمی و جدید به ایران آمد. پای مدل جدیدترین در آخرین ماه های واردات خودرو به کشور باز شد و در 3 تیپ  و در 3 تیپ GLS،GL  و GLS پلاس به ایران آمد.  هیوندای سوناتا هیبرید از چرخه برقی-بنزینی متشکل از یک موتور 4 سیلندر بنزینی 2 لیتری با تکنولوژی GDI و یک موتور برقی 56 کیلوواتی بهره می‌برد. توان پیشرانه بنزینی 156 اسب‌بخار و توان موتور برقی 51 اسب‌بخار است که این مجموعه روی هم 201 اسب‌بخار را به محور جلو منتقل می‌کند. موتور بنزینی 193 نیوتن‌متر و موتور برقی 205 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند تا سوناتا هیبرید 2018 در شروع حرکت کاملا تروفرز و پرشتاب به نظر برسد. این سدان بزرگ و جادار با آپشن های رنگارنگ و موتور پرقدرت، در زمینه مصرف سوخت خرج چندانی روی دستتان نمی گذارد. چرا که مصرف سوختش در هر 100 کیلومتر کمتر از 5 لیتر است.

میتسوبیشی میراژ

میتسوبیشی میراژ

میزان مصرف سوخت ترکیبی : ۴/۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر/ ظرفیت باک: ۳۵ لیتر

اگر برای رفت و آمدهای روزمره در شهری شلوغ، به دنبال هاچ بک های کوچکی هستید که طراحی مدرنی هم داشته باشد، میراژ می تواند گزینه جذاب و متفاوتی نسبت به هاچ بک های رایج بازار باشد. در دوره ای که آرین موتور به عنوان نمایندگی رسمی میتسوبیشی حضور پررنگی در ایران داشت، میراژ از جمله محصولات پرطرفدار این شرکت به شمار می رفت. خریداران میراژ می‌توانند در مدل 2017 پکیجی از تغییرات مختلف در طراحی بدنه، طراحی کابین، فهرست تجهیزات و تغییرات جزیی در بخش فنی را داشته باشند.

میتسوبیشی میراژ 2018 (3)

یک پیشرانه ۳ سیلندر ۱۲ سوپاپ در کاپوت جمع‌وجور میراژ جا خوش کرده. قدرت این پیشرانه ۱۲۰۰ سی‌سی با تغییراتی جزیی نظیر رول‌راکرهای جدید، از ۷۴ اسب‌بخار به ۷۸ اسب در 6 هزار دوربردقیقه رسیده است. گشتاور اما ثابت مانده و همان ۱۰۰ نیوتن‌متر در دور ۴۰۰۰ است. این پیشرانه را یک گیربکس CVT همراهی می کند. مصرف سوخت این کوچولوی ژاپنی تنها ۴/۶ لیتر در هر 100 کیلومتر است و در این مسافت کمتر از 110 گرم موارد آلاینده تولید می کند.

تویوتا CH-R

میزان مصرف سوخت ترکیبی : ۳/۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر/ ظرفیت باک: ۵۰ لیتر

تولید C-HR از سال 2016 آغاز شده و جالب اینجاست که بر خلاف رسم معمول، این کراس اوور اسپرت همزمان با بازارهای جهانی در ایران عرضه شد. طراحی این خودرو کاملا رادیکالی و ساختارشکنانه بوده و با گذشت چند سال از عمرش، هنوز هم جذاب و مدرن به نظر می رسد. تویوتا C-HR بر پایه پلت‌فرم TNGA  ساخته شده و از این نظر با تویوتا پریوس مشترک است. علاوه بر پیشرانه‌های بنزینی، نسخه هیبریدی C-HR نیز به بازار عرضه شد. جالب است بدانید اکثر نسخه‌های در نظرگرفته‌شده برای بازار اروپا هیبریدی هستند. 2 نسخه بنزینی و هیبریدی C-HR توسط ایرتویا وارد ایران شده است.

نمونه هیبرید از یک پیشرانه بنزینی 1.8 لیتری بنزینی و یک موتور برقی 650 ولتی بهره می برد که سقف قدرت اش در مجموع به 122 اسب بخار می رسد. پیشرانه  این شاسی‌بلند اسپرت با یک گیرباکس CVT مولتی‌درایو جفت می شود. می توان گفت CH-R از کم مصرف ترین کراس اوورهای موجود در ایران است و در هر 100 کیلومتر، طبق اعلام رسمی، 3.9 لیتر بنزین مصرف می کند.

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس

میزان مصرف سوخت ترکیبی : ۳/۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر/ ظرفیت باک: ۴۳ لیتر

امکان ندارد بحث خودروهای کم مصرف باشد و اسمی از تویوتا پریوس به میان نیاید. پریوس یکی از کم مصرف ترین و اقتصادی ترین خودروهای جهان است و در کشورهای مختلف فروش قابل توجهی را تجربه کرده است.  جالب است بدانید تویوتا پریوس در سراسر دنیا به عنوان یکی از خودروهای پیشگام در کاهش آلایندگی شناخته می‌شود و به آن لقب خودرو سبز داده‌اند.

خط تولید خودرو پریوس

پریوس جدید مثل دیگر خودروهای هیبریدی توسط یک موتور برقی و یک موتور بنزینی قدرت خود را تامین می کند. پیشرانه بنزینی 1.8 لیتری با چرخه اتکینسون کار می‌کند و 12 اسب‌بخار قدر در اختیار راننده قرار می‌دهد. موتور برقی نیز از 2 واحدMG1  و MG2 تشکیل شده و در سرعت‌های کم‌تر از 45 کیلومتر، هنگام دنده‌عقب و در حالت سکون پیشرانه برقی بدون هیچ صدایی کار می‌کند. در این حالت مصرف سوخت و آلایندگی به صفر می‌رسد. اما در صورت فشار آوردن به خودرو و بالا بردن دور موتور، پیشرانه بنزینی نیز وارد مدار شده و موتور برقی را نیز شارژ می‌کند. حالت‌های رانندگی نیز در 3 وضعیت ECO،EV  و پاور تنظیم می‌شود. هم‌چنین پریوس به ترمز احیاکننده نیز مجهز شده که در سراشیبی‌ها نیروی ترمز را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. پریوس با باک 40 لیتری مسافت 900 کیلومتری را طی می‌کند و مصرف سوخت‌اش به کمتر از 4 لیتر در 100 کیلومتر می‌رسد.

نوشته: میلاد میرعابدینی

برچسب‌ها :

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی