نام ایتالیایی ها با وسایل حمل و نقل پر سرعت، جذاب و اصیل گره خورده است. با ما باشید تا به بررسی دوکاتی 959 پاینگال بپردازیم. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو نام ایتالیایی ها با وسایل حمل و نقل پر سرعت، جذاب و اصیل گره خورده است. خودروهای ایتالیایی فارغ از جذابیت هایی […]
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو
نام ایتالیایی ها با وسایل حمل و نقل پر سرعت، جذاب و اصیل گره خورده است. خودروهای ایتالیایی فارغ از جذابیت هایی که دارند، انگار روحی در کالبدشان دمیده شده که آنها را تا ابد ماندگار می کند. موتورسیکلت های ایتالیایی هم از این قاعده مستثنی نیستند. همان درجه از جذابیت، زیبایی و پرفورمنس را میتوانید در دوچرخهای چکمه پوش هم ببینید.
دوکاتی یکی از همین برند های اصیل، جذاب و مشهور ایتالیایی است. شرکتی که در سال 1926 توسط برادران دوکاتی پایه گذاری شده و همیشه با موتورسیکلت های زیبا و بسیار باکیفیت شناخته میشود. علیرغم چند مرتبه تغییر مالکیت، این شرکت موتورسیکلت ساز همچنان اصالت ایتالیایی خود را حفظ کرده و کارخانه آن نیز در شهر بولونیا در ایتالیا واقع شده است.
دوکاتی محصولاتاش را در چند دسته اصلی تولید میکند. موتورسیکلتهای دوکاتی پای ثابت مسابقات موتوجیپی بهشمار میروند و این شرکت موفق شده بارها برنده این سری مسابقات باشد و جایزه نخست را به خانه ببرد.
اما داستان مالکیت دوکاتی هم در نوع خود جالب است و برای پیدا کردن مالک اصلی، باید یک سلسله زنجیروار را مرور کنید! شرکت خودروسازی لامبورگینی مالک برند دوکاتی به شمار میرود. اما لامبورگینی خود یکی از زیر مجموعه های آئودی محسوب میشود و آئودی نیز از جمله برندهای تحت مالکیت گروه خودروسازی فولکس واگن است! پس به این نتیجه میرسیم که پدر اصلی دوکاتی در حال حاضر، فولکس واگن است.
این موتورسیکلت و این گزارش از هر نظر خاص و منحصر به فرد است. نکته اول اینجاست که با یک موتورسیکلت پرقدرت و کاستوم از برند دوکاتی طرف هستیم، نکته دوم هم اینکه بررسی این موتورسیکلت توسط دوست خوبمان علی صادقی در کشور کانادا انجام شده و این موتورسیکلت مهمانی از سرزمین های سرد و مملو از گوزن های وحشی است.
موتورسیکلت مورد بررسی ما، دوکاتی 959 پانیگال مدل 2016 است. یک موتورسیکلت سبک وزن متوسط که از یک پیشرانه 955 سی سی دوسویه V شکل برخوردار است. طبق گفته دوکاتی، شاتون این موتورسیکلت کاملا جدید بوده و کیفیت سر پیستون های آن نیز افزایش یافته است. نسبت تراکم پیشرانه Superquadro دوقلو این موتورسیکلت یک به 12.5 است و این انجین باکیفیت میتواند 157 اسب بخار قدرت و 107.4 نیوتن متر گشتاور تولید کند که با توجه به وزن 176 کیلوگرمی این موتورسیکلت فوقالعاده به نظر میرسد.
پانیگال مدل 2016 به قابلیت انتخاب حالت سواری مجهز شده و راکب میتواند بسته به نیاز خود یکی از 4 حالت اسپرت، مسابقه، سواری یا بارندگی را انتخاب کند. انجین این موتورسیکلت از سیستم تزریق سوخت الکترونیکی میتسوبیشی و انژکتور دوقلو در هر سیلندر بهره میبرد.
سیستم اگزوز 2-1-2 با مبدل کاتالیزوری و 2 لامبادا پروب هم از جمله جزئیات جذاب این موتورسیکلت است که تیر خلاص را به قلب موتورسیکلت دوستان می زند. این سیستم اگزوز از فولاد ضد زنگ ساخته شده و از صدا خفه کن دوقلو آلومینیومی بهره می برد.
انجین پرقدرت دوکاتی در پانیگال با یک گیرباکس 6 سرعته با شیفت سریع (DQS) و کلاچ پایی Multiplate با کنترل هیدرولیکی بهره می برد.
شاسی قاب بدنه پانیگال از جنس آلومینیوم ساخته شده و سیستم تعلیق جلو قابل تنظیم و از جنس کروم است. سیستم تعلیق ساکس عقب نیز از جنس آلومینیوم ساخته شده و قابل تنظیم است. چرخ 17 اینچی با پهنای 3.5 اینچی جلو به رینگ 10 پره ساخته شده از آلیاژ سبک مزین شده و از تایر پیرلی دیابلو روسو کورسا بهره میبرد. چرخ عقب نیز همچون چرخ جلو 17 اینچی است، با این تفاوت که پهنای آن به 5.5 اینچ می رسد. تایر استفاده شده برای چرخ عقب نیز پیرلی دیابلو روسو کورسا است.
اما یکی از مهم ترین بخش های هر موتورسیکلت، ترمزهای آن است. ترمز جلو از دیسک 320*2 برمبو با کالیپرهای چهار پیستونه بهره می برد و به سیستم ای بی اس بوش نیز مجهز شده است. ترمز عقب نیز از دیسک 245 میلیمتری و کالیپر دو پیستونه برخوردار است.
اما موتورسیکلت مورد بررسی ما توسط مالک خوش سلیقه اش دست خوش تغییراتی شده و تفاوت هایی با یک پانیگال 2016 استاندارد دارد. این موتورسیکلت جذاب کاستوم پارت های خاص خودش را دارد. زین عقب این موتورسیکلت برای زیباتر شدن و حرفهای تر به نظر رسیدن حذف شده. دوکاتی مورد بررسی ما از کیت کلاچ، ترمز و درپوش باک مسابقهای برخوردار است. کاور کلاچ این موتورسیکلت با نوع شیشهای تعویض شده است. علاوه بر روکش کاستوم زین، از گل پخشکن های فیبرکربنی جلو و عقب نیز در این موتورسیکلت استفاده شده است.
کامپیوتر این موتورسیکلت ریمپ شده و اگزوز کاستوم آن دستساز و ساخت شرکت TORCE است. کاور دور اگزوز و گارد کمک فنرها نیز به نوع فیبرکربنی تغییر یافتهاند. برای خنک کاری بهتر دیسک های ترمز جلو نیز 2 عدد داکت هوا از شرکت آکراپویچ خریداری شده است.
نویسنده: امیرحسین پورسینا
عکاس: ویلیام لوکاس
انتهای پیام/
دیدگاه خود را بنویسید