پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تعویض پلاک خودرو

شکایت از پلاک خودرو و چگونگی استعلام آن

یکی از مسائل مهم حقوقی که گاهی اوقات به محل اختلاف میان خریداران و فروشندگان خودرو تبدیل می شود و همیشه سوالاتی در خصوص طرح و استعلام آن وجود دارد، شکایت از پلاک خودرو و مساله پلاک های شکایتی است. در ادامه جزییاتی را در مورد این موضوع بررسی می کنیم تا آگاهی بیشتری در […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۴ بهمن ۱۴۰۰

یکی از مسائل مهم حقوقی که گاهی اوقات به محل اختلاف میان خریداران و فروشندگان خودرو تبدیل می شود و همیشه سوالاتی در خصوص طرح و استعلام آن وجود دارد، شکایت از پلاک خودرو و مساله پلاک های شکایتی است. در ادامه جزییاتی را در مورد این موضوع بررسی می کنیم تا آگاهی بیشتری در این خصوص داشته باشید.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

برای خرید و فروش خودرو در بازار، نیاز است تا طرفین معاملات به نکات قانونی خاصی توجه داشته باشند. یکی از این نکات مهم حقوقی، موضوع شکایت از پلاک و نحوه استعلام از شکایت مذکور است. عدم آگاهی از جزییات این موضوع باعث می‌شود خریدار با مشکلات حقوقی و قضایی متعددی روبرو شود.

شکایت از پلاک خودرو، به معنای این است که خودروی مذکور مرتکب جرم یا تخلفی شده و شخص یا اشخاصی خاص از آن شکایت کرده‌اند. زمانی که هویت اصلی راننده مشخص نباشد و مشخصات پلاک خودرو متخلف تنها اطلاعات در دسترس باشد، شکایت روی پلاک خودرو ثبت می شود.

مصادیق عمده تخلفات و جرایمی که ممکن است سبب شکایت از پلاک خودرو شود، خودرو‌های سرقتی که سارقان اقدام به نقل و انتقال آن می‌کنند است. همچنین تصادفاتی که راننده مقصر از صحنه تصادف فرار کرده یا ایجاد مزاحمت برای عابران و سایر رانندگان توسط خودرو، منجر به شکایت از پلاک خودرو می شوند.

تعویض پلاک خودرو


تعویض پلاک خودرو چه مراحلی دارد؟ + مدارک مورد نیاز و آدرس مراکز شماره گذاری


استعلام شکایت از پلاک خودرو

استعلام شکایت از پلاک خودرو، از موارد مهمی است که افراد متقاضی خرید خودرو هنگام انجام معامله باید به آن توجه ویژه داشته باشند. استعلام شکایت از پلاک خودرو ، 2 راه دارد. تماس با پلیس 110 یا مراجعه به دفاتر پلیس 10+ . لازم به ذکر است پیگیری شکایت پلاک خودرو از طریق اینترنت ممکن نیست و حتما باید از این 2 راه اقدام کنید.

با توجه به افزایش کلاهبرداری در خرید و فروش خودرو، یکی از مواردی که ممکن است بعضی فروشنده ها از خریدار پنهان کنند، شکایت از پلاک خودرو است. پس لازم است پیش از معامله خودرو از شکایتی نبودن پلاک خودرو آگاه شوید. بعضا پلاک خودرویی که فرد قصد خرید آن را دارد، مورد شکایت توسط افراد دیگر یا گزارش مامورین پلیس قرار گرفته یا توقیف است و عدم اطلاع از این موضوع، کار را در مراحل بعدی، برای خریدار، دشوار می کند.

شکایت قضایی در خلافی نشان داده نمی شود و در زمان تعویض پلاک اگر شکایت شده باشد، مشخص می شود. شکایات نسبت به پلاک خودرو در شماره گذاری ثبت می شود؛ بنابراین با در دست داشتن کارت ملی می توان به شماره گذاری محل مراجعه کرد.

استعلام شکایت از پلاک خودرو به خریدار این امکان را می دهد تا از وضعیت پلاک خودرو و شکایتی بودن یا نبودن آن آگاه شود. ممکن است پلاک خودرویی که قصد خرید آن را داریم، به دلایل متعددی نظیر ارتکاب جرم با آن خودرو، سرقتی بودن خودرو، انجام اعمال قاچاق به وسیله آن خودرو، تصادف منجر به قتل و فرار از صحنه با آن خودرو و تخلفات رانندگی خطرناک یا ایجاد مزاحمت برای افراد، مورد شکایت قرار گرفته باشد و عدم توجه به این امر و آگاهی نداشتن از آن، عواقب زیان باری را برای خریدار به همراه خواهد داشت.

به همین علت، استعلام شکایت از پلاک خودرو، از موارد مهم و ضروری در خرید خودرو است. افرادی که قصد خرید خودرو کارکرده و دست دوم را دارند، باید از طریق نهادهای ذکر شده، اقدام به استعلام پلاک خودرو کرده و از وضعیت و شکایتی یا عدم شکایتی بودن آن آگاه شوند.

پلاک خودرو


چگونه از پلاک یک خودرو شکایت کنیم؟

در صورتی که مالک خودرو مرتکب یکی از جرایم ذکر در ابتدای این مقاله شده باشد، اما مشخصات وی قابل تشخیص نباشد، توسط شکایت از پلاک خودرو تحت تعقیب کیفری قرار می گیرد. شکایت از پلاک خودرو باید در دادسرا مطرح شود.

یکی از جرایمی که باعث شکایت از پلاک خودرو می شود، مزاحمت است. مزاحمت از طریق خودرو می تواند برای سایر ماشین ها و وسایل نقلیه باشد. به عنوان مثال یک راننده دیگران را از مسیر خود منحرف نماید یا با انجام تخلفات رانندگی، باعث مزاحمت برای سایر رانندگان شود. مزاحمت برای بانوان و عابران پیاده از طریق خودرو نیز از جمله جرایمی است که در این دسته جای می گیرد. بعضی از راننده ها با پارک کردن خودرو مقابل درب خانه ای، باعث اختلال در رفت و آمد و سلب اسایش ساکنین آن خانه می شوند.  این موضوع نیز از طریق طرح دعوای مزاحمت ملکی قابل پیگیری است.

به طور کلی باید گفت که مزاحمت با خودرو هم جنبه عرفی دارد و هم جنبه قانونی. ممکن است برخی رفتارها با خودرو، مزاحمت تلقی شود، اما به لحاظ قانونی امکان پیگیری آن وجود نداشته باشد.

حتی ممکن است مزاحمت با خودرو، وصف کیفری جداگانه ای داشته باشد. به عنوان نمونه ممکن است علاوه بر ایجاد مزاحمت عرفی، راننده خودرو فحاشی یا توهین کرده باشد. یا اینکه مزاحمت برای نوامیس و بانوان ایجاد شده باشد که بر اساس قانون مجازات اسلامی، هر کس در اماکن عمومی مزاحم کودکان یا خانم ها شود و با گفتار و حرکات خود به آنها توهین کند، به مجازات حبس و یا شلاق محکوم می شود.

بنابراین مطابق با نوع مزاحمتی که ایجاد شده، هم می توان شکایت کیفری کرد و با ارائه شکواییه متناسب با نوع جرم، رسیدگی به شکایت را تقاضا نمود. وقتی قصد داریم از کسی شکایت کنیم، باید مشخصات وی را بدانیم و این مشخصات را در شکواییه قید کنیم. در مورد مزاحمت با خودرو ممکن است تعیین مشخصات صاحب خودرو برای شاکی امکان پذیر نباشد؛ بنابراین این سوال مطرح شود که آیا از طریق پلاک خودرو مزاحم هم می توان شکایت کرد؟

در برخی موارد ممکن است شاکی، شخص مزاحم را شناسایی کند و مشخصات وی را بداند. در این صورت به راحتی می تواند علیه شخص مزاحم در دادسرا شکایت کیفری طرح کند. با این حال در مواردی ممکن است شاکی اصلا راننده خودرو مزاحم را شناسایی نکند، اما بخواهد طرح شکایت کند.

در این گونه موارد، امکان شکایت از طریق پلاک خودروی فرد مزاحم وجود دارد و با اعلام پلاک خودرو مزاحم، می توان از مقامات قضایی خواست تا مشخصات فردی که با خودرو اقدام به مزاحمت کرده است تحت پیگیری قرار گیرد تا وی در دادگاه حاضر و محاکمه شود. طرح شکایت از پلاک خودرو در دادسرا، می تواند منجر به توقیف خودرو شود.

برای طرح شکایت از مزاحمت با خودرو از طریق شماره پلاک، باید مشخصات شاکی از جمله نام و نام خانوادگی، نام پدر و نشانی دقیق وی در شکواییه ذکر شود. موضوع شکایت را نیز می توان مزاحمت و یا هر عنوان مجرمانه دیگری که فرد مزاحم مرتکب شده است قید کرد. در قسمت متشاکی یا مشتکی عنه نیز باید عنوان ” مجهول ” یا ” ناشناس ” درج شده و تقاضا شود که مشخصات فرد مزاحم از طریق استعلام پلاک خودرو وی تعیین شود.

شرح شکایت و نوع مزاحمتی که توسط سرنشین ماشین انجام گرفته باید به صورت جزیی قید و تاریخ آن مشخص شود. همچنین باید دلایل و شواهدی که شاکی با استناد به آنها قصد شکایت دارد، به صورت دقیق در شکواییه درج شود که این مورد در اثبات تخلف و یا جرایم مزاحمت با خودرو تاثیر فراوان دارد. یکی از مهمترین دلایلی که می توان به آن استناد کرد، شهادت شهودی است که در محل حادثه حاضر بوده اند. همچنین گزارش ضابطان دادگستری و ماموران انتظامی نیز سند محکمیست که می توان در شکواییه به آن استناد کرد.

تصادف خودرو


شکایت از پلاک خودرویی که از صحنه تصادف فرار کرده

بعضی از رانندگان پس از تصادف به محض آن که می‌فهمند مقصر هستند فرار را بر قرار ترجیح می ‌دهند و از صحنه می ‌گریزند. علت فرار از صحنه تصادف می ‌تواند ترس و اضطراب یا فرار از عاقبت امر باشد. تصادفات رانندگی ممکن است غیر جرحی و یا جرحی باشند. هر یک از این تصادفات ویژگی خود را دارد.

اگر تصادف غیر جرحی باشد، برای مثال هنگامی‌که 2 وسیله نقلیه با هم تصادف کنند و کسی آسیب ندیده باشد و فقط خسارتی به خودروی طرفین یا یکی از آن‌ها واردشده باشد، در این‌گونه موارد فرار از صحنه تصادف جرم محسوب نمی‌شود.

این در حالی است که مالک خودروی آسیب دیده با در دست داشتن شماره پلاک خودرو متخلف (مقصر)، می‌تواند برای جبران خسارت در مراجع قضایی اقدام به شکایت حقوقی کند، به عبارت دیگر تصادفات غیر جرحی با فرض متواری شدن راننده مقصر ضمانت کیفری ندارد.

اما اگر تصادف رانندگی منجر به جرح باشد، فرار از صحنه و کمک نکردن به مصدوم جرم و دارای ضمانت کیفری است. اما در خصوص مجازات فرار از صحنه جرم ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی اشاره می کند که: هر گاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی و یا استمداد از مأمورین انتظامی از این کار خودداری کند و یا به منظور فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد ۷۱۴ و ۷۱۵ و ۷۱۶ این قانون محکوم خواهد شد و دادگاه نمی‌تواند در مورد این ماده تخفیف قائل شود.

در همه موارد مذکور هرگاه راننده مصدوم را به نقاطی برای معالجه و استراحت برساند و یا مأمورین مربوطه را از واقعه آگاه کند و یا به هر نحوی موجبات معالجه و استراحت و تخفیف آلام مصدوم را فراهم کند، دادگاه مقررات تخفیف را درباره‌ی او رعایت خواهد کرد.

نحوه رسیدگی به شکایت از پلاک خودرو

حالا می خواهیم جوابی برای این سوال پیدا کنیم که چه مرجعی صلاحیت رسیدگی به شکایت از پلاک خودرو را دارد؟ همچنین پاسخ به این سوال ضروری است که نحوه رسیدگی به شکایت از پلاک خودرو چگونه است؟

دادسرای محل وقوع جرم مرجع رسیدگی به شکایت از پلاک خودرو است. به این منظور شاکی می تواند از طریق مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، شکایت خود را به صورت الکترونیکی ثبت کند. دادسرا پس از انجام تحقیقات مقدماتی در خصوص خودرو مذکور و تعیین شدن متشاکی یا متهم، در صورتی که دلایل ارائه شده را کافی تشخیص بدهد، پرونده را به دادگاه فرستاده و پس از آن، احضاریه دادگاه به متهم یا متشاکی مزاحمت با خودرو ابلاغ می شود تا در دادگاه حاضر شده و از خود دفاع کند. در اینجا دادگاه است که شکایت از پلاک خودرو را مورد رسیدگی قرار می دهد.

در صورتی که رفتار متهم و اقداماتی که انجام داده است، یکی از عناوین مجرمانه را داشته باشد که تحت عنوان جرم در قانون شناخته شود، دادگاه پس از اثبات موضوع، مجازات متناسب را اعلام و متهم را به آن مجازات محکوم می کند. در این رابطه باید دقت داشت که هنگام شکایت از پلاک خودرو ، ادله و مستندات قانونی لازم از جمله شهادت شهود ضمن شکایت ارائه شود.

چنانچه از پلاک خودرویی شکایت شود، مالک خودرو از طریق پیامک خبر دار شده و از سوی دادسرای محل وقوع جرم، احضاریه به کد پستی ایشان و کد ثنا وی، ارسال می شود.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • هومن | 11/12/1400 در 08:36

    سلام عزيزان من چند روز درگير يك مورد بودم گفتم بگم بهتون شكايت نوع يك روي پلاك خودرو به خاطر جريمه بالاي يك ميليون هست سال 1400 اسفند گفته بودن شده سه ميليون ولي نشده من يك هفته درگير بودم امنيت اخلاقي رفتم و ستار خان ترخيص خودرو گفتن براي مبلغ جريمه است و جاي نگراني نيست فكر ميكردم براي حجاب باشه پس خيالتون راحت جريمه نوع يك جريمه نوع يك براي خلافي بالاي يك ميليونه و نه قضايي است نه شكايت امنيت اخلاقي

کیوسک مطبوعاتی