پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پرواز در مسیر صاف!/ رویارویی سریع ترین سدان های برقی

خودروهای برقی شاید هنوز هم جایی در دل علاقه مندان اتومبیل نداشته باشند، اما بعضی از آن ها بسیار سریع و هیجان انگیز هستند و می توانند تنور یک مسابقه درگ را داغ کنند. سدان های برقی مورد بحث ما در اینجا، لوسید ایر دریم ادیشن، تسلا مدل S پلاد و پورشه تایکان توربو S […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲ اسفند ۱۴۰۰

خودروهای برقی شاید هنوز هم جایی در دل علاقه مندان اتومبیل نداشته باشند، اما بعضی از آن ها بسیار سریع و هیجان انگیز هستند و می توانند تنور یک مسابقه درگ را داغ کنند. سدان های برقی مورد بحث ما در اینجا، لوسید ایر دریم ادیشن، تسلا مدل S پلاد و پورشه تایکان توربو S هستند و هر 3 در دسته سریع ترین سدان های جهان طبقه بندی می شوند.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

شاید برای کسی که علاقه خاصی به ماشین ندارد، نوشتن از خودروهای برقی که این روزها بازارشان حسابی داغ شده کار راحتی باشد. اما یک عشق ماشین دوآتشه به سختی می تواند با این دسته از خودروها کنار بیاید. خودروهایی که کابینشان مشابه ابزارهای مدرن دیجیتالی طراحی شده، هیچ سر و صدایی ندارد و از همه مهمتر، به شدت سریع هستند! به تازگی مسابقه درگ (شتاب) میان سریع ترین و قدرتمندترین سدان های الکتریکی جهان برگزار شده و این رویارویی ما را بر آن داشته تا هر کدام از این غول های بی سر و صدا را معرفی کنیم و ببینیم در پایان این مسابقه، کدام یک می توان مدال طلا را به گردن بیاویزد. لوسید ایر، پورشه تایکان و تسلا مدل s سدان های مورد بحث ما هستند.

لوسید ایری که در اینجا حضور دارد از نوع پرفورمنس دریم ادیشن است که دو موتور الکتریکی آن ۱۱۱۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. این نیرو به هر چهارچرخ منتقل می‌شود که با لاستیک‌های پیرلی P Zero پوشیده شده و باید وزنی ۲۳۷۵ کیلوگرمی را جابجا کنند. وزن تایکان توربو S هم تقریبا به‌اندازه لوسید است، اما دو موتور آن تنها ۷۵۰ اسب بخار قدرت دارند. همچنین پورشه تایکان از 2 خودرو دیگر گران قیمت تر است و ۵۰ هزار دلار قیمت بیشتری از ایر دارد.

تسلا مدل S پلاد اما از 2 رقیب دیگر سبک تر است و قیمت کمتری هم دارد. این خودرو الکتریکی با تنها ۲۱۹۲ کیلوگرم وزن، به سه موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. شاید تسلا 50 هزار دلار از لوسید ایر ارزان تر باشد، اما فراموش نکنید که کیفیت آن چنگی به دل نمی زند و بیشتر مشتریانش از کیفیت پایین ساخت و مونتاژ قطعات آن ناراضی هستند.


عضو همه چیز تمام کلوپ سدان های برقی (لوسید ایر دریم ادیشن پرفورمنس)

لوسید ایر خودرویی کاملاً جدید از یک شرکت کاملاً جدید و ناشناخته است که به دنبال ارتقاء اساسی مفهوم یک سدان لوکس پرفورمنس بالا است. ایر همچنین به‌عنوان اولین خودروی الکتریکی که طبق آزمایش‌های EPA بردی بیش از 800 کیلومتر دارد، سروصدای زیادی به راه انداخته است و در یکی از آخرین دستاوردهای خود توانست به عنوان خودرو سال مجله موتور ترند نیز انتخاب شود.

این سدان تازه‌وارد آمریکایی، به لطف استفاده از تخصص آئرودینامیکی فرمول یک، به ضریب درگ 0.20 رسیده و امتیازات زیادی در بخش کارایی و مهندسی کسب می‌کند. این خودرو استایل بیرونی فوق‌العاده‌ای دارد و کابین آن بدون ادعا و خودنمایی‌های الکی، واقعاً لوکس است.

درهای بسیار عریض، کابین آرام و راحت، دهانهٔ پهن صندوق عقب و صندوق جلوی عمیق 280 لیتری ایر نیز همهٔ داوران را تحت تأثیر قرار داد. لوسید ایر خودرویی است که مثل ب‌ام‌و M5 فوق‌العاده سریع اما بی‌صدا است و درعین‌حال سواری آن در حد مرسدس بنز انعطاف‌پذیر است.

لوسید ایر، اولین خودرو تمام الکتریکی دنیاست که ترکیبی از حسگرهای پیشرفته و فناوری لیدار با رزولوشن بالا (high-resolution LIDAR) و سیستم نظارت بر رانندگی را در تمامی مدل‌ها فراهم می‌کند. فناوری رانندگی رویایی لوسید (Dream Drive technology) دارای ۱۹ سیستم ایمنی و کمک راننده خواهد بود که در اولین نمونه‌های تولیدی به کار می رود. هشت توانایی دیگر نیز به مرور زمان با به‌روزرسانی اینترنتی برای لوسید ایر ارائه خواهد شد.


لوسید ایر برنده رقابت خودرو سال 2022 موتورترند


سبک طراحی لوسید ایر کاملا اینده نگرانه بوده و در عین سادگی، شگفت انگیز به نظر می رسد. به لطف به کارگیری سپر عریض و چراغ های پیوسته جلو، جلوپنجره که عضوی اضافه در یک خودروی برقی به نظر می رسد حذف شده است. نکته حیرت‌انگیز در طراحی لوسید ایر، نصب یک شیشه بزرگ و یک‌پارچه با سقف در جلو است. این طرح خلاقانه، خط افقی اتصال بین ستون‌های اصلی (A plillar) را حذف می‌کند تا سرنشینان جلو، دید عالی به اطراف و آسمان داشته باشند. در عقب هم، حالتی آکواریومی با شیشه بزرگ بالای سر وجود دارد.

لوسید ایر در 4 مدل استاندارد، تورینگ، گرند تورینگ و دریم ادیشن به تولید می رسد. مدل دریم ادیشن در 2 نسخه Performance (عملکرد) و Range (شعاع حرکتی) تولید شده. تمرکز یکی بر روی قدرت پیشرانه است، درحالی‌که دیگری با هدف ارائه حداکثر مسافت قابل پیمایش عرضه شده. هر 2 مدل از همان قوای محرکه دو موتوره استفاده می‌کنند اما قدرت نسخه پرفورمنس به ۱۱۱۱ اسب بخار و قدرت نسخه برد به ۹۳۳ اسب بخار می رسد. این درحالیست که گشتاور هر 2 مدل بیش از ۱۰۰۰ نیوتن متر است.

همان طور که تسلا و پورشه قوی ترین نسخه از سدان های برقی شان را در این رقابت شرکت داده اند، لوسید ایر نیز با قوی ترین نمونه یعنی مدل دریم ادیشن پرفورمنس در این رقابت حاضر شده. قدرت لوسید ایر در نسخه پرفورمنس به 1111 اسب­‌بخار می‌رسد که 21 واحد بیشتر از رقم اعلامی قبل است. به لطف افزایش قدرت، شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت خودرو 2.5 ثانیه و شعاع حرکتی آن بیش از 720 کیلومتر است.

البته در نسخه Range که تاکید بیشتری بر شعاع حرکتی دارد، این رقم بیش از 800 کیلومتر است و حتی بنابر برخی آزمایش‌­های غیررسمی به رقم 827 کیلومتر هم می‌رسد. ولی قدرت پیشرانه در این نسخه برابر با 933 اسب­‌بخار است، یعنی 178 واحد کمتر از نسخه پرفورمنس. این در حالیست که حداکثر سرعت هر 2 نسخه به ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت می رسد.

همچنین لوسید ایر دریم ادیشن پرفورمنس به‌صورت استاندارد به رینگ‌های ۲۱ اینچی با لاستیک‌های پیرلی P Zero مجهز شده. اما نسخه برد از رینگ‌های استاندارد ۱۹ اینچی بهره می برد.


قاتل تسلا/ لوسید ایر ، سدان دورگه عربی آمریکایی!


هزینه بالا برای داشتن پکیجی از اصالت و جذابیت (پورشه تایکان توربو S)

پورشه تایکان در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۹ معرفی شده و توانسته با رانندگی استیگ در پیست معروف تاپ گیر، رکورد بوگاتی ویرون را بشکند! این خودرو بر پایه پلتفرم کاملاً جدیدی که در آئودی E-Tron GT هم به کار گرفته شده ساخته است.

پلتفرم سفارشی تایکان سریعاً نشان می‌دهد که یک سر و گردن بالاتر از خودروهای لوکس و الکتریکی جدید همچون مرسدس EQC قرار دارد. (همانگونه که می‌دانید مرسدس EQC بر پایه‌ی پلتفرم کنونی محصولات بنزینی یا دیزلی شکل گرفته و آن احساس سنگینی خاص خود را داراست اما چنین چیزی در تایکان دیده نمی‌شود.)

تایکان مثل هر محصول دیگری از پورشه فرز و چابک است. تایکان علاوه بر پهن پیکر بودن، مرکز ثقل پایینی هم دارد و می توان گفت از نظر موقعیت رانندگی مشابه پورشه ۹۱۱ است. راننده در این خودرو الکتریکی تنها چند سانتی‌متر با زمین فاصله‌ دارد و فرمان نیز درست به قفسه سینه نزدیک است. همچنین کنترل‌های داخل کابین دقت بالایی داشته و فرمان نیز کاملاً توازن وزنی دلپذیری دارد.

تایکان در شتاب گیری خشن نشان می دهد. گیربکس 2 سرعته  خلاقانه‌ پورشه برای شتاب گیری فوق‌العاده طراحی شده و در سرعت‌های بالا به دنبال حداکثر راندمان است. تایکان توربو S از دو موتور برقی بهره می‌برد که هریک به‌طورمجزا روی اکسل‌های جلو و عقب قرار گرفته‌اند که با تکنولوژی اوربوست پورشه، مجموعا ۷۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۰۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کنند. تایکان با تکیه بر این موتورها به طور بی‌رحمانه‌ای سریع است. پورشه ادعا می کند در شتاب گیری تایکان توربو S توانسته زمان 2.8 ثانیه ای را در کارنامه خود ثبت کند.


دریافت 2 جایزه توسط پورشه تایکان


تایکان از همان حالت‌های رانندگی نرمال، اسپرت و اسپرت پلاس که در برادران بنزینی اش نیز دیده می شود، استفاده می کند. البته یک حالت جدید به اسم Range نیز اضافه شده تا خودرو در این حالت بالاترین کارایی را داشته باشد. در این حالت نیرو تنها به چرخ های جلو منتقل می‌شود که این امر باعث بهبود راندمان تایکان شده و بنابراین برد آن بیشتر می‌شود. اگر هم می خواهید این خودرو الکتریکی عین یک شمشیر تیز و خطرناک شود، می توانید حالت های اسپرت و اسپرت پلاس را انتخاب کنید.

بسیاری از خودرو‌های الکتریکی بعد از سرعت‌گیری‌های متعدد باید مدتی خنک شوند؛ اما تایکان توربو S با داشتن موتورهای برقی ولتاژبالا می‌تواند با نهایت توان سرعت‌گیری‌هایش را تکرار کند؛ بدون اینکه تغییری در عملکرد آن اتفاق بیفتد.

پورشه فوت کوزه‌گری خود را به‌کار برده است تا مطمئن شود خودرو الکتریکی دیگری به‌اندازه‌ی تایکان توربو S سر پیچ‌ها کارایی مطلوب را نداشته نباشد. این خودرو قابلیت فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب را دارد و در سرعت‌های بالا، چرخ‌های عقب خودرو هم‌جهت با چرخ‌های جلو می‌چرخد و به تغییر مسیر خودرو کمک می‌کند.

همچنین، این خودرو چهارچرخ متحرک از سیستم توزیع گشتاور و سامانه‌ی پایداری الکترومکانیکی نیز بهره می‌برد. این سامانه بار وارد بر میله‌های تعادل جلو و عقب خودرو را به‌طور خودکار تنظیم می‌کند و تکان‌های خودرو را سر پیچ‌ها یا در جاده‌های ناهموار به‌حداقل می‌رساند. تایکان توربو S هم‌وزن یک دستگاه رنجرور است. این تدابیر باعث شده خودرو اسپرت ۲،۴۰۰ کیلو‌گرمی پورشه به‌طرز باورنکردنی سرعت می‌گیرد و تغییر مسیر می‌دهد و پیچ‌ها را به‌سرعت پشت‌سر می‌گذارد.

پیش‌تر، از تایکان توربو S به‌‌دلیل طی مسافت نسبتا کم با شارژ باتری‌اش بسیار انتقاد می‌شد. طبق تخمین EPA، این خودرو الکتریکی با هربار شارژ کامل ۳۱۰ کیلومتر طی می‌کند.

برای اینکه جذابیت رانندگی با این خودرو دوچندان شود، خریداران می توانند پکیج صدای اسپرت پورشه را سفارش دهند. البته این پکیج به صورت استاندارد در مدل توربو s وجود دارد. صدای عجیبی که از این موتور‌ها شنیده می‌شود، بیشتر شبیه خودرو‌های خیالی آینده است. این صدای مجازی باعث می شود رانندگی با تایکان آن بی صدایی و بی روحی دیگر سدان های برقی را نداشته باشد.


پرچمدار بازار سدان های برقی (تسلا مدل S پلاد)

بیش از 10 سال از معرفی اولیه تسلا مدل S به عنوان محصولی انقلابی می‌گذرد و تسلا برای دومین بار در 10 سال گذشته این محصول را در بخش ظاهری و فنی ارتقا داده و نسخه جدید را با نام تسلا مدل S Plaid عرضه کرده است.

اگر بخواهیم نسخه پلاد را در یک جمله توصیف کنیم باید بگوییم که مدل S Plaid به نسبت گذشتگانش ارتفاع کمتر، طول بیشتر و وزن کمتری دارد. در داخل اتاق نیز طراحی کاملا متفاوتی را شاهد هستیم و قدرت این خودرو نیز  در مدل جدید به شکل محسوسی افزایش پیدا کرده است.

تسلا از لاستیک های پهن و بزرگ تر (21 اینچ) در مدل پلاد استفاده کرده و بهمین دلیل عرض خودرو نیز افزایش پیدا کرده است. همچنین امکان انتخاب دیفیوزر و اسپویلر فیبرکربن به عنوان آپشن اضافه برای این مدل جدید تسلا در نظر گرفته شده است.

تسلا برای اولین بار از 3 موتور الکتریکی در یکی از محصولاتش استفاده کرده که 2 موتور بر روی محور عقب و 1 موتور بر روی محور جلو قرار دارد.


ماجرای تسلا / از کتاب الکترونیک تا انقلاب در صنعت خودرو!


همچنین از کلاف فیبرکربنی در موتورهای الکتریکی استفاده شده که امکان دور خوردن تا 20،000 RPM را برای موتورهای الکتریکی فراهم می کند تا بدون نیاز به استفاده از گیربکس چند سرعته، حداکثر سرعت مدل پلاد به 320 کیلومتر در ساعت برسد. تسلا مدعی آن است که حداکثر قدرت در سرعت 128 کیلومتر بر ساعت در اختیار راننده قرار می گیرد و این قدرت تا سرعت 320 کیلومتر بر ساعت در بالاترین حد خود باقی می‌ماند.

تسلا از یک بسته باتری به ظرفیت 100kWh ساعت استفاده می‌کند و از نظر خنک کنندگی آن را ارتقا داده است. بر اساس تستی که مجله معتبر موتور ترند انجام داده، این بسته باتری امکان طی کردن مسافت 490 کیلومتری را به تسلا مدل S Plaid می‌دهد. بر اساس استاندارد EPA آمریکا، حداکثر برد حرکتی برابر با 560 کیلومتر است که این عدد در حالت آزمایشگاهی اندازه گیری می‌شود و معمولا در شرایط واقعی انتظار رقم کمتری از آن می‌رود.

تسلا همچنان از سیستم تعلیق بادی در این خودرو استفاده کرده و لاستیک های آن نیز از نوع سفارشی میشلن پایلوت اسپرت 4S است و ترمزهای جلو نیز کمی بزرگتر از نسخه های قبلی هستند. همچنین تسلا یک حالت درگ ریس را برای مدل S Plaid تعریف کرده تا امکان ارائه حداکثر نیرو و شتاب گیری ممکن شود.


وقتی کیفیت، قربانی افزایش تولید می شود/ اعتراف جالب ایلان ماسک


در نهایت باید گفت تسلا مدل S Plaid در عرض 1.98 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که گرد شده این عدد برابر با 2 ثانیه است. تسلا پلاد بر روی آسفالت معمولی (نسبت به اسفالت پیست درگ) نیز عدد 2.07 ثانیه را برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به ثبت رسانده و با این حساب می توان گفت یکی از سریع ترین خودروهای تولید انبوه جهان است.


فریاد بی صدا!/ تقابل پیکاپ های الکتریکی غول چماق

برچسب‌ها :

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی