پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دلایل سر و صدای اضافی خودرو و راه های رفع این مشکل

در ادامه مقالات آموزشی/کاربردی مربوط به خودرو ، اینبار سعی داریم سراغ موضوعی برویم که چالش بسیاری از ماشین سوارهای ایرانیست و سوالات متعددی در این زمینه دارند. در اینجا می خواهیم دلایل سر و صدای اضافی خودروها و راه حل هایی برای رفع این سر و صداهای اعصاب خرد کن را باهم بررسی کنیم. […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۳۰ دی ۱۴۰۰

در ادامه مقالات آموزشی/کاربردی مربوط به خودرو ، اینبار سعی داریم سراغ موضوعی برویم که چالش بسیاری از ماشین سوارهای ایرانیست و سوالات متعددی در این زمینه دارند. در اینجا می خواهیم دلایل سر و صدای اضافی خودروها و راه حل هایی برای رفع این سر و صداهای اعصاب خرد کن را باهم بررسی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

این ایراد در خودروهای تولید داخل که بخش قابل توجهی از بازار خودرو را تشکیل می دهند شایع تر است و به دلیل کیفیت نچندان مناسب تولید، سر و صدای اضافی بعد از کارکرد 100 هزار کیلومتر و حتی کمتر، تبدیل به یک اپیدمی میان خودروهای ایرانی شده است.

شاید بعضی صداهای اضافی خودرو در نگاه اول چندان مساله حادی به نظر نرسد، اما وقتی قرار باشد روزانه با این خودرو رانندگی کنید و هرروز این صداها را بشنوید، این ایراد پررنگ تر شده و در بعضی موارد باعث می شود خودرو دل راننده را بزند. اولین قدمی که هر ماشین سواری برای برطرف کردن مشکل سر و صدای اضافی خودرو برمی دارد، تشخیص محل این سر و صدا و عیبیست که باعث این صداها شده است. در موارد بسیاری این تشخیص با اشتباه همراه می شود و هزینه اضافی روی دست مالک خودرو می گذارد و در نهایت به طور کامل رفع نمی شود. اما ما در اینجا سعی داریم در مسیر تشخیص و رفع سر و صدای اضافی خودرو به شما کمک کنیم تا راحت تر از شر این ایراد خلاص شوید.

خودرو از چند‌ هزار قطعه متشکل شده است که به یکدیگر متصل شده‌اند. این قطعات بر اثر استفاده طولانی مدت ممکن است اندکی استحکام اولیه خودرو را از دست بدهند و موجب ایجاد سر و صدای داخل کابین شوند. عوامل متعددی هستند که باعث پدید آمدن این صداها می‌شوند. پستی بلندی‌های سطح جاده‌ها، تایر‌های خودرو و کمک فنر‌ها از جمله مهم‌ترین عوامل هستند. اگر جاده‌ای دارای پستی بلندی‌های غیر استاندارد باشد یا اگر راننده با سرعت زیاد در این نوع جاده‌ها حرکت بکند، به دلیل تکان‌ها شدیدی که بدنه تحمل می‌کند، در طولانی مدت باعث می‌شود تا بدنه خودرو به صدا بیفتد.

کمک فنر‌ها نیز در این امر نقش بسیاری دارند. این قطعات که جزئی از سیستم تعلیق خودرو هستند، پس از مدتی استفاده فرسوده می‌شوند و خاصیت اولیه خود را از دست می‌دهند. اگر به هنگام افتادن در دست انداز‌ها یا سرعت گیرها صداهای غیر عادی از کمک فنرها به گوش رسید، به این معنی است که زمان تعویض آن‌ها فرا رسیده است. تعویض نکردن به موقع آن‌ها موجب افزایش استهلاک و ضربات شدیدتر به اتاق خودرو می‌شود.

از عوامل دیگری که بر این امر تاثیر دارد، نحوه رانندگی کردن خود راننده است. سرعت زیاد، ترمز‌ها ناگهانی (موجب آسیب رسیدن به سیستم تعلیق و کمک فنرها می‌شود)، پیچیدن با سرعت‌ زیاد، کم کردن ارتفاع خودرو و استفاده از کمک فنرهای اسپرت که موجب می‌شوند تا ضربات شدیدتری به بدنه وارد شود هم از دیگر عوامل ایجاد این صداها هستند.

شاسی

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند نقش چشمگیری در علت سر و صدای خودرو داشته باشد، شاسی خودرو است. شاسی خودرو برای کابین مانند اسکلت خودرو است که سیستم تعلیق، چرخ‌ها، فرمان و اکسل را بر روی خود به یدک می‌کشد. اگر قطعات شاسی خودرو دچار آسیب شوند یا پس از استفاده طولانی‌مدت مستهلک شود سر و صدای آن به داخل کابین نفوذ می‌کند.

صدای نویز در موتور

اگر خودروی شما دارای یک موتور بنزینی، دیزل، LPG یا CNG باشد، باید برای علمکرد صحیح و جلوگیری از ورود صدا به کابین، در دور پایین و بالا، صدای موتور به صورت نرمال به گوشتان برسد. در غیر این صورت موتوری که باعث ایجاد سر و صدا در قسمت جلو ماشین شود، به تدریج این صدا را به داخل کابین انتقال خواهد داد. بنابراین به‌عنوان یک نقطه شروع، از سلامت موتور مکانیکی خود اطمینان حاصل کنید.

معمولا بر اثر تغییرات دمایی زیاد در قسمت موتور یا بالا رفتن بیش از حد دما در این قسمت سر و صدا به گوش می‌رسد که در برخی موارد به خاطر شست‌وشوی اتومبیل و هوا کشیدن برخی اورینگ‌های منیفولد است که باعث خشکی و ترک خوردگی می‌شود که معمولا با صدایی مثل هوا کشیدن همراه خواهد بود. 


هرآنچه می خواهید از اگزوز خودرو و نحوه عملکرد آن بدانید


اگزوز خودرو

صدای اگزوز

ایجاد حفره‌های کوچک در قسمت اگزوز خودرو باعث ایجاد سر و صدا در کابین می‌شود. اما یکی از ایرادهای رایج در این قسمت که باعث ایجاد صدای غیر عادی و بعضا ناهنجار هنگام درجا کار کردن خودرو یا دنده عقب می شود، شکستگی اتصالات و بخشهایی از سیستم اگزوز در زیر خودرو است که به دلیل عبور سریع از روی دست اندازها و ضربه به کف خودرو ایجاد می شود. این صدا جوری است که شاید در ابتدا فکر کنید سینی خودرو شل شده یا مشکلی در دست موتورها یا گیرباکس خودرو وجود دارد. اما این ایراد با هزینه ای پایین و جوش داد نقطه  ایراد پیدا کرده به طور موقت رفع می شود و اگر بخواهید کار اساسی کنید، باید با هزینه بیشتر برخی قطعات را تعویض کنید. 


علائم خرابی کمک فنر خودروی خود را بشناسید


تعلیق خودرو

سر و صدا در قطعات سیستم تعلیق

یکی از منابع عمده در تولید سر و صداهای اضافی خودرو ، خرابی قطعات سیستم تعلیق از جمله کمک فنرها، میله‌های اتصال واشر، اتصالات توپی و بلبرینگی و … است. در صورت چکاپ نکردن سیستم تعلیق، مخصوصا با این خیابان های پر از چاله و دست انداز، این سر و صدا حتی گریبان خودروهای با کیفیت خارجی را هم می گیرد. 

علاوه بر این، در صورت خرابی بلبرینگ چرخ ها صدای زوزه ای هنگام حرکت شنیده می شود. در صورتی که این صدا زیاد باشد، بلبرینگ معیوب باید تعویض شود و کار با گیریس کاری جمع نمی شود. وجود عیب در پلوس خودرو و سایر قطعات جلو بندی و جعبه فرمان هم می تواند دلیل سر و صداهای اینچنینی باشد. به طور مثال وجود عیب در جعبه فرمان، هنگام عبور از دست اندازها یا چرخاندن فرمان، باعث سر و صدای اضافی می شود.

صدای نویز باد

سر و صداهای باد ناشی از سرعت بالا در جاده، در بسیاری از خودروها اجتناب‌ناپذیر است. این موارد در خودروهای سبک‌تر بیشتر به چشم می‌آید. اما شما می‌توانید با اعمال برخی تغییرات، این نویزها در قسمت کابین را به حداقل برسانید.

یکی از این راه‌ها این است که شما می‌توانید پوششی در قسمت نواری درب‌ها و پوشش سقف ایجاد کنید که فضایی با قابلیت عایق صدا تا حد ممکن را فراهم می‌کند. نکته مهم نصب درست این عایق‌ها برای بهره‌وری بیشتر در جهت کم کردن صدا در قسمت کابین است.


تایرهای رادیال چه تفاوتی با تایرهای بایاس دارند؟


لاستیک خودرو

صدای ناشی از برخورد تایر جاده

صدای جاده بیشتر در سرعت های بالا و هنگام رانندگی در اتوبان ها، به دلیل برخورد تایرها با سطح جاده ایجاد می شود و به کابین خودرو نفوذ پیدا می کند. برای کم کردن صدای ناشی از جاده شما می‌توانید با دو راه حل پیشنهادی ما از صداهای مزاحم تا حد زیادی جلوگیری کنید.

      1. استفاده از لاستیک‌هایی با ساختار نرم‌تر در مواد استفاده شده در آن‌ها و همچنین تنظیم باد لاستیک‌ها به‌طوری‌که کشیدگی در قسمت برخورد با سطح جاده را با کمترین سطح نویز انجام دهد.
      2. ایجاد یک کفپوش مستحکم و ترجیحا با لایه ضخیم‌تر که بتواند صدا را در قسمت زیرین خودرو تا حد زیادی کاهش دهد و از ورود آن به قسمت کابین جلوگیری کند.

عدم عملکرد درست در قطعات الکتریکی

معمولا به‌دلیل خوردگی و فرسودگی بیش از حد قطعات الکتریکی همچون رله‌ها، موتور برف پاک‌کن، بخاری، انژکتور و حتی پمپ بنزین، سر و صداهای اضافی ایجاد می شود و تمرکز راننده را مختل می کند. با چکاپ به‌موقع می‌توان از خطرات احتمالی در بعضی از این قطعات مثل پمپ بنزین جلوگیری کرد.

کابین تیبا

مونتاژ نامنساب و کیفیت پایین قطعات تریم خودرو

در کابین خودرو قطعات مختلفی در صندلی ها، کنسول، رودری ها و … استفاده شده است. پایین بودن کیفیت مونتاژ یا کیفیت متریال این قطعات می تواند در گذر زمان باعث ایجاد سر و صدا شود. تغییرات دما روی قطعات بی کیفیت تاثیر پررنگی گذاشته و این سر و صدا را تشدید می کند. مونتاژ نامناسب و لقی قطعات هم در این سر و صدا بی تاثیر نیست. بعضی وقت ها سر و صدای اضافی ناشی از نوع اتصال و برخورد 2 قطعه است. مثلا یکی از ایرادهای رایج پژو 206، سر و صدای اضافه از قسمت عقب است. بسیاری برای رفع این عیب هزینه های هنگفتی متحمل می شوند و حتی به تعویض قطعات سیستم تعلیق رو می آورند. اما این صدا از محل اتصال صندلی عقب (به دلیل تاشو بودن) رخ می دهد. پس با دقت بیشتری به این صداها توجه کنید، چرا که منشاء بسیاری از آن ها داخل کابین خودرو است نه جای دیگر.

کابین کیا سراتو

البته عدم نصب درست آچار چرخ یا تجهیزات مثل جک خودرو یا زاپاس که معمولا در قسمت صندوق عقب ماشین‌ها جای می‌گیرند باعث ایجاد سرو صدا در کابین خودرو می‌شود. همان طور که اتصالات قطعات کابین خودرو باعث سر و صدا می شود، قطعات بدنه و لقی آن ها هم می تواند ایجاد سر و صدا کند. مثلا معمولا به‌دلیل فراموشی در بستن درب موتور، سر و صدا ایجاد می‌شود؛ همچنین عدم رگلاژ درست درب موتور نیز می‌تواند موجب سر و صدای کابین شود.


روانکارهای حیاتی/ دانستنی هایی در مورد روغن موتور و ضدیخ


ضد یخ

سر و صدای سیالات موجود در خودرو

یکی از نکات حائز اهمیت و مشترک بین بسیاری از خودروهای مایعاتی مانند گاز کولر یا ضدیخ‌ها است که معمولا به دلیل شارژ ناقص در قسمت زیر داشبورد صدایی را از خود ایجاد می‌کنند یا حتی صدای آب با صدای فوران کننده می‌تواند دلیل بر عملکرد ناقص رادیاتور خودرو شما باشد.

خرابی‌های قطعات خودرو که معمولا از قسمت جلو وارد کابین می‌شوند، در صورت عدم رسیدگی باعث ایجاد هزینه‌های گزاف‌تری خواهند شد. برای این که کمی بیشتر راجع به این مشکلات بدانید می‌توان به بحث پاره شدن دسته موتور و دسته گیربکس اشاره کرد که باعث بیرون زدن پلوس چرخ‌ها در قسمت کلگی و در نهایت واژگونی خودرو خواهد شد.

همچنین ممکن است لقی که در قسمت قطعات نگهدارنده موتور به شاسی یا حتی در قسمت گیربکس قرار دارد باعث کشیده شدن بیش از حد در قسمت سیم‌ها شود که در نهایت می‌تواند به پارگی سیم‌کشی موتور و قطع ارتباط آن با ECU موتور و باتری شود.


حرفه ای برانیم/ این عادت های غلط در رانندگی را ترک کنید!


لنت ترمز

صدای سوت لنت‌ها

در هنگام ترمز گرفتن بعضی مواقع صداهایی از چرخ شنیده می شود. این صداها می تواند عادی و یا در برخی موارد غیر عادی باشد. ولی در هر حال شما پس از شنیدن صدای ناهنجار از چرخ ها باید سیستم ترمز چرخها را به یک متخصص ترمز نشان دهید. یکی از دلایل سوت کشیدن لنت ترمز در موقع ترمز گیری، تمام شدن لنت است. در لنت هایی که سیم اتصال ندارند، نشانه تمام شدن شان یک تکه اهن فلزی است که در لبه لنت قرار دارد. وقتی لنت به لبه این آهن می رسد در هنگام ترمز گرفتن این آهن با دیسک برخورد می کند و صدای خرخر می دهد که نشانه در حال تمام شدن لنت است.

در بعضی از لنت ها مقدار فلز داخل مواد لنت زیاد است و یا از ترکیب مناسب و استاندارد و با کیفیت استفاده نمی کنند. در هنگام نصب این لنت های ترمز و ترمز گرفتن با آنها، سوت کشیدن لنت ترمز اتفاق می افتد. همچنین دیسک ترمز خط دار هم می تواند باعث سوت کشیدن لنت ترمز شود. مخصوصاً  در هنگامی که لنت کهنه را با لنت نو تعویض می کنیم، در هنگام ترمز گرفتن، لنت سوت می کشد. در نهایت سوت کشیدن ترمزها و چرخ ها دلایل مختلفی دارد که پرداختن به همه آن ها، خودش یک مقاله جدا می طلبد. اما باید گفت این صدای اضافه به لنت و دیسک خودرو مربوط می شود.


تسمه تایم و هرآنچه باید در مورد آن بدانید


صدای تسمه‌ها

صدای جیرجیر تسمه‌، یکی از آزاردهنده‌ترین صداهایی است که می‌تواند از داخل کابین خودرو‌ها شنیده شود. این صدای جیرجیر ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. اما مهمترین دلیل این صدا به دلیل خرابی تسمه دینام است. در صورتی که این صدا تشدید شد و بیشتر توجهتان را به خودش جلب کرد، حتما نسبت به تعویض تسمه اقدام کنید. همچنین معمولا بر اثر شل بودن تسمه‌ها یا تنظیم نبودن میزاتن سفتی آن ها نیز هنگام شتاب‌گیری سر و صدای اضافی در داخل کابین به گوش می‌رسد.

برای اینکه این صدا را موقتا رفع کنید، در کاپوت را باز کنید و بر روی تسمه دینام خود کمی آب اسپری کنید. اگر در این حالت صدای جیرجیر تسمه قطع شد، تمام فولی‌های مرتبط سالم هستند. اما اگر باز هم صدای آزاردهنده جیرجیر به گوشتان رسید، مطمئن باشید یکی از فولی‌ها دچار خرابی شده است و باید تعویض شود. در اغلب موارد دلیل اصلی سر و صدا، خرابی یاتاقان فولی‌ها است. اما بهتر است دیگر اجزا نیز بررسی شوند. همچنین تراز نبودن فولی‌ها نیز عمده‌ترین دلیل صدای جیرجیر تسمه دینام خودرو‌هاست.

سنسورهای کاربردی/ سنسور نور و سنسور باران چگونه کار می کنند؟

در یک نگاه!/ با این روش ها، رنگ شدگی بدنه خودرو را تشخیص دهید

جادوی نامرئی!/ از کاور محافظ بدنه و جزییات مربوط به آن بیشتر بدانید

چگونه از خرابی زود هنگام گیربکس دستی خودرو جلوگیری کنیم؟

یاتاقان زدن سانتافه و دلایل آن + پیشنهادهایی برای تعمیر موتور یاتاقان زده

بخاری خودرو و هرآنچه باید از عملکرد و دلایل خرابی آن بدانید

استارت نخوردن خودرو چه دلایلی دارد؟

اصول رانندگی در هوای برفی و مسیرهای لغزنده

برچسب‌ها :

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی