پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

صدور نخستین شناسنامه های بین المللی خودروهای تاریخی

مراسم رونمایی از شناسنامه بین المللی خودروهای تاریخی ایران با حضور وزیر میراث فرهنگی و رئیس فدراسیون بین المللی وسایل نقلیه تاریخی در محل این وزارت خانه برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو محمد حسین صوفی ریس کانون جهانگردی و اتومبیل رانی ایران در این مراسم گفت: این کانون سال ١٣١۴ تاسیس شده […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

مراسم رونمایی از شناسنامه بین المللی خودروهای تاریخی ایران با حضور وزیر میراث فرهنگی و رئیس فدراسیون بین المللی وسایل نقلیه تاریخی در محل این وزارت خانه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

محمد حسین صوفی ریس کانون جهانگردی و اتومبیل رانی ایران در این مراسم گفت: این کانون سال ١٣١۴ تاسیس شده است و از ابتدا نیز عضو فدراسیون جهانی اتومبیلرانی FIA بوده است و برای گسترش فعالیت ها عضویت خود در فدراسیون بین المللی خودروهای تاریخی FIVAرا نیز به ثبت رسانده است.

او ادامه داد: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اقدامات بسیاری در بخش اتومبیلرانی جهت گسترش فرهنگ گردشگری در کشور داشته است.

او تصریح کرد: حضور ریس محترم FIVA در ایران جهت شناخت هرچه بیشتر ایشان با شرایط خودروهای کلاسیک در ایران است و تجربیات ما در این حوزه را رصد کردند.

صوفی ادامه داد: با حضور ریس محترم FIVA امروز از اولین شناسنامه بین المللی خودروهای تاریخی در ایران رونمایی خواهیم کرد و مالکین می توانند با این شناسنامه در مسابقات و رویدادهای جهانی شرکت کنند.

او ادامه داد: حدود ٨٠کشور عضو فیوا هستند که ایران عضویت ٣٠ را دارد و از این پس با توجه به گسترش همکاری های بین المللی مالکین خودروهای پلاک تاریخی می توانند از مزایای این پلاک بهره‌ ببرند.

تیدو برسترس ریس فدراسیون بین المللی وسایل نقلیه تاریخی نیز با اشاره به جذابیت های ایران در این حوزه گفت: باعث خوشحالی است که ایران عضو فیوا است و احترامی که مردم و نهادهای دولتی برای خودروهای تاریخی دارند بسیار جالب است.

او ادامه داد: اگر فیوا و انجمن خودروهای تاریخی ایران در همکاری با کانون جهانگردی و اتومبیل رانی بتوانند خودروهای تاریخی را حفظ کنند یک اتفاق بزرگ برای آینده است.

او تصریح کرد: ایران عضو مهمی از فیواست و من به عنوان رییس فیوا باید بگویم سابقه فیوا از زمان اختراع خودرو است که در مقابل تاریخ ایران بسیار کوچک است.

ریس فیوا افزود: مفهوم خودروهای تاریخی از نظر فیوا این است که وسیله نقلیه ای با بیش از سی سال عمر باشد که اصالت خود را حفظ کرده باشد و به صورت روزمره استفاده نشود. به این ترتیب این وسیله نقلیه یک میراث تاریخی به حساب می آید و سازمان های بین المللی چون اتحادیه اروپا و یونسکو هم آن را قبول دارند و ما در فیوا نقش حفظ آنها را داریم.

برسترس ادامه داد: فیوا حدود پنج سال است که با یونسکو همکاری جدیدی را شروع کرده است و بیانیه مشترک ما این است که میراث صنعتی را برای نسل های بعدی حفظ کنیم.برای من بسیار مایه خوشحالی است که ایران این روند را ادامه می دهد.

او در خصوص اهداف فیوا نیز گفت: یکی از اهداف ما این است که خودروهای تاریخی بتوانند در جاده ها به صورت عادی تردد کنند. و صدور شناسنامه و پلاک تاریخی در همین راستاست. ضمن این که کارت و شناسنامه ای که در ایران صادر می شود امکان تردد بین المللی به خودروها را می دهد.

برسترس گفت: اولین خودرویی که در ایران باعث صنعتی شدن کشور شما شده است پیکان است و باید در رده میراث تاریخی قرار بگیرد و این انتخاب شما بسیار مناسب است. همچنین دومین خودرویی که امروز شناسنامه تاریخی را دریافت می کند یک BMW است که از طرف کمپانی سازنده به عنوان یک بازسازی باکیفیت شناخته شده که نشان از توانایی و دانش این حوزه در ایران دارد.

ریس فیوا ادامه داد: اهدا پلاک تاریخی به خودروها در ایران یک اتفاق بزرگ است و همکاری انجمن خودروهای تاریخی ایران با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی می تواند الگویی برای دیگر کشورها باشد. در این خصوص باید از آقای ضرغامی وزیر میراث فرهنگی هم تشکر کنم.

ضرغامی در پایان گفت: امروز آغاز رسمی همکاری ما با فدراسیون بین المللی وسایل نقلیه تاریخی است و با حضور آقای برسترس در ایران خوشحالیم که این اتفاق بزرگ شکل گرفته است و از این پس به کمک انجمن وسایل نقلیه تاریخی ایران گردشگری در این حوزه را توسعه خواهیم داد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی