پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

روغن موتور

روغن موتور یکی از اجزای بسیار مهم و ضروری در موتورِ اکثر وسایل به شمار می‌رود. این ماده به این علت که از فرسایش و  ایجاد اصطکاک و سایش بین اجزای متفاوت موتور جلوگیری می‌کند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین علت شناخت انواع روغن موتورها و ویژگیِ هریک و اینکه هر کدام […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۴ مرداد ۱۴۰۱

روغن موتور یکی از اجزای بسیار مهم و ضروری در موتورِ اکثر وسایل به شمار می‌رود. این ماده به این علت که از فرسایش و  ایجاد اصطکاک و سایش بین اجزای متفاوت موتور جلوگیری می‌کند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین علت شناخت انواع روغن موتورها و ویژگیِ هریک و اینکه هر کدام مناسب برای چه نوع وسیله نقلیه و در چه نوع آب وهوا و دمایی هستند بسیار مهم است.

ویژگی های روغن موتور

به طور کلی روغن موتور متشکل از روغن پایه و انواع افزودنی ها می باشد که هر یک از موارد افزودنی باعث ایجاد ویژگی خاصی در این ماده می شود. این روغن پایه از نفت خام تهیه شده و به  تنهایی قادر به محافظت از قطعات موتور نمی باشد. این ماده به علت دارا بودن افزودنی هایی همچون مواد ضد زنگ زدگی ، مواد ضد ساییدگی، مواد پاک کننده، مواد معلق کننده وقادر به انجام تمامی موارد ذکر شده می باشد. به عنوان مثال با توجه به اینکه تجمع جرم در داخل موتور ممکن است باعث احتراق شود، وجود افزودنی ای که خاصیت پاکیزگی به روغن موتور ببخشد مانع از احتراق موتور می شود.

از دیگر ویژگی های روغن موتور که از اهمیت بسیار بالایی برای سلامت موتور برخوردار است می توان به جداسازی و روانکاری قطعاتی که دائم در حال حرکت هستند، ایجاد مقاومت در موتور در هنگام تغییرات دما، زدودن آلاینده ها و جلوگیری کردن از تجمع جرم و در نتیجه مسدود شدن اجزاء داخلی موتور واشاره کرد. همچنین این ماده به واسطه ی دارا بودن موادی که مانع از خوردگی و زنگ زدگی موتور می شوند باعث افزایش طول عمر موتور اتومبیل می شود. به علاوه، این ماده به دلیل آنکه مانع از گرم شدن بیش از حد موتور و اجزاء آن می شود، تاثیر بسزایی در افزایش راندمان موتور خواهد داشت.

توجه به دو نکته بسیار حائز اهمیت است. یکی برند و نوع روغن موتور برای استفاده و دیگری فاصلهی زمانی تعویض روغن. برند و نوع روغن موتوری که برای اتومبیل خود به کار می برید باید به گونه ای باشد که سازگاری کافی با موتور اتومبیل شما را با توجه به عمر موتور و آب و هوایی که در آن زندگی می کنید داشته باشد. همچنین تعویض روغن موتور بر حسب مسافت می باشد که در بهترین حالت نیاز است بعد از طی هر 8000 تا 12000 کیلومتر اقدام به تعویض روغن موتور خود کنید. به همین ترتیب در صورتی که شرایط سخت تری برای موتور فراهم است، برای مثال در صورتی که در اکثر موارد در راه ها و جاده های بسیار گرم رانندگی می کنید و یا مسیر دارای گرد وخاک بسیار زیادی است، به مراتب بعد از طی مسافتی کمتر در حدود هر 2000 تا 5000 نیاز است اقدام به تعویض روغن موتور کنید.

تفاوت‌ها و ویژگی‌های روغن موتور 10w40 و 20w50

تفاوت اصلی روغن موتور 10W40 و 20W50 در گرانروی و یا ویسکوزیته‌‌ ی آن‌ها است. به صورت علمی به مقاومت اصطکاکی یک مایع یا گاز در مقابل جاری شدن و یا لغزیدن گرانروی یا ویسکوزیته می گویند.

به طور کلی نمی ‌توان تعیین کرد که ماده ای با ویسکوزیته ‌ی بیشتر مناسب تر از ماده ای با ویسکوزیته‌ ی کمتر است. علت این امر آن است که ماده ای با ویسکوزیته‌ ی کمتر در بازه‌ ی خاصی از دما و برای جلوگیری کردن از فرسایش قطعاتی با طول عمر بیشتر مناسب است و به معنای بی کیفیت بودن یا مناسب نبودن آن نیست. اعداد نوشته شده در کنارw برای هر یک از روغن‌ها بیانگر ویسکوزیته‌ ی آن‌ ها در دمای کم و در دمای بالا است. به عنوان مثال در روغن موتور 10W40، عدد 10 بیانگر مقدار ویسکوزیته‌ ی این روغن در دماهای پایینی چون 25درجه‌ی سانتیگراد و عدد 40 بیانگر ویسکوزیته‌ی آن در دماهای بالایی مانند 40+ درجه‌ی سانتیگراد است.    

به طور کلی روغن موتور 10W40 دارای ویسکوزیته‌ی 150 بوده که در اکثر موارد برای استفاده از وسایل نقلیه‌ ی سواریِ سریع پیشنهاد می‌شود و انتخاب مناسبی برای موتور ماشین های سنگین و قدیمی نیست. علت این امر آن است که این نوع روغن جریان بهتری را از قطعات موتور عبور داده و عمل روغنکاری در مدت زمان کمتری توسط این نوع روغن صورت می‌گیرد. روغن موتور 10W40 که نسبت به انواع دیگر روغن موتور ها از محبوبیت بیشتری برخودار است در هنگام گرم شدن موتور از قطعات مختلف آن همچون پیستون و یاتاقان در برابر ساییدگی و فرسایش محافظ می کند. همچنین این نوع روغن  با توجه به اینکه قابلیت حرکت با سرعت بیشتری را دارد، انتخاب مناسبی برای موتوری است که احتیاج به روغنکاری شدید دارد. همچنین با توجه به ویژگیهای این روغن، استفاده از آن در آب و هوای سرد و فصل زمستان بهتر است.

روغن موتور 20W50 بر خلاف روغن موتور 10W40 بیشتر برای اتومبیل های سنگین و نسبتا قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد. گرانروی یا ویسکوزیته ی این ماده 130 بوده و با توجه به اعداد نوشته شده کنار wکه بیانگر ویسکوزیته ی این ماده می باشد، می توان بیان کرد که ویسکوزیته ی این ماده در دماهای پایین 20 و در دماهای بالا 50 می باشد. همچنین این ماده برای اتومبیل هایی که برای مدت زمان طولانی با سرعت بالا در حال حرکت بوده اند پیشنهاد می شود. علت این امر آن است که در صورت طی کردن مسافتیطولانی با سرعت بالا، موتور اتومبیل بسیار گرم شده و در صورت عدم روغنکاری قطعات مختلف موتور دچار فرسودگی و پارگی هایی خواهند شد. بر همین اساس بهترین گزینه برای روغنکاری در این موقعیت، روغن موتور 20W50 خواهد بود. یکی دیگر از موارد کاربرد این روغن موتور، زمانی است که اتومبیل مدت طولانی مورد استفاده قرار نگرفته و روشن نشده است.

روغن موتور اسپیدی و مگلوب

شرکت نفت سپاهان یکی از بزرگترین پالایشگاههای نفت خاورمیانه میباشد، که از زمان تاسیس در زمینه ی تولیدات انواع روغن موتور، روغن هیدرولیک، ضدیخ وعلاوه بر تامین نیاز داخلی اقدام به صادرات روغن پایه نیز نموده است. روغنهای بنزینی، دیزلی و گازسوز تولیدی این شرکت که تحت عنوان روغنهای اسپیدی به بازار عرضه میشوند از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. همچنین این شرکت موفق به دریافت تاییدیه آلمان در زمینه ی تولید روغن موتور بنز مگلوب شده است.

علاوه بر اهمیت کیفیت روغن موتور در اتومبیل، سازگاری روغن با قطعات موتور نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سازگاری خودرو با یک روغن، نقش بسزایی در عملکرد خوب این وسیله خواهد داشت. روغن موتور اسپیدی علاوه بر آنکه باعث روانکاری قطعات موتور می شود، در جلوگیری کردن از زنگ زدگی و خوردگی قطعات موتور نیز تاثیر بسزایی دارد. همچنین بسیاری از محصولات تولیدی این برند به علت دارا بودن برخی افزودنی ها، دارای ویژگی چهار فصل میباشند. به این معنا که این مواد قابل استفاده در انواع آب و هوا ها و انواع دماها میباشند.

روغن موتور مگلوب نوعی از انواع روغن موتورهای بنزینی بوده که به علت ویژگیهای منحصربه فرد دارای طرفداران بسیاری میباشد. از نمونه ویژگیهای این ماده میتوان به عملکرد بینظیر آن در جلوگیری در فرسایش قطعات در هنگام بالا رفتن دمای موتور و مقاومت عالی در برابر ایجاد کف و خوردگی اشاره کرد. همچنین این ماده برای اکثر خودروهای تولیدی نسل جدید بسیار مناسب بوده و دارای تاییدیهی شرکتهای مطرح جهان است.

برچسب‌ها : رپرتاژ

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی