پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آینه بغل خودرو (5)

کد مورس / از نقطه‌ چین روی آینه بغل خودرو چه می‌دانید؟

حتما نقطه‌ چین روی آینه بغل ماشین‌ ها را دیده اید، احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که چه کاربردی دارد؟ به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو حتما نقطه‌ چین روی آینه بغل ماشین‌ ها را دیده اید. این نقطه‌ چین‌ ها در آینه سمت راننده وجود دارند. البته این نقاط در همه […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۳ فروردین ۱۴۰۱

حتما نقطه‌ چین روی آینه بغل ماشین‌ ها را دیده اید، احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که چه کاربردی دارد؟

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

حتما نقطه‌ چین روی آینه بغل ماشین‌ ها را دیده اید. این نقطه‌ چین‌ ها در آینه سمت راننده وجود دارند. البته این نقاط در همه ماشین‌ ها نشان داده نشده‌ اند. ممکن است حتی این نقاط در آینه خودرو شما وجود داشته باشند، اما هرگز به آنها توجهی نکرده باشید.

آینه بغل خودرو (3)


بیشتر بخوانید: عادات و اشتباهات رایج رانندگی


به‌‌ طور کلی آینه سمت راننده و گاهی هم هر 2 آینه بغل بعضی از خودرو‌ها در سمت خارجی به ‌صورت محدب طراحی می‌ شوند. اگر این نقاط را دیده باشید، احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که نقطه‌ چین عمودی روی آینه جانبی خودرو چه کاربردی دارد و برای چه در آن قسمت قرار گرفته است. این نقطه چین‌ها در حقیقت مرز آینه معمولی و آینه محدب را نشان می دهند و مثل کدهای مورس قصد دارند چیزی بگویند. پیامی به زبان بین‌ المللی رانندگی!

نقاط کور کم‌تر، فاصله بیش‌تر

نقطه‌ چین روی آینه جانبی خودرو سمت راننده که البته همان‌ گونه که پیش‌ تر نیز گفتیم در برخی از خودروها وجود ندارد و در بعضی دیگر به‌ علت ملاحظات طراحی و افزایش دامنه دید راننده به چشم می‌ خورد، مرز میان بخش معمولی و محدب آینه را مشخص می‌ کند. دلیل درج آن نیز این واقعیت است که وقتی راننده مرز این 2 گونه آینه را بداند بهتر می‌تواند تشخیص بدهد خودرویی که در بخش محدب می‌ بیند نزدیک‌ تر از آن چیزی است که در آینه مشاهده می‌ شود. بر این اساس زمان‌ بندی راننده برای تصمیم‌ گیری دقیق‌ تر خواهد بود.


بیشتر بخوانید: بهترین عادت های پنجگانه، حین رانندگی


آینه بغل خودرو (4)

آینه‌های محدب با توجه به تحدب خود فضای بیش‌تری را از پشت و جلو خودرو نشان می‌دهند. به همین دلیل استفاده از آینه محدب نقاط کور پیشِ رو راننده را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. اما در عوض این نوع آینه‌ها یک مشکل دارند و آن هم کوچک‌ تر و دورتر نشان دادن خودرو های پشتی نسبت به واقعیت است. به همین دلیل نیز هست که خودروسازان همواره با درج نوشته‌ها به زبان‌های مختلف یا علامت‌هایی مانند نقطه‌ چین مورد بحث به رانندگان هشدار می‌دهند که این موضوع را در محاسبات و تصمیم‌ گیری‌ هایشان حتما لحاظ کنند.

البته به‌ زودی با ظهور نسل جدید آینه‌ های جانبی که از دوربین‌ ها و نمایشگرها بهره می‌گیرند آینه‌ های کلاسیک نیز بازنشسته خواهند شد و نقاط کور کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی