پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اتوکلاب

دسته موتور خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

همگی ما با قطعه ای از خودرو به نام دسته موتور آشنایی داریم ، پس به نکات ریز و مهم در شناخت دسته موتور ها خواهیم پرداخت تا موضوع این دانشنامه را کاربردی تر برای شما پیش ببریم، لذا در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

javankhodro
شنبه - ۴ شهریور ۱۴۰۲

دسته موتور چیست؟ انواع دسته موتور ؟ چه زمانی دسته موتور نیاز به تعویض خواهد داشت؟ خودروی شما چند دسته موتور دارد ؟ چگونه بهترین دسته موتور را برای خودروی خود انتخاب کنیم؟

تعریف دسته موتور خودرو:

به طور ساده ، دسته موتور ها قطعه واسط بین موتور و بدنه خودرو می باشند که در اشکال مختلف و با تکنولوژی های متفاوتی بسته به نیاز طراحان صنعت خودرو سازی طراحی و ساخته می شوند، اینکه چرا موتور به بدنه خودرو مستقیم متصل نمی شود سوال به جا و جالبیست که پاسخ به این شرح خواهد بود که موتور خودرو به هنگام کارکرد خود لرزش های فرکانس بالا از خود تولید می کند که حاصله ی صد ها قطعات ریز و درشت است، لذا در صورت عدم طراحی دسته موتور ها و اتصال مستقیم موتور به بدنه تمامی ارتعاشات ریز و درشت به اتاق خودرو منتقل خواهد شد که عواقب لحظه ای و دراز مدتی بر جا خواهد گذاشت.

چند مدل دسته موتور و با چه تکنولوژی‌هایی ساخته شده است؟

دسته موتور های با تکنولوژی مگنتورئولوژیگال

دسته موتور های هیدرولیکی

دسته موتور های تمام فلزی داینامیکال

و انواع دیگر دسته موتور ها که قطعا خارج از صبر و حوصله شما عزیزان خواهد بود ، بر این باب دسته موتور های شایع در خودروهای روز ایران را برای شما شرح خواهیم داد:

دسته موتور های تمام فلزی با آلیاژ های خاص که در صنعت مسابقات اتومبیلرانی همچون مسابقات دریفت که نیاز به دسته موتور های تحمل فشار بالا دارند استفاده می شوند.

دسته موتور های دینامیکی و ساده که عموماً از دوتیکه فلز و لاستیک طراحی و ساخته می شوند و در اکثر خودروهای روز ایران دیده می شوند.

دسته موتور های روغنی به دسته موتور های اطلاق می شوند که درون قسمت لاستیکی از سیال روغن استفاده می کنند و همین سیال های جاذب، نقش به سزایی در جذب ارتعاشات در تمامی فرکانس ها را ایفا می کنند.

چه زمانی باید دسته موتور را تعویض کرد؟

دسته موتور ها را در فواصل کوتاه توسط کارشناسان مجرب بازدید کنید تا در صورت خرابی یک دسته موتور و تعویض دسته موتور معیوب از تشدید احتمال خرابی دیگر دسته موتور ها جلوگیری کنید.

دسته موتورهای ساده با جدا شدن قسمت لاستیکی از قسمت فلزی و یا پارگی در قسمت لاستیکی بیانگر اختلال و فرسودگی هستند و البته دسته موتور های روغنی با نشت سیال روغن درون خود، دارندگان خودرو را نسبت به زمان تعویض خود آگاه می کنند.

هزینه اجرت تعویض دسته موتور ؟

لطفاً در نظر داشته باشید که اجرت تعویض دسته موتور ها بسته به نوع خودرو و سمت نصب شده دسته موتور متفاوت است اما به طور کلی و عموما نصب دسته موتورها به ترتیب جلو ، ( چپ و راست ) ، عقب راحتراحت تر هستند و این موضوع اجرت نوع دسته موتور را مشخص می کند که البته هر ساله توسط صنف تعمیرکاران مشخص و معین می گردد.

 

تعداد دسته موتور های خودرو:

خودرو های سواری عموما دارای سه و یا نهایتاً چهار عدد دسته موتور می باشند ، البته دقت داشته باشید در بعضی از خودرو ها ممکن است پایه دسته موتور هم وجود داشته باشد. تعداد دسته موتور های به کار رفته در موتور. خودرو به عواملی همچون وزن ، نسبت وزن به حجم ، قدرت و تنش موتور بستگی دارد که همگی توسط طراحان محاسبه می شود تا به تعداد دسته موتور های مورد نیاز دست پیدا کنند. دسته موتور ها عموما زیر رادیاتور خودرو در قسمت جلویی  ، چپ ، راست و عقب نصب می شوند که بسته به نوع خودرو می تواند متفاوت باشد. کارشناسان ما در مجموعه اتوکلاب برای پاسخ به سوالات شما در مورد دسته موتور های خودروهای ام وی ام ، مزدا و چری هستند.

طول عمر دسته موتور ها :

میزان کارکرد مفید یک دسته موتور به عواملی چون کیفیت ، آب و هوای محیطی ، عوامل محیطی ( آب ، روغن ، کرد وخاک ) و البته زمان و کارکرد بستگی دارد، با توجه به لاستیکی بودن بخشی از دسته موتور ها حساسیت های محیطی افزایش می یابد.

با توجه به موقعیت مکانی نصب شده دسته موتور ها در نزدیکی موتور ، حرارت و دمای موتور تعیین کننده خواهد بود در حالی که تجربه و آزمایشات حاکی از آن است که خودرو های بین شهری با توجه به زمان کارکرد بیشتر نسبت به خودروهای درون شهری با کارکرد یکسان ، آسیب پذیر تر هستند.

دسته موتور های مزدا 323:

323 در تمامی مدل ها و تیپ های مختلف دارای چهار عدد دسته موتور می باشد، دسته موتور جلو 050 ، دسته موتور راست 060، دسته موتور 070 یا همان چپ ( راننده ) و دسته موتور عقب پایین که 040 نام دارد.

نکته مهم در دسته موتور 040 مزدا 323، متفاوت بودن نسخه های اتوماتیک و دنده ای می باشد.

الباقی سه دسته موتور ها در mazda 323 یکسان می باشند.

دقت داشته باشید که دسته موتور زیر رادیاتور 323 پر مصرف ترین دسته موتور در مزدا 323. می باشد و تعویض آن از سهولت بیشتری برخوردار است.

دسته موتور های مزدا 3:

مزدا 3 قدیم و مزدا 3 نیو هر دو دارای سه عدد دسته موتور می باشندکه با نام های زیر شناخته می شوند:

1-دسته موتور راست 060( مشترک بین مزدا۳قدیم‌و مزدا ۳نیو )

2-دسته موتور عقب 040 ( مشترک بین مزدا 3 قدیم و مزدا 3نیو )

3-دسته موتور چپ 070 ( متفاوت بین 3قدیم و 3نیو )

اتوکلاب

به طور کلی اتصال موتور به بدنه در خودرو های مزدا 3 توسط این سه دسته موتور ذکر شده در بالا ایجاد می شود.اصلی ترین نشانه خرابی دسته موتور های مزدا 3 لرزش بیش از حد موتور و ایجاد صدای تقه در تعویض دنده ها می باشد.

دسته موتور راست مزدا 3 یا همان 060 مزدا مهم ترین دسته موتور در مزدا 3 قدیم و مزدا 3 نیو می باشد ، این دسته موتور حیاطی دارای سیال روغن می باشد که تاثیر مهمی در جذب ارتعاشات پیشرانه مزدا را خواهد داشت ،اصلی ترین دلیل خرابی 060 مزدا طول عمر و خرابی دیگر دسته موتور ها می باشد ، چرا که عدم صحت در کارکرد یک دسته موتور ، موجب فشار دینامیکی مضاعف به دیگر دسته موتور ها خواهد شد ، بهترین راه برای جلوگیری از خرابی دسته موتورهای مزدا ، پیگیری مستمر سلامت هر یک از آن ها خواهد بود تا به موقع ایرادات هر یک ، قبل از آسیب زدن به دیگری برطرف شود.

موتور ام وی ام 315 دارای سه عدد دسته موتور می باشد که با نام های زیر شناخته می شوند:

دسته موتور جلو mvm 315

دسته موتور بالا چپ mvm 315

دسته موتور بالا راست mvm 315

این سه دسته موتور هر یک منحصر به فرد بوده ولی برای تمامی مدل های 315 در تمامی نسخه ها یکسان هستند.

دسته موتور جلو که وزن پایینی موتور را بیشتر متحمل می شود توسط یک پایه دسته موتور به موتور و خودرو متصل می شود ، این دسته موتور در نمونه های اصلی و البته بازاری با کیفیت ، روغنی می باشند.

دسته موتور راست 315 نیز در سمت شاگرد نصب می شود که البته این دسته موتور هم روغنی بوده و دارای یک قسمت چدنی می باشد که از نظر ظاهری این دسته موتور را نسبت به بقیه متمایز می کند.

دسته موتور چپ ، نسبت به دو دسته موتور دیگر از جثه کوچکی برخوردار است و لاستیکی فلزی بوده که با دو ‌پیچ در طرفین به بدنه متصل می شود.

دسته موتورهای 315 را چه مارک و برندی بخریم ؟

پیشنهاد ما همچون دیگر موارد در انتخاب نوع و کیفیت قطعات خودرو در قریب به اکثریت موارد، قطعه با کیفیت اصلی شرکتی می باشد که البته دسته موتور های mvm 315 از این حال مستثنا نیستند ، اما یک موضوع مهم اختلاف قیمت بالای دسته موتور های اصلی و نمونه های بازاری است که در انتخاب دارندگان خودرو تاثیر خواهد گذاشت. دسته موتور های 315 در نمونه های زیر قابل دسترس هستند:

  • دسته موتور های اصلی شرکتی
  • دسته موتور های وارداتی ( با تنوع و کیفیت های مختلف )
  • دسته موتور های ساخت ایران ( با کیفیت تولیدات مختلف)

که با توجه به تنوع بالای کیفیت این قطعات پیشنهاد میکنیم در صورت سردرگمی برای خرید ، با کارشناسان فروش ما در اتوکلاب تماس بگیرید تا به پاسخ سوالات خود برسید.

دسته موتور 315 را روغنی بخریم یا ساده ؟

توجه داشته باشید که دسته موتور های جلو و راست mvm 315 ذاتا روغنی می باشند که افرادی برای رقابت قیمتی و رفع پارگی های احتمالی دسته موتور که منجر به خالی شدن دسته موتور از روغن می شود ، اقدام به تولید دسته موتور های تمام لاستیکی کردند، اما یک واقعیت وجود دارد که میزان جذب ارتعاشات دسته موتور های روغنی بیشتر از نمونه های تمام لاستیکی هستند که انتخاب هر یک به سلایق شما مصرف کننده گان بستگی خواهد داشت، لذا توجه داشته باشید که دسته موتور های غیر روغنی با هزینه کمتری تولید می شوند و برای رقابت قیمتی توسط تولید کننده گان تولید می شوند.

فروشگاه اتوکلاب عرضه کننده مستقیم دسته موتورهای خودروهای ام وی ام ،  مزدا ، چری

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی