پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هیوندای سانتافه

تغییرات ظاهری نسل‌های مختلف هیوندا سانتافه

خودروی سانتافه در میان خودروهای کراس اوور که در شرکت کره‌ای هیوندای تولید شده است، به دلیل طراحی جذاب و قدرتمند و تجهیزات متنوع بسیار محبوب بوده و می‌توان گفت در میان سایر خودروهای هم رده خود بی‌نظیر است. این خودروی جذاب تاکنون در چهار نسل تولید شده و در بازار ایران نیز با استقبال خوبی مواجه شده است. در ادامه می‌خواهیم نسل‌های مختلف سانتافه را از نظر طراحی و تغییراتی که از نسل اول تا نسل جدید آن اعمال شده است بررسی کنیم.

javankhodro
یکشنبه - ۵ شهریور ۱۴۰۲

نسل اول هیوندای سانتافه (سال 2001 تا سال 2006)

اولین نسل از خودروی هیوندای سانتافه در سال 2000 و در نمایشگاه ژنو رونمایی شد. نسل اول اندازه نسبتا کوچکی داشت. طراحی ظاهری این نسل از سانتافه کمی ساده به نظر می‌رسد اما طراح سعی کرده است تا با اضافه کردن خطوطی بر روی کاپوت ظاهر آن را خشن و قدرتمند جلوه کند. اما در قسمت سپر جلو و عقب و بدنه روکش پلاستیکی مشکی رنگی وجود دارد که در نسل‌های بعدی حذف شده است. این خودرو در زمان خود از رقبای خود پیش بوده و به دلیل پیشرانه قدرتمند برای آفرود و گشت و گذار در طبیعت از خودروهای هم دوره خود برتر بود.

فضای داخلی نسل اول سانتافه برای 5 مسافر بزرگسال کافی بوده و فضای کافی برای سرنشینان وجود دارد. این خودرو از امکاناتی از جمله تهویه مطبوع، آینه‌های برقی، شیشه‌های برقی و سی دی پلیر برخوردار است که در سال 2001 جزو آپشن‌های ویژه و پیشرفته محسوب می‌شد. در برخی از نسخه‌های نسل اول سانتافه سانروف نیز وجود دارد که در آن زمان خودروهای کمی این آپشن را داشتند.

نسل اول سانتافه در طول پنج سالی که بر روی خطر تولید قرار داشت با تغییراتی همراه بود و در سال آخر با موتوری قوی‌تر و ظاهری جذاب‌تر وارد بازار شد. در نهایت تولید نسل اول سانتافه در سال 2006 متوقف شد و نسل جدیدی از سانتافه با ظاهری جدید رونمایی شد. به منظور خرید لوازم یدکی هیوندا به فروشگاه GSP مراجعه فرمایید و قطعات مورد نظر را تنها از طریق تماس تلفنی سفارش دهید.

نسل دوم هیوندای سانتافه (سال 2007 تا سال 2012)

هیوندای سانتافه

در سال 2007 خودروی سانتافه با ظاهری جدید وارد بازار شد. در این نسل طراحی بدنه کمی محافظه کارانه انجام شده است و روکشی که در بدنه وجود داشت در مقایسه با نسل اول خیلی کمتر بود. جلو پنجره این نسل کمی کوچکتر شده و در طراحی آن جزئیات زیادی به چشم نمی‌خورد. زمانی که نسل دوم سانتافه رونمایی شد دیگر تنها کراس اوور شرکت هیوندا نبود. پیش از این نسل هیوندا خودروهای توسان و وراکروز را به بازار معرفی کرده بود.

نسل دوم سانتافه در مقایسه با نسل اول از امکانات و تجهیزات بیشتری برخوردار است و تزئینات بیشتری در داخل کابین و در قسمت داشبورد وجود دارد. نسل دوم سانتافه در سه تیپ وارد بازار شد. فیس لیفت این خودرو در سال 2010 در بازار جهانی با استقبال بی‌نظیری مواجه شد و علاوه بر طراحی ظاهری، تغییراتی در قدرت موتور آن نیز ایجاد شده بود. نسل دوم در مقایسه با نسل اول کمی بزرگتر است و به همین دلیل اسپرت‌تر به نظر می‌رسد.

نسل سوم هیوندای سانتافه (سال 2013 تا سال 2018)

شرکت هیوندای در سال 2013 از نسل جدید سانتافه رونمایی کرد و این مدل با عنوان یک خودروی اسپرت وارد بازار شد. در طراحی نسل سوم برخی از جزئیات نسل دوم نیز به چشم می‌خورد. اما وجود خطوطی در بدنه و برخی از جزئیات باعث می‌شود تا نسل سوم در مقایسه با نسل دوم کمی جذاب‌تر به نظر برسد. جلو پنجره نسل سوم سانتافه به شکل شش ضلعی بوده و کمی بزرگتر از قبل طراحی شده است.

چراغ جلو راست سانتافه در این نسل به صورتی زیبا در راستای خط کاپوت به سمت بدنه کشیده شده است و همین مساله موجب شده تا خودرو ظاهری اسپرت و قدرتمند داشته باشد. چراغ مه شکن نیز اندازه بزرگتری داشته و در پائین‌ترین قسمت سپر جلو قرار گرفته است. در نمای جانبی خطوطی جذاب بر روی دستگیره‌ها از گلگیر جلو به سمت گلگیر عقب مشاهده می‌شود که تا عقب خودرو ادامه دارد.

در طراحی داخلی خودرو نیز ترکیبی از رنگ‌های مشکل و متالیک به کار رفته است که موجب می‌شود تا کابین خودرو مدرن‌تر به نظر برسد. بر روی داشبورد و روی درها خطور تیزی ایجاد شده است و جلوه بسیار زیبایی دارد.

طراحی عقب نسل سوم سانتافه مانند جلوی خودرو بسیار زیبا بوده و چراغ‌های عقب نیز درست مانند چراغ‌های جلو ظاهری کشیده دارند. خطوط موجود بر روی صندوق عقب موجب شده تا این بخش از خودرو دیگر سادگی قبل را نداشته باشد و شکل سپر و اگزوزهای دوقلوی آن تکمیل کننده این بخش از خودرو هستند.

نسل چهارم هیوندای سانتافه (سال 2019 تا سال 2023)

و اما نسل چهارم سانتافه که به عنوان جدیدترین نسل این خودرو در بازار شناخته می‌شود در مقایسه با نسل قبل با تغییرات بیشتری همراه است. از جلو پنجره گرفته تا چراغ‌ها همگی تغییر یافته است. در نسل چهارم چراغ‌ جلو چپ سانتافه کمی کشیده‌تر شده و چراغ مه شکن بالاتر آمده و اندازه بزرگتری دارد. جلو پنجره خودرو به شکلی جدید طراحی شده و جلوه بسیار جذاب و زیبایی دارد.

در کابین خودرو نیز یک نمایشگر بزرگ خودنمایی می‌کند. علاوه بر این خطوطی که بر روی داشبورد ایجاد شده است باعث شده تا این خودرو در مقایسه با رقبای خود یک خودروی لوکس و مدرن به شمار آید. طراحی کلیدهای موجود در داشبورد نیز تغییر یافته و تزئینات بیشتری به آن اضافه شده است. قسمت عقب خودرو در این نسل کمی بزرگتر بوده و فضای بیشتری برای سرنشینان صندلی‌های عقب فراهم شده است.

در نمای عقب نیز چراغ‌ها به زیبایی طراحی شده است که فاصله میان آنها نیز با یک خط به یکدیگر وصل شده که موجب می‌شود تا این خودرو از عقب نمای بسیار جذابی داشته باشد. گرافیک داخلی چراغ‌ها نیز تغییر کرده و به شکل جذاب‌تری طراحی شده است.

نسل پنجم هیوندای سانتافه (سال 2024 تا چند سال آینده)

هیوندای سانتافه

ظاهر نسل جدید هیوندای سانتافه بسیار جذاب و مدرن بوده و بر خلاف نسل‌های پیشین ظاهری تراش خورده و صیقلی دارد. وجود خطوط افقی در طراحی این خودرو در بیشتر قسمت‌های آن بسیار محصور کننده و خاص است. این خطوط در داخل کابین نیز به چشم می‌خورد. در جلو پنجره و چراغ‌ها حرف H به وضوح دیده می‌شود که نشان دهنده برند هیوندا است. در گلگیرها نیز زوایایی ایجاد شده که با ظاهر خودرو هماهنگ بوده و بر زیبایی خودرو می‌افزاید.

در طراحی کابین نسل جدید سانتافه پیچیدگی‌های زیادی وجود ندارد. صفحه نمایش و تجهیزات دیجیتال خودرو همگی در یک قاب قرار گرفته است و در مقابل کنسول مرکزی نیز کنترل کننده‌های تهویه هوا و سایر دکمه‌ها قرار دارند. به طور کلی در طراحی نسل جدید هیوندای سانتافه از سبک مینیمال پیروی شده است و همه چیز خیلی ساده و لوکس است.

نسل پنجم هیوندای سانتافه به عنوان یک مکعب با چهار چرخ توصیف شده است که به دلیل وجود خطوط عمودی و افقی در طراحی آن این صفت را به این خودرو نسبت داده‌اند. در نمای جانبی فاصله محوری این خودرو به وضوح مشخص است و نیازی به توضیح ندارد. پنجره‌ها در یک راستا طراحی شده است و به دلیل این که ستون‌های پنجره جلو مشکی رنگ است گویی سقف در حالتی معلق قرار دارد.

و اما در نمای عقب خودرو از چراغ‌های باریکی استفاده شده که حرف H در داخل آن نمایان شده است. در میان شیشه عقب و چراغ‌ها فاصله زیادی وجود دارد که برگرفته از همان سبک مینیمال است که اشاره کردیم. به طور کلی در قسمت عقب خودرو شما یک نظم حاکم در میان اجزای موجود را مشاهده می‌کنید که به نوبه خود زیباست. چراغ عقب در همان راستا تا بدنه خودرو کشیده شده است و در شب جلوه بسیار زیبایی دارد.

به طور کلی خودروی هیوندا سانتافه از نظر طراحی و امکانات رفاهی جزو برترین و لوکس‌ترین خودروهای کره‌ای محسوب می‌شود که نسل به نسل پیشرفت کرده و تغییرات شگرفی در ظاهر آن ایجاد شده است. این تغییرات در نسل‌های سانتافه موجب شده تا این برند محبوبیت زیادی داشته باشد و شرکت هیوندا نیز هر بار توانسته با ظاهری جدید و مدرن طرفداران خود را غافلگیر کند.

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی