پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ترافیک

ترافیک چگونه به‌وجود می‌آید؟ / وقتی به چشم‌هایتان شک می‌کنید

ترافیک! این کلمه فاجعه‌ای است که مِثل درد به قول معروف «خروار آید و مثقال رود.» به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو، به نقل از تخت گاز  ترافیک! این کلمه فاجعه‌ای است که مِثل درد به قول معروف «خروار آید و مثقال رود.» تابستان سال ۸۷ بود که به‌عنوان کارآموز برای مدتی در برج […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۲۹ اسفند ۱۴۰۱

ترافیک! این کلمه فاجعه‌ای است که مِثل درد به قول معروف «خروار آید و مثقال رود.»

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو، به نقل از تخت گاز 

ترافیک! این کلمه فاجعه‌ای است که مِثل درد به قول معروف «خروار آید و مثقال رود.» تابستان سال ۸۷ بود که به‌عنوان کارآموز برای مدتی در برج میلاد تهران آغاز به کار کردم. پروژه در آن دوران تقریبا رو به اتمام بود و امور مربوط به فودکورت‌ها و تزئینات طبقه سوم لابی یا همان سازه دوار پایین برج جریان داشت. به همین دلیل به من دستور داده شد بر فرآیند اجرای کف و پارتیشن‌های این طبقه طبق اصول مورد درخواست نظارت داشته باشم. همین حضور روزانه ۱۰ تا ۱۲ ساعت در طبقه سوم سبب شد نمای پشتی برج که بر اتوبان حکیم احاطه داشت دائم مقابل چشمانم باشد. یک نمای تکراری با ترافیک همیشگی. اما اندکی که گذشت توجهم به ریشه ماجرا جلب شد. من همیشه پیشانی ترافیک را می‌دیدم و کم‌کم داشتم به چشم‌هایم شک می‌کردم.

عامل ترافیک‌زا

همیشه توقع داشتم وقتی در یک ترافیک سنگین گرفتار شده‌ام، اندکی جلوتر یا با پلیس که مسیر را بسته مواجه شوم، یا یک تصادف سنگین و دلخراش را شاهد باشم. اما وقتی از بالا به ماجرا می‌نگرید داستان همیشه به این بغرنجی‌ها نیست.

ترافیک

عامل ترافیک‌زا در بیشتر موارد نه تصادف بود، نه مسدود شدن مسیر. عامل یا به حرکت آهسته خودرو پیشانی در یک بخش متراکم مربوط بود یا به تغییر مسیرهای ناگهانی. همین! یعنی به همین سادگی کندروی یا خودخواهی یک راننده که حتی گاهی در لِین تندرو می‌راند، ده‌ها و بلکه صدها خودرو را در دام بی‌رحم ترافیک می‌اندازد و زمان گرانبهایشان را به هزیمت می برد. باور کنید به همان اندازه که سرعت بالاتر از حد مجاز خطرناک است و علاوه بر خود راننده و سرنشینان خودرو به سایر ماشین‌های در حال عبور از مسیر آسیب می‌رساند، سرعت‌های کم‌تر از میزان تعیین شده برای یک مسیر نیز خطرآفرین و ترافیک‌زا هستند.

اگر به هر دلیلی از جمله عدم اطمینان به رانندگی خود یا سلامت خودرویتان فکر می‌کنید باید خیلی آهسته برانید، جز در موارد اضطراری بهتر است وارد مسیرهای بزرگراهی و آزادراهی نشوید. چه برسد به این‌که با آن سرعت در لِین تندرو برانید!

ترافیک

زیرا در این حالت برای خودروهایی که با بیشینه سرعت می‌رانند، ماشین شما تبدیل به یک مانع ثابت می‌شود. باور کنید آهسته راندن همیشه یک مزیت نیست.

شهرهای ایران در حال حاضر به‌قدر کفایت عامل ترافیک‌زا دارند، پس با عدم رعایت برخی اصول بدیهی عبور و مرور در شهر ترافیک کاذب ایجاد نکنیم. شاید پیروی از چند قانون ساده هزاران ساعت از عمر گرانمایه هم‌شهریان و هم‌وطنان‌مان را عوض اتلاف در ترافیک، صرف امور مفید و سازنده کند. رانندگان محترم! عاجزانه تقاضا داریم رعایت اصول رانندگی شهری را به‌خصوص در روزها یا شب‌های ابری، مناسبت‌های خاص و شبِ عید جدی بگیرید.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی