پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هوندا گلدوینگ

هوندا گلدوینگ / یک سدان فول سایز روی دو چرخ

در دنیای ماشین بازها راندن در جاده یکی از مهم ترین بخش های سفر است. یکی از بهترین انتخاب های یک ماشین باز برای زدن به دل جاده قطعاً یک سدان فول سایز هشت سیلندر است. چیزی مثل یک شورلت کاپریس یا کادیلاک سویل. در دنیای موتور سوارها هم سری های تورینگ دقیقاً همین نقش را دارند. یکی از محبوب ترین تورینگ های دنیا هوندا گلدوینگ است.

علیرضا بشارتی
جمعه - ۱۷ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

همانطور که خودروها کلاس های متفاوتی مانند سدان، MPV، SUV و غیره دارند، موتورسیکلت ها هم ژانرها و کلاس های متفاوتی دارند. نام هایی مانند استاندارد، رترو، کراس، کافه ریسر، کروزر، چاپر و غیره همگی کلاس های مختلف موتورسیکلت هستند که هر یک ویژگی ها و نوع مصرف خود را دارند. جالب اینکه بیشتر این کلاس های موتور سیکلت، برای خود گونه خاصی از فرهنگ و روش زندگی را دارند. برای مثال نوع پوشش، سلیقه موسیقایی و حتی لحن صحبت راکبین هر گروه، ویژه آن دسته است. یکی از کلاسهای موتور سواری که می تواند هر مخالفی را به طرفدار موتورسیکلت تبدیل کند بدون شک کلاس تورینگ است.

موتورسیکلت تورینگ

کلاس تورینگ موتورسیکلت عبارت است از موتور سیکلت های بسیار بزرگ و سنگین وزن، با انجین های حجیم و پرقدرت به همراه لیست بلند بالایی از امکانات و فضاهای ویژه. این موتورها برای راندن در جاده های طولانی و لذت بردن از سفرهای هیجان انگیز ساخته شده اند. راندن یک موتورسیکلت تورینگ در شهر به مانند رانندگی کردن با یک کادیلاک فیلیت وود دهه هفتاد است. جای شما راحت است و امکانات و احساس فوق العاده ای دارید ولی دو برابر دیگران فضا برای تردد نیاز دارید.

کلاس تورینگ درواقع نه توسط موتورسیکلت سازان که توسط کاربران متولد شد. در دهه های 60 و 70 میلادی که بحران انرژی آرام آرام به تسخیر جهان پرداخته بود در آمریکا و اروپا عده ای تصمیم گرفتند برای سفرهای دور و دراز خود از موتورسیکلت استفاده کنند. در ابتدا شاید این کار احمقانه و غیر عملی به نظر می آمد ولی با توجه به مصرف سوخت کمتر و هزینه تعمیرات و نگهداری ارزان تر می توانست انتخاب جالب توجهی باشد.

افراد برای اینکار دست به تجهیز موتورسیکلت های قدرتمند و بزرگ کلاس کروز مانند هارلی دیویدسون و بی ام و های 1000 زدند. به این موتورها تجهیزاتی اضافه کردند که در طورل سفر راحتی بیشتر و در عین حال فضای کافی برای حمل بار داشته باشند. این اقدام که به مرور بین موتورسواران رواج یافت باعث شد در اواخر دهه هفتاد کارخانه های موتورسازی هم به فکر تولید کلاس جدیدی تحت عنوان سفری یا همان تورینگ بیفتند.

گلد وینگ، پسر پرطلایی هوندا

هوندا گلد وینگ Gl1000

در دنیای موتورسیکلت ها، تورینگ های محبوب بسیاری وجود دارد. اما از هر موتورسواری یک مثال از موتور تورینگ بخواهید قطعاً اولین نامی که اشاره خواهد کرد هوندا گلد وینگ است. هوندا گلد وینگ از همان نسل اول که در سال 1974 وارد بازار شد یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین متورسیکلت های دنیا بوده و هست. اولین گلد وینگ که تحت عنوان مدل GL1000 شناخته می شود از یک موتور 1 لیتری 80 اسبی بهره می برد. جهت قیاس عرض می کنم که اعداد فوق یعنی شرکت هوندا حدود 50 سال پیش از یک موتور دو سیلندر 1 لیتری قدرتی معادل موتور چهارسیلندر 1.5لیتری تیبا به دست می آورده است.

هوندا گلد وینگ امروز در ششمین نسل خود در بازار وجود دارد و روی سایت هوندا می توان آن را در مدل 2023 یا 2024 سفارش داد. گلد وینگ نسل شش از یک موتور شش سیلندر 1833 سی سی بهره می برد که توان تولید 125 اسب بخار قدرت و 170 نیوتون متر گشتاور را دارد. این موتور سیکلت غولپیکر 2575 میلیمتر طول دارد و در نسخه دنده اتوماتیک 905 میلیمتر عرض و در نسخه دنده دستی 925 میلیمتر عرض دارد.

ویژگی های گلدوینگ

هوندا گولدوینگ 2024

از ویژگی های خاص هوندا گلدوینگ نسل ششم می توان به انتقال قدرت با میل گاردن اشاره کرد. هوندا گلد وینگ به نسبت یک موتور سیکلت استاندارد و آنچه ما از موتورسیکلت ذهنیت داریم امکانات زیادی دارد. امکان استفاده از دنده عقب که در موتوری با این ابعاد و وزن بسیار مهم است. سواری فوق العاده نرم که در سفرهای طولانی می تواند خیلی تعیین کننده باشد.

سیستم های مختلف ترمز، 4 حالت رانندگی مختلف، جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه یا 6 سرعته منوال، ترکشن کنترل، سیستم کمکی راننده در سربالایی، ایربگ، چراغ های فول ال ای دی، سیستم اپل کارپلی، اندروید اتو و از همه جالب تر مود والکینگ یا همان قدم زدن. در مود والکینگ هوندا گلدوینگ، این موتورسیکلت با سرعتی معادل قدم زدن انسان یعنی کمتر از 5 کیلومتر بر ساعت بدون از دست دادن تعادل خود حرکت می کند. این مود بخصوص در ترافیک های شهری می تواند بسیار کارآمد باشد. البته فضای کافی بار و باکس های مختلف در کنار و عقب موتورسیکلت به همراه باک بنزین 61 لیتری به شما یادآوری می کند که با یک تورینگ اصیل و ناب روبرو هستید.

طراحی ظاهری

هوندا تورینگ

در طراحی ظاهری بیشترین حسی که هوندا گلدوینگ به شما القاء می کند ابهت است. ابعاد واقعا بزرگ این موتور به همراه باکس های اطراف آن و چراغ های کشیده و بزرگ جلوی موتور دقیقاً حس مواجهه با یک سدان لوکس فول سایز را در بیننده ایجاد می کند. صحبت در مورد کیفیت این موتور صحبتی گزاف خواهد بود چراکه داریم در مورد یکی از نمادهای صنعت ژاپن حرف می زنیم. پس شک نکنید به لحاظ کیفیت متریال، مونتاژ و فیت اند فینیش یکی از بالاترین استانداردها را داراست.

صدای موتور شش سیلندر 1.8 لیتری آن نیز یک صدای نرم و در عین حال پر قدرت بوده، به قول طرفداران موتورسیکلت رسماً صدای ژاپن می دهد. البته یکی دیگر از مزایای هوندا گلدوینگ به نسبت به رقبایش از برندهایی مانند دوکاتی، بی ام و، تریومف، سوزوکی، کاوازاکی و غیره قیمت رقابتی آن است. قیمت این موتور سیکلت در نمونه اتوماتیک 2024 کمتر از 26000 دلار است که با توجه به امکانات و قابلیتها، آن را از اکثر رقبا مقرون به صرفه تر می کند.

نتیجه گیری

با وجود اینکه به دلیل محدودیت در حجم انجین موتورسیکلت ها، ورود و شماره گذاری موتورهای تورینگ در ایران فعلاً امکان پذیر نیست اما اگر خارج از ایران زندگی می کنید یا می خواهید به یک سفر زمینی خارجی جذاب بروید، استفاده از موتورهای تورینگ قطعاً می تواند تجربه بی نظیری در اختیار شما قرار دهد. هوندا گلدوینگ یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین تورینگ های عالم موتور سواریست. به همین دلیل تقریباً در تمام کشورهایی که تردد این گونه موتورها در آنها مجاز است به راحتی می توانید به خدمات و قطعات هوندا دسترسی داشته باشید. هوندا گلدوینگ با ارائه یک سواری نرم و لیست بلند بالایی از تجهیزات رفاهی سفر، می تواند ذهنیت جدیدی در هر فردی نسبت به سفر با موتورسیکلت ایجاد کند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی