پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید بدنه در ایران خودرو

حمایت به چه قیمتی؟ / اگر از صنعتی حمایت گلخانه ای نشود آن صنعت پایدار نخواهد بود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید از صنعت داخلی حمایت کرد اما این سوال مطرح می‌شود که این حمایت به چه قیمتی تمام خواهد شد؟ به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو غلامرضا مرحباء سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره کیفیت خودروهای داخلی، گفت: در چندین سال قبل، خودروسازان بنگاه‌های خصوصی کوچکی […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۷ اسفند ۱۴۰۰

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید از صنعت داخلی حمایت کرد اما این سوال مطرح می‌شود که این حمایت به چه قیمتی تمام خواهد شد؟

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

غلامرضا مرحباء سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره کیفیت خودروهای داخلی، گفت: در چندین سال قبل، خودروسازان بنگاه‌های خصوصی کوچکی بودند که فقط کار مونتاژ انجام می‌دادند و به دنبال طراحی نبودند اما در این سالها، خودروساز شدن به عنوان یکی از اهداف اصلی مدنظر قرار گرفت.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی افزود: هرچند خودروساز شدن و تولید خودروهایی که بتواند در دنیا رقابت کنند، هدف پسندیده‌ای است اما باید به این نکته توجه کرد که نباید به واسطه انحصار و تولید خودروی بی‌کیفیت موجب آزار مردم شد.

وی با بیان اینکه به دلیل تولید خودروهای بی‌کیفیت تلفات جاده‌ای بسیار است، اضافه کرد: چرا مردم با وجود مبالغ بالایی که برای خرید خودرو می‌پردازند، خودروهای بی‌کیفیت تحویل می‌گیرند؟ کشورهایی مانند آلمان، ژاپن، سوئد، فرانسه، ایتالیا و… که سابقه موفقی در خودروسازی دارند، چه مسیری را طی کرده‌اند؟ چرا این کشورها توانستند موفقیت‌های بسیاری در این حوزه بسیار به دست آورند اما ایران در صنعت خودروسازی ناموفق بوده است؟ هرچند ممکن است موضوعاتی مانند تورم، تحریم و… بر این عملکرد نامطلوب اثرگذار باشد اما نحوه مدیریت و سیاست‌گذاری صنعت خودروسازی تاثیر بیشتری نسبت به مولفه‌های مذکور در این امر دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم نوع سیاست‌گذاری و مدیریت خودروسازی‌ها را از جمله عوامل بسیار مهم در ناکارآمدی این صنعت دانست و تصریح کرد: هرچند باید از صنعت داخلی حمایت کرد اما این سوال مطرح می‌شود که این حمایت به چه قیمتی تمام خواهد شد؟ آیا حمایت از تولید داخل باید به قیمت ایجاد فضایی گلخانه‌ای، مصنوعی و وابسته در صنعت خودروسازی باشد؟

مرحبا با بیان اینکه حمایت از تولید داخل نباید به گونه‌ای باشد که با کوچک‌ترین تغییری، صنعت دچار مشکل شود، ادامه داد: در حال حاضر خودروسازان، قطعه‌سازان و مصرف‌کنندگان از وضعیت صنعت خودرو ناراضی هستند؛ چرا با وجود گران بودن خودروها، خودروسازان ادعای زیان‌ده بودن دارند؟ چرا قطعه سازان میلیاردها تومان از شرکت‌های خودروسازی طلبکار هستند؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد:گاهی شنیده می‌شود که برخی دست‌اندرکاران صنعت خودرو صحبت از زدو بند می‌کنند. باید مشخص شود که در صورت درستی این ادعا چرا این اتفاق در صنعت خودروسازی کشور رخ می‌دهد؟

وی درباره تاثیر واردات مدیریت شده خودرو بر ارتقا کیفیت و تعدیل قیمت، توضیح داد: اگر از صنعتی به صورت گلخانه‌ای و مصنوعی حمایت شود، این صنعت پایدار نخواهد بود؛ هرچند نباید دروازده‌ها را به روی واردات بیش از اندازه باز کرد زیرا با واردات خودروهای باکیفیت، مردم به سراغ خرید خودروهای داخلی نمی‌روند اما بستن کامل مرزها به روی واردات خودرو نیز سم است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: باید به منظور ایجاد انگیزه برای خودروسازان برای تولید محصولات باکیفیت و براساس تکنولوژی روز دنیا واردات انجام شود در واقع باید درصدی از بازار خودرو، در کلاس‌هایی که خودروسازان ایرانی تولید می‌کنند یعنی خودروهایی که مورداستفاده مردم عادی نیز باشد، واردات انجام گیرد.

انتهای پیام/ منبع: خانه ملت

خودروسازان مقصر نیستند!

برای حل مشکلات صنعت خودرو از توان بخش خصوصی استفاده شود

زور ما به صنعت خودرو نرسید!

مالیات سبز؛ بی هدف اما پول ساز!

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی